Första moderkortet med EFI

Permalänk
Medlem

Betyder detta att det i princip inte kommer vara några problem som helst att köra in leopard?
(med en smula modifiera kexts)

Permalänk
Medlem

Nyskap. Det här är ett perfekt exempel på det Fredrik Hären pratat om. Om man bara lever i det förflutna och vägrar ta till sig nytänk, ja då har man fastnat.

Permalänk
Medlem

Jag är inte i mot att BIOS skulle behöva sig en upfräsning. Men en ersättare som EFI gillar jag inte.

BIOS må ha gammal förlegade arv med sig men det går ju alltid å skriva om koden och förbättra den.

Jag skule inte ha nåt i mot att man skrotade ur allt gammal x86 arv ur x86 processorerna. Visst fins det dom som kanske kör native 8086 och i386 kod men med en modärn cpu och en emulator eller virituel PC eller av biblotek i oprativsystemet så kan det emuleras i dom få fallen. knappas så att prestandan skulle vara otillräcklig.

Så en uppfräsning av både x86 och bios där man helt enkelt tog bort gammalt junk och modärniserade vore nice. Men EFI vad jag kan se ger ju iget nytt förutom en fin interface och möjligheten att köra EFI applikationer.

Men som många anndra säåger så är ett BIOS ett "Basiq Input Output System" och inget annat. Vill jag ha mer än det så borde det vara sepparat.

BIOS bör vara så enkelt och litet som är möjlgt och enbart göra vad det gör i dag, sköta konfigurationen av systemet.

mer kod = mer problem. Bättre att sepparera BIOS helt från övrig mjukvar så som man alltid gjort.

Sedan förstår jag inte dom som tycker grafisk lulul är famtiden och för allting. oavset hur mycket vi utvecklar så kommer textbaserat alltid att finnas.

Ska vi koda med musen snart också, klipp och klistra?

Vissa saker görs bäst med ett tangentbord och en enkel interface precis som bios har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Nyskap. Det här är ett perfekt exempel på det Fredrik Hären pratat om. Om man bara lever i det förflutna och vägrar ta till sig nytänk, ja då har man fastnat.

Men kom igen, om man skulle svälja allt nytt med hull och hår skulle det gå åt helvete. Det var ett väldigt tjat om att nytt är bra. Klart man är skeptisk till främmande saker tills fördelarna påvisats, och EFI verkar inte ha så mycket att komma med. Varför ersätta BIOS med något större, komplexare och med grafiskt lull-lull, när man kunde gjort något som är slimmat men modernare?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastninj4
det är därför ja säger att ja vanligtvis bara enkelt kommer kalla datorns BIOS för just BIOS...

Men det är inte ett BIOS, inte ens ett EFI-BIOS. Möjligen i samma mening som en mac är en PC (det är för övrigt lite roligt att dessa båda begrepp har samma ursprung). Varför inte bara kalla det för EFI?

Citat:

ungefär som windows 3.1 gjorde systemet mindre stabilt än med enbart dos kommer EFI-BIOS göra systemet mindre stabilt än med traditionellt bios

Har du något som tyder på att detta skulle vara fallet, eller gissar du bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Men kom igen, om man skulle svälja allt nytt med hull och hår skulle det gå åt helvete. Det var ett väldigt tjat om att nytt är bra. Klart man är skeptisk till främmande saker tills fördelarna påvisats, och EFI verkar inte ha så mycket att komma med. Varför ersätta BIOS med något större, komplexare och med grafiskt lull-lull, när man kunde gjort något som är slimmat men modernare?

Men folk tror ju det är skit innan dem ens testat det. Enligt vad jag läst ser det riktigt bra ut, sedan är det till för dem att bevisa det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Eh va ?

fin wikilänk förresten... exakt vad säger den ?

Jo att EFI är skit, utvecklat av intel dessutom som inte förrän nu utvecklat en ordentlig plattform till sina monsterprocessorer.. hur bra kan EFI då vara ?

"EFI defines boot services, which include text and graphical console support on various devices"

WOOOHOOO REVOLUTION, utvecklingen går frammåt.. WOWOWOW

Ungefär som att funktionen med olika desktop-teman, kom det med win98 eller.. du lär ju ha varit helt lyrisk då va.

Hur länge har du kört EFI? Du verkar rent utsagt inte ha en aning om vad det är.
EFI är inte grafiskt! Det KAN vara grafiskt. BIOS är inte grafiskt heller, om vi ska vara petiga. Det som alla kallar BIOS är väl egentligen CMOS setup? Som för övrigt kan vara grafisk, vill minnas att jag sett en setupmeny där musen fungerade.

Nåväl.
EFI är vettigt därför att man kan, till exempel, fixa ett shell där man kan sätta upp RAID, partitionera diskar/testa diskar/testa minne, och göra andra grundläggande saker, utan att behöva boota från CD eller liknande.
Sånt är iaf anledning till att jag tycker att det är/kan bli trevligare. Sen att man kan ändra CMOS-inställningar grafiskt kunde jag inte bry mig mindre om.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Så länge det blir lika stabilt, snabbt och säkert som BIOS så är det bra. Men tummar de på de punkterna tycker jag de ska gå tillbaka till ritbordet och fixa det Kul med lite utvecklign iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

wow så många bakåtsträvar det finns fortfarande i denna värld.. till och med på ett teknikforum som sweclockers.

"Vi vill ha allt som det var, ingen utveckling allt. Jag vill sitta i min dosprompt och visa hur cool jag är"

Det är ingen som hotar er att uppgradera till en mobo med EFI. Ni kan hålla kvar vid er gamla bios och dos så kör vi andra Vista/EFIbios/SSD som är lite mer avancerat, har bättre funktioner, är användarvänligt och har bättre prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men folk tror ju det är skit innan dem ens testat det. Enligt vad jag läst ser det riktigt bra ut, sedan är det till för dem att bevisa det.

EFI är inget man testar. Ifall du får leva med dess välsignelser och förbannelser avgörs av tillverkaren av moderkortet.

Jag tyckte också "det såg riktigt bra ut" för några år sedan. Det tycks som om det fortfarande inte går fram att EFI inte är nytt. Jag undrar om många luras av det "snygga" grafiska snittet, men som Thomas skrev är detta inte på något sätt bundet till vad EFI i själva verket är, däremot gör upphävandet av minnesbegränsningarna i nuvarande BIOS att EFI kan byggas ut i större utsträckning och därför också inkludera grafisk design.

- jag är fortfarande förvånad över att ingen kommenterar problematiken med EFI, alltså att de tyvärr inte släpper sitt grep över hårdvaran när operativsystemet bootar vilket i förlängningen kan innebära ett rent elände med DRM. Jag skulle uppskatta om någon hade mer ingående information om detta.

Jag är också förvånad över de som uttalar sig nedlåtande om kritik mot EFI som om det handlade om att vara mot eller för utveckling. De flesta som är kritiska är för en utveckling, men hur många gånger ska man behöva påpeka att EFI inte är det enda alternativet? Är det inte tvärtom lite insnöat att bara se EFI när det existerar andra alternativ? Vem är då bakåtsträvare? Den som förespråkar "gamla" EFI eller de som hellre ser nyare alternativ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
EFI är inget man testar. Ifall du får leva med dess välsignelser och förbannelser avgörs av tillverkaren av moderkortet.

Jag tyckte också "det såg riktigt bra ut" för några år sedan. Det tycks som om det fortfarande inte går fram att EFI inte är nytt. Jag undrar om många luras av det "snygga" grafiska snittet, men som Thomas skrev är detta inte på något sätt bundet till vad EFI i själva verket är, däremot gör upphävandet av minnesbegränsningarna i nuvarande BIOS att EFI kan byggas ut i större utsträckning och därför också inkludera grafisk design.

- jag är fortfarande förvånad över att ingen kommenterar problematiken med EFI, alltså att de tyvärr inte släpper sitt grep över hårdvaran när operativsystemet bootar vilket i förlängningen kan innebära ett rent elände med DRM. Jag skulle uppskatta om någon hade mer ingående information om detta.

Tur att man kan välja i dagens samhälle. Köp ett moderkort med EFI om du vill ha det, o tvärtom om du inte vill ha EFI. Så lätt var det med det!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tur att man kan välja i dagens samhälle. Köp ett moderkort med EFI om du vill ha det, o tvärtom om du inte vill ha EFI. Så lätt var det med det!

Det kommer inte bli så enkelt ifall alla tänker som du Frixos. Märkligt ställe det här: FRA, diverse implementeringar av DRM, hot mot Pirate Bays verksamhet och annat skapar stormar av kritik. Är det pga att det är så enkelt att förstå, eller för att få egentligen förstår sig på var och hur problematiken börjar?

Är det bättre att bara blunda "with the pedal to the metal"?

Permalänk
Medlem

bra antar jag, dock inget jag skulle betala extra för

Visa signatur
Permalänk

Gräsligt fult användargränssnitt. Är jättebra att man kommer åt hårdvaran på ett annat sätt, tillgång till internet osv, men stilren design verkar vara ett totalt främmande koncept för många datortillverkare, och EFI verkar just på den punkten vara lite som att ge automatvapen till en högstadieelev.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Om man ska använda musen i "bios" så är det ju bara att:
Klicka upp processorn!

www.sweclickers.com

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kommer inte bli så enkelt ifall alla tänker som du Frixos. Märkligt ställe det här: FRA, diverse implementeringar av DRM, hot mot Pirate Bays verksamhet och annat skapar stormar av kritik. Är det pga att det är så enkelt att förstå, eller för att få egentligen förstår sig på var och hur problematiken börjar?

Är det bättre att bara blunda "with the pedal to the metal"?

tänker hurdå? Att man kan välja? Tja, vi är några som faktiskt kan välja. I bl.a Afrika är det inte många som kan välja..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menade förstås att mus, fönster, ikoner och tjohosan känns överflödigt i det här sammanhanget. Och gränssnittet ska förmedla att det gäller avancerade inställningar och ingen lekstuga.

Vad gör vi med registret i Windows? Det är grafiskt har ikoner och man kan använda musen och det är ingen lekstuga...

Ska man använda en gnutta seriositet i det hela så är det i slutänden ändå användarna som bestämmer marknaden till viss del, och innan det enbart blir EFI-moderkort (om det ens kommer hända) kommer det finnas båda varianterna ett tag framöver. Sedan är det många som tänker på hur det "kan" bli. Inte säkert det slår igenom helt, vissa saker kommer och dör lika snabbt. Oavsett om det finns mer fördelar än nackdelar för EFI är det för egen del ett intressant system jag gärna hade arbetat lite med innan jag fällde någon dom. Dock får jag väl ändå hålla med om att personligen har jag inga problem med nuvarande BIOS, men för några år sedan hade jag inte heller problem att köra det jag behövde med min enkärniga 2 GHz P4...

EDIT: stavfel

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

tänker hurdå? Att man kan välja? Tja, vi är några som faktiskt kan välja. I bl.a Afrika är det inte många som kan välja..

Låt oss säga att farhågorna med DRM implementering genom EFI blir verklighet, och marknaden redan svalt EFI med hull och hår, ja hur blir det då:

- hur troligt är det att en och samma moderkort kommer att finnas i en version utan EFI?
- hur stort intresse kommer tillverkare med fickorna fulla av "bidrag" för DRM vara att tillmötesgå kunders önskan för alternativ som inte låser operativsytemet till sådan DRM implementering?

Vad har detta med Afrika att göra? Vi resonerar om för- och nackdelar med viss teknik och hur detta kan komma att påverka vår frihet inom datoranvändning. Skriver jag så bakvänt att det inte går att förstå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Och folk tror att det är bra innan de ens testat det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men det är inte ett BIOS, inte ens ett EFI-BIOS. Möjligen i samma mening som en mac är en PC (det är för övrigt lite roligt att dessa båda begrepp har samma ursprung). Varför inte bara kalla det för EFI?

jo, det är ett bios... iaf om man vill påstå att det vanliga "bioset" blivit ersatt med nått annat så är det fortfarande ett bios. utan ett bios startar inte en dator varför EFI-BIOSet tydligen är ett bios... som parallel kan man säga att på samma sätt som dos körs i bakgrunden medans man kör windows 3.1 så är bioset den fundamentala kärnan i EFI-BIOSet... det kommer alltid att vara mer korrekt att säga att man ska "konfigurera BIOS inställningarna" oavsett vad för öknamn branshen hittar på.

och exemplet du tog är precis i den meningen ja menar att det är ett BIOS. att macintoshen är en personal computer, och att man traditionellt säger PC är ju egentligen bara för att man valde att förkorta från att förrut säga "100% IBM KOMPATIBEL PC", alternativt IBM PC, till att enbart säga PC för enkelhetens skull... det finns dock inget enkelt i att kalla det som fundmentalt är ett BIOS konfigurations program för nått annat än BIOS/CMOS configuration utility (eller liknande) eller möjligtvis BIOS för att förkorta... att ta bort BIOS ur namnet är bara vilseledande.

Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av Elgot Har du något som tyder på att detta skulle vara fallet, eller gissar du bara? [/B]

nä, ja konstaterar bara hur det alltid varit trots löften om annat... baserat på det finns det inga antydningar om att det skulle bli annorlunda den här gången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Låt oss säga att farhågorna med DRM implementering genom EFI blir verklighet, och marknaden redan svalt EFI med hull och hår, ja hur blir det då:

- hur troligt är det att en och samma moderkort kommer att finnas i en version utan EFI?
- hur stort intresse kommer tillverkare med fickorna fulla av "bidrag" för DRM vara att tillmötesgå kunders önskan för alternativ som inte låser operativsytemet till sådan DRM implementering?

Vad har detta med Afrika att göra? Vi resonerar om för- och nackdelar med viss teknik och hur detta kan komma att påverka vår frihet inom datoranvändning. Skriver jag så bakvänt att det inte går att förstå?

Ja, det får vi se hur det blir.

Tja du skrev "Det kommer inte bli så enkelt ifall alla tänker som du Frixos"
O en del av mitt inlägg så sa jag att man kan välja, o om det var det du ifrågasatte så var Afrika ett exempel på personer som inte kan välja.

Citat:

Och folk tror att det är bra innan de ens testat det.

"Andra stora nyheter är att EFI kan kommunicera med datorns komponenter på ett sätt som BIOS aldrig klarade av. Detta medför att man kan uppdatera moderkorts mjukvara (precis som en BIOS-uppdatering) direkt inifrån gränssnittet då det finns möjlighet att ansluta till internet utan hjälp av ett riktigt operativsystem."

Om detta stämmer tycker jag det är bra. Så jag utgår från att det stämmer, och därmed utgår jag från att det är bra. Om det nu visar sig att det inte stämmer, ändrar jag såklart uppfattning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

jo, det är ett bios... iaf om man vill påstå att det vanliga "bioset" blivit ersatt med nått annat så är det fortfarande ett bios. utan ett bios startar inte en dator varför EFI-BIOSet tydligen är ett bios... som parallel kan man säga att på samma sätt som dos körs i bakgrunden medans man kör windows 3.1 så är bioset den fundamentala kärnan i EFI-BIOSet... det kommer alltid att vara mer korrekt att säga att man ska "konfigurera BIOS inställningarna" oavsett vad för öknamn branshen hittar på.

Efi bygger inte på bios, det finns inget gömt bios som körs i bakgrunden. Det är därför vilseledande att kalla det bios, efi-bios eller liknande. Ungefär som att det är märkligt att säga bil-hästvagn; trots att en bil och en hästdragen kärra utför snarlika uppgifter har de ganska lite gemensamt.
Ett kanske bättre exempel är "dvd" och "cd". Trots att de ser likadana ut, ofta fyller samma funktion och cd står för det neutrala "compact disk" är det mycket sällan folk säger "cd" då de syftar på en dvd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag tycker DOS versionen av BIOS är bra nog. Men nån bakåtsträvare är jag inte. Varför byta ur nåt som funkar särkert?. Förresten hur uppgraderar man EFI

För att det inte funkar så bra?
Som många redan påpekat har BIOS varit föråldrat i flera år redan.
BIOS begränsar funktionaliteten och utveckling av moderna datorsystem.

Jag är förbluffad över hur många som är emot den här utvecklingen.

Jag kan också sakna att det är för avancerat att ha kontroll över sin dator på minsta nivå längre men det är utveckling.

Permalänk

Coolt, äntligen skiter man i BIOS, det var verkligen på tiden så gammaldags....

Hoppas det nu blir lättare att installera OSx86 på PC burkarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag tycker DOS versionen av BIOS är bra nog. Men nån bakåtsträvare är jag inte. Varför byta ur nåt som funkar särkert?.

För att få något bättre? Herregud..

Jag blir chockad av vad folk skriver här. "varför byta något som funkar så bra?" Varför byta ut något alls, eller hur? Dagens datorer funkar jättesäkert! Varför utveckla något?
Vi lever ju i den perfekta världen.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Eh va ?

fin wikilänk förresten... exakt vad säger den ?

Jo att EFI är skit, utvecklat av intel dessutom som inte förrän nu utvecklat en ordentlig plattform till sina monsterprocessorer.. hur bra kan EFI då vara ?

"EFI defines boot services, which include text and graphical console support on various devices"

WOOOHOOO REVOLUTION, utvecklingen går frammåt.. WOWOWOW

Ungefär som att funktionen med olika desktop-teman, kom det med win98 eller.. du lär ju ha varit helt lyrisk då va.

Hahaha tack killen, verkligen roligt att titta på medans du skämmer ut dig själv totalt xD Skitroligt!

Permalänk
Citat:

Efi bygger inte på bios, det finns inget gömt bios som körs i bakgrunden.

jo, på samma sätt som att ms dos och windows xp är operativsystem om än olika, så är EFI-BIOSet just ett BIOS... utan BIOS blir det ingen bild på skärmen, ingen input från tangentbord, eller nån IO mellan olika interna enheter... att påstå att det inte behövs nått BIOS för att ändå få dom funktionerna i en vanlig PC tyder bara på att man inte vet vad BIOSet är.

orkar inte ge fler förklaringar o dra fler paralleler nu eftersom det är risk att andra tycker att det blir ett jädra tjat så ja sätter punkt för mej nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

jo, på samma sätt som att ms dos och windows xp är operativsystem om än olika, så är EFI-BIOSet just ett BIOS.

Vad tyckte du om skivorna då? Är en dvd-skiva på samma sätt en cd, och framför allt: säger du "cd" om allt som liknar sådana?

Permalänk
Citat:

Vad tyckte du om skivorna då? Är en dvd-skiva på samma sätt en cd, och framför allt: säger du "cd" om allt som liknar sådana?

nä, ja delar upp i genre... optisk media eller optiskt skivminne kan ja kalla det för om ja kort vill beskriva både cd och dvd i samma mening. på samma sätt som BIOS är genren i det här fallet...

så, där sätter ja punkt för mej.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

nä, ja delar upp i genre... optisk media eller optiskt skivminne kan ja kalla det för om ja kort vill beskriva både cd och dvd i samma mening. på samma sätt som BIOS är genren i det här fallet...

så, där sätter ja punkt för mej.

Är det inte tråkigt att sluta bara sådär?
Varför kan du acceptera att införa en ny samlingsterm för optiska medier men inte för bios-liknande system? Att säga bios om allt som är snarlikt är precis som att säga "cd" om allt som är litet och diskformat. Bättre vore att, om man så vill, hitta på en nytt samlingsbegrepp som inte heter som en av sina underkategorier.