Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Benq E2200HDA/Benq E2400HD tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
samma som 24:an, Full HD 1920x1080 =3

tack.. blir att köra alla spel samt windows på den storleken då

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk

Hänger det med en HDMI-kabel vid köpa av e2220HD eller måste man köpa en själv?

Permalänk
Medlem

Endast VGA kabel kommer med E2200HD

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Endast VGA kabel kommer med E2200HD

Stämmer.. som tur va så fick jag en hdmikabel med till min samsung-tv så det löste sig den vägen för mig.
Förövrigt.. saker jag märkte man ficklov att göra som dröjde ett tag innan jag kom på..
T.ex att skärmen ska hitta att den hdmi-kabeln är inkopplad och köra via den så måste man ställa in det i skärm-menyn... dvs, den hittar inte även om du endast har hdmikabel i... man måste välja den input:en..
samma sak med ljudet för de inbyggda högtalarna.. den står på automatiskt-detect i skärmens meny.. men man måste specificera den på "PC" för att man ska få ljud.. det behövde iaf jag göra.. trodde först det va mitt moderkort med inbyggt ljudkort som inte gillade det.. men de va skärmen som inte hittade... hur som helst så funkar allt perfekt nu..

E2200HD: jag gav denna skärm 8/10 på prisjakt pga.. myyycket prisvärd, billig.. bra kvalite.. behaglig.. stilren.. minus till kvaliten på högtalarna samt att skärm-foten inte är inställningsbar.. går nämligen inte att höja och sänka eller vrida .. hur som helst så rekommenderar jag denna starkt till de som vill ha en stor bra skärm för en mindre penning. Spelat, tittat film och surfa på den.. och funkar jättebra.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk

Mina inställningar för en njutbar allround upplevelse oberoende av format på E2400HD:

Mode: Standard, Color: R81 G80 B77, Brightness 73, Contrast 50, Sharpness 3.

Om ni inte gillar ljusstyrkan kan ni egentligen sätta den till vad ni vill eftersom man knappt tappar någon kontrast mellan intervallen 30-73

Kom gärna med förslag på förbättring.

OBS applicera inte detta på 22 tummarn för det kommer inte ge samma resultat. Dessa inställningar förutsätter att du inte ändrat i färgprofilen på datorn eller i nvidia kontrollpanelen. Utmärkt om du har Datorn i DVI och xbox 360 eller ps3 i HDMI så behöver du aldrig mer bry dig om att ha olika inställningar för olika ingångar.

Glöm inte att smaken är som baken.

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på att köpa en sådan här skärm E2200HD.

Lite frågor

Sitter just nu med en Dell Trinitron 21" crtskärm med 1600x1200 i upplösning.

Kommer skärmen upplevas som större? har kollat på tvcalculator och jag tycker min nuvarande ser väldigt mycket större ut.

Sitter just nu med ett Geforce 7050 inbyggt grafikkort kommer det behövas att byta ut det för att kunna ha 1920x1080 i upplösning?

Vad har man för nytta med 1920x1080 upplösning om jämför med 1680x1050 upplösning?

Det jag kommer använda den till är att kolla på teve med tvkort, kolla på filmer av alla möjliga slag även högupplösta. Spelar inga spel förutom FIFA och Football Manager så jag lär inte behöva några 2ms på min skärm, även om jag själv tror att kvittar om man har 5 eller 2ms på skärmen då hjärnan inte reagerar så fort. Sen så händer det att jag har skärmen kopplad till två olika datorer så den behöver minst två ingångar för valfria vga/dvi/hdmi.

Någon som möjligtvis har några andra förslag på skärm?

Permalänk
Medlem

Hur många av er använder 21,5"-versionen till att spela på? Hade tänkt använda den till surf och Xbox 360 och kan inte bestämma vilken storlek jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa antingen 21,5" eller 24"
bör man känna sig väldigt blåst när den markanta prisökningen endast ger 2,5"?

Och desto viktigare, om ändå förmodligen lite off topic, kan mitt 9600m GT
köra upplösningar som 1920x1080? Det är till min 15,4" laptop och jag har således ej testat något högre än 1260x800. Jag har ej heller kunnat hitta några
specifikationer kring sådant...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paer86
Hur många av er använder 21,5"-versionen till att spela på? Hade tänkt använda den till surf och Xbox 360 och kan inte bestämma vilken storlek jag vill ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av itzack
Jag funderar på att köpa antingen 21,5" eller 24"
bör man känna sig väldigt blåst när den markanta prisökningen endast ger 2,5"?

Och desto viktigare, om ändå förmodligen lite off topic, kan mitt 9600m GT
köra upplösningar som 1920x1080? Det är till min 15,4" laptop och jag har således ej testat något högre än 1260x800. Jag har ej heller kunnat hitta några
specifikationer kring sådant...

Tror att 21,5" är att föredra om du ska spela mycket FPS online eller dylikt.

Jag sitter med 24" enbart för att jag spelar mycket Xbox 360 eller FPS endast i kampanj, lirar inget online på PCn längre.

spelar du mycket Xbox 360 och ser på filmer välj 24"

Den är ju i 16:9 format så den är riktigt mycket widescreen så ska du spela mycket online och inte vill störas av att behöva "titta runt på skärmen" - 21,5"

Tänk också på att HDA modellen inte har HDMI om du tänkte koppla in Xbox 360

Itzack kolla manualen.

Permalänk
Medlem

jag tycker c:a 1000 spänn för 2.5" inte direkt är prisvärt, visste inte om det när jag köpte min, gick bara på sveriges billigaste pris 2599, just den lördagen på inwarehouse. tror inte man blir missnöjd med 22" med andra ord.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk

Ni blandar ihop 2200HD med 2200HDA.

2400HD ~ 2590 DVI, HDMI och VGA
2200HD ~ 1990 DVI, HDMI och VGA
2200HDA ~ 1590 endast VGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walthepal
Tror att 21,5" är att föredra om du ska spela mycket FPS online eller dylikt.

Jag sitter med 24" enbart för att jag spelar mycket Xbox 360 eller FPS endast i kampanj, lirar inget online på PCn längre.

spelar du mycket Xbox 360 och ser på filmer välj 24"

Den är ju i 16:9 format så den är riktigt mycket widescreen så ska du spela mycket online och inte vill störas av att behöva "titta runt på skärmen" - 21,5"

Okej, men om jag vänder på frågan. Är det jobbigt med vanligt kontorsarbete med en 24" wide?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walthepal
Ni blandar ihop 2200HD med 2200HDA.

2400HD ~ 2590 DVI, HDMI och VGA
2200HD ~ 1990 DVI, HDMI och VGA
2200HDA ~ 1590 endast VGA

Kan meddela att 2200HD kostar drygt 1650:- på dustinhome med studentrabatt.

Edit: Kostade 1650 får jag väl skriva, ser att de har höjt priset något för jävligt mycket. Fick min till det priset i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keitaro
Kan meddela att 2200HD kostar drygt 1650:- på dustinhome med studentrabatt.

Edit: Kostade 1650 får jag väl skriva, ser att de har höjt priset något för jävligt mycket. Fick min till det priset i alla fall.

fick min från webhallen för drygt 1650 oxå.. innan de höjde priset..

Visa signatur

www.twitch.tv/leeftv

Permalänk

Ja priserna verkar svänga lite. Ville bara poängtera att HDA versionen inte har HDMI eller DVI så att ingen blir ledsen när dom kommer hem och ska plugga in sin konsol/DVD med hdmi.

Citat:

Okej, men om jag vänder på frågan. Är det jobbigt med vanligt kontorsarbete med en 24" wide?

Det är väl lite upp till dig själv att bestämma antar jag. Så länge du använder upplösningar som stödjer 16:9 formaten så blir det ju ingen skillnad. Det är svårt att svara på en sådan öppen fråga.

Men att det skulle va jobbigare att läsa, maila, surfa eller skriva på en 16:9 skärm vill jag inte påstå. Tycker du att det blir för smått i högre upplösningar är det ju bara att sätta skärmen i en lägre upplösning så att allt blir lite större. Allt ser dock bäst ut i native 1080 upplösningen och är i min åsikt bara en vanesak. Andra upplösningar kan ha en tendens att bli lite suddiga men inte så att man stör sig på det.

Tänk också på att Xbox 360 över HDMI stödjer nästan enbart 16:9 om du pluggar in den med VGA tror jag du kan få andra bild förhållande men jag vet inte så mycket om det. För dina användningsområden som verkar vara väldigt lika mina egna tycker jag 24" passar helt perfekt.

Alla tycker olika, vissa föredrar 16:10 andra gamla klassiska mått. Till slut är det bara din åsikt som spelar någon roll. Kolla om någon polare har en widescreen skärm du kan testa eller gå in i någon butik som har test ex ute.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, just nu lutar det definitivt åt 21,5". Har kollat lite på bilder, och det känns som det räcker gott och väl. Tänker dock vänta till efter jul, känns som det kommer vara billigare då. Just nu är väl det billigaste snäppet under 2000kr, och Webhallen och Dustin Home hade den ju för 1650. Lär gå tillbaka till det priset efter jul

Permalänk
Medlem

Jag ska nog ta 21.5 tummaren efter jul också, den verkar prisvärd.

Men hur gör ni för att optimera bildvalitén? använder ni något speciellt program eller går ni på känsla?

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

Fan fan fan typiskt min tur. Jag har fått en rätt lång (dock inte djup) repa på min skärm som stör skiten ur mig väldigt jobbigt med tanke på att jag precis köpt skärmen (E2200HDA) någon här inne som vet om det finns något alls som kan hjälpa?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag är minst sagt väldigt intresserad av denna skärm, är det någon som kan ta lite bilder på den? vill så gärna se hur den ser ut "i verkligheten".

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Shit va stor 2400HD är Brett å fint..! Sitter å pillar lite med inställningarna, kör just nu som walthepal fast med colors på normal.. tycker skärmen sticker lite i ögonen men det är väl vanesak..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Såg att Elgiganten annonserade om E2200HDA. Så kan man alltså få se den i verkligheten innan man handlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Shit va stor 2400HD är Brett å fint..! Sitter å pillar lite med inställningarna, kör just nu som walthepal fast med colors på normal.. tycker skärmen sticker lite i ögonen men det är väl vanesak..

Skulle inte du kunna ta en bild så man kan se hur stor den är, gärna med något så man kan jämföra.

Jag är splittrad. Kan inte bestämma mig mellan E2200HD och E2400HD. Kommer spela 360 och se film på den, men också vanligt kontorsarbete som jag är rädd för att den blir för stor för. Har också en idé om att helt ersätta TV:n med den, och då lär väl 24" vara bra. Är som sagt mycket splittrad just nu

Permalänk
Citat:

Skulle inte du kunna ta en bild så man kan se hur stor den är, gärna med något så man kan jämföra.

Jag är splittrad. Kan inte bestämma mig mellan E2200HD och E2400HD. Kommer spela 360 och se film på den, men också vanligt kontorsarbete som jag är rädd för att den blir för stor för. Har också en idé om att helt ersätta TV:n med den, och då lär väl 24" vara bra. Är som sagt mycket splittrad just nu

Det låter som du ska ha 24".

Skärmytan på E2200HD är bara 476.64 x 268.11.

Dvs ungefär lika hög som en 19" 4:3 skärm. (531.36x298.89 för att vara exakt)

24" 16:9 är mindre än man tror.

Det som talar emot 24" är betraktningsvinklarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har tagit endel bilder på den, dock är det skitsvårt å avgöra storleken på bild.. när ja själv kollar på bilderna ja tog ser den pytteliten ut jämfört med i verkligeten då den känns enorm. För stor är den absolut inte, kändes så kanske dem 10 första minutrarna, senn vande man sig.

Bilden är kanonnöjd med, absolut inte sämre än min gamla LG194WT.

Bild:

Förresten, visst hade den vart snygg i vitt?

Har även fler bilder, ifall intresse finns så lägger ja upp dem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Citat:

...............

Tack för infon.

Stör du dig på betraktningsvinklarna någonting?

och i så fall . Höjdled eller sidled?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har tagit endel bilder på den, dock är det skitsvårt å avgöra storleken på bild.. när ja själv kollar på bilderna ja tog ser den pytteliten ut jämfört med i verkligeten då den känns enorm. För stor är den absolut inte, kändes så kanske dem 10 första minutrarna, senn vande man sig.

Bilden är kanonnöjd med, absolut inte sämre än min gamla LG194WT.

Har även fler bilder, ifall intresse finns så lägger ja upp dem

Jätteschysst! Ju fler bilder, desto bättre! Du har faktiskt fått mig att luta mer åt 24", kanske blir ett köp innan jul. Hur tycker du det funkar med surfning, kontorsarbete etc?

Permalänk
Citat:

Jätteschysst! Ju fler bilder, desto bättre! Du har faktiskt fått mig att luta mer åt 24", kanske blir ett köp innan jul. Hur tycker du det funkar med surfning, kontorsarbete etc?

De undrar jag med hur det funkar med 16:9.

Kan du inte ta ett foto med webbrowsern uppe. Din bakgrundsbild är snygg iofs.

Permalänk
Medlem

Betrakningsvinklarna är helt okej, har inte stört mig på dem ännu iaf ( fick skärmen idag). Ungefär som min gamla LG skärm fast lite bättre. Enligt mig är dem klart godkända.

Surfning här på sweclockers exempelvis funkar kanon, då forumet brer ut sig å anpassar sig efter skärmytan, alltså mindre radbryt i inläggen. Kontosarbete går även det bra då i exempelvis word 2007 så hamnar arbetsytan i mitten på skärmen å man kan ha uppe msn till vänster å sidebaren i vista till höger exempelvis. Photoshop är en fröjd att leka i pga den stora skärmytan.

Slänger upp fler bilder i morgon! Fråga på bara ifall ni undrar något mer.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Förresten, visst hade den vart snygg i vitt?

http://i33.tinypic.com/21dph0x.jpg

Ja, den finns faktiskt i vitt också om än i en annan modell rent tekniskt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364390