Ställde om routern, kommer inte in på den igen.

Permalänk
Medlem

Ställde om routern, kommer inte in på den igen.

Hej!

Då är det så att jag tänkte flasha om min router en "Linksys WRT54GL", och började med att ställa om den till "fabriksläge". Vilket jag inte skulle ha gjort, så nu har jag en IP-adress som lyder: 169.254.xx.xxx och en nätmask som är: 255.255.0.0

Jag har inte en chans i världen att komma in i routern då jag inte vet vilken IP den använder sig utav.

Har testat med "tracert" mellan datorerna men den visade ju givetvis inte vilken IP som routern använde sig utav.

Tacksam för snabba svar

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem

du får ge din dator en ip adress, typ 192.168.0.x eller liknande manuellt.
och sedan surfa till routern, routerns ipadress finns oftast i manualen.
Men ge INTE din dator SAMMA IP som routern.

Permalänk
Medlem

Kolla under status för anslutning till lokalt nätverk under fliken support.

Men 169 i början indikerar felaktig adress om jag inte misstar mig, har du provat att starta om routern?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av si3rra
du får ge din dator en ip adress, typ 192.168.0.x eller liknande manuellt.
och sedan surfa till routern, routerns ipadress finns oftast i manualen.
Men ge INTE din dator SAMMA IP som routern.

Tack för tipsen, men dock så hjälpte det inte..
Orginal IP:n är för övrigt 192.168.1.1.
För de som ville veta den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kolla under status för anslutning till lokalt nätverk under fliken support.

Men 169 i början indikerar felaktig adress om jag inte misstar mig, har du provat att starta om routern?

Att 169 indikerar felaktig adress har jag ingen koll på..

På en datorn så visar den att det är något fel, och på en annan så visar den att allt ska "funka" riktigt.

**EDIT**

Nu så kan jag pinga routern men jag kan inte komma in på den..

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem

Starta om routern sen startar du om datorerna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Starta om routern sen startar du om datorerna.

Så enkelt vart det inte, startat om routern och datorn ett X antal gånger nu, men kan fortfarande bara pinga den, men inte komma in i den.

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem

Reset(ta) den, och prova igen, (brukar finnas en knapp på baksidan.

Permalänk
Medlem

10 sekunder minst på routern så ska den vara nollstäld.

Leta även upp manualen för din router och kolla vad den kör för intern IP som standard (om det är 192.x, 10.x osv)

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av si3rra
Reset(ta) den, och prova igen, (brukar finnas en knapp på baksidan.

Gjort detta några gånger hjälper inte..
Och jag har hållt inne med i ca 15 sekunder varje gång..

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken ip-adress har du givit din egen dator?

Är routerns adress 192.168.1.1 så sätt datorn på 192.168.1.2.

Stäng av eventuella brandväggar tillfälligt, så att du inte stoppas av dem pga ändrad ip.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Eftersom routern (har en själv av liknande modell) har IP 192.168.1.1 och subnät på 255.255.255.0, kan inte du ställa ditt statiska IP till 192.168.0.2, eftersom ni inte ligger inom samma subnät.

Som MultiMan skrev, sätt dig själv på 192.168.1.2 (255.255.255.0), ge routern 10-15 sekunder efter reboot och surfa sen glatt in på http://192.168.1.1. Användarnamnet är "admin" och lösenordet blankt har jag för mig.

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk
Medlem

Jag gav min egna dator ett antal olika IP-adresser.
T.ex. 192.168.1.2
192.168.1.100

Men nu har jag löst det i alla fall, det enda jag behövde göra var bara till att flasha om routern till Linksys egna Firmwire.
Sen så kunde jag surfa in på 192.168.1.1 med ett stort leende ;P

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!