Permalänk
Medlem

Poff! Bränt moderkort?

Hej kära vänner!

Var länge sen jag postade här, tack å lov. Men nu har jag råkat ut för ett missöde igen.

Satt och spelade dataspel tidigare idag då datorn plötsligt hängde sig (körde WoW och hade två spel/konton igång samtidigt kan tilläggas) och ett skärande ljud uppstod i högtalarna. Slog av datorn, väntande en stund och arrogant som jag var slog jag såklart på den igen och återupptog båda spelen på nytt. Allt flöt fint en rätt bra stund men så kände jag att det började lukta bränt. Sekunderna senare sprakade och blixtrade det hastigt till i chassit på datorn, skärmen blev svart och jag slängde mig på golvet och slet ut nätkabeln.

Ok, nätagget var bränt. Det var inget nytt, har hänt ett par gånger under åren...

Men, när jag nu införskaffat ett nytt nätagg och försöker få igång burken så går det inte. Först och främst startar inte datorn när jag slår på huvudströmbrytaren (vilket den gjort tidigare, om än kanske bara för nån sekund). Inte heller när jag slår på strömknappen på framsidan, blir bara ett brum och fläktarna går några varv. Måste hålla inne strömknappen några sekunder för att det skall starta, men bara fläktarna (processor-, chassi- och grafikkortsfläktarna) går då. Jag får ingen bild på skärmen och misstänker helt enkelt att strömförsörjningen på moderkortet inte rikigt funkar.

Kort sagt, då jag brände nätagget finns det även risk att moderkortet kortslutits? Glömde nämna det att jag slarvat med dammsugningen på senaste och fann en hel del damm i burken så misstänker att det tagit död på alltsammans.

Hoppas någon kan svara på mina luddiga funderingar här. Lämnar inga specifikationer (än) då jag köpt datorn av en vän för en tid sedan och ännu inte har koll/dokumentation på vad det är för processor, moderkort m.m. m.m. Kan ta reda på det dock om den informationen är nödvändig.

Men behöver bara en kort vink om huruvida jag bör lägga en beställning på ett nytt moderkort eller inte.

Tack på förhand och trevliga hälsningar

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Re: Poff! Bränt moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djärven

Ok, nätagget var bränt. Det var inget nytt, har hänt ett par gånger under åren...

Du känner inte att det kanske inte är fullt normalt att byta nätagg som du byter underkläder? Menmen, så här ligger det till: Likaväl som allt kan ha klarat sig kan precis var ända komponent farit åt skogen, tyvärr. Om du vill vara helt säker på att inte beställa för mycket kan du sätta in delar en och en in i en för övrigt fungerande dator och kolla hurvida dom funkar eller inte, det är de ända konkreta rådet jag kan ge dig! Dock kan ju moderkakan vara läge att byta med en gång då dom ofta inte behöver kosta skjortan och är svåra att testa då det mesta är kopplat till de.

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |
| Asus P5Q Pro | E8500 | 4 gb | 8800 gtx | 1,2 TB | Antec 900 | corsair 550w |

Permalänk

kolla alla kondensatorerna och om alla e i bra skick så finns det en skans att det e processorn efter som att det hände mig not likadant moderkortet och processorn dog =(

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tackar för svaren jag hittills fått men behöver fortfarande hjälp att lösa mitt problem. Har gjort några åtgärder men ännu inte fått igång datorn igen och nu vänder jag mig till er innan jag spenderar ytterligare hundra/tusenlappar på eländet.

Jag investerade ju i ett nytt nätagg men det hjälpte inte varpå jag beställde ett nytt moderkort som jag fick hem här om dagen. Men, att byta moderkort hjälpte inte det heller.

Det som händer när jag startar datorn är följande:

* Samtliga fläktar (CPU-, chassi-, grafik- och nätaggsfläkten) snurrar för fullt.

* Moderkortet har lysdioder som indikerar hur mkt CPU:n jobbar. Alla dessa lyser konstant (ingen blinkar eller flimrar) vilket visar att CPU:n jobbar för fullt (eller att den inte funkar alls?).

* DVD-spelaren fungerar inte, fast den är rätt kopplad. Detta gör mig fundersam, då den är direkt kopplad till nätaggregatet för ström och borde gå att öppna och stänga även fast BIOS/Windows inte är igång? Testat med 2 olika DVD-spelare.

* Jag får ingen bild på bildskärmen. Jag kan alltså vare sig se om jag befinner mig i BIOS, på skrivbordet eller om datorn är "igång" över huvudtaget.

Jag kan dock inte avgöra huruvida hårddiskarna fungerar eller inte. De låter visserligen inte, men vill inte minnas att de brukar göra det märkbart heller.

Slutsats: Är processorn eller grafikkortet bränt? Båda två? Har min lilla kortslutning i datorn slagit ut allt, även hårddiskar?

Tacksam för alla svar, funderingar och synpunkter jag kan få. Vet inte riktigt vad nästa åtgärd blir, men det lutar ju åt att slänga hela rasket och köpa nytt...

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Vore jag du skulle jag kolla så att grafikkortet och RAM-minnena sitter i som de ska.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dracc
Vore jag du skulle jag kolla så att grafikkortet och RAM-minnena sitter i som de ska.

Jodå, de ska sitta som de ska. Minnena är helt nya också (var tvungen att köpa DDR2 då jag köpte nytt moderkort och inte riktigt uppmärksammade vad jag hade på det gamla). Har kommit fram till att mitt gamla moderkort säkert fungerar fint ändå (problemet var faktiskt detsamma även med gamla kortet vilket betyder 1500 kr åt pipan...).

Öppnade dock upp mitt gamla nätagg nyss och kunde säkert konstatera att den brunnit då det fanns smält plast över hela rasket, vilket jag antar inte är normalt för ett nätagg?

I morgon ska jag titta på ett grafikkort, alternativt om jag kanske kan låna ett att testa med. Är det inte grafikkortet så måste det vara processorn.

Är dock fortfarande fundersam till varför jag inte kan öppna luckan på DVD-spelaren. Måste datorn vara "igång", dvs antingen i BIOS eller Windows för man skall kunna öppna luckan? Vill minnas att det ska gå ändå, bara strömmen är på.

Usch, börjar bli trött nu och det här börjar bli en blogg. Ger mig för ikväll, hoppas dock att någon upptäcker något jag inte sett ännu.

Mvh

// Peter

Uppdatering #1 (6/9 ~22.00)

Efter att läst runt lite på forumet, kikat i manualen till moderkortet och kolla närmare på nätagget så har jag upptäckt något som heter 2x4 Pin 12V kontakt, eller 8-pin 12V som den tydligen kallas i folkmun. Enligt diverse forumstrådar så verkar det vara en kontakt många glömmer att sätta i.

Ska både denna kontakt och 24-pins kontakten anslutas till moderkortet? Testade det, vilket resulterar i att datorn går igång i någon sekund, stängs av, går igång och håller på så. Stängde av och drog ut sladden, kändes lite olustigt. Lustigt nog fungerar DVD-spelaren under den sekunden dock...

Har en Intel 2 Duo processor på ca 3ghz (som sagt, vet inte exakta specifikationer...). Är den för svag för all den strömmen om jag fattat rätt? Eller ska jag koppla i både 8-pin kontakten och 24-pin kontakten i moderkortet? Alla jag pratar med säger att alla kontakter ska kopplas in i moderkortet, om det går. Men finns det ingen chans att man grillar kortet? Usch, förvirrande det här...

Uppdatering #2 (7/9 08.35)

Har nu på morgonen testat att plocka isär allting och koppla samman det igen för att nog kontrollera att alla kablar och prylar sitter rätt och rejält. Även testat att bara använda ett minne i taget utan resultat. Kan man sätta minnena på vilken minnesplats som helst eller måste de sitta i ordning vänster->höger från processorn sett?

Ska snart iväg och köpa ny processor och nytt grafikkort för att undersöka om något av de felar. Vilken del tror ni är störst chans felar utifrån mitt problem? Processorn eller grafikkortet? Bara så jag vet vilken jag ska testa först för med lite tur kanske jag kan lämna tillbaka en av dem i obruten förpackning då.

Hopp om svar snarast.

Uppdatering #3 (9/9 12.00)

Har gjort följande sen sist:

*Testat med min brors fungerande grafikkort likaväl som ett helt nytt.
* Provat med ett annat nätagg jag vet fungerar.
* Provat med en annan processor.
* Noga gått igenom alla kablar från chassi-fronten och säkerställt att jag satt dem rätt på moderkortet. Det lustiga är att jag kan sätta på datorn med on/off knappen, men inte re-setta. Jag hör heller inga system beeps.
* Provat att montera allting likaväl som bara moderkort, processor, 1 minne (och olika minnen) och processorfläkt i, utanför och i ett annat chassi.
* Kollat alla distanser.

Allting utan resultat. Jag kan bara inte förstå vad felet kan vara. Väntar på en ny processor nu. Inte för jag längre tror att det är fel på den utan för att hela den här miserabla soppan ändå visade sig vara en bra ursäkt för att få passa på att uppgradera.

Sista slutsatsen nu är om jag haft sån extrem otur att jag fått ett defekt nätagg från fabriken? Har ju å andra sidan testat med ett annat vad jag vet säkert fungerande nätagg utan att det hjälpt.

En vecka har det strulat nu. Någon som har någon åsikt om vad jag kan ha missat eller kan pröva härnäst?

Uppdatering #4

Fick hem min nya processor idag. Det visade sig att det var den som spökade och nu fungerar allt som det ska igen. Problemet är löst och tråden kan stängas. Fy fan vilken vecka...

// Peter

Visa signatur