Zalman Trimon ZM-M220W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloppo11
exakt, skärmen måste vara rund eller att man använder 3dglasögon för att får 3d

Finns en del tekniker där man inte behöver ha glasögon. Då måste man sitta på ett bestämt avstånd exakt i mitten för att kunna se 3d. Då hamnar ögonen så att dom ser var sin bild genom att pixlarna är vinklade eller blockade på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Men det är ju inte 3D för det, bara en illusion av 3D...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men det är ju inte 3D för det, bara en illusion av 3D...

Så du menar att det finns ett sätt att se "riktig" 3D? Då måste vi göra om i hjärnan för det den gör idag är just att ta två st 2D-bilder och skapa en illusion av djup.

Permalänk
Medlem

Det sa jag väl ingenting om?

Men hjärnan skapar väl inte en illusion av djup, i och med stereoséendet så har den riktig data på djupet i bilden, dvs. hjärnan får och använder sig av information i tre dimensioner (sen gör hjärnan bra många antaganden och tar information från andra saker också). Sen att denna information många gånger är bristfällig sett ur ett tekniskt perspektiv är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen testat IZ3D's drivrutiner med vilka man kan spela de flesta nya spel med anaglyph, alltså 3d med röd/blåa glasögon.

http://www.iz3d.com/t-dcdriver.aspx

Det är underbart i spel med förstapersonsvy, shooters medan RTS är svårare att ställa in.

Citat:

Men hjärnan skapar väl inte en illusion av djup, i och med stereoséendet så har den riktig data på djupet i bilden, dvs. hjärnan får och använder sig av information i tre dimensioner (sen gör hjärnan bra många antaganden och tar information från andra saker också). Sen att denna information många gånger är bristfällig sett ur ett tekniskt perspektiv är en annan femma.

Men ögat fungerar som en lins. Ljus kommer in och en bild projiceras på hornhinnan om jag minns rätt. Hjärnan lägger helt enkelt ihop de två bilderna från för att skapa en 3D bild av ditt syn fält.

Och ifall man anser att det krävs två skilda projiceringar av bilderna för att det ska vara "riktig 3D" så finns ju alltid HMD's (Head mounted displays).

Permalänk
Medlem

Som jag tolkade dikussionen är "riktig 3D" riktiga objekt...
Sen hur hjärnan tolkar bilden eller tar emot den spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta varför det inte räcker med bara glasögon och drivrutiner. Så fick i alla fall jag det förklarat för mig att det skulle fungera. Det känns som ett försök att bundla glasögonen med en dyr skärm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Jag skulle gärna vilja veta varför det inte räcker med bara glasögon och drivrutiner. Så fick i alla fall jag det förklarat för mig att det skulle fungera. Det känns som ett försök att bundla glasögonen med en dyr skärm.

Ljuset måste polariseras. En vanlig skärm kan inte det (förutom innuti pixlarna för att styra hut mkt ljus som ska komma ut).

Om du vill att det ska räcka med bara drivare och glasögon måste du köra med röd/gröna brillor... och det e ju inte lika bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyborg666
Om du vill att det ska räcka med bara drivare och glasögon måste du köra med röd/gröna brillor... och det e ju inte lika bra.

Finns det drivrutiner för röd/gröna brillor?
De glasögon som jag varigt i kontakt med är sådana som täcker för ena ögat i samma takt som bilden uppdateras.

Permalänk

jag sätter ett vill ha begär 8 av 10, hade jag varit ung och inte haft jobb och bil hade jag kunnat kolla lite extra på den

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Spännande, inte jättejättedyrt heller. Ska se om jag kan testa på detta och kanske köpa om det känns värt det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Finns det drivrutiner för röd/gröna brillor?
De glasögon som jag varigt i kontakt med är sådana som täcker för ena ögat i samma takt som bilden uppdateras.

http://www.nvidia.com/object/3dstereo_drivers.html
Här finns om du har nVidia-kort... Vet inte hur det går till på andra kort.

Visa signatur

Permalänk
Korsordsguru

För er som vill uppleva effekten på en vanlig skärm går det bra att kolla på stereoskopiska bilder. Det ger en väldigt häftig känsla!

Det krånga är bara att få in tekniken. Men när den väl sitter så får man fram bilden på nån sekund.

Alla stereoskopiska "cross view" bilder är uppbyggda av en vänster- och högerbild som sitter på fel sida.
1. Kolla med ögonen i kors på bilden så mycket så att du ser 4 små bilder.
2. För samman de två innersta bilderna till en, sakta men säkert.
3. Nu är det bara få in fokus som gäller!

Första gången kan det ta några minuter innan man kan hålla ögonen i rätt position en längre stund och att hitta fokus i bilden.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
För er som vill uppleva effekten på en vanlig skärm går det bra att kolla på stereoskopiska bilder. Det ger en väldigt häftig känsla!

Hehe... Det hade jag inte tänkt på att det gick förut! Riktigt häftigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, zalmanskärm med kassa OH-bladsglas eller LSD för samma peng? Samma effekt, billigare peng, fast inte i längden kanske.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Kort sagt, att man ser sin omgivning med båda ögonen som sedan "läggs ihop" till ett synfält i 3D i hjärnan, vilket är den värld man uppfattar. Enögda människor saknar denna förmåga och ser istället hela sin värld i 2D. Sen har vi de människor som har 2 ögon med fungerande syn men ändå saknar förmågan med stereoseende vilket leder till att de har två "2D-världar" som ej kan läggas ihop, bara användas en i taget. Dock kan båda ibland användas samtidigt hos vissa, men ej vid fokusering av objekt.

Som exempel är 3D-glasögon med ett grönt och ett rött öga. Saknar man stereoseende ser man antingen allt rött eller allt grönt. Att blanda ihop dem till en inre bild går inte.

Intressant, vad heter denna åkomma?

Tilläggas kan att enögda förutom ledtrådar och erfarenhet även kan använda rena huvud- och ögonrörelser för att få djup i bilden. Detta över tid blir "riktig 3D". Förmågan behöver övas upp efter en ensidig synskada.

Om man har ett neurologiskt tillstånd som gör att man saknar förmågan att lägga ihop synintrycken från vardera öga borde man inte klara av detta om man bara har ett öga. Det beror förstås var i hjärnans trettiotal områden för syn felet ligger. Kanske kan man som "dual-2D"-seende få äkta djup i bilden genom att peta ut ena ögat?

Som sagt, vill gärna veta mer om denna åkomma.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

http://edimensional.com/product_info.php?cPath=21&products_id...

Samma sak fast funkar på alla skärmar, dock endast nVidia kort för tillfället.

Har likadana, dom funkar riktigt bra. Enda nackdelen är att bilden blir lite mörkare men det kan man kompensera för med skärmen. Prestandan minskar något också då datorn måste skapa två bilder istället för en men i gengäld så funkar de på alla spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ostfisk
http://edimensional.com/product_info.php?cPath=21&products_id...

Samma sak fast funkar på alla skärmar, dock endast nVidia kort för tillfället.

Har likadana, dom funkar riktigt bra. Enda nackdelen är att bilden blir lite mörkare men det kan man kompensera för med skärmen. Prestandan minskar något också då datorn måste skapa två bilder istället för en men i gengäld så funkar de på alla spel.

Bara VGA.. Då kan man nästan glömma att köra det på 24" då..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys

Det krånga är bara att få in tekniken. Men när den väl sitter så får man fram bilden på nån sekund.

Alla stereoskopiska "cross view" bilder är uppbyggda av en vänster- och högerbild som sitter på fel sida.
1. Kolla med ögonen i kors på bilden så mycket så att du ser 4 små bilder.
2. För samman de två innersta bilderna till en, sakta men säkert.
3. Nu är det bara få in fokus som gäller!

Första gången kan det ta några minuter innan man kan hålla ögonen i rätt position en längre stund och att hitta fokus i bilden.

http://www.ray3d.com/graphics/riversit-med.jpg
http://k53.pbase.com/u41/oluv/upload/26776424.IMG_4167.jpg

OH1wjr3zdAA

haha det där var riktigt cool, men man får ont i ögonen av det:P

Visa signatur

Stationär dator