Permalänk
Medlem

Datorer till ett internet cafe!

Hejsan!

Det är så att en kompis funderar på att skaffa ett internet cafe.
Och han funderar över vad för datorer han skall köpa in, så jag förslog för honom att han kunde höra sig för här på forumet där det finns många MYCKET data kunniga personer.

Så det han skall ha är komplett burk+skärm+mus+musmatta.

Vart är det bäst att köpa in? Och vilket system tycker ni? amd? intel?
Det behövs inga stora hårddiskar?

Vilket internet cafe program bör man använda? där man har en serverdatorn som ger ut tider till användarnamn och begränsar nästan all tillgång till datorn.

Vilka spel bör finnas på datorerna? Datorerna skall självklart vara bra speldatorer till hyffsade priser.

/Mvh

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Avstängd

Smartluanch som Program = bra, sen 300 gb räcker beror på hur många spel som ska installeras. Microsoft 3.0 som mus bäst. det är ungefär det jag skulle vilja ha på ett internet cafe

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Medlem

Okej, vad skall det vara för hårddisk? ganska snabb va?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

skall han ha 300gb spel räcker det inte med 160gb ?
tycker det lät mkt för spel iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
tror typ en sån här skulle räcka..

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SGB10-250...

SKITSNACK!

Jag skulle satsat på att raida två diskar, snabbt och stabilast för datorer som står 24/7.

Visa signatur

=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AleexF
Jag skulle satsat på att raida två diskar, snabbt och stabilast för datorer som står 24/7.

- Jag skulle vilja veta hur du kan en RAID att bli både snabb och stabil med två diskar?

Det är till ett internetcafé, dom som spelar där förväntar sig inte mer än vad dom får.

Permalänk

Det här är vad jag förväntar mig när jag går på internet cafe
http://www.infernoonline.com/index.php?cat=information&page=u...

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

men du bor jhu i härnösand åk in till sundsvall till birsta och kolla vad dom har på cyberia internet cafe. kolla deras hårdvara osv och sen utgår ni därifrån kanske ? kanske köper lite bättre shieet ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det kan man göra, men vad för grafikkort? och skall man använda sig av AMD eller intel? Undrar fortfarande vad för hårddisk man skall ha? ge gärna en länk.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

Gör en lista på alla spel han vill ha på datorerna. Sen så är det bara och installera och se hur mycket han behöver. Det lär inte vara mer än 100 gb.

Cs, cs-source, team fotres 2, wow, warcraft3 frozen throne. quake 3,
unreal turnament det senaste :P. Sen så kommer jag inte på några fler på rak arm.

Permalänk
Medlem

Okej låter jätte bra. Men skall det vara en SATA disk 3,5? eller något annat?
Tror mer på intel än amd? Vad för grafikkort?

är Smartlaunch det bästa? Hur fungerar det som? vart kan man köpa det?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

men shiet vad du hakat upp dig på hårddisken (det är bara en liten komponent) ta den sist bestämm vad du skall ha för spel osv sen kan nån snubbe bygga ihop en dator för de ändamålen och då kan han välja hårddisken. ska han köpa ny dator så är det klart att man köper sata 3.5

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, för att jag har hakat upp mig på hårddisken är för man vill ha en tyst, snabb och en som skall klara att stå på längre tider nästan 24/7.

Spel som han funderar på + fler är:

World Of Warcraft
Half life
Half life 2
Counter-Strike 1.6 / Source / Condition Zero
Day Of Defeat / Source
Far Cry
Battlefield II
Quake III
Warcraft III / The Frozen Throne
StarCraft / Brood War
NHL 09
FIFA 09
mm

Någon som vet ett grymt tyst chassi och som håller ner värmen bra.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem

Har han en budget för vad varje enskild dator får kosta?

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast att det kommer vara tyst i ett internet café, så ett tyst chassi behövs knappast, jag skulle istället prioritera kylning framför tysthet i ett internet café om datorerna ska vara på länge. Vem kommer att sitta och lyssna på datorn när andra gapar åt varandra tvärs över rummet?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Nej han har inte riktigt någon budget ännu. Men kanske runt 8000kr för burken inkl moms, så runt 6000kr utan moms.

Nej självklart kan man inte få det tyst på ett internet cafe men man vill inte ha några datorer som låter så högt. Kylningen är ju klart viktigast då.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Avstängd

Hahaha, tror ni att man köper datorerna en och en då man behöver många? Kontakta DELL, eller ett annat stort företag. Dom har bra support och man får en bra deal då det gäller många datorer på en gång. Ju fler datorer, desto billigare. Dessutom har du garanti på alla datorer om något fån skulle bli arg då han dör på CS och slå sönder datorn

Kom ihåg att du måste köpa datorena under ett företag.

Permalänk
Medlem

Så du tror han får bättre pris av dell? än om han köper dom en och en och sätter ihop dom?
Tycker annars att komplett ha ganska bra erbjunade. På sitt "Komplett Gamer a40" paket.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jag skulle vilja veta hur du kan en RAID att bli både snabb och stabil med två diskar?

Det är till ett internetcafé, dom som spelar där förväntar sig inte mer än vad dom får.

vad menar du? :s

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Vad bör man ha för antivirus program?
Vad bör man ha för dator som sköter hela Smartlaunch?
Vad för sorts router, vilken är bäst för runt 20 datorer?

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nixXz
Okej, för att jag har hakat upp mig på hårddisken är för man vill ha en tyst, snabb och en som skall klara att stå på längre tider nästan 24/7.

Någon som vet ett grymt tyst chassi och som håller ner värmen bra.

okej men om han skall ha en dator som är tystare än hårddisken så blir det att köpa tredjepartskylare till cpu / grafikkort / osv och det blir dyrare för han. många vanliga hdd klarar av 24/7. har haft igång min dator i en månad nu typ men vart tvungen att reboota efter en programinstallation så många vanliga diskar klarar av 24/7

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, skall han ha 10000RPM eller 7200RPM?

Vad bör man ha för server dator som skall driva Smartlaunch?
Där har jag ingen aning.

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Avstängd

Har ni gjort någon analys av marknaden?

Så fort man skall dra igång något så gäller det och snåla så mycket som går och absolut inte skaffa sig onödiga utgifter. Enligt mig är det lite vågat och starta ett internetcafe om man själv har så dålig koll på datorer att man knappt vet vad som gäller ifall det handlar om spelande.

Oavsett så köp så billigt som bara går men som ändå duger, inte för många datorer. Försök se vad som händer och om det kommer kunder för att sedan köpa till senare. Priser går ner hela tiden så det är bara bra och vänta om det ändå inte behövs.

Skärmar på max 1680x1050 och blilliga X2 processorer från AMD med AM2+ kort. Dessa går senare lätt och uppgradera så de håller längre och initialkostnaden blir mycket billigare.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Många kaféer kör med Dell vad jag vet (är antagligen p.g.a. mängdrabatt). Utan mängdrabatt är det absolut mer prisvärt att bygga själv. Jag hade byggt själv för att veta att det var riktigt gjort med kylning, osv... trots alla byggtimmar. Håller med föregående om AM2+ moderkort med AM2-processorer i burkarna. Tycker i det stora hela att den här kaféstarten låter lite ogenomtänkt och förhastad.

7200rpm räcker absolut = )

EDIT: Visst, man bygger absolut minst 5 datorer om dagen. Beror på storleken på kafét om man orkar eller inte. Matrix vid Hötorget i Stockholm har t.ex. 90 datorer, förstår att dom valde färdigmonterade = )

Så kan man ha ett antal datorer för gaming och ett antal för rent surfande, så köper man in fler datorer om man ser att det behövs.

Permalänk
Avstängd

5 datorer bygger man ihop på en dag relativt lätt om man bygger alla samtidigt. Det är den första som kan ta lite tid men sedan vet man hur man skall göra. Installation av programvara kan köras samtidigt mm och man LÄR sig vilket är superviktigt för den som skall ha cafet.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Det bästa vore ju att ta kontakt med exempelvis HP, Dell osv - kanske tom komplett och liknande butiker och försöka fixa någon mängdrabatt/offert eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ja det är inte så mycket genomtänkt, bara lixsom i tankarna än.
Det är därför jag skriver här till honom för att se vad ni tycker och vilka system som bör användas.

Självklart kommer det göras en analys av marknaden innan han dra igång något. Det är på väg ut papper till skolor.

Här kommer en "budget dator"

Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3
Cooler Master Elite
Corsair Powersupply 550W
AMD Phenom 9950 Black Edition Quad-Core Boxed 2,6Ghz
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB
MSI K9A2 CF-F, AMD 790X
Sony NEC Optiarc DVD±RW
Samsung SpinPoint T166 250GB
BenQ 22" LCD G2110W 5ms

PRIS: 6481 exkl moms

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk

Jag förstår verkligen inte varför det sitter än Black Edition i en budgetdator som garanterat inte kommer att behöva överklockas.

Samt är verkligen en quad nödvändig med tanka på vilka "enkla" spel som kommer att köras?

Permalänk
Medlem

Så du menar att en 9950 Black Edition, är för mycket?
Det tycker då inte jag.

Visa signatur

nixXz The One And Only