Permalänk
Medlem

Verkar ha god potensial för in byggnad av vatten kylning dock...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Vilka chassin kommer inte med extra kostnader för att fungera bra nog?

Nej? Här borde dom gjort en fläktbay som medföljande tillbehör eller skippat 3 5.25" för en fläkt, finns många chassin som fungerar utan extra kostnader sen beror det självklart på hur pass bra man är på att göra om saker själv eller vill lägga ut pengar för att få det extra tyst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
I temperaturer kanske men knappast i lågmäldhet utan modifikationer. Vill man ha en riktigt tyst dator så lämnar P182 mycket kvar att önska.

Dock håller jag med om att lådan är långt ifrån perfekt. Den där listen borde överhuvudtaget inte blockera kablar från nedre kammaren, ren idioti. Och två 80 mm fläktar är inte heller bra i nedre tunneln, P182 klarar sig med hjälp av bara nätagget och behöver diskburarna så mycket cirkulation så borde de nog överväga att ha en annan konstruktion.
Sen måste det finnas ett luftintag i övre kammaren, inte nödvändigtvis en fläkt där då många klarar sig utan men kall luft måste kunna komma in någonstans i lådans övre kammare.

P18x har ju mycket färre platser där nere så det är klart den inte behöver så mycket kylning.

Det här är ingen perfekt låda på något sätt, men det är den enda towerlådan där man kan få in 18(!) diskar med fläktförsedda 4-in-3 moduler, eller? Det är väl i så fall dess existensberättigande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Det har jag frågat mig flertalet gånger. Ett känt problem är dess djup, eller kanske dess avsaknad av djup, vilket medgör att långa grafikkort inte får plats. Alltså, mer djup och bättre intag av luft, är egentligen allt som behövs i ett Solo som annars är en fin låda. Ok, lite skumgummi skadar ju inte heller. :3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Undrar då varför de inte gör ett solo med en 120 i fronten? Borde vara hur lätt som helst. Dock så är ju solot ännu mindre än P18X så den skulle må bra av lite hål i moderkortsplåten för kabeldragning.

I Antec Solo's fall så är det så att Antec har valt 2x92mm för att det ger mer luftflöde med 2 lågvarviga 92mm än vad 1st 120mm gör, och då även till en lägre ljudnivå. Så det är snarare en fördel med 2x92 i fronten jämfört med 1x120. Dessutom så vill man ju att samtliga hårddiskar ska kunna få ett luftflöde mot sig, det hade inte gått med 1x120 som inte är hög nog för detta.

Dock håller jag med om att Solo saknar längden som krävs hos ett chassi för att få in de fetaste grafikkorten (HD4870 går i åtminstone).
Fronten är rätt ful och plastig och det är dålig kvalite på fläktgallret i fronten. Annars är jag nöjd som fan med mitt solo.

Detta chassit (Whisper) verkar bra inuti, men det ser stort, klumpigt och fult ut. Ser även ut att vara lite väl mycket fläkthål för min smak, där ljud gärna slipper ut. Funkar säkert bra om man har en server står någonstans, men det gör ju en massa andra chassin också. Det här chassit hade inte varit intressant för mig iaf.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

kommer och tänka på vad som ansågs som eller mindre vansinne i datorkretsar för inte många år sen, att man kan kyla mindre(volta ner fläktar, prova utan osv) och få en tystare dator. Är ju inte nyhetsstoff längre men många är nog fortfarande inne i tänket att man bör ha lövbåsliknande kylning och tycker det är lite trist att burkarna låter så illa nu för tiden.

Några kompisar har på senare tid börjat upptäcka att datorn fortfarande fungerar efter de voltat ner zalman helikoptern på processorn etc, helt fantastiskt! Folk tenderar tyvärr att tänka i svart eller vitt, vilklet i och för sig gäller i princip allt den mänskliga hjärnan tar sig an men problematiken tål att upprepas.

Körde ett 6600GT 24/7 i runt 100 grader till ganska nyligen, kommer inte ihåg exakt hur länge jag hade det men ungefär sedan 6600GTn kom ut och det fungerade fortfarande perfekt när jag plockade ur det så vitt jag vet. Om man är rädd för att det ska gå sönder är sådant antagligen inte speciellt smart men man blir ju förvånad vad bra grejorna håller i bland.

Skulle vara trevligt med en låda som verkligen dämpar ljudet från insidan rejält men bästa alternativet verkar fortfarande vara att bygga själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Bra recension förutom era ljudmätningar!!

Har tagits upp innan: mät på 1 meters avstånd som ALLA(ja ALLA) andra gör så man kan jömföra lättare!

Annars helt ok!

Jag lägger till ännu ett alla! En meter är ju mer eller mindre industristandard för ljudtrycksmätningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
I Antec Solo's fall så är det så att Antec har valt 2x92mm för att det ger mer luftflöde med 2 lågvarviga 92mm än vad 1st 120mm gör, och då även till en lägre ljudnivå. Så det är snarare en fördel med 2x92 i fronten jämfört med 1x120. Dessutom så vill man ju att samtliga hårddiskar ska kunna få ett luftflöde mot sig, det hade inte gått med 1x120 som inte är hög nog för detta.

Dock håller jag med om att Solo saknar längden som krävs hos ett chassi för att få in de fetaste grafikkorten (HD4870 går i åtminstone).
Fronten är rätt ful och plastig och det är dålig kvalite på fläktgallret i fronten. Annars är jag nöjd som fan med mitt solo.

Detta chassit (Whisper) verkar bra inuti, men det ser stort, klumpigt och fult ut. Ser även ut att vara lite väl mycket fläkthål för min smak, där ljud gärna slipper ut. Funkar säkert bra om man har en server står någonstans, men det gör ju en massa andra chassin också. Det här chassit hade inte varit intressant för mig iaf.

Två 92 mm fläktar är ofta sämre än 120mm när det gäller luftflöde/ljudnivå ration (titta bara hur högt du måste driva på dem för att få motsvarande 20 CFM, en 120 är tystare vid samma luftflöde), dessutom har de flesta missljud som saknas i 120 och 80 mm varianterna, se bara på Nexus 92mm fläktar.
Att det inte får plats en 120mm i fronten är rent fantasiantagande då massor har moddat om fläktplatserna för en 120 mm fläkt. Sen är inte tysta chassin tänkta att innehålla krävande komponenter, i synnerhet solo vars nätaggregat påverkas av värmen från övriga komponenter i högre grad än andra chassin och därmed varvar fläkten upp vilket förstör idén med att ha en tyst dator. Är man för snål får att köpa ett större för sina monsterkort chassi så kan man alltid kapa hdburen då den egentligen är överflödig, i synnerhet i en tyst dator där alla hårddiskar ska hängas upp i remmar.

Nej ett bredare Solo med 120 mm i fronten är vad vi kräsna ickespelande konsumenter önskar oss.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har beställt chassit idag och hoppas på att få det imorrn.
så får man se vad det går för =D

Permalänk
Medlem

Bra recension, jag älskar att läsa dom.
Verkar vara ett ok chassi bortsett från att jag inte är så förtjust i att man måste öppna en dörr för att stoppa i en dvd.
Sen är det dåligt att man inte kan få till kabeldragningsutrymmet bättre på baksidan, samma bekymmer som med tempest.

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest

Permalänk
Medlem

Bara jag som tyckte de va fult^^

Bra recension i övrigt.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
wtf... misshandlad kartong? xD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis
saggad kartong

Jag antar att de har fått ett gratis testexemplar, och då händer det ofta att antingen förpackningen är skadad eller att det finns något litet fel på chassit eftersom de inte vill ge bort sådant som kan säljas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Jag lägger till ännu ett alla! En meter är ju mer eller mindre industristandard för ljudtrycksmätningar.

De har väll inte längre linjaler än 20 cm!

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Med den prisbilden kommer de nog inte kunna rå på Antec, verkar vara alldeles för mycket designmissar (och en layout som är snodd rakt uppochner) för att motivera ett lika högt pris som ett erkänt kvalitetsmärke som Antec.

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem chassit och enligt mig är det Snyggt och stilrent. Funkar hur bra som helst, Förutom att jag inte fick med den blåa 120mm fläkten i fronten. Men ska ringa och kolla imorrn vart den tagit vägen.

Permalänk
Medlem

Är det jag som är konstig eller är mer än en, kanske två 5,25"-platser överdrivet? Jag menar, det är inte så fruktansvärt mycket annat än CD/DVD-enheter som är 5,25". Vilka är dessa personer som genererar såna hiskeliga mängder data att de behöver ha sex stycken DVD-brännare igång samtidigt? Jag skulle hellre ha lite extra svängrum vid installationer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Är det jag som är konstig eller är mer än en, kanske två 5,25"-platser överdrivet? Jag menar, det är inte så fruktansvärt mycket annat än CD/DVD-enheter som är 5,25". Vilka är dessa personer som genererar såna hiskeliga mängder data att de behöver ha sex stycken DVD-brännare igång samtidigt? Jag skulle hellre ha lite extra svängrum vid installationer.

Jag håller med dej att en miljaard 5,25 platser är onödigt, men man lär ha minst 2 platser. min polare som kopierar väldigt mycket cd skiva till cd skiva lär gråta med bara en plats,

vissa har kanske en blueray och en dvd-brännare , men främst är de extra 5.25 platserna till för oss på detta forum så vi kan installera tempratur mätare, och div fläktkontolers, så att vi kan "sweclocka, glöm inte de blåa ljus dioderna, samt brödrosten. "modda bör man annars...

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ber
Jag håller med dej att en miljaard 5,25 platser är onödigt, men man lär ha minst 2 platser. min polare som kopierar väldigt mycket cd skiva till cd skiva lär gråta med bara en plats,

vissa har kanske en blueray och en dvd-brännare , men främst är de extra 5.25 platserna till för oss på detta forum så vi kan installera tempratur mätare, och div fläktkontolers, så att vi kan "sweclocka, glöm inte de blåa ljus dioderna, samt brödrosten. "modda bör man annars...

Eller så kan man använda en plats till brännare och de andra till 2 st 4-in-3-moduler och ge plats åt ytterligare 8 hårddiskar om man nu behöver 16 diskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sipe46
Bara jag som tyckte de va fult^^

håller med, det är ju sjukt fult:O, ser jätte plastigt och billigt ut

Permalänk

Jag köpte ett Nzxt whisper full tower chassi,och kan säga att det inte precis är det bästa..

1:Man får ha ett Nättagg som har långa sladdar,lite svårt att få i sin 24 pins kontakt när det felar på 6 cm.

2:Vet inte om det är ett design fel eller om det ska vara så här men hålen som sitter mellan moderkortet och den bakre plåten på insidan.Finns hål till 3 kort man kan plugga in på moderkortet men inte fan fanns där ett hål till grafikkortet..kör med ett Nvidia Ge-Force 9500GT och var tvungen att kappa av en bit av metalbiten som ska hålla den på plats,bara för att få det att funka..

3: om man vill ha ett par riktikgt fina och låga temperaturer på Hårddiskarna så ska man sätta dom i hålarna längst fram bredvid 120mm flääkten annar så får man knappt någon kylning på dom...

Visa signatur

Windows 7 x64. - MSI P76A Military Class II. - i7-2600k CPU 3.40GHz 4 Core. - Gigabyte GTX 550Ti 1GB GDDR5. - 3x 4GB Corsair Minne. - 1x 1TB (WD). 1x 2TB (WD). 1x250GB <-- Main (WD) HDD. - NZXT Chassi. - 23" HP S2331a <-- Main.