Permalänk
Robot

Första Bygget

Här är då första datorn jag har byggt. Arbetet gjordes för snart 2 månader sedan, men har varit lite lat med att lägga upp bygglogg. Ursäkta bildkvaliten men jag hade bara telefonen till hands.

Ni behöver inte klaga på kabeldragningen. Vet att den inte är särskilt bra. I burken skall det göras om så fort jag fixar en läsare med SATA och inte IDE. Utanför burken är jag och pillar så pass mycket att det inte är någon ide att dra några kablar. Helt enkelt inte praktiskt för mig.

Komponenter:
Antec P182
Asus Rampage Formula
Intel Q6600 @ 3.35ghz (skall klockas mer snart)
Thermalright Ultra 120 eXtreme med Noctua P12
OCZ Reaper HPC 2*2gb PC8500 @ 1110 mhz
Sapphire Radeon HD4870X2 @ Stock
Western Digital Velociraptor 300gb
Zalman ZM850-HP
Random IDE dvd läsare (från en gammal dator)
Zalman ZM-MFC1 Plus fläktkontroller

Kringutrustning:
LG L1950H 19" LCD skärm
Logitech G5
Något gammalt Microstar tangentbord
Iomega 500gb extern hårddisk
SteelSound Siberia Headset
Gamla IBM högtalare

Högtalare
2x Infinity Front (A) ca. 250-300 Watt
1x Infinity Center ca. 250 Watt
2x Infinity Rear ca. 150 Watt
2x Telefunken Front (B) ca. 100 Watt
1x Magnat Subwoofer 100 Watt

Tyvärr har jag ingen förstärkare för tillfället då min Yamaha stärkare la av för ett tag sedan så därför använder jag De gamla fula högtalarna för tillfället.

Det som skall köpas/göras:
Logitech G15
BenQ FP241W 24" skärm
Blu-Ray läsare (eller brännare)
1TB HDD
Tystare fläkter (Noctua, Nexus, eller Revoltec)
Ljuddämpning (hur mycket gör det egentligen?)

Om ni skall klaga på att det är ytterligare ett Antec P182 så är det ingen ide. Jag kommer inte ändra chassi för att ni tycker det.

Besök albumet: Första Bygget av oscarstegland

Permalänk

Fett fint system 9p. Man ser HD4870 x2 ofta nu! Hur mycket kostade hela burken?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Fint system :):up:
Jag har "ljuddämpat" mitt p182 och tycker det va värt det. (2xNexus RS@5v, be-quiet-mattor, passiv kylning)
Mattorna ger inte direkt mycket, men det är (enligt mig) iaf märkbart
Det som gav mest var nog att jag satte igen taket och monterade en matta på dörren, det märktes ganska väl.

Sedan kan du ju göra den klassiska front-modden (skära upp frontluckorna), samt klippa bort fläktgallren.

Permalänk

borde det inte gå att få bättre kabeldragning i P182?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

GAnska bra prestanda eller?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
Fett fint system 9p. Man ser HD4870 x2 ofta nu! Hur mycket kostade hela burken?

Tror den gick på sammanlagt runt 14000. Det var meningen att jag skulle importera HD4870X2 för att min kompis var där. Tyvärr var de slutsålda och hade jag köpt från Newegg hade det troligtvis blivit dyrare än här då det tillkommer skatt och frakt osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Fint system :):up:
Jag har "ljuddämpat" mitt p182 och tycker det va värt det. (2xNexus RS@5v, be-quiet-mattor, passiv kylning)
Mattorna ger inte direkt mycket, men det är (enligt mig) iaf märkbart
Det som gav mest var nog att jag satte igen taket och monterade en matta på dörren, det märktes ganska väl.

Sedan kan du ju göra den klassiska front-modden (skära upp frontluckorna), samt klippa bort fläktgallren.

Okej. Skall nog köra Noctua S12:or i den. Blev så galet nöjd med P12:an jag har i nu så det är svårt att släppa Noctua. Men de är ju som sagt väldigt dyra. Skall nog skära upp frontluckorna. Gör det så mycket för ljudnivån att klippa bort fläktgallren?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
borde det inte gå att få bättre kabeldragning i P182?

Jodå det går nog alldeles utmärkt. Har dock IDE kabel till dvd läsaren vilket gör allting mycket mer komplicerat då den är så pass lång att den är i vägen för nästan allt. Skall snart köpa Blu-Ray läsare med SATA och då lägger jag upp lite bilder på hur det ser ut efter lite bättre kabeldragning.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Gör det så mycket för ljudnivån att klippa bort fläktgallren?

Nej, det gör det nog inte
Iaf inte med lågvarviga fläktar. (men alla bäckar små )

Tips, inet har kampanj på en brännare nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
GAnska bra prestanda eller?

Jag är skitnöjd. Betydligt bättre än min gamla dator iaf Har inte så benchat så mycket ännu i och med att jag inte klockat färdigt processorn. Får dock ca 19k i 3dmark06 och av någon anledning bara runt 11k-12k i Vantage (tror det kan bero på att prollen flaskar). I World In Conflict bencmark snittar det ungefär 50 fps vilket är fullt dugligt så vitt jag förstår. Körde CSS video stress test också och fick 351 fps i snitt (var dock uppe i ca. 850 fps i vissa delar).

Just nu kör jag mest R6 Vegas, Vegas 2, och Assassin's Creed. AC funkar ju för de flesta och samma med R6 Vegas serien. Jag körde dock R6 Vegas med 24xAA samt 16xAF forced och snittade runt 30-35 fps vilket är rätt gött med tanke på att R6 Vegas är bland de mest krävande UE3 spelen som finns.

Allmänt är prestandan underbar. Har Vista x64 SP1 och det går som smort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Nej, det gör det nog inte
Iaf inte med lågvarviga fläktar. (men alla bäckar små )

Tips, inet har kampanj på en brännare nu.

Jo det var den jag funderade på. Det är visserligen en Blu-Ray läsare/DVD-brännare. Det optimala hade ju varit en Blu-Ray brännare direkt men de är ju så fruktansvärt dyra. Om man skulle ta en sådan på Inet och sedan knypa sig en brännare vid ett senare tillfälle. Har dock lite dåligt med pengar för tillfället och skall till London på Torsdag och gå på en koncert. Men tror jag tar en sån. Har för tillfället inte ens en cd-brännare i burken

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

varför q6600 ? är inte den rätt gammal nu ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

7 poäng pga förmkt kylarpasta "Bara som ett okokt riskorn ska de vara"

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7950X3D | Asus GeForce RTX 5080 Prime OC | Cooler Master Silencio S600 | Asus ROG Crosshair X670E Hero | Kingston Fury Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 (EXPO) | Corsair RM850x | Zalman Alpha 2 A24 | Windows 11 Pro

https://www.sweclockers.com/medlem/80207/gallerier

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vernox

nej det stämmer inte, man ska ju smeta ut ett tunt lager så man kan läsa texten på cpun ungefär, men med min skeva ocz vindicator så måstjag ha en halv tub för att de ska kontakta... ehm bra kod.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

mycket fint system, hoppas inte du också får många dumma kommentarer som jag fick =( du får en 9 av mig

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
varför q6600 ? är inte den rätt gammal nu ?

Hade tänkt skaffa Q9450 först men med tanke på att Q6600 i många fall klockar bättre än Q9450 och så kostade den när jag köpte datorn ca. 1000 kr mindre också. Q9550 låg fortfarande uppe vid 4500 eller någonting när jag köpte så Q6600 var det klart prisvärdaste för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
mycket fint system, hoppas inte du också får många dumma kommentarer som jag fick =( du får en 9 av mig

Tack...hoppas inte jag heller. Det var lite pinsamt i tråden till ditt galleri. Förstår inte att så många orkar gnälla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vernox

Blev lite mycket ja. Men just nu idlar processorn enligt bios i runt 29 grader med fläkten på 5V så det funkar skapligt ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

50 liter kylpasta men aja... om det funkar så. Klart godkänd bygglogg, från början till slut. 7/10

Permalänk

Dra ett fint streck i mitten, så är det chill, mindre är bättre som sagt ang. pasta, det där hade funkat till 3 prollar men aja:D

Kör med en zT Nirvana premium 120mm, med AS5 pasta, idle 28.C full load, 36.C:D

Permalänk
Medlem

Shit! du har väldigt många komponenter som jag har XD

en sak som jag ska påpeka är att du har gjort lite fel med kylpastan!

du ska bara sätta en klick i mitten lika stort som ett riskorn!
då du sätter på kylaren pressar den pastan åt sidorna och ingen luft lämnar mellan! men om man gör två lager så lämnar det luft mellan som är ca 200 gånger sämre att leda värme en T.ex vatten... om du måste breda ut pastan måste den vara exakt rak! om det ens är lite som i ett smörpaket kommer det att lämna luft därmellan!

så nu vet du de;)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
Shit! du har väldigt många komponenter som jag har XD

en sak som jag ska påpeka är att du har gjort lite fel med kylpastan!

du ska bara sätta en klick i mitten lika stort som ett riskorn!
då du sätter på kylaren pressar den pastan åt sidorna och ingen luft lämnar mellan! men om man gör två lager så lämnar det luft mellan som är ca 200 gånger sämre att leda värme en T.ex vatten... om du måste breda ut pastan måste den vara exakt rak! om det ens är lite som i ett smörpaket kommer det att lämna luft därmellan!

så nu vet du de;)

Mm jag förstod att det var alldeles för mycket men kom på det efter att jag hade satt dit allting. Var första gången jag någonsin hade installerat en processor eller dess kylare och min kompis som hjälpte mig övrigt var inte där riktigt då. Skall göra om det så småningom. Så man skall inte köra på det på kylaren och processorn utan bara på processorn? Har nämligen sådant kylpastaborttagningsmedel som min kompis lämnade här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Så man skall inte köra på det på kylaren och processorn utan bara på processorn?"

Brukar du smöra både mackan och ostskivan?

Permalänk
Medlem

Redigt fint chassi
Jag funderar på att skaffa mig en likadan fläktkontroller som du har...

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megamannens
"Så man skall inte köra på det på kylaren och processorn utan bara på processorn?"

Brukar du smöra både mackan och ostskivan?

Nej det är väl sant :). Hade dock läst någonstans att man skulle göra på båda. Som sagt skall beställa Blu-Ray drive idag och fixa med kylare och kabeldragning nästa vecka. Kommer med uppdatering då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av
Redigt fint chassi
Jag funderar på att skaffa mig en likadan fläktkontroller som du har...

Chassit är faktiskt väldigt trevligt. Ville först skaffa Cooler Master Stacker 832 men kunde inte på grund av att min budget var lite begränsad. I stället blev det då P182 som jag för ett tag sedan inte tyckte om särkilt mycket. Det var billigt, och numera tycker jag det är skitsnyggt, och tyst.

Fläktkontrollern är skitbra men å andra sidan hör jag ingen skillnad på min Noctua vid 5V eller 12V på grund av att HD4870X2 låter lite och att Antecs förbannade fläktar är helt värdelösa (låter ju hur mycket som helst). Att de skickar med sådana högljudda fläktar till ett chassi som allmänt är så tyst förstår jag inte. Skall dock köpa antingen 3 Noctua, Nexus, eller Revoltec så småningom så att fläktkontrollern faktiskt kommer till användning

Visa signatur

Permalänk

Hejsan! Finns det någon som kan mäta avståndet mellan mitten av PCIE slotarna på ett Rampage Formula. Jag går i kylare/crossfire tankar men har inte köpt mb ännu.

Tack på förhand
S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkittles
Hejsan! Finns det någon som kan mäta avståndet mellan mitten av PCIE slotarna på ett Rampage Formula. Jag går i kylare/crossfire tankar men har inte köpt mb ännu.

Tack på förhand
S

En Slot är alltid densamma och mellan PCIe Slotarna är det två andra slottar. Du får nog plats med en relativt stor kylare på korten

Visa signatur

Permalänk

Nice bygge Funderar på köpa samma cpu kylare + noctua 1300, men jag funderar på hur fläkten ska blåsa på kylaren? Dra in eller ut luften? Måste vara utåt väl?

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke_totti
Nice bygge Funderar på köpa samma cpu kylare + noctua 1300, men jag funderar på hur fläkten ska blåsa på kylaren? Dra in eller ut luften? Måste vara utåt väl?

Jag har 1300RPM:aren. Den som sitter på kylaren skall blåsa mot baksidan av chassit och den som sitter längst bak i chassit skall suga ut luft.

Visa signatur

Permalänk

Ungefär som en öl skall vara, klockren 10p

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whiskycoke
Ungefär som en öl skall vara, klockren 10p

Ska ölen vara klockren?

Permalänk

hahaha steelsound ? SteelSeries*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazerZone_Fidde
hahaha steelsound ? SteelSeries*

Eh den heter SteelSound Siberia och tillverkas av SteelSeries...

Visa signatur