Microsoft patenterar "Page Up" och "Page Down"

Permalänk
Avstängd

Två av det mest värdelösa knapparna som finns, har aldrig använt mig av dom och kommer inte göra det heller.
Finns ju scrollhjul på musen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Vilken skuld? Om jag står med skulder i slutet så är det pga kass logistik ju.
Å exakt de du säger är så marknaden funkar idag. Någon kommer på att man kan göra grafikkort, då kommer någon annan och också vill in i leken å gör även de grafikkort. För att överleva får du helt enkelt se till att du har smarta funktioner som din konkurent inte har, och låsa eller kryptera mjukvaran i dessa. Inte ge ut blueprints eller liknande. Och där va patent problemet löst.
Har du en idée, håll den hemlig och se till att den förblir hemlig, kanske genom att få dina annställda skriva på kontrakt om tystnads plickt.

Håller helt klart med dig!
Patent främjar inte uppfinningsrikedom.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Två av det mest värdelösa knapparna som finns, har aldrig använt mig av dom och kommer inte göra det heller.
Finns ju scrollhjul på musen

Som ju också patenterats av mikromjuk Själv anser jag att Page up/Page down har sina fördelar också, även om det oftast blir att jag använder scrollhjulet.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Sluta saxa rubriker från /. utan att kolla om de stämmer först!

De har inte alls patenterat PgUp och PgDn, utan bara just att man flyttar sig en hel sida vid ett tangenttryck oavsett zoomnivå, vilket är en substantiell skillnad.

Är det så mycket begärt att ni kollar originalkällan innan ni postar en artikel?

Permalänk

Jag tycker att Mönsterskydd och Patent blandas ihop här. Om någon släpper en produkt så har man automatiskt mönsterskydd i tre år tror jag det är (om man inte ansöker om längre) Andra kan då använda eller inspireras av din idé men inte göra en ren kopia.

Ett patent innebär idé skydd. Man får alltså ensamrätt att sälja saker som bygger på en idé, i det här fallet bläddra mellan sidor.

Jag håller med om att patent är en mycket märklig regel vi har. Mönsterskydd däremot tycker jag är mer logiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiCK
Håller helt klart med dig!
Patent främjar inte uppfinningsrikedom.

Det är väl snarare så att patent främjar uppfinningsrikedom. Om t.ex. jag bygger en helt ny typ av processorer som är dubbelt så bra som den vassaste idag utan högre kostnad. Då börjar jag massproducera den och tjänar hur mycket pengar som helst. För att inte Intel och Amd ska gå i konkurs måste de komma på en lika bra produkt eller billigare. Om patent inte funnits skulle de kunna köpa en processor av mig och bygga egna exakt likadana. Men med patent så kommer de inte kunna sno produkten rakt av utan de måste göra om den så den inte bryter mot mina patent. Alltså måste de komma på en egen uppfinning istället för att sno rakt av.

Men tänk på att bara för att ett företag har patent på något så hindrar inte det andra från att producera väldigt liknande varor. Om två företag t.ex. använder helt olika tekniker för att få fram två produkter som är så gott som identiska kommer inte någon tvingas betala den andra för att snott idéer.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Godsmith
Sluta saxa rubriker från /. utan att kolla om de stämmer först!

De har inte alls patenterat PgUp och PgDn, utan bara just att man flyttar sig en hel sida vid ett tangenttryck oavsett zoomnivå, vilket är en substantiell skillnad.

Är det så mycket begärt att ni kollar originalkällan innan ni postar en artikel?

För det första så använder vi originalkällan, för det andra så framgår det tydligt i artikeln att det handlar om en metod att bläddra ett inkrement i taget, vilket Page Up/Dn vanligtvis används till.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
På tal om kartonger: http://beranger.org/index.php?page=diary&2008/08/25/07/57/15-...

Med Borat uttal: "Niiice! Give me five!"

HAHAHA! Det sista patentet går i princip ut på att kartongen har ett handtag. Du gjorde min dag med den där länken.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Någon kommer på att man kan göra grafikkort, då kommer någon annan och också vill in i leken å gör även de grafikkort.

err.. och hur länge tror du att nVidia och ATi hade fortsatt utveckla sina kort om de inte fick betalt för dem av sina undetillverkare eller tredjepartstillverkarna?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Vilken skuld? Om jag står med skulder i slutet så är det pga kass logistik ju.
Å exakt de du säger är så marknaden funkar idag. Någon kommer på att man kan göra grafikkort, då kommer någon annan och också vill in i leken å gör även de grafikkort. För att överleva får du helt enkelt se till att du har smarta funktioner som din konkurent inte har, och låsa eller kryptera mjukvaran i dessa. Inte ge ut blueprints eller liknande. Och där va patent problemet löst.
Har du en idée, håll den hemlig och se till att den förblir hemlig, kanske genom att få dina annställda skriva på kontrakt om tystnads plickt.

Du målar in dig i ett hörn. Företagen skulle behöva spendera mer tid på att skapa skyddsfunktioner mot teknikstöld än på själva uppfinnandet. Små företag skulle inte ha råd att sätta en dröse anställda på detta och deras uppfinningar skulle stjälas och massproduceras billigt av stora företag. Stora företag skulle ha hundratals anställda på teknikstöldsavdelningar och ännu fler på teknikskyddsavdelningar.

Hur mycket tror du tystnadsplikten skulle vara värd när andra kan betala några dussin miljoner tilll en anställd för stöld av informationen som efter det är helt ok att använda? extremkapitalism skulle råda utan patent.

Du får gärna förklara hur svennes cpu AB ska kunna konkurera med Intels gigantiska produktionsapparat. Ska de få skylla sig själva för att de inte kan pröjsa de 50 miljarderna för vettiga fabriker?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Nu när jag har ätit upp min morot...

klart att patent främjar uppfinningsrikedom

Person 1 uppfinner världens bästa mp3 spelare med finnesser och grejer.
Person 2 tänker:
-"fan varför tänker jag inte på det, jag måste komma på något bättre"
och börjar således jobba på något bättre.

Svårt? Nej inte speciellt

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Det är väl snarare så att patent främjar uppfinningsrikedom. Om t.ex. jag bygger en helt ny typ av processorer som är dubbelt så bra som den vassaste idag utan högre kostnad. Då börjar jag massproducera den och tjänar hur mycket pengar som helst. För att inte Intel och Amd ska gå i konkurs måste de komma på en lika bra produkt eller billigare. Om patent inte funnits skulle de kunna köpa en processor av mig och bygga egna exakt likadana. Men med patent så kommer de inte kunna sno produkten rakt av utan de måste göra om den så den inte bryter mot mina patent. Alltså måste de komma på en egen uppfinning istället för att sno rakt av.

Men tänk på att bara för att ett företag har patent på något så hindrar inte det andra från att producera väldigt liknande varor. Om två företag t.ex. använder helt olika tekniker för att få fram två produkter som är så gott som identiska kommer inte någon tvingas betala den andra för att snott idéer.

Då får man ju uppfinna hjulet igen.
Kunde de då istället förbättra din idé hade de kommit ännu längre.

Visst, nu kan man ju sälja sitt patent men då kanske det du uppfunnit konkurrerar med deras prylar. Så de köper ditt patent och sedan lägger man det i en låda och låter det samla damm.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk

Så kan någon förklara hur detta kommer fungera (eller inte) i praktiken? Blir det förbjudet för säg linux-system ha samma effekt på knapparna som Windows?
Hur har Microsoft skött sina övriga funktionsrelaterade patent? Har det räckt be om lov, får man betala eller har de helt blockerat användandet?

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nipatriak
Jag tycker att Mönsterskydd och Patent blandas ihop här. Om någon släpper en produkt så har man automatiskt mönsterskydd i tre år tror jag det är (om man inte ansöker om längre) Andra kan då använda eller inspireras av din idé men inte göra en ren kopia.

Ett patent innebär idé skydd. Man får alltså ensamrätt att sälja saker som bygger på en idé, i det här fallet bläddra mellan sidor.

Jag håller med om att patent är en mycket märklig regel vi har. Mönsterskydd däremot tycker jag är mer logiskt.

"Mönsterskydslagen (1970:485) innebär att den som gjort ett mönster kan genom registrering söka ensamrätt på detta"

"Kraven för skydd är att mönstret skall vara nytt och särpräglat. Det skall inte finnas identiska mönster men ej heller mönster som ger samma helhetsintryck hos en kunnig användare av mönstret."

Klippt från wikipedia. Låter definitift bättre än ett patent.

Permalänk
Medlem

Hjulet måste inte uppfinnas igen.

Intel och AMD tittar igenom mitt patent och kikar på vad jag har gjort. Aha! Tänker Intel och har själv lite idéer kring vidare förbättring och AMD kommer pga detta på hur de ska göra en helt ny design.

AMD bygger därmed en ny processor som är bäst på marknaden. Intel betalar mig lite pengar för de delar av min idé de behåller, sen får de massa pengar för den "nya" teknologin.

Jag vinner... dom vinner... Kunderna får ännu mera att välja på och den ökade konkurrensen sänker priserna... kunderna vinner.

Alla vinner.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gratzner
Nu när jag har ätit upp min morot...

klart att patent främjar uppfinningsrikedom

Person 1 uppfinner världens bästa mp3 spelare med finnesser och grejer.
Person 2 tänker:
-"fan varför tänker jag inte på det, jag måste komma på något bättre"
och börjar således jobba på något bättre.

Svårt? Nej inte speciellt

Å varför skulle folk inte kunna tänka såhär utan ett patent system? För att folk är dryga? Nej bättre bortförklaringar får ni allt komma med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
err.. och hur länge tror du att nVidia och ATi hade fortsatt utveckla sina kort om de inte fick betalt för dem av sina undetillverkare eller tredjepartstillverkarna?

De skulle kunna sälja korten själva istället, ser inget vidare problem med detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Vilken skuld? Om jag står med skulder i slutet så är det pga kass logistik ju.
Å exakt de du säger är så marknaden funkar idag. Någon kommer på att man kan göra grafikkort, då kommer någon annan och också vill in i leken å gör även de grafikkort. För att överleva får du helt enkelt se till att du har smarta funktioner som din konkurent inte har, och låsa eller kryptera mjukvaran i dessa. Inte ge ut blueprints eller liknande. Och där va patent problemet löst.
Har du en idée, håll den hemlig och se till att den förblir hemlig, kanske genom att få dina annställda skriva på kontrakt om tystnads plickt.

Ärligt talat, nog för att dina idéer kan kallas "konstruktiva", men ska du inte fundera igenom det där lite till?

...och när uppfinnandet består i fysiska saker - Hur skyddar man sig emot att någon exempelvis styckar upp en fotboll och gör en likadan? Det finns fler saker än mjukvara, och även här kan man i de flesta fall se vad som finns på skärmen, eller erinra sig hur funktionerna faktiskt fungerar.

Nog för att det finns udda patent, men totalt sett främjar det mer än dräper. Oavsett handling får vi leva med kompromisser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Ärligt talat, nog för att dina idéer kan kallas "konstruktiva", men ska du inte fundera igenom det där lite till?

...och när uppfinnandet består i fysiska saker - Hur skyddar man sig emot att någon exempelvis styckar upp en fotboll och gör en likadan? Det finns fler saker än mjukvara, och även här kan man i de flesta fall se vad som finns på skärmen, eller erinra sig hur funktionerna faktiskt fungerar.

Nog för att det finns udda patent, men totalt sett främjar det mer än dräper. Oavsett handling får vi leva med kompromisser.

Finns tonvis med piratkopior av olika varor i te.x. kina och liknande som massproduseras. Går försäljning för nike, puma osv sämmre för det? Nej de lever än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Å varför skulle folk inte kunna tänka såhär utan ett patent system? För att folk är dryga? Nej bättre bortförklaringar får ni allt komma med.

De skulle kunna sälja korten själva istället, ser inget vidare problem med detta.

Varför skulle man lägga ner massa tid och pengar på att uppfinna något nytt när man bara kan köpa en produkt (mp3 i det här fallet) och sedan bara byta namn på den och sälja den själv.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Hjulet måste inte uppfinnas igen.

Intel och AMD tittar igenom mitt patent och kikar på vad jag har gjort. Aha! Tänker Intel och har själv lite idéer kring vidare förbättring och AMD kommer pga detta på hur de ska göra en helt ny design.

AMD bygger därmed en ny processor som är bäst på marknaden. Intel betalar mig lite pengar för de delar av min idé de behåller, sen får de massa pengar för den "nya" teknologin.

Jag vinner... dom vinner... Kunderna får ännu mera att välja på och den ökade konkurrensen sänker priserna... kunderna vinner.

Alla vinner.

Om du nu är så snäll så du låter Intel använda din idé.
Det jag ser som innovationsdödande är just att man ska behöva fråga någon om lov för att förbättra en tanke eller idé.

Eller att folk tar patent på helt självklara saker som funnits men ingen har patent på.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Finns tonvis med piratkopior av olika varor i te.x. kina och liknande som massproduseras. Går försäljning för nike, puma osv sämmre för det? Nej de lever än.

Självklart går försäljningen sämre för övriga aktörer, alltså de som gör egna unika saker. Marknadsandlerna minskar respektive ökar oavsett inhandlad produkt. Det är alltså ett minus för hela branchen, om du väljer piratkopierade produkter. Du kanske inte hade valt just Nike om du inte köpt kopian, utan istället Nisses Skomakeri - eftersom den låg närmare din tjocklek på plånboken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Varför skulle man lägga ner massa tid och pengar på att uppfinna något nytt när man bara kan köpa en produkt (mp3 i det här fallet) och sedan bara byta namn på den och sälja den själv.

Somsagt så händer detta redan för fullt i vissa länder, men likförbannat så lever ju de stora företagen kvar. Titta på alla rolex klockor som exempel, de piratkopior som finns ser exakt likadana ut och fungerar exakt likadant. Men företaget som börja med rolex lever än idag, enligt er skulle detta vara omöjligt... Men jag har ju redan via dessa exempel motbevisat det.
Det finns folk som köper kopior, de finns folk som köper "äkta vara". Allt kommer funka även om patent eller annat tramms försvann.

Granis_1980:
Och problemet är? De rika blir inte rikare? nawwww...

Permalänk

Håller med DUNXIII helt och hållet.
Har du patent på en sak, så har du ingen konkurens alls.
Skrota patent-lagarna så blir din idee eller produkt konkurens-utsatt med en gång.
Och det skulle gynna konsumenterna.
Nu för tiden läggs det ut ohyggligt massa pengar på patent-ansökningar och stämmningar hit och dit.
Pengar som vi konsumenter får betala.

Permalänk
Medlem

Vad är det som säger att page up och down är just dom knapparna som det står page up och down på ?

Dom skulle lika gärna representera enter osv...

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Såna här löjliga patent håller givetvis inte i rätten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Tänka innan jag postar? Detta är min åsikt å den vill jag dela med miga av, vad ska jag tänka på?
Att äga en idée, hör ni inte själva hur löjligt det låter? Ja men då kan jag ju ta patent på att andas luft, nej shit va bra! Eller vänta det är redan säkert patenterat...

Nej. För att ta patent på något så måste det ha vad som kallas "uppfinningshöjd". Det får inte vara något som redan används, är uppenbart eller har publicerats tidigare.

Microsofts nya patent gäller en (1) metod för att implementera funktionen. Inget annat. Det är fritt fram att implementera funktionen på nåt annat vis - nåt som uppenbarligen fungerar eftersom det redan finns program som har funktionen.

Utan patent skulle du exempelvis få säga adjö till alla nya läkemedel. Att utveckla nya läkemedel kostar miljarder, nåt som ingen skulle lägga ned om ett annat företag rakt av skulle kunna kopiera det dagen efter det släpps och bara tjäna på att sälja preparatet utan att behöva ta något alls av utvecklingskostnaden. Efter 25 år försvinner patentet och då är det fritt fram för konkurrenterna.

Verkar vara ganska många tangentbordsjockeys i denna tråd som aldrig jobbat med utveckling....

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Tänka innan jag postar? Detta är min åsikt å den vill jag dela med miga av, vad ska jag tänka på?
Att äga en idée, hör ni inte själva hur löjligt det låter? Ja men då kan jag ju ta patent på att andas luft, nej shit va bra! Eller vänta det är redan säkert patenterat...

Nej. För att ta patent på något så måste det ha vad som kallas "uppfinningshöjd". Det får inte vara något som redan används, är uppenbart eller har publicerats tidigare.

Microsofts nya patent gäller en (1) metod för att implementera funktionen. Inget annat. Det är fritt fram att implementera funktionen på nåt annat vis - nåt som uppenbarligen fungerar eftersom det redan finns program som har funktionen.

Utan patent skulle du exempelvis få säga adjö till alla nya läkemedel. Att utveckla nya läkemedel kostar miljarder, nåt som ingen skulle lägga ned om ett annat företag rakt av skulle kunna kopiera det dagen efter det släpps och bara tjäna på att sälja preparatet utan att behöva ta något alls av utvecklingskostnaden. Efter 25 år försvinner patentet och då är det fritt fram för konkurrenterna.

Jämförelsen med Rolex och skomärken haltar högst betänkligt... där handlar det om varumärken, inte patent på uppfinningar. Det är en helt annan sak. Det är fritt fram för vem som helst att tillverka skor, finns inget patent på det. Du får bara inte sätta Nikes märke på skon och säga att det är Nike som gjort den istället för Anders Andersson AB.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Somsagt så händer detta redan för fullt i vissa länder, men likförbannat så lever ju de stora företagen kvar. Titta på alla rolex klockor som exempel, de piratkopior som finns ser exakt likadana ut och fungerar exakt likadant. Men företaget som börja med rolex lever än idag, enligt er skulle detta vara omöjligt... Men jag har ju redan via dessa exempel motbevisat det.
Det finns folk som köper kopior, de finns folk som köper "äkta vara". Allt kommer funka även om patent eller annat tramms försvann.

Granis_1980:
Och problemet är? De rika blir inte rikare? nawwww...

Problemet är att Nisse på skomakeriet inte är eller var rik, utan snarare får slå igen och gå på socialbidrag till grund av piratkopieringen.

Nu tryter minnet mitt, men det gick något granskande program på SVT tror jag, i alla fall om de små svenska företagen som får ge vika (konkurs) pågrund av Kinas masskopiering.

Permalänk
Avstängd

Go go go Microsoft!

Stäm Apple och Linux, dem ska fan inte tro att de ska få använda PageUp och PageDown, det är patentintrång!

Permalänk
Medlem

Så genom att skrota patentlagstiftningen så blir det en bättre värld, per automatik? Samma skeva retorik som används för att rättfärdiga piratkopiering används på patentlagstiftning och vips finns det bara vinnare?
Vem kommer att utveckla ny teknik om det inte finns pengar att hämta? Vem kommer att kunna anställa folk om de inte kan betala löner? Ska alla arbeta idéellt för att det är otrevligt att skydda sina uppfinningar?

Läkemedelsföretagen kommer inte att forska fram nya mediciner för att det finns inget som skyddar deras investeringar i kliniska tester och certifieringar på olika marknader?

Flertalet länders patentlagstiftning säger att man kan inte ta patent på en teknik som redan är spridd och känd för allmänheten. Hade patentlagstiftningen i USA varit rimlig hade man inte kunnat ta patent på redan existerande praktiska tillämpningar och vi hade inte haft denna diskussion alls. Just detta fall är ett bevis på att den amerikanska patentlagstiftningen är felaktig, men att det är ett incitament för att avskaffa hela systemet bevisar bara att man inte har tänkt hela vägen.

Visa signatur

#include disclaimer.h

Intel E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | MSI P945 Neo5 | Powercolor HD4670 | Huntkey 350W | Cooler Master CM Stacker 820