Permalänk
Medlem

HP garantiperiod?

Hur lång garanti har HP på sina laptops? Skärmen på min har lagt av och den är cirka ett och ett halvt år gammmal.

Visa signatur

Dator 1: Antec Mini P180 Intel Core2Duo E8300 4GB RAM Gigabyte S-Series Seagate 750 GB 2 X 500 Seagate 500 GB 8800GT
Dator 2:Antec 1200 Intel Core2Duo E660 Kingston 4GB Ram Gigabyte P35 DS3 Seagate 250 GB Western Digital 300 GB Raptor, 8600 GT
Mobila prylar: Acer Aspire One, HP IPAQ 910, HP IPAQ 614, HTC XV7500, Microsoft Zune 80 GB

Permalänk
Medlem

Alla produkter som säljs i Sverige måste ha en begränsad garanti på minst 3 år så den borde gälla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Alla produkter som säljs i Sverige måste ha en begränsad garanti på minst 3 år så den borde gälla.

Du menar nog reklamationsrätten på 3 år. Garantin kan vara lägre. Exempelvis 1 år.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Ni fråga är om det är skärmen eller grafikkortet som lagt av.
Min bror hade precis inne datorn på lagning för att grafikkortet hade slutat fungera. Efter lite tjat och hänvisningar till nvidias uttalande, som förklarade att de har haft stora problem med sina kretsar till bärbara, lyckades han övertala HP att ta in den även om det hade gått utanför garantitiden dvs. 1 år.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk

Ja. Allmänna reklamationsrätten(ARN) är vad som gäller här. Om du ringer konsumentupplysningen (du behöver inte om du inte vill!) kommer de förklara för dig att det är inget snack i ditt fall. Försäljaren ska ta emot den och lämna den för reparation kostnadsfritt.

Du har laglig rätt till reklamation i tre år, för fel som du inte orsakat själv.

Enda skillnaden från garantin är att efter garantin gått ut är det inte längre tillverkarens ansvar gentemot kunden (dig), utan försäljarens.

Jag reklamerade min dator som är över två år gammal till Siba. Troligen fel på grafikkortet. De tog emot den utan snack och nu inväntar jag vad som händer (lagad dator eller ny i ersättning).