Permalänk
Medlem

Studieteknik civ ing?

För snart ett par månader sen började plugga till civil ingenjör.

Nu när tenta-p börjar närma sig har jag insett att min studieteknik är helt åt helvete rent ut sagt. Allting går för fort för att studietekniken från gymnasiet ska fungera.

Är det någon som har tips och erfarenheter att dela med sig av för att det ska bli så effektivt som möjligt?

Framförallt föreläsningarna har jag problem med. Jag antecknar allting läraren skriver på tavlan. Problemet är att det ibland blir svårt att hänga med i vad läraren säger när det är mycket att anteckna. Finns det något smart sätt att sålla bort information så att man ändå fattar det senare?

Hur förbereder man sig bäst innan föreläsningen och går igenom efter? Tiden räcker inte riktigt till till allting som man egentligen borde göra. Hur bör man prioritera?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast

Läs i kursliteraturen innan föreläsningen. Även om man inte förstår allt i boken så är det lättare att förstå när föreläsaren går igenom det.

Sen är det bra att börja plugga direkt och inte skjuta upp det för det går inte att läsa in en hel kurs på ett par dagar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

1. Anteckningar är bra! Riktigt bra! Jag har tagit nästan hela min utbildning på bara föreläsningsanteckningar. När det gäller matte och matematiskt inriktade kurser (dvs, nästan alla du kommer läsa) så tycker jag det är bra att anteckna allt som skrivs så kan man titta på exempel i efterhand och lista ut vad som händer.

2. Plugga i grupp. Det är alltid bra att diskutera problem och kunna fråga andra. Vad en missar på föreläsningen fattade en annan.

3. Hoppa på lektionerna. Försök inte göra alla förra lektionens tal ifall du inte hann några innan du börjar göra dagens. Börja alltid med de uppgifter dagens lektion handlar om. De som du missar tar du igen på tenta-p eller på annan tid. Det är alltid bättre att ha ett hum om mycket när man börjar tentaplugga än att kunna vissa saker jättebra och vara helt borta på andra.

Som tröst kan jag säga att jag hade samma problem som du. Vid tenta-p vid jul första terminen kuggade jag alla tentor (fick 0p på Analys A) och fick mig ett litet uppvaknande. Tog dem på första omtentan på våren med 4:a utan problem. Så känn ingen panik. Att kugga en gång är ingen fara. Man får ofta rätt bra på omtentor eftersom det är som att repetera det man redan kan. Men det är också skönt att ha den tiden fri och göra annat.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Re: Studieteknik civ ing?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
För snart ett par månader sen började plugga till civil ingenjör.

Nu när tenta-p börjar närma sig har jag insett att min studieteknik är helt åt helvete rent ut sagt. Allting går för fort för att studietekniken från gymnasiet ska fungera.

Är det någon som har tips och erfarenheter att dela med sig av för att det ska bli så effektivt som möjligt?

Framförallt föreläsningarna har jag problem med. Jag antecknar allting läraren skriver på tavlan. Problemet är att det ibland blir svårt att hänga med i vad läraren säger när det är mycket att anteckna. Finns det något smart sätt att sålla bort information så att man ändå fattar det senare?

Hur förbereder man sig bäst innan föreläsningen och går igenom efter? Tiden räcker inte riktigt till till allting som man egentligen borde göra. Hur bör man prioritera?

Tacksam för hjälp!

Studera lite varje dag, läsa några sidor osv. Sen börjar tentaperioden och då är det bara att plugga järnet

Har ni powerpointpresentationer? Läggs dessa ut på nätet innan? För då kan man printa ut dem och enkelt anteckna på dessa, funkar dock inte i matte och matteliknande ämnen.

Det funkar att plugga som på gymnasiet (dvs dagarna innan tentan) förutsatt att man går på föreläsningarna och hänger med där Dock får man inte toppbetyg då men om man måste klara en kurs så funkar det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Läs på innan föreläsningarna (försök förstå så mycket som möjligt, men häng inte upp dig på något, det ska inte behöva ta så lång tid).

Anteckna på föreläsningen och lyssna/anteckna särskilt noggrant när ni kommer till de avsnitt du tyckte var svåra.

Läs igenom dina anteckningar ett par gånger efter föreläsningen, och läs sedan igenom avsnittet i boken.

Räkna övningsuppgifter på avsnittet.

Om du tar dig tid och har åtminstone en dag mellan föreläsningar i samma ämne borde det gå.

Jag gjorde så här ett kort tag, men för att vara ärlig så höll det inte så länge eftersom det tog upp en hel del tid. Men visst förstod man mycket bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag måste tyvärr gå emot alla tips som getts (speciellt Tmis! ) och säga att du bör lyssna och anamma vad som säg under föreläsningarna istället för att sitta som en kucku (titta upp/titta ner/titta upp/titta ner) och anteckna.

Om det senare visar sig att du glömde hur man gjorde någon viss uppgift och det inte framgår i boken (vilket är sällan) finns det ju övningsgrupper att gå till. Vad som dock KAN vara användbart är att anteckna talexempel som läraren drar på talen i rent tentamässigt syfte. Jag tycker inte det är någon höjdare det heller, då man aldrig bör få problem om man bara förstår teorin bakom, men som sagt, gäller det bara att klara tentan.....

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Min studieteknik har inte varit speciellt bra
Mina anteckningar ser ut som skit och jag läser dem sällan igen. Blir snurrig i huvudet av att läsa det jag själv skrivit.

Vet inte hur mycket jag får ut av föreläsningarna egentligen, men jag tror det är en del. Brukar oftast skriva av det föreläsaren skriver för jag har fått för mig att man aktiverar hjärnan bättre om man skriver och lyssnar samtidigt (ibland gör jag det dock för att inte somna).

Övningar brukar kännas riktigt givande. Tror jag lär mig mycket på dem.

Har hittills varit dålig på att jobba själv efter skolan men nu försöker jag bättra mig.
Har suttit kvar några timmar de flesta dagarna i veckan och räknat, läst eller repeterat. Hoppas på att det ska ge resultat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Plugga i grupp, läs kurslitteratur och fråga på lektioner. Tillhör också skaran som har svårt få in saker på föreläsningarna (med vissa undantag då föreläsaren är exceptionell).

Permalänk
Medlem

Tiden kan nog lätt bli pressad när man läser civ.ing. Men ett av de bästa tipsen som finns är nog att skumma igenom boken det första man gör. OBS! inte läsa! Bara skumma, på så sätt får du en lätt överblick över vad ni kommer läsa och kommer således ha lättare att dels följa med i vad som händer i kursen och dels var ni är.

Inför varje föreläsning /lektion så är det ALLTID en bra ide att skumma igenom just det kapitlet igen, OBS IGEN! DU behöver inte läsa allt! Det räcker med att skumma igenom det.

Gör alltid inlämningsuppgifter i grupp varesej du får eller ej, Du lär dig mer och du har roligare.

När väl tentan närmar sig, plugga i grupp! Det räcker med 2 personer, och kan t.o.m var effektivare än att vara flera. Egentligen inte så mycket för att han/hon kan ha uppfattat något som du har missat, utan snarare för att ha ett bollplank.

Det är så lätt att köra fast i något, men bara man har någon att prata med så brukar det lossna.

(Har du inga vänner så kan du ju alltid rita en smiley på väggen, funkar säkert det med).

Det här är ett utmärkt exempel på "gör som jag säger, inte som jag gör". Jag har gått igenom nästan hela utbildningen (har exjobbet kvar) på "sista 2-dagarna"-plugg.
Man gör gärna utbildningen svårare än vad den egentligen är, slappna av lite och andas så märker du att det mesta är ganska uppenbart eller åtminstone hyffsat vettigt. (följer lite av logikens lagar så att säga).

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Alla säger man skall jobba i grupp, betänkt dock att grupp räknas som få personer. Jag själv klassar grupp som 2-3 personer, fler blir en folkmassa. Tänk dig effektiviteten som en andragradskurva där toppen ligger vid runt 3 personer samtdigt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Jag måste tyvärr gå emot alla tips som getts (speciellt Tmis! ) och säga att du bör lyssna och anamma vad som säg under föreläsningarna istället för att sitta som en kucku (titta upp/titta ner/titta upp/titta ner) och anteckna.

Om det senare visar sig att du glömde hur man gjorde någon viss uppgift och det inte framgår i boken (vilket är sällan) finns det ju övningsgrupper att gå till. Vad som dock KAN vara användbart är att anteckna talexempel som läraren drar på talen i rent tentamässigt syfte. Jag tycker inte det är någon höjdare det heller, då man aldrig bör få problem om man bara förstår teorin bakom, men som sagt, gäller det bara att klara tentan.....

Håller faktiskt med här, jag tycker man ser tendenser mellan folk som antecknar varenda ord som skrivs på tavlan och inte fattar ett skit samt folk som inte antecknar utan absorberar det läraren säger och förstår kärnresonemanget. Det som skrivs finns ju redan i kurslitteraturen, det unika är att du har en person som pratar och utvecklar allt, ta vara på det istället.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Festa inte för mycket!

Permalänk
Medlem

Jag läste precis klart en bok om studieteknik, i korta ordalag så är det rekommenderat att göra enligt följande.

När påbörjar en ny kurs.
Börja med att läsa baksida, förord och hur boken är upplagd. Därefter läser du varje rubrik på varje sida (endast rubriken). Då får du snabbt en bild om hur ämnet är upplagt.

När du börjar få lite mer förståelse om ämnet så skumläser du igenom boken, satsa inte på att förstå allting. Snabbläs bara genom boken så att ytterligare en del bitar hamnar på plats. Förstår du inte, så går man vidare och stannar inte upp.

Slutligen när det är några veckor kvar till tenta pluggar du ordentligt på de delar du inte har koll på. Det du redan kan behöver du inte lägga ner tid på.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Festa inte för mycket!

Det finns omtentor men inga omfester!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Studera i grupp är överlägset allt annat.
Träffas efter föreläsning och gör de räkneexempel som finns.

Vi var 7-12 personer som gjorde detta regelbundet under min studietid. Är det något som man inte har koll på så är det bra att dra det tillsammans på whiteboard. Blir lätt en "aha"- upplevelse om kompisen lyckas förklara "kortastevägen mellan två plan" på ett enklare sätt än vad läraren gjorde på föreläsningen.

Och som det skrivs ovan. Läs på innan föreläsningen.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt, om du inte hinner anteckna, strunta i det, se till att försöka hänga med i stället.
Detta att skumma igenom boken och kapitlet innan, är också bra, det ger en överblick av saken inför den fördjupning som sker under föreläsningen.
Det kan som sagt vara en god idé, att plugga tillsammans med någon eller några, så länge som gruppen har god studiediciplin.

Om man under tentaperioden pluggar hårt, slutar saker fastna efter några timmar, om man sover lite börjar saker fastna igen.

Om du läser på annan ort, ta inte hem studieliteraturen på loven inför omtentor, se till att åka tillbaka till studieorten tidigare i stället.
På så sätt känner du dig ledig när du behöver vila ut och kan plugga till 100% utan distraktioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Som du märker får du en hel del tips, varav många säger emot varandra.

Mitt tips är att hitta det som fungerar för just dig. Lär du dig inget på att anteckna? Strunta i det då och lyssna istället. Fattar du inget av övningsuppgifterna? Hitta några kompisar du kan plugga med. Det finns inget rätt och fel, bara du lär dig.

Det här kan förstås variera kraftigt mellan olika kurser. I en kurs köpte jag inte ens kursboken, i en annan läste jag bara i kursboken och gick aldrig på föreläsningarna, och i en tredje var det mest räkneövningar som gällde. Beror mycket på kursbok och föreläsare.

Några generella tips kan jag dock ge, som jag tror ska passa de flesta:

1) Börja plugga från dag 1 och se till att hänga med hela tiden (no shit).
2) Plugga i grupp om du har möjlighet. Det ger otroligt mycket att förklara för varandra.
3) Om du inte fattar en sak trots upprepade förklaringar, backa bandet och läs föregående kapitel en gång till. Fattar man inte A kan man aldrig förstå B. Detta fel gjorde jag själv ofta.
4) Om du går på föreläsningar, försök vara förberedd.
5) Om du sitter på en föreläsning och inte fattar något kan du lika gärna gå hem. Se punkt 3.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka för alla förslag, även om det är svårt att hitta en röd tråd.

Jag har märkt att grupparbete är bra, men det känns samtidigt som att det är väldigt tidskrävande. Det blir lätt mycket snack om annat. Men man lär sig å andra sidan.

Föreläsningarna är fortfarande ett dilemma. Jag hänger inte alltid med om jag antecknar, men å andra sidan har jag använt mig väldigt mycket av mina anteckningar för att lösa kommande problem så jag behöver anteckningarna känns det som.

Finns det någon fin balans där? Bara anteckna exemplen och strunta i teorin eller tvärtom?

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Det blir lätt mycket snack om annat.

Detta beror ofta på att man är för många.

Permalänk
Medlem

Sov och ät ordentligt också, är du inte koncentrerad kan du lika gärna skita i att gå på föreläsningar/sitta o plugga.

Permalänk

Studieteknik är högst personligt. Dessa förhållningsregler kom jag fram till efter de första 3 åren med ständiga omtentor:

1. Skit i föreläsningarna, sätt dig på en studieplats under tiden och läs motsvarande kapitel i boken istället. Jag orkade inte koncentrera mig på någon dammig gubbe som malde på framför tavlan och allt jag antecknade stod ändå redan i boken, fast läsligt.

2. Räkna tal, så många som möjligt av de rekommenderade i boken under terminen. Resterande i tentaperioden samt så många omtentor som möjligt. Omtentor har högre prio under tentaperioden.

3. Plugga i skolan och var ledig då du kommer hem. Hitta en bra och lugn studieplats utan störningsmoment. Om du skippar föreläsningarna räcker 6-8 timmar om dagen i plugget. Att slippa ha ångest på kvällarna för att man borde plugga trots att man vill kolla på tv är guld värt. Jag åkte in till skolan även de dagar jag var ledig.

4. Plugga ensam. Det finns alltid folk som vill snacka strunt istället för att plugga om man gör det i grupp. Ensam måste man också tackla alla svårigheter själv, annars blir det lätt att den som kan mest gör allt jobb medan de andra bara skriver av.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Nu talar jag om mig själv, ta till dig om du tror på det, annars inte:

1. Plugga tills du förstår saker intuitivt. Du måste tycka att det är logiskt innan du är nöjd.
När jag väl gör det, så glömmer jag det aldrig, men ibland hinner man inte riktigt dit.
Jag kan inte trycka på den här punkten nog!
Jag har rättat en hel del tentor nu (arbetat som handledare här på skolan), och det märks så tydligt att studenterna ibland memorerat en metod för att lösa uppgiften, sedan blint försökt tillämpa samma rutin utan att förstå eller tolka siffrorna. Det fallerar på den allra simplaste matematiken, som med lite eftertanke hade varit hur lätt som helst.
Exempel: Jag har sett svar där de egentligen bara behövt plocka ut andra elemetet ur en vektor (av längd 3) men istället har upprepat någon procedur på 1-2 blad och fått helt fel. Cirka 20% föll på räknefel på den uppgiften (som man inte behövt räkna på alls).

2. Anteckna inte allt från föreläsningar, är det något viktigt som nämns, eller något du känner att det kommer du titta extra noga på efteråt, eller ställe frågor om, då kan du skriva ner det.
Det är SÅ mycket döfödda anteckningar rakt från tavlan. Det blir extra tydligt när föreläsaren gör ett litet (trivialt) fel, som alla borde se direkt, men när det rättas till ser man hur SAMTLIGA börjar sudda. Går det inte via hjärnan innan det skrivs ner så är det inget värt tycker jag.
Jag antecknar aldrig, jag lyssnar och försöker förstå direkt.

3. Dom få gånger jag faktiskt går på föreläsning. Men det är för att jag trivs bäst själv, under min korkek med en bok.

4. Plugga mycket. Jag sitter och gör en labb i skolan nu. Och klockan är 23:00 på en lördag.

Permalänk

Kopiera någon annans anteckningar för en liten peng, i vissa kurser jag läste fanns det anteckningar från studenter flera år innan som man kopierade innan ens kursen började.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
[B]Min studieteknik har inte varit speciellt bra
Mina anteckningar ser ut som skit och jag läser dem sällan igen. Blir snurrig i huvudet av att läsa det jag själv skrivit.

Samma problem hade jag och använder dem inte så mycket, dock vill det fastna lite i huvudet när man skriver, fast istället så hänger jag inte med.

Annars är jag ensam om att ha suttit som håkan i sunes jul på flera föreläsningar?
http://www.youtube.com/watch?v=-bfSN4dKBiE (någon som härmar efter, dåligt gjort men ni fattar poängen)
Ändå så gick lite information in konstigt nog.. Och bra betyg har jag, knappt någon 3a.

Jag själv har läst många kurser helt på egen hand (p.g.a. bl.a. schemakrock & resekostnad), då har jag bara läst böckerna och om det inte är något som jag inte fattar så struntar jag i det. Sedan börjar jag om och gör likadant, så håller jag på tills jag förstår allt. Efter ett tag hoppar jag över början.. Rätt så konstigt sätt men det fungerade perfekt för mig..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

sitt långt fram jag misslyckades bara med 1 kurs.. visserligen högskoleingenjör inom datorteknik men iaf..

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Min rekommendation:

Plugga i viss mån i grupp, plugga i lässalarna ställ in att första året blir ett 8-16 arbete oavsett om du har föreläsning eller inte, börja plugga gamla tentor- detta ger dig en förståelse på vilka krav är det som ställs från kursen...
ge inte upp, en omtenta är tung men du klarar de bara du kämpar!

Som Fastforward sa:

"4. Plugga ensam. Det finns alltid folk som vill snacka strunt istället för att plugga om man gör det i grupp. Ensam måste man också tackla alla svårigheter själv, annars blir det lätt att den som kan mest gör allt jobb medan de andra bara skriver av. "

Det är nog bland de bästa, människan är lat om någon sitter o förklarar för dig låter du inte dina hjärnceller anstränga sig. DU förlorar på de i längden.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Hitta någon kompis som skriver bättre föreläsningsanteckningar än du och beställ en kopia av dom efter varje föreläsning så du kan koncentrera dig på att lyssna. Vissa behöver anteckna för att lära så är inte snyltande men finns ingen frivillig kan ni ju turas om i grupp eller par. I en av mina nuvarande kurser har detta organiserats av kursansvarig.

Ifall det är bättre att plugga solo eller grupp beror på grupp och individ och det är väldigt naivt att tro sig veta vilket som är bäst som några av föregående talare, prova lite saker och hitta de bra lösningarna. Har själv varit med i många grupper som boostat effektiviteten och motivationen otroligt och tror jag skulle kuggat ett par tentor där i starten utan detta och dessutom inte haft en sån trevlig tid.

Permalänk
Medlem

Till trådskaparen: Som tur är går kursen Studieteknik 1 hp nu i period 2. Vi har fått 20 lådor studieteknik-kompendier att sälja på Uthgård. Jag föreslår att du plockar upp ett exemplar.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Inte en enda som har tagit upp det mest fundamentala sättet att lära sig det som behövs för att klara en tenta?! Föreläsningar och kurslitteratur i all ära, de gör att man lär sig och förstår konceptet i helhet. Det som oftast gör att man klarar kursen är däremot: Plugga på gamla tentor! Det är väldigt sällan som en kursansvarig ändrar "grundstenarna" i en tenta, de flesta har en röd tråd över flera år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Inte en enda som har tagit upp det mest fundamentala sättet att lära sig det som behövs för att klara en tenta?! Föreläsningar och kurslitteratur i all ära, de gör att man lär sig och förstår konceptet i helhet. Det som oftast gör att man klarar kursen är däremot: Plugga på gamla tentor! Det är väldigt sällan som en kursansvarig ändrar "grundstenarna" i en tenta, de flesta har en röd tråd över flera år.

*host* *host*
(från mitt inlägg ovan)
"2. Räkna tal, så många som möjligt av de rekommenderade i boken under terminen. Resterande i tentaperioden samt så många omtentor som möjligt. Omtentor har högre prio under tentaperioden."

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att ge dig själv tillräckligt med tid att plugga. När jag tentade mina C- och D-kurser satte jag av 10 arbetsdagar (dvs 9-17) till enbart tentaplugg där jag gick igenom allt material som funnits på kursen - anteckningar, övningar, gamla tentor osv. I grupp eller ensam är upp till en själv, jag gjorde båda varianterna och det funkade för mig. När man plöjt igenom allt material en gång gör man det en gång till. Och sen en gång till. Repetera tills tentadagen. Stressplugga inte - ett lugnare tempo fördelat på fler dagar tyckte jag gav oändligt mycket mer än säg fem dagars råplugg med sena nätter och dålig mat.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter