Permalänk
Robot

Moderkort. Processor fläkt!

Hej. Tänkte byta processor fläkt, från orginal till en IFX-14.

När jag nu monterat de, så funkar inte min dator. så har plockat ner allt igen.

Kan man montera det som jag har gjort på bilden? själva plåten tar ju i på moderkortets ''nånting''

Kan det va detta som gör att datorn inte funkar?

Snälla hjälp mig

Mvh Newblood

Besök albumet: Moderkort. Processor fläkt! av newblood

Permalänk
Medlem

forumet?

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Nästan vadsomhelst kan ha hänt!

ESD skada
en söndrig kondensator (vanlit med ASUS mobon)
eller så har du kortslutit något i misstag....
skadat nån pinne på moderkorts sockeln ??

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

okej, men jag mätte vad moderkortskruven va, den e 6 mm, men proccesor plåten bygger ut 7 mm på baksidan... inte bra. finns det längre moderkortsskruv å köpa? elelr alla e samma?

hade gärna skrivit i forumet, men fatta inte hur man la in bilder där...

Visa signatur

Riktiga män luktar diesel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newblood
okej, men jag mätte vad moderkortskruven va, den e 6 mm, men proccesor plåten bygger ut 7 mm på baksidan... inte bra. finns det längre moderkortsskruv å köpa? elelr alla e samma?

hade gärna skrivit i forumet, men fatta inte hur man la in bilder där...

säkert finns det men den borde nog passa som det är! är du säker på att du inte har gjort nåt galet med fastsättningen!?

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm

Permalänk
Medlem

Då frågar du om hur man lägger in bilder där. (punkt) slut. Förresten borde du väl sett att den inte skulle få plats felfritt från början?

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
säkert finns det men den borde nog passa som det är! är du säker på att du inte har gjort nåt galet med fastsättningen!?

jo det borde kanske de, jag e nybörjare på de här, men enligt anvisningarna så e allt rätt. men det kan ju inte va bra att det ligger emot moderkortsplåten?

kom på att man kanske kan lägga små bricker under moderkortsplåten? enkel och snabb lösning ju

Förmodligen är moderkortet kass, men jag vill gärna veta om det är detta som orskat de, så jag inte gör samma sak på mitt nya moderkort!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jo det borde kanske de, jag e nybörjare på de här, men enligt anvisningarna så e allt rätt. men det kan ju inte va bra att det ligger emot moderkortsplåten?

kom på att man kanske kan lägga små bricker under moderkortsplåten? enkel och snabb lösning ju

Förmodligen är moderkortet kass, men jag vill gärna veta om det är detta som orskat de, så jag inte gör samma sak på mitt nya moderkort!

små brickor! okej hur blir det med input/output portarna då? dom som kommer ut bakom chassit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

små brickor! okej hur blir det med input/output portarna då? dom som kommer ut bakom chassit?

jag har också tämkt på de... men de små brickorna jag sätter behöver ju max bygga 2 mm.. vet inte om det går och få dem ändå? jag får prova helt enkelt annars får man ju flytta hela moderkortplåten, och den är popnitad typ. så då blir det ett jävla jobb... känns ju kass att inte kunna använda min nya kylare heller... kanske om man sätter nåt tunt mjukt mellan plåten på moderkortets baksida där det tar emot, så den inte ligger emot moderkorts plåten?

så har ju inte metallen kontakt..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har också tämkt på de... men de små brickorna jag sätter behöver ju max bygga 2 mm.. vet inte om det går och få dem ändå? jag får prova helt enkelt annars får man ju flytta hela moderkortplåten, och den är popnitad typ. så då blir det ett jävla jobb... känns ju kass att inte kunna använda min nya kylare heller... kanske om man sätter nåt tunt mjukt mellan plåten på moderkortets baksida där det tar emot, så den inte ligger emot moderkorts plåten?

så har ju inte metallen kontakt..?

tunna mjuka saker brukar skapa ESD som förstör din dator!

nej det måste fara nåt litet fel! ta bort kylaren och börja om! prova som du hade förut! om det inte fungerar då kan mobot vara söndrigt och då skaffar du ett nytt på garanti!

Visa signatur

Permalänk

Tjenna, nice kylare:)
Andvände du ESD armband? Kan vara det som förstört vettu. ESD står för Electrostatic Discharge. Alltså att ngt har blivit "Utplånat" av statisk eletricitet

Visa signatur

Fast 'n' Loud

Permalänk
Medlem
Citat:

tunna mjuka saker brukar skapa ESD som förstör din dator!

nej det måste fara nåt litet fel! ta bort kylaren och börja om! prova som du hade förut! om det inte fungerar då kan mobot vara söndrigt och då skaffar du ett nytt på garanti!

okej, det var som fan

jag ska prova de, men gäller garantin om man monterat fel? eller man säger bara att de inte funka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag säkert plockat i o ur 300 burkar både bärbara o stationära( o damsugit dom när dom har varit igång osv) UTAN ESD-armband och inte en enda gång har ngt gått sönder. Så tycker att ESD är rätt så löjligt asså.

Okej att det kan bli en ESD om man tar typ och verkligen gnuggar komponenten emot ngt som skapar ESD eller ngt.

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Testa som du hade förut, funkar det så sätter du tillbaka som du har nu. Funkar inte det så kan du ju kapa ut ett litet hål för kylaren på moderkortsplåten.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Avstängd

Ligger heatpipen på alla lödningar??
Isåfall lär det va kortslutning!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Jag säkert plockat i o ur 300 burkar både bärbara o stationära( o damsugit dom när dom har varit igång osv) UTAN ESD-armband och inte en enda gång har ngt gått sönder. Så tycker att ESD är rätt så löjligt asså.

Okej att det kan bli en ESD om man tar typ och verkligen gnuggar komponenten emot ngt som skapar ESD eller ngt.

ESD skador kan märkas först ett år senare!

du vet domdär smågreijorna som krånglar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha Använd forumet

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Citat:

ESD skapas inte av att man gnuggar en komponent mot tex. flis eller något utan det är om man själv är i kontakt med det. Står du på en matta till exempel så kan du mycket lätt skapa ESD.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

jag har provat byta tillbaka til ldet gamla, men det funkar inte de heller... då är det nog moderkortet som e kass.. :'(

vad ska man säg till Datorbutiken då? om man ska få ett nytt?

eller man måste betala för sig? :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Heatpipsen rör inte vid piggarna till minnessocklarna? Tänker bara om det nu är så att moderkortsdistanserna är 6mm och denna tydligen tar upp 7mm så kanske dessa pressas mot varandra? Provat plocka bort den nya kylaren igen för att se vad som händer?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Heatpipsen rör inte vid piggarna till minnessocklarna? Tänker bara om det nu är så att moderkortsdistanserna är 6mm och denna tydligen tar upp 7mm så kanske dessa pressas mot varandra? Provat plocka bort den nya kylaren igen för att se vad som händer?

du borde nog ta å kolla lite bättre om vad galleri skaparen skriver.. kolla inlägget ovanför ditt..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
du borde nog ta å kolla lite bättre om vad galleri skaparen skriver.. kolla inlägget ovanför ditt..

Började skriva mitt inlägg innan han skrev sitt sista inlägg... besvarar ju fortfarande inte frågan om heatpipsen rörde vid minnessocklarnas lödpunkter på baksidan av moderkortet så orkade inte redigera.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en la kortslutning

Permalänk
Medlem

Ja det ska vara så på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att återgå till en konfiguration som har fungerat förut. Om inte det fungerar så har nog något gått sönder.

Själv har jag strulat en hel del när jag skulle byta NB-kylare från original som satt fast med "plast pluttar" till en med heat pipes som satt fast med skruvar. Efter bytet var datorn svart. Efter mycket felsökande hittade jag felet.

En av skruvhuvudena hamnade rakt på en mikroskopisk krets på baksidan och mosade denna. Bara att köpa nytt moderkort. Denna gång har jag satt fast kylaren men först tog jag en oanvänd wettexduk som jag klippt till och gjort hål för skruvarna sedan nylonbrickor för att skruvhuvudena inte ska komma åt något på baksidan av moderkortet.

Permalänk
Citat:

Har alla dina burkar fungerat helt klockrent för all framtid? Inga underliga fel som upptäckts i helt andra sammanhang? Som du pratar om ESD verkar du inte riktigt veta vad det handlar om. ESD handlar inte om mystiska (eller enligt dig nästintill obefintliga) strömmar som bildas när man drar ett sandpapper mot undersidan av processorn eller liknande. Det handlar enbart om potentialskillnad mellan två komponenter. Om man till exempel har ett grafikkort som ligger i en ESD-påse och ska sätta det i datorn har de med stor sannolikhet olika jordpotential. Därför uppstår en ström emellankomponenterna när de får kontakt. Ett ESD-armband är til för att utjämna dessa skillnader så man slipper potentialskillnader.

Permalänk

Det satsas miljoners miljoners kronor varje år att skydda sig emot ESD. tro ine att du kan stamla in på ett företag som tillverkar kretskort eller liknande utan att ha speciela skor/golv och sedan bänkar/mattor mm.

ESD kan synas först flera år efter.
Samma sak med typ digerdöden, man ser den inte för den 'fanns i luften' men likförbannat dödade den människor.

samma sak är det med ESD. det syns inte för allt redan är för sent.
Det ens som går skydda sig emot är att ha rätt potential mellan produkterna man monterar.

Just nu när du sitter på din bekväma datorstol kanske du är uppladdad mellan 10 000 - 15 000Volt ta sedan i ett kretskort som kommer från fabrik (troligtvis ligger detta på några enstka hundra volt om kanske tusen.) tror inte du då att det kommer händå något att de där flertalt fler tusen volt du är uppladdad till vill hoppa över till kretskortet för att få er på ett yngefäör någorlunda uppladdade.

Den som säger att ESD skydd är skit kan ta och läsa på lite innan man uttrycker sig!!!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

Den som säger att ESD skydd är skit kan ta och läsa på lite innan man uttrycker sig!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz

WORD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag lämnat in mitt moderkort för felsökning på datorbutiken.

Om det är sönder för jag ett nytt! dem har redan provat mitt nättagg, så det va helt.

Skulle det inte va moderkortet utan processorn, får jag en ny sån också.

Jag gick in och sa som de va, killen jag prata med sa att jag inteh skulle va så jävla ärlig! haha

Han sa att dem fanns till för att hjälpa sina kunder, och att givetvis skulle vi lösa detta på bästa sett!

Jag har helt ändrat uppfattning om Db. För när jag köpte mina grejer va det av nån tomte som kladdade till allt.

Jag fick sms om att mina grejer hade kommit ett par veckor efter jag beställt dem, men när jag kom in hade dem inga grejer, och heller ingen beställning.

Han hade lagt min beställning som såld och sen tagit bort den för att få poäng.

Killen jag prata med i fredags, som jag lämna in mina grejer till, bad om ursäkt för honom och sa att han va sparkad.

det jag vill komma fram till är att man blir mycket glad och nöjd som kund när man blir mött på det viset.

Heja DB!

Visa signatur