[Wartop] en liten, tålig, personlig, släpbar dator :D

Permalänk
Medlem

[Wartop] en liten, tålig, personlig, släpbar dator :D

Tjenare!

Jag har äntligen fått tummen ur r**en och påbörjat mitt lilla projekt! Det är en liten dator som jag har fått tag på, den kommer från början från ett företag som hade den som en slags kluster dator, skulle jag tro. Men nu ska den bli en släpbar laptop

Historia
Det hela började med att jag fick lite bilder från min morbror som hade en liten jäkel till server, som han hade fått tag på från nått företag.

Han sa även att han tyckte skymta några fler i ett hörn om jag var sugen. Jag funderade några millisekunder och bestämde mig självklart för att jag var mycket mycket sugen på en sådan liten söt dator

Utförande
Från första början hade jag tänkt mig att ha den som en lite server, typ ha den till hemsida, teamspeak m.m. men det slutade med att den bara stod i ett hörn och samlade damm, men det berodde till största delen av att jag var tvungen att ha ett tjuvkopplat nätagg till den för att kunna driva den! Men den funkade i alla fall.

Så till min plan! Jag har länge funderat på att ta bort datorn och den lilla skärmen från metallplattan och bygga in den i nånting. Men vad? Det slog mig flera gånger att bygga in den i bilen, men det vore lite bökigt och ganska opraktiskt då den inte har någon pekskärm. Så den iden avfärdades varje gång den kom upp i skallen på mig :).

Sedan slog det mig! Man kan göra en egen bärbar dator av den! Fan va smart jag är! Men sen kom jag på, fasen hur ska ja göra den bärbar :confused:, det va då min far kom med den briljanta iden om hans gamla PELIE 1450 Case som han hade på vinden!

Han han inte mycket mer än nämna PELIE och vinden, så var jag uppe på vinden och hade hämtat ner den!

Jag började även att montera ner min lilla framtida laptop! Här kommer även lite närbilder på hur den serut!

OCH i isärplockat tillstånd! Jag hittade även en 120mm Scythe fläkt som ska monteras, även en gammal trådlös router som jag ska försöka få liv i.

Nu ska det skäras till en plåt som allt ska monteras på som sedan ska i lådan! Tangentbord och mus ska inhandlas! Även ett batteri att driva hela paketet på.

Detta var allt från mig denna gången! Släng iväg många kommentarer, kritik uppskattas mycket!
STAY TUNED!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Hehe, visste väl att nån skulle göra såhär med en PELIE

Btw: Har hört att en ja känner ska bygga in sin gamla Acer i en äggkartong

Permalänk
Medlem

haha ägg kartong de va som

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se specifikationerna på datorn.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elosh
Skulle vara kul att se specifikationerna på datorn.

Det ska du få, jag kommer inte precis ihåg dom, kan kolla med min morbror då hans är up and running! Kommer tebax med svar så fort jag vet

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

skall bli kul o följa hoppas detta blir ett bra bygge. andra som gör så här brukar det inte bli så bra.

Permalänk
Medlem

donic1989
absolut jag ska försöka göra allt så bra som jag bara kan

Liten skriftlig uppdatering följer
Igår så va jag på Clas Ohlson och kollade lite på batterier som man kan driva datorn med! Dom hade juh helt klar en del olika men frågan är vilket man ska köpa!

Idag när jag kommer hem från jobbet ska jag försöka mäta upp och se hur mycket den lille jäkeln drar :). Så man inte står där med ett batteri som inte funkar för fem öre ^^

Allt från mig för denna gången

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

Ser ut att bli bra de där.
Men försök få ett bra batteri som håller länge annars blir det lite tråkigt om den bara räcker i 10 minuter eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yourownass
Ser ut att bli bra de där.
Men försök få ett bra batteri som håller länge annars blir det lite tråkigt om den bara räcker i 10 minuter eller så.

Absolut! Sen ska juh inte batteriet väga mulltum häller så det kan bli lite spännande

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

Det gör väl inget om batteriet väger som tre tegelstenar? Det är ju en släpbar dator och det skulle ju kännas lagom retro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Colemeister
Det gör väl inget om batteriet väger som tre tegelstenar? Det är ju en släpbar dator och det skulle ju kännas lagom retro.

HAHA där har du iofs en poäng! Men det ska juh kunna gå och ta med sig den utan att få kramp lixom. Du förstår säkert, hoppas jag ^^

jag har varit och kollat på dessa batterierna ---> 36-3018 - 12 V - 7,2 Ah - 151x65x94 mm på Clas Ohlson Tror att ett kanske två sådana skulle funka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

hur mycket drar den då ??

Permalänk

Kom rent spontant på ett namn till den: SlapTop, eventuellt SläpTop

Permalänk
Medlem

yourownass
jag vet inte ^^ jag har inte kollat de, har ingen så mätare, men jag tror inte det är mycket ska kolla det när jag har en mätare.

Snytbaggen
haha klockrent kanske får ta och döpa om den ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W