Microsoft släpper DirectX 11 till utvecklare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Ytterst tveksamt.
Windows XP är snabbare än Windows Vista hur man än ser på det då det inte är lika resurskrävande och har etablerat stöd av diverse drivrutiner och applikationer.

Att Windows Vista 64-bit är snabbare än något annat har jag aldrig sett. Det finns en anledning till varför Microsoft redan nu skrotar Vista till förmån till "Windows 7".

Med rätt hårdvara tror jag nog Vista 64 bit är snabbare än XP. Med rätt hårdvara menar jag ny hårdvara. Har till exempel monterat ihop en dator med p43 mobo och e8400 processor och 4 GB minne och jag har aldrig varit med om en så snabb dator. Men jag har iofs inte installerat XP och provat men har ändå svårt att tro att det skulle vara bättre. Det känns ganska logiskt att om det handlar om nya produkter så är de antagligen optimerade för det senaste operativsystemet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
jag är helt såld ... crysis är ett mästerverk

därför tycker jag att DX 10 idag är ett måste för alla riktiga gamers...det gör skillnad....high->very high är obeskrivligt.

Visst är very high väldigt snyggt, MEN det går finfint att köra i Dx9, det är bara att ändra lite inställningar i configfilen. Crysis bygger helt och hållet på dx9-funktioner, så det är utseendemässigt inget argument för att köra DX10. Crytek har mjukvarumässigt med mening begränsat detta (troligen ett samarbete med MS)

OCh som du kanske märkt så har crytek efter all kritik släppt på denna begränsning och låtit folk välja very high även under dx9 i det nya crysis warhead

Visa signatur

Q6600 G0 @ 3,0 GHz| 4 Gb OCZ PC6400 | Gigabyte P35-DS3 | Inno3D 8800GT OC | Hitachi Deskstar 500 GB | Arctic Cooling Freezer 7 PRO| Corsair 450VX | Aerocool Extremengine 3T

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nejvbie
Småbarnsattityd hör hemma på lunarstorm tillsammans med personliga påhopp. Inlägg anmält.

Nog för att det inte finns stöd för DX10 i XP men det finns flera aspekter;

http://www.tomsbusiness.se/mjukvara/20070131/vista_vs_xp-12.h...
"Slutsats: K.O. på Windows Vista?"

Vi är besvikna över att CPU-intensiva applikationer såsom video transcoding med XviD (DVD to XviD MPEG4) eller MainConcept H.264 Encoder var 18% till nästan 24% långsammare i våra standardtest.

http://www.infoworld.com/article/08/03/17/12TC-vista-versus-x...
"If ever there were an opportunity to skip a Windows upgrade cycle, the XP-to-Vista transition is it. "

XP may be showing its age, but its age is mainly skin deep: The new challenger is flashy, but also slower and heavier, and it lacks a killer combination of compelling features needed to unseat XP.

Detta fann jag efter en minuts googlande.

Den första testen är från 31 januari 2007 och därmed föråldrad och ointressant.
Den andra artikeln är bara en massa snack, helt efter författarens personliga åsikter.
Jag tycker valet är enkelt, gillar man XP kör man XP, gillar man Vista kör man Vista.
Skillnaden är inte så stor nog, att orsaka ett gräl om vad som "är bäst".
Själv föredrar jag Vista, men går inte i taket för att någon föredrar XP, eller Linux, eller OS-X, eller något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

varför inte spel som crysis och crysis:WH har blivit populära är för att folk inte har råd att spela dom...och jag tycker synd om folk som inte har upplevt crysis spelerna på höga grafik inställningar...det är konst...helt genialt.

jag är helt såld ... crysis är ett mästerverk

därför tycker jag att DX 10 idag är ett måste för alla riktiga gamers...det gör skillnad....high->very high är obeskrivligt.

om crysis 2 stödjer DX11 så blir jag tvungen att köpa 3st Nvidia kort som stödjer DX11.

Jag förstår att du inte är speciellt gammal, men har man någon form av erfarenhet inom området så råder det ju inga tvivel om att DX10 inte ens existerar för användare utöver i den marknadsföring Microsoft och speltillverkare predikat om.

Crysis var ett mediokert spel utan några riktiga kvaliteter i mina ögon, många polygoner och många träd men genomusel story, spelmekanism och atmosfär. Jag har spelat skiten på högsta inställningar, både originalet samt expansionen... även om expansionen var bättre så var spel som Gears of War 2 mycket mer imponerande i form av en komplett visuell platform med fantastisk atmosfär och detaljrikedom... något Crysis saknar totalt.

Sedan använder Crysis inte DirectX10, utan använde bara lager exklusiva till Windows XP - som sedan funkade med Warhead till Windows XP också, med bättre prestanda. Sedan så är det ju inte katalogen DirectX som äter mycket resurser, DX10 är ju inte tyngre än DX9 bara för att Crysis säger sig använda sig av DX10 och har marknadens tyngsta och tråkigaste grafikmotor.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig? använd det ni vill. Ingen som tvingar nån att köra vista

kör själv vista 64 och har aldrig haft ett enda problem, fungerar skitbra.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag har inte änn i dag spelat något spel som det finns känsla i.. perfekt dark är nog det senaste spelet jag spelade som var perfekt på just allt!

Mja de skjuter sig bara mer o mer i foten samtidigt kan man väl förstå att de vill sälja ny 'skit' men men

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Med rätt hårdvara tror jag nog Vista 64 bit är snabbare än XP. Med rätt hårdvara menar jag ny hårdvara. Har till exempel monterat ihop en dator med p43 mobo och e8400 processor och 4 GB minne och jag har aldrig varit med om en så snabb dator. Men jag har iofs inte installerat XP och provat men har ändå svårt att tro att det skulle vara bättre. Det känns ganska logiskt att om det handlar om nya produkter så är de antagligen optimerade för det senaste operativsystemet.

Har du inte använt Windows XP med den nya hårdvaran så säger det ju absolut ingenting. Jag har använd Windows Vista, givet det en seriös chans men prestandan har varit helt handikappad, även med Service Pack ett och en konfiguration som:
Phenom X4 9850BE, HD4870, 2GB PC8500 minnen samt den antagligen dyraste mammabrädan för AM2+ från... Asus om jag inte minns fel. Många program från 2003-2004 ville inte funka alls, prestandan var sämre än XP och hela erfarenheten var bara ett grafiskt interface bakom en trasig rad med koder.

Windows Vista blev ett misslyckande likt Windows ME, det finns en anledning till varför Microsoft släpper ett nytt system såhär tidigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Windows Vista blev ett misslyckande likt Windows ME, det finns en anledning till varför Microsoft släpper ett nytt system såhär tidigt.

Microsoft släpper Vista p.g.a all dålig publicitet det fått. Det är meningslöst att försvara Vista för Microsoft när så många är så okunniga att de talar ner det hela tiden.

Vista var svårt i början, och då bestämde sig folk för att det inte skulle kunna bli bättre. Efter Sp1 är Vista hur stabilt som helst och jag föredrar det över XP på alla sätt och vis. Det är tragiskt hur folk som aldrig testat Operativet lyckats prata ner det.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du inte använt Windows XP med den nya hårdvaran så säger det ju absolut ingenting. Jag har använd Windows Vista, givet det en seriös chans men prestandan har varit helt handikappad, även med Service Pack ett och en konfiguration som:
Phenom X4 9850BE, HD4870, 2GB PC8500 minnen samt den antagligen dyraste mammabrädan för AM2+ från... Asus om jag inte minns fel. Många program från 2003-2004 ville inte funka alls, prestandan var sämre än XP och hela erfarenheten var bara ett grafiskt interface bakom en trasig rad med koder.

Nej egentligen säger det ju inte så mkt, men av de erfarenheter jag har så har vista sakta men säkert blivit åtminstonde likvärdigt XP i prestanda, i synnerhet med SP1 installerat. Men jag tycker verkligen inte att man bör uppgradera till Vista om man redan har en XP licens. Men det känns som om man är lite väl konservativ och insnöad om man köper en XP licens till en ny dator.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Citat:

Blir alltid lika förvånad när jag ser personer som säger sådana här saker om Vista. Själv har jag i princip aldrig haft ett problem med kompatibilitet på min dator med Vista. Som ett exempel kan jag ta första Red Alert (ett spel från 1996) som jag fick att fungera helt utan krångel på Vista Ultimate 32-bit. Samma sak med första Diablo samt Diablo II. Det enda som krävdes för mig var att ändra ett par inställningar i kompatibilitetsfliken på genvägens egenskaper.

Jag inser att det alltid kommer att finnas personer som helt enkelt inte går att övertyga. Varför dessa personer håller fast vid sina utsagor vet väl bara gudarna därför jag har själv inte en enda gång råkat ut för det som dem påstår sig ha upplevt.

Om det beror på skillnad i systemuppbyggnad, systemoptimering, SBS eller vanlig jävla otur har jag ingen aning om

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att de flesta har hamnat lite of topic här va? Vista är bäst! Nej, XP är bäst! Gud vad givande det måste kännas, för diskussionen är ju helt ny och fräsch...

Det jag tänkte skriva var att det kommit ut ganska få spel med DX10grund vilket känts lite slösigt. Känns som att det kostar mer än det smakar med utvecklingskostnader för ett nytt DX när det endast används fullt ut av en handfull spel innan det det kommer en ny version.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan
Du anser fel, eftersom Vista klart är både stabilare, snabbare och lättare idag än vad det _sju_ år gamla XP är.

Är folk tröga eller bara allmänt obildade? Minneshanteringen i Vista är så överlägsen XP att jag gråter. Oavsett om jag kör med en DAW eller spelar ett spel, piskar Vista skiten ur XP-installationen med hästlängder. Just det där med spel är roligt, då folk tittar på maxfps och brölar -- "TITTA! VISTA ÄR SÅ SLÖTT!".

Ja, men eller hur? Tar vi en populär motor, source (får vi väl kalla den, då den driver cs, tf2, l4d, hl2 mfl.) så har ivf. jag (med 4gb och en c2d@3.4ghz) ca. 10-15% högre _AVGFPS_ än vad jag har i XP, mycket beroende på att XP flushar libs och heap för fulla muggar, medans Vista gärna släpper sina semaforer för systemet och låter exemeplvis DX allokera efter behov. Det RYCKER inte, STANNAR INTE UPP och annat dravel som XP håller på med -- sedan att den inte vid något enstaka tillfälle kan jämföra sig med XP, känns som om det kvittar? Detta är ungefär som DOS vs. Windows "striden" som var för en herrans massa år sedan. "Windows är bara slött! Alla spel ska vara i DOS, annars är det bara sug!". Att sedan API:erna var totalt bakom flötet, vilket gjorde att fler flyttade in i windows, förstod ingen.

Ungefär som att ingen verkar förstå hur minneshantering fungerar i Vista kontra XP i.o.m. servicepack 2 idag, schedulern verkar ha fått sig en rejäl omarbetning. Skönt.

Nej, vart det sitter, är att puckon handlar hårdvara för X antal tusen kronor, installerar XP gratis, sedan förväntar sig att kunna tanka spel och lira för fulla muggar. Varje gång någon ylar om att "XP är bättre än Vista", vet man ju precis vart skon klämmer -- kompetensen och pengarna.

Jag kan ju tillägga att jag har både lagligt Xp (servicepack3) och vista 64 (servicepack1) och anser fortfarande att XP är bättre att ha o göra med.

XP har snabbare laddtider, mindre minneslagg, stabilare, högre FPS, snabbare att öppna fönster, snabbare att starta upp, snabbare att tanka filer mellan hårddiskar (som är sjukt segt i vista för övrigt) osv osv... För mig! och de finns inget test i världen som kan få mig att SE något annat eller som får sekunderna att gå fortare.
Fler grejer är kompatibla till XP, fortfarande...

Vistas fördelar är att man kan ha mer minne och att man kan använda dx10.

Enda anledningen för mig att använda vista är fortfarande Vantage och när man vill testa dx10 i nått nytt spel. Annars så är de mycket behagligare för magsåret att använda XP.

Det har fortfarande inget att göra med pengar eller hårdvara. Jag sitter på en 6850@4ghz, 4gb minne, 260gtx (primal) och 8800gt (fysik) och dubbla raptor i raid.
Jag tjänar ca 20-25k i månaden och... jag använder FORTFARANDE XP framför vista varje dag i veckan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Jo men å andra sidan kan du oftast fixa det på en PC medan får du en Red Ring of Death på ditt 360 så är det bara att säga tack och hej.

RRoD på Xbox 360 är ju inte värre än hårdvaruproblem med en PC - du har tre års fri service... bättre än genomsnittet bland datorkomponenter. Sedan har det gjorts mycket förbättringar internt för Xbox 360 senaste åren, med extra heatsinks, nya moderkort, smidigare tillverkningsprocess för processor samt lägre effekt över huvudtaget. Sedan kostar en Xbox 360 idag lika mycket som bara en halvdann processor för PC:n...

Citat:

McVit nämnde:
- "alla riktiga "Gamers" har redan övergett XP.
snacka om att sitta i stenåldern...
eller?
vem vill spela spel i 8bitars grafik? okej så dåligt är det inte men DX10 är överlägset."

Totalt helt fail. DirectX10 finns inte i praktiken. Du har blivit förblindad av marknadsföringen Microsoft och utvecklare kräkts ut senaste åren. Windows Vista är ett misslyckande för spelare och det vet Microsoft. Det är därför Windows 7 är så viktigt för dem att få ut i tid.

DirectX10-världens pelare, Crysis, använder sig ju inte ens av DirectX10 och denne funkar 100% nativt på Windows XP. I originalspelet med hjälp av att modifiera config-filer och i Warhead funkar det rätt ut ur kartongen.

Permalänk
Medlem
Citat:

alla riktiga "Gamers" har redan övergett XP.
snacka om att sitta i stenåldern...
eller?
vem vill spela spel i 8bitars grafik? okej så dåligt är det inte men DX10 är överlägset.

En riktig gamer är en person som spelar för att det är roligt, inte för att "vinna" eller bli "bäst". Utan helt enkelt spela för att underhålla sig själv och ha "roligt". Så det spelar ingen roll om man sitter med windows98 eller Windows vista. Ett 4870 X2 elelr ett ATI X1150 inbyggt grafikkort. Så det så!

Dock så alla som tävlar och vill ha prestanda använder XP, dem som vill ha ögongodis får dras med Vista eller ha tur att Vista inte krånglar. Själv har jag klivit åt sidan och kör Windows Server 2003 enterprise, men likförbannat är jag fortfarande en riktig gamer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nejvbie
Småbarnsattityd hör hemma på lunarstorm tillsammans med personliga påhopp. Inlägg anmält.

Nog för att det inte finns stöd för DX10 i XP men det finns flera aspekter;

http://www.tomsbusiness.se/mjukvara/20070131/vista_vs_xp-12.h...
"Slutsats: K.O. på Windows Vista?"

Vi är besvikna över att CPU-intensiva applikationer såsom video transcoding med XviD (DVD to XviD MPEG4) eller MainConcept H.264 Encoder var 18% till nästan 24% långsammare i våra standardtest.

http://www.infoworld.com/article/08/03/17/12TC-vista-versus-x...
"If ever there were an opportunity to skip a Windows upgrade cycle, the XP-to-Vista transition is it. "

XP may be showing its age, but its age is mainly skin deep: The new challenger is flashy, but also slower and heavier, and it lacks a killer combination of compelling features needed to unseat XP.

Detta fann jag efter en minuts googlande.

Första testet är väldigt gammalt och de andra är visserligen nyare men de saknar SP1 som gjorde en stor boost i prestanda, och då menar jag boost i Windows och inte i spel.

Jag anser att Vista är bättre än XP på alla punkter, kan inte tänka mig att gå tillbaka till XP. Det är snabbare, stabilare och säkrare är XP, för min hårdvara, för dom som kanske sitter på 1gb minne så är nog XP de givna valet, men för mig som har 4gb är Vista de ultimata.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag har inte änn i dag spelat något spel som det finns känsla i.. perfekt dark är nog det senaste spelet jag spelade som var perfekt på just allt!

Mja de skjuter sig bara mer o mer i foten samtidigt kan man väl förstå att de vill sälja ny 'skit' men men

Åh, jag älskar det spelet (PD)! Jag väntar på att det ska gå att tanka till Wii, N64-handkontrollerna slits ju ut så fort att man knappt vågar spela längre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det kanske blir lite fler linux gamers då?
Dock tror jag mycket på konsolerna, jag själv har inte spelat på min dator sedan 2003 (bortsett från wolfenstein) och jag är knappast inte ensam om att ha tröttnat på spel som hänger sig, segar och krånglar.

Det är just det som händer med konsoler, eller iaf att spelen är sega som fan, t.ex. GTA IV..

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khanan

Nej, vart det sitter, är att puckon handlar hårdvara för X antal tusen kronor, installerar XP gratis, sedan förväntar sig att kunna tanka spel och lira för fulla muggar. Varje gång någon ylar om att "XP är bättre än Vista", vet man ju precis vart skon klämmer -- kompetensen och pengarna.

Så det går inte med Vista?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Jag anser att Vista är bättre än XP på alla punkter, kan inte tänka mig att gå tillbaka till XP. Det är snabbare, stabilare och säkrare är XP, för min hårdvara, för dom som kanske sitter på 1gb minne så är nog XP de givna valet, men för mig som har 4gb är Vista de ultimata.

Vet du vad jag anser då? Att det är sandlådan nästa för dig. Sluta predika! Tråden handlar inte om hurvida XP eller Vista är bäst. Har du missat det eller? Det handlar om DX11 och vill du inte diskutera det så finns det andra trådar för det du vill prata om.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Hört talas om Vista?
Kanske för dyrt för dig, men klaga inte då, du har antagligen inte råd att köpa något spel heller, Så detta är ju inte dina problem !

Eftersom vista bara är 20-30% dyrare än XP så handlar det inte om pengarna. Inse. Vista är ett virus. Har testat de under en längre period och gillade det inte alls. Väntar på Win7.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

RRoD på Xbox 360 är ju inte värre än hårdvaruproblem med en PC - du har tre års fri service... bättre än genomsnittet bland datorkomponenter. Sedan har det gjorts mycket förbättringar internt för Xbox 360 senaste åren, med extra heatsinks, nya moderkort, smidigare tillverkningsprocess för processor samt lägre effekt över huvudtaget. Sedan kostar en Xbox 360 idag lika mycket som bara en halvdann processor för PC:n...

Totalt helt fail. DirectX10 finns inte i praktiken. Du har blivit förblindad av marknadsföringen Microsoft och utvecklare kräkts ut senaste åren. Windows Vista är ett misslyckande för spelare och det vet Microsoft. Det är därför Windows 7 är så viktigt för dem att få ut i tid.

Nu syftade jag på mjukvaruproblem just med tanke på att det är ett OS vi snackar om. Och RROD hände på första generationen oftare än folk fick fel i Vista så att du försvarar det och sedan tycker Vista är värdelöst tycker jag är lustigt.

Xbox 360 har förbättrats men det går fortfarande väldigt varmt och låter som ett ånglok. De två största klagomålen förutom RROD.

Kostar som en halvdan processor? Min processor köptes för 1500 och smiskar 360s processor.

DX10 finns mycket väl. Det är inte samma stora steg som DX8.1 till DX9 men spela Clear Sky om du inte gjort det... Innan dess har du egentligen inte så mycket att säga angående ämnet.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Denna artikel handlar om DX 11, det finns varken i Vista eller XP, kan ni släppa det nu och prata om vad denna nyhet FAKTISKT handlar om?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flytkorken
Jag kan ju tillägga att jag har både lagligt Xp (servicepack3) och vista 64 (servicepack1) och anser fortfarande att XP är bättre att ha o göra med.

XP har snabbare laddtider, mindre minneslagg, stabilare, högre FPS, snabbare att öppna fönster, snabbare att starta upp, snabbare att tanka filer mellan hårddiskar (som är sjukt segt i vista för övrigt) osv osv... För mig! och de finns inget test i världen som kan få mig att SE något annat eller som får sekunderna att gå fortare.
Fler grejer är kompatibla till XP, fortfarande...

Vistas fördelar är att man kan ha mer minne och att man kan använda dx10.

Enda anledningen för mig att använda vista är fortfarande Vantage och när man vill testa dx10 i nått nytt spel. Annars så är de mycket behagligare för magsåret att använda XP.

Det har fortfarande inget att göra med pengar eller hårdvara. Jag sitter på en 6850@4ghz, 4gb minne, 260gtx (primal) och 8800gt (fysik) och dubbla raptor i raid.
Jag tjänar ca 20-25k i månaden och... jag använder FORTFARANDE XP framför vista varje dag i veckan.

Gillar det där sista, som om din lön skulle säga något? *skrattar* Kanske det gör, jag råkar ha mer i månaden än dig och måste ju därför ha än mer rätt?

Bra där att du flikar in ett, "FÖR MIG!", men i övrigt kan jag upplysa om att anledningen till att "filkopieringar går segt"-fenomenet som det bräkts om, ligger återigen under kompetensfliken. Du kanske inte visste om att Vista använder sig av differentialkopiering istället för "SKA VI SKRIVA ÖVER FILEN ELLER INTE?" ala CIFS/SMB i XP. Detta innebär att en fil på 9gb bara uppdateras med _förändringar_ istället för hela filen -- detta går naturligtvis att stänga av med skeppades som påslaget default. Denna 'finess' var totalt imba initialt. Att du och vissa andra "åkte dit" på denna feature säger mer än vad jag vågar peka på, så låter bli.

I övrigt sitter jag inte och älskar Microsoft, arbetar uteslutande med stordatorer och UNIX-baserade system (och en hel del linuxlösningar), just därför tittar man på vad tusan som har hänt med operativet, inte bara på siffror på någon sida skriven av en medioker högstadieelev (det avhandlade redan någon annan, så kommentarer överflödiga).

Sitta och lalla med XP och DX9 idag, är som att försöka laga en ojämn stol genom att kapa av den alla benen och sätta dessa på en krokodil. Lycka till.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ännu ett slag under bältet för Xp gamers!

Citat:

Hört talas om Vista?
Kanske för dyrt för dig, men klaga inte då, du har antagligen inte råd att köpa något spel heller, Så detta är ju inte dina problem !

HAHAHAHAHHAHAHA

VretaKloster, vad har det med någonting att göra

fan va grym :D!!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Denna artikel handlar om DX 11, det finns varken i Vista eller XP, kan ni släppa det nu och prata om vad denna nyhet FAKTISKT handlar om?

Samma skit händer varje gång.

On Topic.
Funderar på om den tesselation som DX11 kommer att stödja är samma som ATI:s kort klarar av i dag.
Funderar också på om stödet för GPUGPU, kommer göra att alla DX11 kort i framtiden kommer ge hårdvarusstöd för fysik i spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Sitter själv med XP nu. Jag har provat vista 3-4 gånger nu, men tycker att vista har dåligt stöd för många program som jag använder till XP. När det gäller spel osv så är de jämlika, dock så har XP fortfarande bättre stöd för det flesta gammla och nya spel.

DirectX 11 är bara ännu ett försäljnings knep, de insåg hur dumma och lättlurade vi var när Dx10 kom. (crysis...^.^)

Permalänk
Medlem

ja som ja ser det är ju frågan om dom släpper specen för dx 11 tidigare än för dx 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hört talas om Vista?

Det är knappast en fråga om ekonomi och pengar som avgör för majoriteten av de som gör ett val mellan Vista och XP.

Otrevlig och nedlåtande attityd är olämpligt i forumet, tänk på det i fortsättningen.

Sen handlar denna tråd inte om XP mot Vista, den handlar om DirectX 11. Håll er till topic tack.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Nytt grafik kort igen då, kanske ska vänta till generation 2 av grafik kort som stödjer dx11!

var det mitt inlägg i tråden om xp gamers som fick topic att spåra ur?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
perfekt dark är nog det senaste spelet jag spelade som var perfekt på just allt!

Så du störs inte alls av att det laggar ner sig till 2 fps om folk kastar handgranater på dig?

Off topic, sorry. Anyway, jag körde XP ända tills för någon månad sen när jag efter 2 ominstallationer av XP drabbades av en bugg som gjorde att så fort något gick snett i XP (ett program kraschade, t.ex.) så gick det inte att starta några andra program, inte ens task manager, och inte heller gick det att starta om datorn (utan att trycka på powerknappen vill säga). Sen installerade jag Vista och det verkar funka rätt bra, har inte haft några direkta problem än så länge, det verkar till och med ha löst vissa problem jag haft med mitt trådlösa internet. Det enda som inte funkar - alls - är bluetooth, men det är inget jag saknar särskilt mycket. Är det sämre prestanda så är det ingenting jag har märkt av, och är det det så är det värt det, för jag har inte drabbats av en enda krasch sen jag skaffade Vista... sen att det kanske inte var så bra när det kom kan jag inte uttala mig om.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12