Permalänk
Medlem

bra moderkort för 15-1600?

köpte ett Gigabyte EP45-DS4. Fick ett måndagsexemplar och skickade för utbyte....men gigabyte har tydligen slutat tillverka denna och efter 2 veckor valde företaget jag köpte hos att låta mig få valfritt annat moderkort till samam värde, runt 1500-1600 kr.

Eftersom jag inte har koll på bra moderkort längre (köpte datorfan för 2 månader sen) så undrar jag om ni har tips på bra moderkort för ungefär den summan jag nämnde innan.

Vill helst inte ha gigabyte längre.

Permalänk
Medlem

Gigabyte är ju bra, en av de absolut bästa tillverkarna när det gäller moderkort.

Var var det för fel med det förra?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Asus P45:or har jag hört ska vara bra.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Asus P5Q Pro är ett bra alternativ.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

den förra gjorde att datorn slocknade efter uppstart. när jag skulle byta hade gigabyte den inte i lager och meddelade mig inte om det . kul. förtroendet för gigabyte är därmed inte det högsta längre....haft asus förut och ALDRIG haft minsta problem på 6 år

Permalänk
Hedersmedlem

Ja man får alltid lite dåliga tankar för märket när man just får problem men det kunde lika lätt ha varit Asus du fått problem med.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

sant.

utöver asus P5Q Pro, vilka andra bra moderkort finns ute för socket 775 nuförtiden?

Permalänk
Permalänk
Medlem

den första ser mkt bra ut - den andra är för dyr för mig.

är den (asus p5q-e) bättre än asus p5q pro?

Permalänk
Medlem

Slopen i gropen i hopen

Permalänk
Medlem

jag valde P5Q-E.

frågan är dock, kommer min NOCTUA NH-U12P cpu-fläkt att passa på detta moderkort? heatsiken ser ovanligt stora ut på p5q-e

Permalänk
Medlem

Hej, lånar tråden lite då det verkar som du tagit beslut, har själv sneglat på detta kort samt Gigabytes DS4, men nu till frågan:

Varför står det på nästan alla specifikationer på moderkort att de inte har SLI stöd men ATI crossfire=ja?

Hittar inte ett enda kort som säger att de stödjer SLI, på alla står det dock; Crossfire-stöd = Ja, ATI CrossFireX

Undrar...

/Jeppo

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara några problem. Ser ut som det finns ungefär like mycket utrymme som på ett Gigabyte GA-EP45-DS4, och jag hade inga problem att montera min Noctua NH-U12P, var inte ens trångt.

/PeCe

Permalänk
Medlem

jeppo_ny, ha koll på att ep45-ds4 inte tillverkas längre. köp den nyare versionen istället

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeppo_ny
Hej, lånar tråden lite då det verkar som du tagit beslut, har själv sneglat på detta kort samt Gigabytes DS4, men nu till frågan:

Varför står det på nästan alla specifikationer på moderkort att de inte har SLI stöd men ATI crossfire=ja?

Hittar inte ett enda kort som säger att de stödjer SLI, på alla står det dock; Crossfire-stöd = Ja, ATI CrossFireX

Undrar...

/Jeppo

Nvidia har tidigare gjort sina egna chip lösningar så då skall man titta på moderkort med 750i eller 780i. Med det senast Intel X58 chipet kan man få både SLI och CrossFire stöd men det kostar lite extra för det krävs en licens från Nvidia om man även vill ha SLI.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rcman
jeppo_ny, ha koll på att ep45-ds4 inte tillverkas längre. köp den nyare versionen istället

Ok, hoppsan, vad heter den nyare versionen? Tack för svar btw

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

bör man satsa på asus p5q-e eller gigabyte EP45-UD3P (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391836) som malo länkade till?

känns lite farligt med gigabyte igen...och jag undrar ju om mit 520W corsair klarar av den nya

Permalänk
Hedersmedlem

Ta du Asus kortet så du inte bygger på oron för det sitter i bakhuvudet och stör så fort man tror att något är fel.

Sedan har Asus gjort bättre kort än Gigabyte denna gång då man fick lite smisk på fingrarna av förra generationen kort. Man får en bättre strömmatning plus bättre ljudchip från Asus.

Corsair 520W är ett mycket bra nätaggregat som klarar allt du kan plåga den med förutom dubbla HD4870X2.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

oh tack för det svaret malo! mkt informativt.

ljudkort är ju viktigt så det blir asuskortet då

Permalänk
Medlem

Om inte annat så är ju Asuskortet snyggare (gillar svarta kretskort).

/PeCe