Värdens bästa spelutvecklare/företag genom tiderna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majsalle
Ok. Så. det. är. bra. att. utgå. ifrån. att. det är. fel. på. alla. andra. än. en. själv?

Beror väl på sällskapet. Tycker han ni är puckade är det väl en ganska naturlig fråga? Eller ska han förutsätta att det är han själv som det är fel på i alla situationer i livet? Då kommer han nog bli ganska deprimerad till slut.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bedragaren_no1
Beror väl på sällskapet. Tycker han ni är puckade är det väl en ganska naturlig fråga? Eller ska han förutsätta att det är han själv som det är fel på i alla situationer i livet? Då kommer han nog bli ganska deprimerad till slut.

Det var inte därför jag påpekade det. Jag tyckte helt enkelt att det var en oartig och intolerant fras att inleda ett inlägg med.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem

Jag vill ha Valve som etta men ja måste säga Blizzard. Starcraft 1 (2 inc), Diablo 2 (3 inc) och World of Warcraft.

1. Blizzard
2. Valve
3. Capcom

Permalänk
Medlem

1: Bethesda. Skaparna av världens bästa spelserie.

2: Rockstar: GTA serien äger hårt, (fast 4:an var en stor besvikelse, om dom inte skärper sig så halkar dom snart ut från topplistan helt).

3: Bioware: Har aldrig varit mycket för deras isometriska D&D rpgs och KOTOR serien var bara ok, men i och med Mass Effect så har dom tagit ett monsterkliv upp till en tredjeplats på min lista.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

1. Bioware - Mass effect, Jade Empire, Baldurs Gate, Kotor
2. Blizzard - Diablo, Starcraft, Warcraft
3. Activision - Total War serien, Call of Duty 1, 2 och 4

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

1. Blizzard - Warcraft, Starcraft, Diablo. - 3st helt underbara spel serier.
2. Nintendo - Zelda, Super Mario, Metroid etc. etc. - Klassiker som man aldrig blir trött på.
3. Westwood - C&C Serien - Bland dom bättre speltillverkarna på 90-talet med klassiker som C&C och Red Alert.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi

EA har ju sagt att de ska sluta upp med PC totalt så du kanske får din dröm till slut, vist de lär nog släppa ett fåtal PC spel men inte många.

Vart har dom sagt att dom ska sluta med PC spel helt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petoria
1. Bioware - Mass effect, Jade Empire, Baldurs Gate, Kotor
2. Blizzard - Diablo, Starcraft, Warcraft
3. Activision - Total War serien, Call of Duty 1, 2 och 4

håller med , men activision är väll bara utgivaren , Infinity Ward är det väll som gjort 1,2 och 4 .
3 och blivande 5an gör Treyarch

fast det är ju klart att Activision ska få like cred för att serien håller så pass bra kvalitet.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

bästa genom tiderna kan jag verkligen inte svara på men några som jag tycker är bra är iaf

bioware
Sierra (kings quest serien bla)
lucasarts (monkey island?)
bullfrog (them hospital ftw)
Rare (donkey kong)
Squaresoft (kanske inte så heta idag)
atari
Rockstar
Dice (battlefield?)
Capcom (megaman)
Blizzard

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Att ingen har nämnt Paradox Interactive som givit oss Hearts of Iron och Europa Universalis serierna förstår jag inte..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Westwood - bara för att jag älska strategi spel som Red Alert!

Activision - Call of Duty var alltid kul

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Rockstar och Capcom är mina favoriter.

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng ♦ Asus VW222U 22" ♦ Pioneer DVR-116D

Permalänk
Medlem

Precis som nämnts, Activision har inte utvecklat något av spelen som de nämnts tillsammans med (Total War-serien och Call of Duty-serien), de är bara utgivare för dessa.

Själv stämmer jag in med följande:

Black Isle (Planescape:T, Fallout-serien, Icewind Dale-serien)
Bioware (Baldur's Gate-serien, Neverwinter Nights, KotOR, Mass Effect)
LucasArts (Monkey Island-serien, DotT, Sam&Max, The Dig, Full Throttle, Grim Fandango, m.m., samt även några bra Star Wars titlar.)
Microprose (Massor av grymma strategi/simulatortitlar. Serier som Civilization, Railroad Tycoon, Transport Tycoon, Grand Prix, m.m.)
Blizzard (Huvudsakligen StarCraft/WarCraft RTS-spelen samt Diablo)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Håller med evil penguin helt och hållet, och skulle vilja lägga till Sierra till listan också.

Förstår inte vad folk tänker med som säger Valve... HL1 är bra, men nu snackar vi bästa utveckare genom tiderna och på den listan är dom en bra bit från toppen.

Permalänk

1. Epic Games
2. Valve
3. id Software

Permalänk

Nintendo

Permalänk
Medlem

1: id software
2: valve
3: blizzard
(4: bioware)

Permalänk
Medlem

Jag ska väl inte sticka ur mängden.

Självklart ligger Blizzard och Valve på toppen.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk

1. Blizzard
2. Squaresoft
3. Nintendo

Permalänk
Medlem

1. Nintendo - Solklar etta! Varför? Skapat rent utsagt legendariska spelserier som The Legend of Zelda och Super Mario. De har inte bara skapat ett Super Mario spel som är bra, eller bara ett Zelda spel som är bra, utan dem har gjort hela serier som är bra! Tänk bara på The Legend of Zelda Ocarina of Time som jag har läst fått högst medelbetyg på recensioner någonsin och mängder av folk säger dagligen "Det bästa spelet som skapats", samt tänk på Super Mario 64, som skeppades med Nintendo 64, spelet som ändrade mitt(vårt?) sätt att se på konsollspel. Och dem har alltid revolutionerat med sina konsoller. I över 20 år! Och när företag som Sony och Microsoft försökte slå sig ner i branschen genom att lansera konsoller med uber-prestanda, som klarade den högsta grafiken som man kunde tänka sig på lanseringsdatumen, då slog nintendo tillbaka med Wii som är ett helt revolutionerande sätt att spela på. Ett steg i rätt riktning enligt mig, ett steg mot VR, och för mig kändes det som om Nintendo lyste upp vad som verkligen är viktigt i ett spel, spelkänslan! Jag tycker att: spelkänsla>grafik. Jag köpte ett wii framför xbox360 och ps3 för att jag kände att om jag ska köpa xbox360 eller ps3, varför köper jag inte en dator istället då? Wii är på en helt annan nivå imo. Sen kan jag erkänna att jag är Nintendofanboy och jag är stolt över det, men dem har gjort sig förtjänta av fanboys, kommer aldrig glömma alla nintendokonsoller man har ägt, och hur man satt och spelade zelda och klurade sig igenom tempel. Zelda<3

2. Blizzard Entartainment - Det företaget som har skapat de bästa onlinespelen, någonsin. Serier som Starcraft, Diablo samt warcraft. Helt underbara spel. De har skapat de bästa RPG-spelen någonsin imo. Och sen när World of Warcraft kom, då förändrade de vårat sett att se på MMO's. Med den succén så införde de vissa element som från och med nu aldrig kommer saknas i ett mmorpg, oavsett utvecklare. Nu är det bara att sitta och vänta spänt på diablo III och allt vad det kommer innebära!

3. Valve - Måste helt enkelt stå med på listan av ganska logiska skäl. Jag säger bara Counter-Strike. En sån succé säger jag bara! Varför? Jo för att counter-strike är ett spel som har varit här i snart, vad är det, 10 år? Det har aldrig tappat i popularitet. Det är det som gör det så fantastiskt, man går runt och dödar varandra och planterar och desarmerar bombar, that IT. Men ändå så blev det så populärt, imponerande. Sen så kan man ju inte låta bli att nämna Half-Life och Half-Life 2, Spel som var helt före sin tid imo. Kommer ihåg första gången jag startade hl2, fy vilken bra grafik det var! Och fysiken i spelet, man kunde slänga runt på alla objekt i spelet! Allting kändes så levande! Underbart.

Fan vad jag älskar spel!

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk

3. Valve - Måste helt enkelt stå med på listan av ganska logiska skäl. Jag säger bara Counter-Strike. En sån succé säger jag bara! Varför? Jo för att counter-strike är ett spel som har varit här i snart, vad är det, 10 år? Det har aldrig tappat i popularitet. Det är det som gör det så fantastiskt, man går runt och dödar varandra och planterar och desarmerar bombar, that IT. Men ändå så blev det så populärt, imponerande. Sen så kan man ju inte låta bli att nämna Half-Life och Half-Life 2, Spel som var helt före sin tid imo. Kommer ihåg första gången jag startade hl2, fy vilken bra grafik det var! Och fysiken i spelet, man kunde slänga runt på alla objekt i spelet! Allting kändes så levande! Underbart.

Min vän CS är inte gjorda av Valve. CS var en Mod från början som sedan vavle gjorde ett spel av nämligen CS:source, då hade cs moden varit ute i många många år, CS-source uppgraderade bara grafiken och la in några nya maps som egentligen inte var så bra, och sedan kallade de det ett nytt spel. Im not impressed. Och före sin tid kan ju vara lite överdrivet. Doom och quake någon?
Men jag håller med dig Hafe-life var total kick ass och utan det skulle inte cs existera så all creed to vavle

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem

Nintendo
Valve

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

1. Nintendo > Legend Of Zelda, Metroid, Mario osv
2. Westwood > C&C
3. Infinity Ward > Call Of Duty

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste helt enkelt stå med på listan av ganska logiska skäl. Jag säger bara Counter-Strike. En sån succé säger jag bara! Varför? Jo för att counter-strike är ett spel som har varit här i snart, vad är det, 10 år?

Är dock inte utvecklat av Valve. Dom köpte det i princip bara när det blev populärt. Utvecklingen skedde som fristående mod, delvis inspirerat av (och bestående av samma person som gjorde) Action Quake 2. Samma sak med Day of Defeat.

Edit: Såg just att någon redan påpekat det där...

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha nämnt svenska Starbreeze än? De som gjorde Riddick - Escape from Butcher Bay. De förtjänar att vara med här tycker jag iaf.

Annars tycker jag om...

2K Czech (Mafia)

Bohemia Interactive (Operation Flashpoint)

Bethesda (Morrowind tänker jag mest på då)

Epic (Unreal-serien)

Monolith (FEAR, No One Lives Forever)

GSC Game World (Stalker)

"Live For Speed"-teamet (iofs typ en enda som sköter programmeringen, vilket är rätt imponerande)

Valve

edit: och ID Software så klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Microprose
3d realms
nintendo

Permalänk
Medlem

De som gör totalwar serien.
Nintendo
Mafia skaparna.
electronics arts för att dom har släppt nfs porsche

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

1. Origin
2. Sir-Tech
3. Rockstar

Permalänk
Medlem

Square-Enix/Squaresoft

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

1. Valve "självklart"
2. Monolith "FEAR! *snart* Project Origin! No One Lives Forever! Aliens versus Predator 2! Condemned! Stark 2a.
3. id Software "dom första RIKTIGA spelen man lira"
4. Gearbox "Brothers in Arms, Half-life Expansioner, och mycket counter-strike :)"
5. Capcom "snart kommer ju re5 med :3"
6. Konami "jaja fanboy"
7. Dice "THEY ARE BAD COMPANY with EA"
8. Blizzard "Diablo, Lost vikings"