Engelska A - Behöver hjälp med finslipning

Permalänk
Medlem

Engelska A - Behöver hjälp med finslipning

hej det är så att jag behöver lite hjälp med att göra sista touchen på

Det är så att vi skall föreställa oss att vi är Republikaner och vi har Social policy som ämne... jag tog Immigrationen till USA.

Jag har här gjort grunden utav upgiften men behöver lite hjälp att skriva om hela mer eller mindre på ett bättre sätt... Skall först läsa upp den sedan skall jag också lämna in den..

REP – Social Policy

USA - Immigration

Alot of people immigrate to USA because there is a war or economy crisis in their country. (ofcourse other factors can also be involved such as social
political or health such as bad medical care et.c)

The most common reason for immigration is that they are looking for a better life, this affects the USA economy / culture in many ways..

For example Economic, Social, Political and Health

Short summarize of the 4 most important examples are as following:

Economic: people in developing countries are in most of cases very poor and seek fortune in more stable countries such as USA.

Social : ppls might be in trouble in their country et.c so they go to USA to hide them selves.

Health (medical care):
The medical care might be bad because in some countries there are war and most of medical goes to the hurt soldiers e.t.c therefore the civil citizens doesn’t get as much medical care as they would need under normal --->circumstances <--- stavning???

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Medlem

Är du lite IT-skadad?
Det stavas crisis.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Klart man är IT - Skadad .. .vilken skada skall man annars bära på xD skall redigera om texten.

Permalänk
Medlem

Ja du, inte för att vara elak men man måste i princip skriva om hela texten, ändra på meningsuppbygnaden och mer till för att det ska ens bli lite korrekt.
Det jag kan rekommendera är att du åtminstone skaffar ett rättstavningsprogram och kollar upp ord du är osäker på, du använder också kommatecken i ställen där det verkligen inte passar.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Ta bort kommat efter "because", byt ut "u-countries" mot "developing countries", ingen stor bokstav på "Medical", vad fan gör "ppl" där?, ta bort "or" innan "etc", byt "their selves" mot "them selves", inget stort i i "In".

Orkar inte hitta/nämna fler fel.

Ska texten vara så kort?

Engelskan var rätt dålig, men du kan nog få godkänt om det är Engelska A.

Permalänk
Medlem

Hehe , skrev ihop en text så fort jag kunde ( tog ca 1 minut på mig )

sedan skickade jag in den här på Swec allt för att få igång tråden så snabbt som möjligt .. .skall nu renskriva den och addera lite mer på den.

Tack för er hjälp så långt swec

Mer kritik skulle uppskattas.

Tack på förhand!

MVH

Permalänk
Medlem

Du bör, kraftigt, se över din interpunktion (interpunktering?).
Var är den 4:e listpunkten?
Antingen en (1), eller tre (3) punkter, inte två (2).
Varför nytt stycke efter varje punkt?

Om du skall lämna in den här texten, så bör du fylla ut den - mycket! Ta och skriv om den helt och hållet, och lägg upp den igen. Så skall vi se om vi kan hitta något mer att anmärka på...

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Åter igen, inte för att vara elak, men du kan inte förvänta dig att vi ska skriva om och rätta en text som du har skrivit på 1 minut utan att ha hänsyn till.. ja, allt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ok , håller på fylla ut texten / skriva om mycket just nu kommer så skall inom kort lägga in en uppdaterad version.

Hjälp skulle uppskattas på information om de olika sektionerna i upgifterna..

En sak till vad står igentligen en REP – Social Policy för igentligen???

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Ok , håller på fylla ut texten / skriva om mycket just nu kommer så skall inom kort lägga in en uppdaterad version.

Hjälp skulle uppskattas på information om de olika sektionerna i upgifterna..

En sak till vad står igentligen en REP – Social Policy för igentligen???

Tack på förhand

MVH

Det är väl ändå upp till dig att ta reda på faktadelen själv, vi skall ju inte göra dina hemuppgifter. Egentligen är det på gränsen redan nu, men än så länge är det ju ingen som gjort något åt dig, bara påpekat det som inte är korrekt.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Hehe , ok gick la lite över gränsen.

Permalänk
Medlem

Re: Engelska A - Behöver hjälp med finslipning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
this effects the USA economy / culture in many ways..

Jag gissar att det är "påverkar" du menar och då ska det stå "affects" istället.

Permalänk
Medlem

Ok har nu ändrat i texten tack för kritiken ...

Uppskattar mer kritik samt hur jag skulle kunna fylla ut texten mer.

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Observera också att engelskan inte använder samma särskrivningsregler som svenskan, till exempel bör du förmodligen göra följande ändringar:
alot -> a lot
ofcourse -> of course
them selves -> themselves

"Most of cases" bör vidare förmodligen bytas mot "most cases", "summarize" är ett verb och bör troligen bytas mot substantivet "summary", ppls är en onödig förkortning, skriv ut hela ordet i löpande text. Vad vill du för övrigt åstadkomma med "<--- stavning"? Varför inte slå upp ordet om du är osäker på hur det stavas? Ofta räcker det att söka på det med google...

Permalänk
Medlem

Hela texten bör ju göras om och jag förstår inte riktigt själva framställningen av den överhuvudtaget. Varken faktamässigt eller vad man egentligen vill komma fram till. Så här skulle den nuvarande brödtexten kanske se ut om man använder den info man fått av TS. Dvs jag står inte för något som framställs i texten och har i princip bara översatt och försökt försköna vissa fraser(givetvis finns det garanterat stavfel osv, detta är bara något jag krafsade ihop):

A lot of people immigrate to the USA because of war, economical crisis and such in their own countries. Other reasons for immigration could be political or health issues.
The most common reason for immigration is the search for better living standards. This in turn affects the economy and culture in the USA.

((For example Economic, Social , Political and health)) Ingen aning om vad detta ska vara exempel på.

Here is a short presentation of 4 of the most important reasons for immigration. (jag får det till 3?)

Economic: People in developing countries suffer the effects of poverty and malnutrition and therefore seek refuge in industrial countries such as the USA.

Social: Political values and prosecution for ones religious beliefs could be a reason to seek refuge in more liberal countries where one can express political values freely and worship ones religion without persecution.

Health: A reason to immigrate could also be that the country one is leaving can have problems with health care due to poverty, war or other political reasons. Tending of wounded military personnel could take precedence over the civilian popularity which in turn leads to disease and suffering.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Eh, ska man inte göra sina läxor själv..?

Permalänk
Medlem

Chris , nope ^^

Eller igentligen jo söker bara kritik här om vad man kan förbättra , hur man löser mattetal , I detta fallet hur man skulle kunna fixa till en text..

Jag lär mig mkt utav detta tro det lr ej.

Tack för den vidare hjälpen Swec

MVH

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter från Sentenced, jag garanter inte att allt jag ändrar är rätt men det låter bättre i mina, o-engelska öron.

Citat:

A lot of people immigrate to the USA because of war, economical crisises and such in their own countries. Other reasons for immigration could be political or health issues.
The most common reason for immigration is the search for better living standards. This, in turn, affects the economy and culture of the USA.

((For example Economic, Social , Political and health))
^ Det där fungerar inte, om man formulerar om det som du ursprungligen skrev betyder det att immigrationen på ett politiskt och ekonomiskt sätt påverkar USA:s ekonomi. Det mejkar igen sence om du frågar mig..

Here is a short presentation of four of the most important reasons for immigration. (jag får det också till tre?)

Economical: People in developing countries suffer the effects of poverty and malnutrition and therefore seek refuge in industrial countries such as the USA.

Social: Political values and prosecution for ones religious beliefs could be a reason to seek refuge in more liberal countries where one can express political values freely and worship ones religion without persecution.

Health: A reason to immigrate could also be that the country one is leaving can have problems with health care due to poverty, war or other political reasons. Tending of wounded military personnel could take precedence over the civilian popularity which in turn leads to disease and suffering.

Hur du skall skriva health vet jag inte. Health blir ju hälsa, och det passar inte ihop med ekonomiskt och socialt (på ett ekonomiskt, socialt och hälsa sätt.). Antagligen borde det vara något i stil med hälsovårdligt, men jag är inte helt säker.