Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izak80
Jag kör med Absolut Vodka, en till pappa och en till processorn. Du kan ju lyxa till det och ta Absolut Citron så luktar det gott också

Mvh
Isak

Du vet väl att absolut vodka inte är kemiskt ren, det är ju smaksatt.... Kan lämna både det ena och det andra på processorn. Därav att man använder kemiskt rena produkter vid rengöring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raolle
Nu när jag spelar krävande spel som tex COD4 så ligger cpun på 100% och 52 grader och ibland lite högre, jag förstår att 52 grader inte är farligt för en cpu men 100% användning ska den väll ändå inte behöva?

Du vill alltså inte ha max prestanda när du spelar eller hur tänkte du nu???

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raolle
Drog ner Core temp nu och vad jag kan läsa av står det:

Tj. Max: 100c
Core #0: 37c 0% load
Core #1: 37c 0% load

Dom loadar upp till typ 5 procent ibland men tempen är den samma.

8XXX-serien brukar visa lite knepiga värden för idle-temperaturer, det har förts fram teorier om att det är sensorerna som är dåliga på att mäta låga temperaturer.

Fast du verkar inte ha speciellt höga idle-temperaturer ändå. Jag fick 47 resp 48°C i idle och 48 resp 54°C i full load med Orthos i Speed fan. Detta leder mig att tro att antingen sensorerna eller programmet rapporterar fel värden.

Kylflänsen var knappt ljummen och jag monterade om kylaren flera gånger.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raolle
Jag har nu tvättat av med Gripens aceton och sedan smetat på ett så tunt lager jag kunde av "Zalman ZM-STG1" kylpasta. Men min idle-temp enligt speedfan och HW monitor ligger på lite drygt 40 grader, är inte det på tok för varmt?
Jag kör med stock-fläkten från intel

Förvänta du dej en sänkning med 10 grader av att byta kylpasta med med en stockkylare. Processorn är även oklockad(?)

Helt ok temps. Har liknande.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Du vill alltså inte ha max prestanda när du spelar eller hur tänkte du nu???

Jo självklart, bara tänkte att den inte ska behöva mjölka fram precis allt den har att ge för ett spel som COD4

EDIT: Tack för alla användbara och icke användbara svar!

Visa signatur

| Asus P8Z77-V PRO | Intel i7 3770K 3,5GHz | Asus GeForce GTX 660 Ti | 5TB Mekansik, 180Gb Intel SSD |
| Asus P5Q Pro | E8500 | 4 gb | 8800 gtx | 1,2 TB | Antec 900 | corsair 550w |

Permalänk
Hedersmedlem

OT rensat.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

jag använder kaffefilter och lite lite lite vatten sen äre borta

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk

Aceton och papper eller tops, provade med sån len och mjukt papper man har på dass sist och det funkade kanon!

//Peter

Permalänk
Medlem

Min E8500 revison är 38 / 29 grader i idle, är det normalt eller har jag satt på kylpastan fel? Borde inte båda coren vara samma?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

Kan det stämma att min 8400 är 28 grader idle, och glider upp i 40 grader efter Crysis tills jag tröttnar?? Dåligt applicerad Arctic Silver 5, originalfläkt och ett chassi som matar luft ioförsig.. 3 program säger exakt samma ^^

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad får ni om ni rengör med t.ex aceton eller bara gnider av gammal pasta med "skithuspapper"? Jag har inte gjort några vetenskapliga tester, men har inte märkt någon skillnad i temp mellan de två tillvägagångssätten. (AS5 & Ceramique)

Permalänk
Avstängd

Toapapper eller hushållspapper lämnar rester efter sig tycker jag, så en antistatisk handduk eller nån gammal T-shirt+ T-röd funkar prima

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<