Permalänk

Hjälp med ny dator och vista x64

Hej!

Jag tänkte slå till nu till wotlk och köpa en ny dator, mitt problem är dock att jag är helt lost när det gäller vad som är kompatibelt med vad och så vidare.

Datorn är ungefär som 6k intel rekommendationen: 4850, e8400, p5ql och 4gig minne. Så långt allt gott.

Grejen är att jag vill ha vista (jag tycker det är snyggt osv, hata mig inte) dessutom vill jag ha massa minne (jag gillar inte att stänga program och inbillar mig att det blir bättre med mycket minne) och tänker därför att vista x64 borde vara det självklara valet. Särskilt om jag köper mer minne på sikt.

Kommer detta x64 fungera på denna hårdvaran? Jag har försökt leta efter vista loggor på hemsidor men som ni förstår har det inte gått så bra.

Om någon dessutom vet hur det ligger till med wow och vista x64 vore det toppen!

Permalänk

Re: Hjälp med ny dator och vista x64

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ockeimajorna
Hej!

Jag tänkte slå till nu till wotlk och köpa en ny dator, mitt problem är dock att jag är helt lost när det gäller vad som är kompatibelt med vad och så vidare.

Datorn är ungefär som 6k intel rekommendationen: 4850, e8400, p5ql och 4gig minne. Så långt allt gott.

Grejen är att jag vill ha vista (jag tycker det är snyggt osv, hata mig inte) dessutom vill jag ha massa minne (jag gillar inte att stänga program och inbillar mig att det blir bättre med mycket minne) och tänker därför att vista x64 borde vara det självklara valet. Särskilt om jag köper mer minne på sikt.

Kommer detta x64 fungera på denna hårdvaran? Jag har försökt leta efter vista loggor på hemsidor men som ni förstår har det inte gått så bra.

Om någon dessutom vet hur det ligger till med wow och vista x64 vore det toppen!

Det där systemet känns lite överdrivet om du enbart tänker spela World of Warcraft. Nu vet ju inte jag om så är fallet, men du skulle iaf kunna spara en hel del pengar. Det kan iofs vara skönt att veta att man kan spela andra spel också om man nu skulle vilja det plus att den håller sig en tid framöver.

Ja, du bör kunna köra Windows Vista x64. Vänta på att någon annan ger dig klartecken innan du beställer bara.

Enligt en del blåa poster (som jag naturligtvis inte hittar nu) så ska problemet med World of Warcraft och Windows Vista x64 vara löst, men många spelare rapporterar fortfarande om lagg och så vidare.

För majoriteten verkar det dock fungera felfritt.

Permalänk
Medlem

Ja, det systemet klarar Vista 64-bit (och ingen här hatar dig för att du vill ha Vista, de flesta här kör det då de gillar datorspel). Vista 64-bit hanterar majoriteten av alla 32-bits Windowsapplikationer utan problem. Har inte hört att WoW skall orsaka några större problem.

Det vore synnerligen korkat, iaf enligt mig, att köpa ett 32-bits OS då du inte kan utnyttja alla 4GB RAM med det.

Jag rekommenderar att du köper en OEM version av Windows Vista Home Premium 64-bit.

/PeCe

Permalänk

Satsa på 4gb som minst när det gäller minne iallafall, kör själv med vista x64 och med nöd å näppe räcker 2gb till, speciellt om man ska spela. Wow funkar hur bra som helst också, aldrig haft någe strul tillsammans med vista. Och dina komponenter du valt kommer att fungera klockrent.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Tack för svaren! Jag visste att det skulle finns kvalitetsråd här.

Ante_ante: Jepp, 4 gig tänkte jag beställa.

Saftochkakor: Jag spelar en del annat, men inget av de spelen så viktigt att jag orkade nämna dem