Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Missat? Men tänk på att med en "tunnel" runt grafikkortet så stänger du av det normala luftflödet till CPU:n och bör öppna med en Kama Bay eller liknande från 5 1/4" platserna.

Mjo, men lämnar man helt enkelt toppluckan öppen, utan fläkt, borde man ändå få hyfsat flöde över cpu:n...
Problemet då är att man får mycket begränsat luftflöde över RAM och nordbryggekylare, så håller förvisso med om att det finns anledning att öppna med tex en kamabay i fronten! (eller helt enkelt bara plocka bort 5.25 luckorna om man är på det humöret)

Med en vanlig hederlig dualcore, tror jag man klarar sig med endast en 120mm fläkt för hela övre kammaren, om man får till placering och flöde rätt, men vill man klocka massor eller slänga in en varm quad, eller ha lite hängslen så finns det säkert kombinationer

...

Hur är det med fläkt på HR01? Kan man ha det? Kan man kombinera det med röret?
Isåfall: Vill man vara rolig skulle man kunna vinkla HR01:an 90 grader, köra en fläkt på HR01:an i "botten" och sätta röret i toppen som går till topputblåset. Detta då alltså utan en fläkt allra högst upp i toppen! (behöver man en fläkt där för att fästa röret, så kan man helt enkelt klippa ur innanmätet på någon billig fläkt)

Detta kan man kombinera med en lågvarvig fläkt i bak som drar ut ev luft runt VRM:arna mm.

Borde ge tillräckligt med flöde för att klara alla varma processorer, med fördelen att man inte har någon fläkt direkt vid övre utblåset som ger oväsen från sig.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Någon här inne med mer erfarenhet av dessa chassi (P182) ang. ventilationen?

Fick hem mitt chassi igår och installerade all hårdvara och drog igång det, bytte alla std fläktar mot nexus.

Är lite småbesviken med tanke på att jag i mittt gamla mech FT hade 37-40 grader idle inne i lådan med stäng sida, och nu har jag närmre 50 grader när jag stänger sidan.
Tar jag bort sidan så sjunker det snabbt ner till ca 40grader.

Har 3st 120 i övre delen, en som skyfflar in luft och två som blåser ut bak.

Ska man försöka modifiera så att jag kan sätta ännu en 120mm i 5.25 hyllan så jag har lika många som trycker in luft som blåser ut där bak?

Eller göra en liten tunnel ut från mitt GTX8800 så att jag styr ut luften bak iställert för att det kommer ut inne i chassit.

Något som är oklart så bara fråga, håller koll på denna tråden hela tiden just nu.
Och kom gärna med mycket tips

kör med en TRUE vilket bör tilläggas

//Peter

Permalänk
Medlem

Peter, har du testat att ta bort filterluckorna fram och/eller öppna framdörren?
Kanske är den restriktiva fronten som ställer till det? (även om jag är tveksam)

Har du originalkylning på 8800GTX:en? Dvs utblås ut bak i teorin, men med massa slitsar i "ducten" som gör att mesta luften läcker ut på vägen i praktiken?

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7

Permalänk

Roger : Japps filterna tog jag bort igår.
Testade och sätta en 120 till vid 5.25 platserna vi med tejp lite provisoriskt och det löste hela saken, steg kanske 2 grader med sidan på gämfört med minst 10 grader innan.

Ska bara komma på en lösning till att sätta fläkten där snyggt sen, ska in med en brännare också och har redan en 6 kanals fläktstyrning, frår byta ut den mot en liten som jag sätter vid floppy...

Japp det är std kylning på grafikkortet men väntar en order på nya kylare till det också.

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redbullen
Roger : Japps filterna tog jag bort igår.

Men testade du utan luckorna! De bromsar nog luften mer än filtren misstänker jag

Citat:

Testade och sätta en 120 till vid 5.25 platserna vi med tejp lite provisoriskt och det löste hela saken, steg kanske 2 grader med sidan på gämfört med minst 10 grader innan.

Där ser man Men testa ovanstående ändå. (delvis då det ju kan betyda att du inte behöver öppna 5.25 platserna trots allt, och delvis för att jag är nyfiken )

Citat:

Ska bara komma på en lösning till att sätta fläkten där snyggt sen

Scythe Kama bay som sagt.. Alternativt Lian-li eller Coolermaster eller andra lösningar... Alla är dock hyfsat restriktiva förvisso, och kan erkänna att en Kama bay inte sitter speciellt stabilt i en P180. (men det duger)

Visa signatur

Permalänk

Kör utan luckorna med, eller ja dom sitter där men är öppna, ska försöka ta bort dom lite smidigt sen utan att förstöra något, men jag vet inte om det blev någon märkbar skillnad med stängda och filer än med öppna och utan filter.

Men som sagt så gör det stor skillnad med en 120 till som blåser in luft, alltså 2st 120 in och 2st 120 ut.

kollade på en Scythe Kama bay och en sån ser intresant ut faktist, eller om jag fixar det själv på jobbet eller nått, ska ändå gå över "luckorna" på jobbet med dremel.

//Peter

Permalänk
Citat:

Kör utan luckorna med, eller ja dom sitter där men är öppna, ska försöka ta bort dom lite smidigt sen utan att förstöra något, men jag vet inte om det blev någon märkbar skillnad med stängda och filer än med öppna och utan filter.

Men som sagt så gör det stor skillnad med en 120 till som blåser in luft, alltså 2st 120 in och 2st 120 ut.

kollade på en Scythe Kama bay och en sån ser intresant ut faktist, eller om jag fixar det själv på jobbet eller nått, ska ändå gå över "luckorna" på jobbet med dremel.

//Peter

Den stora skillnaden är nog att med fläkten där uppe så kyls faktiskt CPU & moderkort av kall luft i stället för varm luft från grafikkortet!

Det är sannolikt att du får liknande resultat med att bara öppna 5 1/4" luckorna utan fläkt (som Roger W skrev, men använd gärna en Kama eller liknande som filterhållare), och sätter en papp/plastskiva så att det bildas en egen kammare till grafikkortet. Då kommer topp/bak fläktarna att suga luft genom Kaman i stället för från grafikkortet.

Den optimala lösningen är förstås den spcr-artikeln jag länkar till ovan.

Eller så bryr du dig inte - dina temps är inga problem och så länge du inte är missnöjd med ljudet så...

Sedan skrev Roger W:
> Hur är det med fläkt på HR01? Kan man ha det? Kan man kombinera det med röret?
> Isåfall: Vill man vara rolig skulle man kunna vinkla HR01:an 90 grader, köra en fläkt på HR01:an i "botten" och sätta röret
> i toppen som går till topputblåset. Detta då alltså utan en fläkt allra högst upp i toppen! (behöver
> man en fläkt där för att fästa röret, så kan man helt enkelt klippa ur innanmätet på någon billig fläkt)
> Detta kan man kombinera med en lågvarvig fläkt i bak som drar ut ev luft runt VRM:arna mm.
> Borde ge tillräckligt med flöde för att klara alla varma processorer, med fördelen att man inte har någon fläkt direkt vid
> övre utblåset som ger oväsen från sig.

Har du inte hängt med Roger?

Ja, HR-01 kan man ha fläkt på, jag rekommenderade en HR-01 med push-pull (pull genom tunneln) om man vill ha mycket kylning till en kille.

HR-01 Plus går att vinkla (i alla fall med sockel 775), inte den äldre, men den kan ta i kondensatorbanken om du har otur (för mig gick det precis när jag testade) beroende på moderkort. Men det är en intressant idé för att få bort den förhatliga och bullrande toppfläkten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Har du inte hängt med Roger?

Ja, HR-01 kan man ha fläkt på, jag rekommenderade en HR-01 med push-pull (pull genom tunneln) om man vill ha mycket kylning till en kille.

Tänkte inte på det
Push-pull är jag dock lite skeptisk till.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Tänkte inte på det
Push-pull är jag dock lite skeptisk till.

Om man har stort motstånd är det bra. Jag är t.ex. helt övertygad om att det vore bra på en TRUE med de klena Noctua fläktarna och en överklockad CPU. Säkert bättre med två push-pull kopplade på halvfart än en på full fart!

Nyttan i t.ex. en HR-01 (som har lågt motstånd) och med Nexus fläkt är förstås mer tveksam.

Permalänk
Medlem

Kan någon vara så snäll och talla om för mig hur ni lyckas med eran kabel dragning på baksidan ? lyckas inte då jag inte kan sätta på min ena lucka
SNÄLLA HJÄLP MIG.

Mvh Gurreeb

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
Kan någon vara så snäll och talla om för mig hur ni lyckas med eran kabel dragning på baksidan ? lyckas inte då jag inte kan sätta på min ena lucka
SNÄLLA HJÄLP MIG.

Mvh Gurreeb

Vad pratar du om? Hur tjock kabel försöker du dra där bakom egentligen? Kolla på de bilder som finns i gallerierna och (tror jag) i den här tråden så ser du hur det skall gå.

Eller kolla spcr:s recension på http://www.silentpcreview.com/article741-page5.html - kolla längst ned på den sidan.

Permalänk
Medlem

Vanliga kablar från ett Cors 650 Wattare. jo jag försöker att dra mina kabblar baksidan men lyckas inte få på locket då det inte går på så lätt men det kanske inte ska göra det ? man kanske ska trycka allt vad man har för att få på det.

Mvh Gurreeb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gurreb kollade du bilderna från länker Peter länkade till?
Använder du rätt "urgröpningar" och ser till att hålla kablarna på plats med buntband eller tejp, och ser till att inga kontakter osv är i vägen, så ska det inte krävas speciellt mycket våld för att stänga luckan!

OBS att för mycket våld kan sluta med att du har sönder hakarna som håller luckan på plats... De är bara vanlig plast såvitt jag vet.

Visa signatur

Permalänk

Jag har ett P180 (SPCR edition) å de jag saknar med de är att i den nedre kammaren med PSUn så sitter ju fläkten för nära PSUn så de blir trångt med alla kablar...
Har jag bara drömt att de skulle komma en version där den fläkten satt fram i fronten, eller?

:Edit: Var tydligen p183 jag syftade på hade inte drömt Behövde bara kolla lite bakåt i tråden.
Men vilken tror ni är bäst ett p183 eller ett Cosmos 1000?

Mvh/Martin

Permalänk
Medlem

Wow! Har nu ett P182...gick från CPU 60-65 till CPU ca 40! Otrolig låda...bra fläktar oxå, noctua x5.

Permalänk
Medlem

Måste säga att byggkvaliteten på p180b är usel. Jag har haft massivs med datorlådor tidigare i alla möjliga prisklasser. P180b är det första jag lyckats ha sönder.

Till att börja med har ju sidoluckan lossnat efter att man öppnat ett par gånger. De små plastplupparna som ska hålla fast det har gått av.
Det handlar inte om att jag är oförsiktigt eller så utan helt enkelt att skräpet inte håller för så många öppningar. Lite av charmen med detta chassit är att man ska kunna öppna ofta och enkelt, men rätt snart så är det paj. Visst det sitter kvar något så när än så länge men det är väl bara en tidsfråga innan samtliga plasthakare lossnat även upptill.

Sidoluckan är en sak: värre är det med dörren. Skräpet har efter inte alls särskilt många öppningar gått sönder dels uppe i ena kanten där det sitter fast i chassit. Gångjärnet har släppt från själva dörren. Magneterna lossnar också och det är ju bara turen att man hittar dem och att de inte försvinner när man dammsuger etc.

P180 är lite lurigt eftersom det dels har god funktionalitet och dels ger en hög kvalitetetskänsla. Lådan känns som att den är ordentligt gjord och man får bra vibbar, blir glad av att jobba med det osv. Detta är lömskt eftersom det i praktiken inte håller bättre än ett budgetchassi. Skillnaden är att med ett budgetchassi tänker jag mig för både en och två gånger innan jag köper ett med lucka (kommer gå sönder) och jag undviker att ta av och på dörrar i onödan eftersom man kan förvänta sig att det inte är optimerat för den typen av slitage.

När det gäller kylningsförmåga är jag lite kluven. Å enda sidan är det bra att man separerat hårddiskarna från resten av systemet eftersom en något högre temperatur på resten av systemet inte påverkar diskarna då. Å andra sidan innebär detta i praktiken att man måste kyla systemet dubbelt. Det är så pass trångt där nere att mitt nätagg (Cooltek CT600) inte klarar av att kyla sig självt och än mindre hårdiskarna utan att gå upp rejält i varv och då överröstar det hela systemet något enormt.

Därför måste jag ha en fläkt som är kraftfullare än någon annan fläkt i resten av systemet nere vid hårddiskarna. I annat fall går hårddiskarna upp i temperatur (inte så att det blir farligt för dem, men så pass mkt att nätagget inte klarar av att kyla). Jag har alltså en rätt ironisk situation i min datorlåda där det som kyler resten av lådan är rätt så tyst och kallt, medan jag har stora problem med temperatur i nedre delen.

Alltså har jag två stora fläktar (dels det i nätagget och dels det framför hårddiskarna) bara för att kyla hd och nätagget.

Nå möjligen är det så att mitt nätagg är skräp, men det fick ändå bra betyg i tester här på sweclockers osv. Sannolikt handlar det om att det helt enkelt inte är dimensionerat för att fungera i ett så tajt utrymme.

Permalänk
Medlem

@ Grimmy

Jag måste säga att jag aldrig upplevt de problem som du beskriver. Mitt nätaggs fläkt ligger på lägsta varv hela tiden och det är bra mycket kallare i den nedre tunneln än i den övre trots att det sitter en 120mm fläkt på varje möjlig plats. Är inne på få se nu, mitt andra eller tredje år med chassit och inget har gått sönder och jag är då inne i datorn minst 2 ggr i månaden.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Är gummiupphängning av hårddiskar möjlig i P182? Vad jag sett av bilder verkar det vara dåligt med hål att dra gummit genom...Tänker mig av denna typ: http://www.silentpcreview.com/article8-page2.html

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem

Mmm, ska du hänga hårddiskarna horisontellt i undre buren (vilket verkar vara vettigaste lösningen - övre buren verkar väl lite för kompakt för att få utrymme nog att hänga i?) så får du nog borra lite hål först...
Låter inte som ett jätteproblem

Andra alternativ kan ju vara att ställa hårddisken på typ ett skumgummiblock direkt på botten av lådan tex...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
@ Grimmy

Jag måste säga att jag aldrig upplevt de problem som du beskriver. Mitt nätaggs fläkt ligger på lägsta varv hela tiden och det är bra mycket kallare i den nedre tunneln än i den övre trots att det sitter en 120mm fläkt på varje möjlig plats. Är inne på få se nu, mitt andra eller tredje år med chassit och inget har gått sönder och jag är då inne i datorn minst 2 ggr i månaden.

Håller med kan inte säga att jag heller har haft problemen som grimmy säger. har alltid fungerat perfekt svalt och stabilt.
Det är inte så att du fått ett måndags ex ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett gigabyte P45-DS3 moderkot och ett P182. Problemet är att jag inte hittar platsen där power-led kabeln (3 pin) från chassit ska sitta. Jag vill ju kunna se när datorn är på...

En annan fråga, hur fäster man en fläkt? (front fan platsen) Fick med någon konstig gummiliknande sak när jag köpte fläkten. (Nexus)

Permalänk
Medlem

Parvus, fick du fyra gummistroppar med Nexusen?
För att använda dem, så måste du nog ta bort plasthållaren man normalt använder för att trycka fläkten på plats, och använda gummistropparna i vanliga skruvhålen istället.
Oklart för mig hur mycket ljudnivå/vibrationer du tjänar på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Parvus, fick du fyra gummistroppar med Nexusen?
För att använda dem, så måste du nog ta bort plasthållaren man normalt använder för att trycka fläkten på plats, och använda gummistropparna i vanliga skruvhålen istället.
Oklart för mig hur mycket ljudnivå/vibrationer du tjänar på det.

Jag kör med dom i frontfläkten i P180, ibland får jag ett nasty surrljud :/ men jag tror det är för att skyddet som man klickar fast sitter lite halvlöst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s0kkiplast
Är gummiupphängning av hårddiskar möjlig i P182? Vad jag sett av bilder verkar det vara dåligt med hål att dra gummit genom...Tänker mig av denna typ: http://www.silentpcreview.com/article8-page2.html

Det sitter redan silikon pluppar i den nedre delen där du sätter diskarna..
mina två raptorer knorrade mycket innan men det är helt borta, visst dom hörs lite men inget man stör sej på..

EDIT : Någon som kan förklara hur man tar bort luckorna fram där dammfiltrerna sitter UTAN att bryta sönder något?

EDIT IGEN : Lungt...löste det med luckorna med en penna

//Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

mina två raptorer knorrade mycket innan men det är helt borta, visst dom hörs lite men inget man stör sej på..

EDIT : Någon som kan förklara hur man tar bort luckorna fram där dammfiltrerna sitter UTAN att bryta sönder något?

EDIT IGEN : Lungt...löste det med luckorna med en penna

//Peter

Luckorna ska bara vara att trycka in så klickar det till å woalla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Luckorna ska bara vara att trycka in så klickar det till å woalla

Inte om man ska ta bort dom helt

Citat:

Mjo, men det finns ju gummiupphängningar, och så finns det rejäla gummiupphängningar! Kollade du sidan som s0kkiplast länkade till? Hänger man upp hårddiskarna helt sådär, så tar man bort i princip alla möjligheter till att hårddiskvibrationer fortplantar sig till lådan.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Varför kan inte Antec släppa ett P190 utan nätagg. Känns lite B att köpa chassit och veta att man nog aldrig lär komma upp i 1200w :/

Permalänk
Citat:

Inte om man ska ta bort dom helt

Mjo, men det finns ju gummiupphängningar, och så finns det rejäla gummiupphängningar! Kollade du sidan som s0kkiplast länkade till? Hänger man upp hårddiskarna helt sådär, så tar man bort i princip alla möjligheter till att hårddiskvibrationer fortplantar sig till lådan.

Visseligen men gillar inte själv det sättet, känns lite ghetto om jag får säga det.
Mina 3st raptor sitter i P182ans nedre del och deras lilla ljud stör mej inte speciellt mycket, när folk "gnäller" på att raptorer låter så himla mycket

//Peter

Permalänk
Medlem

Hej på er, fick mitt P182 idag och wohoo ;D köpte till dock 4 noctua 120mm som jag fått råd om men behöver råd om vart jag ska sätta den 4e. Övre, bakre och den nedre ska ersättas men den sista, ska man sätta den längst "fram" på den övre hd-buren eller längst bak vid filtret?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk

Eftersom du köpte Noctua-fläktar så kan man väl gissa sig till att du vill ha en tyst dator så då måste jag ju fråga vad du måste ha så många fläktar till över huvud taget? – tre fläktar är ju liksom tystare än fyra.

Jag skulle kunna tänka mig att personen som tipsade dig att köpa fyra Noctuor (~750 spänn!) tänkte att du skulle ha en på CPU-kylaren också. Eller som inblås fram om du inte behöver hårddiskplatsen.

Vad är det för komponenter du tänker kyla?

1. Fläkten längst ner mellan PSU:n och hårddiskarna sitter så långt från fram- och baksida att du lätt kan ha en Antec TriCool (d.v.s. medföljande fläkt) på "L" där utan att det hörs nån skillnad.

2. Fläkten där bak så är nog en Noctua ett bra val.

3. Behöver du verkligen fläkten i toppen också? Väldigt många sätter igen topphålet och klarar sig på bara bakfläkten.

4. Inblås fram är en flitigt diskuterad fråga när det gäller P18x. Titta tillbaka ett par sidor i tråden så hittar du lite av våra funderingar om övertryck och undertryck.

Visa signatur