Permalänk
Medlem

Q9550 vs. i7 920

Jo nu var det så att jag hade plockat ihop en dator som jag blev nöjd med och skulle precis trycka på beställ knappen när jag såg att intel skulle släppa en ny processor.

Så vilken är bäst? intel core quad Q9550 med 2,83ghz eller nya intel core i7 920 med 2,66 ghz. De är ju i samma pris klass.

Permalänk
Medlem

Core i7 är bättre, men inte så mycket i de flesta program i synnerhet spel och väldigt mycket i ett fåtal(mutlitrådade och minnesintensiva program).

En faktor att ta hänsyn till är att moderkorten till Core i7 kostar 3-4000Kr, mot 1000-2000Kr för P45-kort. En annan är att man måste ha DDR3-minne, och 3st. av dem, för att få ut den fulla minnesbandbredden. Helst bör man ha DDR3-minne av senaste sort som inte kräver så hög Vdimm. Även det är mycket dyrare än DDR2-minne som fungerar med Q9550.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret.

Tror du det är värt att lägga ut de extra tusenlapparna för minnet och moderkortet? Sen känns det ju alltid bra att man har den senaste processor också.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska vänta med att köpa Corei7. Du kommer bara bli besviken sen när fler och fler produkter släpps och därmed blir billigare.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Jag tycker att du ska vänta med att köpa Corei7. Du kommer bara bli besviken sen när fler och fler produkter släpps och därmed blir billigare.

Håller inte med.
Dem första i7 processorerna som släpps är high-end prollarna, sedan efter ett tag kommer mainstream skräpet.
Och priset lär stanna på ungefär samma höga nivå under lång tid, tror jag.
Bara dumt att sitta och vänta på prissänkningar, man kan vänta hur länge som helst, och sen när priset väl sjunker så sjunker det bara litegrann.

BTW, i7 920 klår QX9770 som är den snabbaste och dyraste extreme processorn som intel har idag, och den kostar över 11.000 kr!
http://www.hwbox.gr/showthread.php?t=2700

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Håller inte med.
Dem första i7 processorerna som släpps är high-end prollarna, sedan efter ett tag kommer mainstream skräpet.
Och priset lär stanna på ungefär samma höga nivå under lång tid, tror jag.
Bara dumt att sitta och vänta på prissänkningar, man kan vänta hur länge som helst, och sen när priset väl sjunker så sjunker det bara litegrann.

BTW, i7 920 klår QX9770 som är den snabbaste och dyraste extreme processorn som intel har idag, och den kostar över 11.000 kr!
http://www.hwbox.gr/showthread.php?t=2700

På vilket sätt klår i7 920 en QX9770?
Menar du i Canopus Pro coder 3 och 3D studio max 8?
920 är rätt jämlik en QX9770, men vad du glömmer bort är att en qx9770 är en extreme processor. Det är alltså en klockningsprocessor. I det här fallet så har de kört cpun i "orginal-hastighet" alltså 3,2 ghz. Du kan lätt komma upp i 4Ghz med denna cpu. Men sjukt oprisvärd är den. Eftersom du kan nå samma sak med en Q9650 för 5000kr. Kan man klocka, vilket borde vara enda anledningen som man köper en extreme för, så är det inte värt med en i7 ännu.

Bara för att extreme processorerna är sjukt dyra för att de har olåst multipel bl.a. så betyder inte det att core i7 blir prisvärda.

Det viktigaste är hur cpun presterar i mainstream program såsom spel eller liknande. Iallafall ifall man är mainstream själv. Som både du och jag troligen är.
Eller renderar du ofta i 3D studio max 8 (student licens 3700kr full version 41000kr ja, det är rätt antal nollor...) eller använder Canopus pro coder 3 (ca:4500kr)?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Men enligt vissa sidor så klockar i7 som en dröm också.
och ja, jag spelar mest med min dator, inget annat.

Permalänk
Citat:

Men enligt vissa sidor så klockar i7 som en dröm också.
och ja, jag spelar mest med min dator, inget annat.

Jag har inte sett några tester på det så det kan jag inte svara på.
Vet bara att det jag läst är att man behöver de senaste strömsnåla minnena om man nu tänkt klocka.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Ska man spela ska man inte köpa Core i7, det är ju 5000 extra i onödan att köra med i7 jämfört med Core 2. Eftersom Core 2 ändå är bättre val för spel.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vänta tills det har kommit ännu fler tester om deras nya i7 serie och se vad som händer, allt blir ju bara så mycket dyrare med den.

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Eftersom Core 2 ändå är bättre val för spel.

Core 2 är inte bättre än i7 för spel.

Det finns en risk att core 2 kommer utgöra en flaskhals för framtida grafikkort, medan i7 inte utgör det.

Permalänk
Avstängd

q9550 4ghz med p45 räcker gött idag för de som klockar lite.
i7 en dyr uppgradering som inte ger mer prestanda för spelare.
för de med flertrådiga program, foto, rendering, folding är troligen i7 ett mycket bra val.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

I framtiden finns det risk att i7 kommer krossa Core 2.. såhär skrev en recensent på guru3d om i7:

"What am I trying to say here .. this is not the CPU's fault, the Nehalem ROCKS, it's the software applications that and GPU configurations what are still hindering all that multi-core lovin'. So if you say "waaaah, this processor is only 10-20% faster" in games then you are wrong .. it's the software application or GPU confoguration hindering optimal usage of the multiple CPUs available. Our synthetic benchmarks we have just shown you are perfect examples of how well the processor really scales."

När mjukvaran och grafikkorten kommer ikapp i7, då kommer i7 visa sina verkliga muskler.
Man kan säga att i7 ligger före sin tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

I framtiden finns det risk att i7 kommer krossa Core 2.. såhär skrev en recensent på guru3d om i7:

"What am I trying to say here .. this is not the CPU's fault, the Nehalem ROCKS, it's the software applications that and GPU configurations what are still hindering all that multi-core lovin'. So if you say "waaaah, this processor is only 10-20% faster" in games then you are wrong .. it's the software application or GPU confoguration hindering optimal usage of the multiple CPUs available. Our synthetic benchmarks we have just shown you are perfect examples of how well the processor really scales."

När mjukvaran och grafikkorten kommer ikapp i7, då kommer i7 visa sina verkliga muskler.
Man kan säga att i7 ligger före sin tid.

Och när mainstream mjukvaran kommit ikapp har intel hunnit lansera nästa version av i7. Man köper ju inte ens quad för spel idag, vad har man då ens för nytta av i7? För en överklockare byter ju ändå cpu minst 1-2 ggr om året.

Citat:

When it comes to gaming Core i7 fell a bit short of our expectations. Nehalem shines with highly multithreaded applications, but that does not pay off with games. Its relative small L2 cache does not help for gaming either. Clock-by-clock you will get, give or take, the same performance with a Core i7 processor than with a previous generation Penryn processor. We expect Core i7 to gain ground though with newer games that will run more multithreaded than current games.

http://www.overclockers.com.au/article.php?id=726776&P=6

Lägg hellre pengarna på ett snabb grafikkort än CPU om man vill gamea idag, så har det alltid varit och ser ut att förbli så. Det gäller även folding då det görs mycket bättre av en GPU idag. Man köper inte en dator för framtiden, man köper den för de behov man har just nu. Inget är framtidssäkert.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Core 2 är inte bättre än i7 för spel.

Det finns en risk att core 2 kommer utgöra en flaskhals för framtida grafikkort, medan i7 inte utgör det.

Core2 ser ut som ett bättre val för spel i dagens läge, helt klart!

Permalänk