Permalänk

SLI & CF nätagg

Hej, jag undrar om nätagg med "SLI" stämpel även stöder CF? vissa moderkort gör ju inte det så tänkte om detta gäller även nätagg.
Har spanat in http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=348996&view=links#Produc...

Så länge kontakterna passar så borde det fungera antar jag?

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen ett nätaggregat på 1000W? Räcker med 850W för CF på två kort.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

SLI stämpeln är bara ett klistermärke. Så köper du ett SLI certifierat nätaggregat så kan du självklart köra ATIs motsvarande kort så länge nätaggregat orkar med det.

Och 1000W är mycket, säker på att du behöver det?

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Behövs verkligen ett nätaggregat på 1000W? Räcker med 850W för CF på två kort.

Hm.. ? Vad får du siffran 850W ifrån ? Ser inget om vilka kort det handlar om ?

Här är belastnngen på en trave olika kort som singel, sli och crossfire.
Tex så drar 4870 i crossfire (2 st kort) runt 420W med en Core 2 Extreme QX9770 @ 3.20GHz. i LOAD

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=22

Vart kommer alla wattjunkies ifrån ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Certified SLI-Ready Power Supplies (kan vara värt att kolla på.

Här är också lite allmänt om om SLI http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=18489

Forum där bara SLI diskuteras

FAQ om SLI (väldigt bra skrivet)

Citat:

Q: Is SLI-Ready RAM required for SLI?
A: No, this is purely optional. SLI-ready RAM is a specialized version of EPP, or Enhanced Performance Profiles. This is a feature that is supposed to maximize performance by automatically adjusting clock speeds and timings based on the motherboard and chipset, but as some users have found, this doesn't work as advertised and adjustments are best done manually.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Kan du säga vad din setup skulle innehålla/innehåller så vi har något att gå efter?

Kan säga det att jag hade klarat mig med ett kvalitets agg på 500W på min rigg.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hm.. ? Vad får du siffran 850W ifrån ? Ser inget om vilka kort det handlar om ?

Här är belastnngen på en trave olika kort som singel, sli och crossfire.
Tex så drar 4870 i crossfire (2 st kort) runt 420W med en Core 2 Extreme QX9770 @ 3.20GHz. i LOAD

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3341&p=22

Vart kommer alla wattjunkies ifrån ?

Om man sedan läser texten, står det:

"This test heavily loads the GPU while being very light on the rest of the system so that we can get as clear a picture of relative GPU power draw as possible. Playing games will incur much higher system level power draw as the CPU, memory, drives and other hardware may also start to hit their own peak power draw at the same time."

Vilket betyder att det behövs mer kraft som vi kan kalla X. Dessutom ger inte nätaggreget 100 %, ett bra ger ungefär 85 %.

Alltså behövs ett agg med minst (420+X)/0,85 vilket ger 494 + X/0,85. Känns som minst 620 helst 750 skulle jag uppskatta de till. Ska man klocka behövs såklart mer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goosen

"This test heavily loads the GPU while being very light on the rest of the system so that we can get as clear a picture of relative GPU power draw as possible. Playing games will incur much higher system level power draw as the CPU, memory, drives and other hardware may also start to hit their own peak power draw at the same time."

Vilket betyder att det behövs mer kraft som vi kan kalla X. Dessutom ger inte nätaggreget 100 %, ett bra ger ungefär 85 %.

Alltså behövs ett agg med minst (420+X)/0,85 vilket ger 494 + X/0,85. Känns som minst 620 helst 750 skulle jag uppskatta de till. Ska man klocka behövs såklart mer...

Du har en poäng i att de inte belastar CPU särskilt mycket i detta test, men å andra sidan så verkar de som om de mäter på primärsidan av nätaggregatet (den sidan som drar kraft från elnätet), alltså inte på sekundärsidan som komponenterna drar kraft från. Då effektiviteten hos nätaggregat är 80-85% i dagsläget, så medför det att komponenterna i själva verket drar 15-20% mindre effekt än vad som angivits. (vilket ger att den mest effektkrävande kombinationen drar 508W*0.8=407W till 508W*0.85=432W från nätaggregatet)

Du har även missuppfattat det där med effektivitet, märkningen på 80+ anger hur effektivt nätaggregatet omvandlar växelström till likström. Om komponenterna drar 300W, så dras alltså 1.20*300W=360W (om aggregatet har 80% effektivitet i det angivna effektområdet) från elnätet. Om du har ett aggregat som är märkt med 500W (ett kvalitetsaggregat, som håller angiven effekt alltså) och dina komponenter lyckas dra 500W, så ger aggregatet 500W, men det dras 500*1,20 = 600W från elnätet (resten avges i form av värme av aggregatet).

Märkningen anger alltså hur mycket effekt som komponenterna får dra från aggregatet, inte hur mycket aggregatet får dra från elnätet.

Högkvalitativa aggregat kan ofta ge mer effekt än vad de är uppmärkta med, medan noname-aggregat ofta inte klarar av att ge den effekt än de är specade för. Detta har dock inget att göra med effektiviteten hos aggregatet, utan är en följd av att det inte finns en fastlagd standard för vid vilken temperatur man skall göra effektmätningen och det är inte angivet om det är max peaklast eller max kontinuerlig last som skall anges.
Kvalitetsaggregat är märkta med vad aggregatet klarar att ge vid 45-50°C och de anger maximal kontinuerlig last (den last som aggregatet maximalt klarar av under kontinuerlig drift).
Mindre nogräknade tillverkare anger istället maxlast vid 20-25°C (ett aggregat klarar av att leverera 1-3W mindre per grad som temperaturen stiger) och dessutom max peakvärde för effekten (maximalt värde som aggregatet klarar av under en kort tid på någon/några sekunder).
Detta leder till att ett kvalitetsaggregat märkt 500W kanske klarar 570W, medan ett noname aggregat klarar 350W kontinuerlig maxeffekt vid 45°C.

Här är ett typexempel på vad jag menar Corsair XV450 vs Huntkey 450W. Två aggregat märkta med 450W uteffekt.

Corsair:
http://www.hardwaresecrets.com/article/540/9

Huntkey:
http://www.hardwaresecrets.com/article/527/8

Men man kan inte heller titta på testet och säga, OK ett 520W aggregat räcker för alla system, utan man bör lägga sig en bit över vad som systemet drar vid last. Dels är effektiviteten för aggregatet bäst mellan ~40-70% av märkvärdet och dels så drar de olika komponenterna från olika spänningslinor. Du kan alltså maxa ut en lina trots att totallasten underskrider vad aggregatet egentligen klarar att ge.

Detta sagt så klarar ett högkvalitativt aggregat på 650W av de flesta Crossfire och SLI system idag. (börjar man med mängder av hårddiskar, eller kör med tre eller fler effektkrävande grafikkort får man titta efter kraftigare aggregat). Men standard SLI/Crossfiresystem funkar bra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du har en poäng i att de inte belastar CPU särskilt mycket i detta test, men å andra sidan så verkar de som om de mäter på primärsidan av nätaggregatet (den sidan som drar kraft från elnätet), alltså inte på sekundärsidan som komponenterna drar kraft från. Då effektiviteten hos nätaggregat är 80-85% i dagsläget, så medför det att komponenterna i själva verket drar 15-20% mindre effekt än vad som angivits. (vilket ger att den mest effektkrävande kombinationen drar 508W*0.8=407W till 508W*0.85=432W från nätaggregatet)

Tänkte på att det kunde vara just hur mycke nätagget drar från elnätet då det är enklast att mäta men ger dock ett felaktigt resultat så är inte så säker på att det har gjort de. De kan mycke väl räknat om siffran de fått mellan elnätet å agget och sedan korrigerat mha att de vet hur bra effektivitet agget har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du har även missuppfattat det där med effektivitet, märkningen på 80+ anger hur effektivt nätaggregatet omvandlar växelström till likström. Om komponenterna drar 300W, så dras alltså 1.20*300W=360W (om aggregatet har 80% effektivitet i det angivna effektområdet) från elnätet. Om du har ett aggregat som är märkt med 500W (ett kvalitetsaggregat, som håller angiven effekt alltså) och dina komponenter lyckas dra 500W, så ger aggregatet 500W, men det dras 500*1,20 = 600W från elnätet (resten avges i form av värme av aggregatet).

Märkningen anger alltså hur mycket effekt som komponenterna får dra från aggregatet, inte hur mycket aggregatet får dra från elnätet.

Okej, det hade jag visst missuppfattat eller rättare sagt hade inte riktigt tänkt till. Känns ganska självklart att den är specad hur mycke den kan ge inte hur mycke den tar. Dock stämmer inte dina uträkningar men det är du kanske medveten om. 500W som har 80 % i effektivitet drar 500/0,8=625W inte 600.

WrongTarget: Har du koll på vilka verkliga siffror mitt agg ger?

Permalänk
Medlem
Citat:

Naturligtvis skall nätagget klara av att ge den ström den är specad till, helst mer.
Corsair HX 450 ger tex runt 570W i verkligheten.

Du har vänt lite på begreppen som även Wrongtarget har noterat.

Däremot har du rätt i att de ( tyvärr) inte kör med full cpu load, vilket gör att man måste öka dessa watt angivelser något.

Citat:

"WrongTarget: Har du koll på vilka verkliga siffror mitt agg ger?"

Vet att Corsairs egen support anger inoficiellt 10 Amp mer på 12 V linan, vilket borde ge en spec på runt 640W.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Tänkte på att det kunde vara just hur mycke nätagget drar från elnätet då det är enklast att mäta men ger dock ett felaktigt resultat så är inte så säker på att det har gjort de. De kan mycke väl räknat om siffran de fått mellan elnätet å agget och sedan korrigerat mha att de vet hur bra effektivitet agget har.

Det är inte så troligt att det är korrigerade siffror, har nog aldrig sett någon site som har visat korrigerade siffror.

[QUOTE]
Okej, det hade jag visst missuppfattat eller rättare sagt hade inte riktigt tänkt till. Känns ganska självklart att den är specad hur mycke den kan ge inte hur mycke den tar. Dock stämmer inte dina uträkningar men det är du kanske medveten om. 500W som har 80 % i effektivitet drar 500/0,8=625W inte 600.
[/QUOTE]
Jepp, det stämmer, gick lite fort där

[QUOTE]
WrongTarget: Har du koll på vilka verkliga siffror mitt agg ger?
[/QUOTE]
Jag hänvisar till Bogey

Visa signatur

~Pelle~