Antipiratlagen färdig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
I de länder där den redan finns har de ju haft problem med att det utnyttjats. Skivbolag och dylikt har skickat ut kravbrev hejj vilt, tror jag läste nått om någon som inte ens hade internet som fått kravbrev där de hotade med dyra rättegångar om det inte betalades.

Jag tycker faktiskt att det smartaste sättet att fixa bort piratkopiering är att utnyttja internet istället för att förakta det. Spotify har ju kommit nu, extremt bra tjänst, borde ju utan problem kunna släppas liknande för filmer (fast det kostar en liten summa per månad + att man har reklam lr nått).

Problemet är ju de som inte vill förändra sig, med ny teknik måste man förändra distribution.

Jag har också hört att skyldiga åker dit, sedan är det ju tragiskt med oskyldigt anklagade men de finns alltid i alla brottskategorier tyvärr.

Som jag sa tycker jag lagen suger, men det är piratkopierarnas fel att den finns.

"Problemet är ju de som inte vill förändra sig, med ny teknik måste man förändra distribution."

Ja visst, men det rättfärdigar ÄNDÅ inte brottsliga handlingar. Men visst, mediebolagen har inte hängt med, men jag är inte säker på att det hjälpt även om de hade det.

Permalänk
Medlem

Det är jätte bra att du är för piratkopiering, själv tycker jag att de som skapar musik/film/spel ska få betalt för sina grejer. Problematiken är att staten anser att det är viktigare att jaga människor för fildelning istället för att sätta dit människor som är för barnporr och dyliknande hemska grejer. Det skrämmer mig faktiskt som är förälder själv.

Annat problem är att det skapas för mycket skit av jättarna som folk inte vill lyssna på/se på och då klagar de på piratkopiering då folk inte vill spendera sina pengar på sånt skit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Jag fattar inte varför jag behöver utstå så mycket spott och spe överallt bara för att jag är emot piratkopiering?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har också hört att skyldiga åker dit, sedan är det ju tragiskt med oskyldigt anklagade men de finns alltid i alla brottskategorier tyvärr.

Som jag sa tycker jag lagen suger, men det är piratkopierarnas fel att den finns.

"Problemet är ju de som inte vill förändra sig, med ny teknik måste man förändra distribution."

Ja visst, men det rättfärdigar ÄNDÅ inte brottsliga handlingar. Men visst, mediebolagen har inte hängt med, men jag är inte säker på att det hjälpt även om de hade det.

Visserligen har ju studier som gjorts på uppdrag av skivbolag och dylikt visat att de inte förlorar pengar på fildelning, men dessa har de ju tystat ner. Så att det är piratkopierarnas fel att den finns är lite skevt. Skulle snarare sagt säga att det är många skivbolag där de anställda har 0 bakom pannbenet som inte insett att de inte kommer tjäna mer pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

en undran om nisse persson kommer in på en sida med p material och går därifrån och efteråt tankas nåt hem nånstans, hans besök logga ju och vips står han där ankllagad för nåt han inte vet ett piss om.

denna lag är ju i paritet med 2-3åringars lekar ungefär totalt idiotisk.

Oskyldiga kan faktiskt komma åjka dit pga denna lag hur bra är den då?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Jag tror inte denna lag kommer göra så att artister känar mer eller att fildelning med olagliga filer kommer minskas, Snarare att polisen samt domstolen kommer får mer pappershögar medans svensson blir utpressad på pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Sno och stöld hör inte hemma i fildebatten och är inte samma sak.
Om man tankar en film snor man inte den utan "kopierar" Jäkla skillnad.
Om jag tittar på en IKEA lampa och tillverkar en likadan, snor jag ju inte den eller hur?

Dummaste liknelsen jag hört!
Så bara för att det är en kopia (som fungerar på exakt samma sätt som originalet) så ska det vara gratis?
Du stjäl en produkt som någon lagt ner otaliga timmar och pengar på, varför ska han/hon inte få betalt för det?

"Om jag tittar på en IKEA lampa och tillverkar en likadan, snor jag ju inte den eller hur?"

Nej då har du lagt pengar på elektronik och andra material för att göra en liknande produkt själv. Hur man kan jämföra det med att sno något som folk har som leverne är en milsvid skillnad.

Permalänk
Medlem

läste detta för ett par dar sen:

Citat:

Varje gång någon upphovsrättsinnehavare kommer kräva någon på pengar genom fildelning via The Pirate Bay så kommer TPB att kräva ännu mer pengar av upphovsrättsinnehavaren då han måste bryta användandepolicyn på TPB för att komma åt informationen om användaren. Det är ett dataintrång. Så vitt jag vet så tillåter inte IPRED dataintrång. Och det är ett löfte att vi kommer slå tillbaka. Bevismaterialet är lätt — det måste den som utför dataintrånget ge till domstolen.

intressant tycker jag

läs vidare själv: http://blog.brokep.com/2008/11/23/analoga-versionen-av-ipred/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hambli
Dummaste liknelsen jag hört!
Så bara för att det är en kopia (som fungerar på exakt samma sätt som originalet) så ska det vara gratis?
Du stjäl en produkt som någon lagt ner otaliga timmar och pengar på, varför ska han/hon inte få betalt för det?

"Om jag tittar på en IKEA lampa och tillverkar en likadan, snor jag ju inte den eller hur?"

Nej då har du lagt pengar på elektronik och andra material för att göra en liknande produkt själv. Hur man kan jämföra det med att sno något som folk har som leverne är en milsvid skillnad.

Återigen tolkar du som du vill.
Vem har sagt om att det är gratis? Jag skrev att det inte kan kallas stöld eftersom stöld är ett annat brott.
Så håll isär begreppen. Stöld av DVD skall ske fysiskt t.ex i en videobutik, ja då är det stöld eller lindrigare snatteri.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Slaget: Team SweC

Denna lagen betyder i stort sätt ingenting i dagsläget.

Det enda företagen kan göra är att skicka kravbrev - som vi inte betalar. För går man till domstol är det kört för dem. Dem måste bevisa att det är just DU som laddat ner. Vilket idag är ganska omöjligt så länge fler personer har tillgång till datorn.

Det vill säga att det räcker att du bor hemma med bröder/systrar/mamma/pappa/sambo/vänner/osv. Ingen kommer kunna bevisa vem av er som suttit vid datorn.

Lagen kommer bli exakt som i Danmark. Företagen skickar ut kravbrev, en del betalar dessa och då har dem tjänat sina pengar. De som väljer att gå till domstol vinner, förutsatt att man själv kan bevisa att fler har tillgång till datorn.

Citat:

Kärt, eller åtminstone omdiskuterat, barn har många namn. Men oavsett vad den kallas, Ipred-, piratkopierings- eller den nya fildelningslagen, så är alliansen nu äntligen överens om hur den ska se ut. Regeringen väntas klubba lagen i dag.

Risken, eller chansen, att någon kommer att fällas för brott mot den nya lagen förefaller dock vara försvinnande liten.

Den som äger upphovsrätten måste nämligen bevisa att den förlorat pengar, skadats ekonomiskt som juristerna säger, på att du laddat ner boken, låten, filmen eller spelet.

Det kan vara kvistigt om det handlar om en gammal film eller skiva som du redan har i dina samlingar.

Men sedan kommer det riktigt besvärliga. De måste bevisa, eller i alla fall göra troligt, att det är du och ingen annan som laddat ner filmen, spelet, boken eller låten till din dator och din ip-adress.

Det får inte vara grannen som använt ditt okrypterade trådlösa nätverk. Det får inte vara hantverkaren som jobbade hemma hos dig. Det får inte vara din fru eller din man.

Ett brittiskt par i 60-årsåldern fick nyligen krav från en advokatfirma som representerade en tysk producent av homohårdporr. De krävde att få 6 250 kronor omedelbart.

Paret protesterade högljutt, de tittade inte på porr och var allmänt urdåliga på datorer.

Det visade sig att 25 000 andra fått samma kravbrev. Om alla betalat skulle porrproducenten tjänat 156 miljoner kronor, mer än som läggs ner på någon porrfilm.

I Danmark undviker kulturindustrin att gå till domstol eftersom många domar gått emot dem på grund av det otydliga bevisläget. I stället skickar de ut kravbrev och gör upp i godo – på en lägre nivå.

På andra håll har firmor satt i system att hota med domstol i sina kravbrev. För att sedan snabbt tillägga att om man betalar tio procent av summan så är allting glömt och förlåtet.

Den nya fildelningslagen ser ut att bli ganska verkningslös. En riktig papperstiger.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem har sagt om att det är gratis? Jag skrev att det inte kan kallas stöld eftersom stöld är ett annat brott.
Så håll isär begreppen. Stöld av immateriella rättigheter finns ej i lagen.

jag förutsatte att när du skrev "Tanka" så menade du att ladda hem något utan att betala, får ta tillbaka stöld angreppet eftersom du betalar för det du "tankar".

Permalänk

Då var häxjakten igång på musik/filmindustrins onödiga utgifter.. Det är endast att de ska suga åt sig mer pengar. Sen det är inte ens försvarbart att ett enstarka verk ska man få betlaa tiotusentals kronor för. snarare 300kr som det kostar i butik.. fast då kasnke de inser att det är meningslöst!

*bort* Skriv inte allt du tänker...
/OSkar000

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är jag helt säker: FRA lagen + IPRED lagen +sänkt A-kassa +höjd fack avgift kommer kasta borgarna av tronen i minst 25 år framåt.
Nästa val vinns av sossarna med respektive.

Nä, SD skulle jag tippa på så det händer nått här i landet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Då var häxjakten igång på musik/filmindustrins onödiga utgifter.. Det är endast att de ska suga åt sig mer pengar. Sen det är inte ens försvarbart att ett enstarka verk ska man få betlaa tiotusentals kronor för. snarare 300kr som det kostar i butik.. fast då kasnke de inser att det är meningslöst!

*bort* Skriv inte allt du tänker...
/OSkar000

en skiva går att köpa på t.ex. cdon.com för 99:-
Men jag håller med om att lagen inte är direkt genomtänkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Det är jätte bra att du är för piratkopiering, själv tycker jag att de som skapar musik/film/spel ska få betalt för sina grejer. Problematiken är att staten anser att det är viktigare att jaga människor för fildelning istället för att sätta dit människor som är för barnporr och dyliknande hemska grejer. Det skrämmer mig faktiskt som är förälder själv.

Annat problem är att det skapas för mycket skit av jättarna som folk inte vill lyssna på/se på och då klagar de på piratkopiering då folk inte vill spendera sina pengar på sånt skit.

Vad dillar du om? Skrev ju ganska klart och tydligt att jag är EMOT piratkopiering.

Angående barnporr så funderar jag på om debatten skulle vara lika hetsig om det enbart handlade om att spåra sådant med liknande metoder det nu ska användas för piratkopiering?
Självklart är det ett grövre brott, men jag tror inte lika många skulle försvara sin integritet då bara för sakens skull. Integritetskränkning drabbar de som har något att dölja värst, ungefär.

FULLMOON: Vuxet av dig att önska att politiker blir knivhuggna. Verkligen medmänskligt. För vad? För att du inte får tanka fett utan risk?

Permalänk
Medlem

Om inte folket vill ha lagen. Blir det inte diktatur då? Man borde iaf ha en folkomröstning.

Permalänk
Medlem

får se hur populär lagen blir i allmänhetens ögon när de första utpressningsbreven/stämningarna på tiotusentals kronor mot barnfamiljer/studenter börjar trilla in.

advokatbranschen är de enda som kommer att tjäna stora summor på detta och det är fan vidrigt.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | 5080FE | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | da v3 | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Sorry läste inte vad jag sker..självklart skulle det stårr EMOT piratkopiering. Got it now?

Citat:

Vad dillar du om? Skrev ju ganska klart och tydligt att jag är EMOT piratkopiering.

Angående barnporr så funderar jag på om debatten skulle vara lika hetsig om det enbart handlade om att spåra sådant med liknande metoder det nu ska användas för piratkopiering?
Självklart är det ett grövre brott, men jag tror inte lika många skulle försvara sin integritet då bara för sakens skull. Integritetskränkning drabbar de som har något att dölja värst, ungefär.

FULLMOON: Vuxet av dig att önska att politiker blir knivhuggna. Verkligen medmänskligt. För vad? För att du inte får tanka fett utan risk?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

en skiva går att köpa på t.ex. cdon.com för 99:-
Men jag håller med om att lagen inte är direkt genomtänkt.

I din värld kanske en skiva kostar 99 kr men det gör definitivt inte medelskivan. Det är knappast 10 år gamla skivor som sålt så dåligt att de tvingats sänka priset på dem som teoretiskt förlorar mest på fildelning av upphovsrättsskyddat material, det är de nya skivorna som kostar 200 kr.

Underligt att skivbolag inte valt att sänka priset på skivor efter att tillverkning och produktion blivit väsentligt billigare.......

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ok, så jag kan enkelt ta en stillbild på en person som kör för fort - gå till domstolen för att få ut personuppgifter om bilnumret - för att sedan kunna skicka utpressar- och hotbrev om fortkörning.

Denna lag sätter hela rättsäkerheten ur spel.

Jag kan enkelt fabricera bevis, utge mig för att vara upphovsrätthavare samt öva utpressning mot vem som helst.

Vi kommer nog se ligor som sätter detta i system. "BETALA ANNARS".
Kan tänka mig att kriminella grupper kommer utnyttja detta (t.ex. Hell's Angels, Ryska maffian, Sony Music, Cosa Nostra etc etc...)

Vid sidan av IPRED:

Om jag går in på ICA och köper vaniljglass, choklad och strut... gör min egen Storstrut och konsumerar denna hemma hos mig (säljer inte), ska då GB ha betalt av mig?
Helt sinnessjukt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Om inte folket vill ha lagen. Blir det inte diktatur då? Man borde iaf ha en folkomröstning.

den sittande regeringen representerar folket imed att den är folkvald. så indirekt är det folkets vilja. och "folket har alltid rätt"...

Permalänk

Jag har sagt det i andra trådar förut men jag säger det igen. Miljoner kravbrev kommer skickas till allt och alla och i slutändan kommer även politiker att få kravbrev i brevlådan. DÅ blir det garanterat liv i luckan. Tråkigt att det ska behövas dock.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Vet inte om det sagts men Piratebay ska ju börja erbjuda en gratis VPN tjänst just för att kringå detta. Bahnhof skulle ju också göra sitt bästa för att se till att sina kunders privatliv när FRA gick igenom.

Kan inte heller sluta tänka på vad Lucius Fox i Dark Knight sa: "This is too much power for one man,"

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

usch, ja blir så j*vla arg av att läsa om alla dessa anklagelser, själv har man ju alltid kompisar över "oo låt mig visa den här låten, o kolla in den här filmen", ja tänker fanimej inte betala om jag "åker fast" hahahah ja skrattar åt, kommer bara o tänka på poliser som kommer in i lägenheten o letar efter "bevismaterial", som om de letade efter narkotika hahah..

nee blir ja anklagad för nåt så skiter ja i de hela o flyttar tillbaks till usa. inte för att lagen e mildare där, men för att då slipper ja bry mig om 10 papp o betala för nånting ja inte gjort..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Kan inte staten tvinga folk att köpa produkterna som företaget där jag jobbar säljer och inte konkurenternas???? Företaget vill ju inte behöva ta fram nya metoder för att öka försäljningen, det blir ju för jobbigt.

Om någon lämnar massa pengar ute på gatan kan man ju inte räkna med att de finns kvar dagen efter, det kommer alltid finnas oärligt folk.

Sen har jag en fråga till någon kunnig, hur får tex film bolaget reda på att en IP fildelat? Sitter dom och kollar alla som är anslutna till trackern eller? Isf kan jag låva att detta kommer bli en förlust affär för film/skivbolagen!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Bla bla bla...
Då börjar man kryptera allt nu då och ja... Happy hunting!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
I din värld kanske en skiva kostar 99 kr men det gör definitivt inte medelskivan. Det är knappast 10 år gamla skivor som sålt så dåligt att de tvingats sänka priset på dem som teoretiskt förlorar mest på fildelning av upphovsrättsskyddat material, det är de nya skivorna som kostar 200 kr.

Underligt att skivbolag inte valt att sänka priset på skivor efter att tillverkning och produktion blivit väsentligt billigare.......

Va dillar du om? alla nya skivor går att ladda hem för 99:- (med fodral och skiva för 149:-).
kolla upp fakta innan du börjar snacka massa skit!

Går säkert hitta billigare, tog det bara som exempel.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att fildening är bra TILL EN VISS GRÄNS!.

Tex så har jag råkat på artister som jag ALDRIG hade hört talas om innan som jag uppskattar...när man sedan vill ha tag i en skiva så ber man en skivhandlare ta hem den.... Men tror ni att de får tag i den skivan? Inte då.....för skivbolaget har valt att inte distrubiera den i detta land. Men jo goddag. Hur kan jag då stötta artist och bolag genom köp?

Nej lobbyisterna har verkligen lyckats med att urholka intigretsskyddet ännu en gång. För det är eg. det enda som har hänt. Allt i bolagens intresse....

Permalänk
Medlem
Citat:

Va dillar du om? alla nya skivor går att ladda hem för 99:- (med fodral och skiva för 149:-).
kolla upp fakta innan du börjar snacka massa skit!

Går säkert hitta billigare, tog det bara som exempel.

Alla nya skivor går garanterat inte ladda ned för 99 kr, jag vill inte ha någon av de skivor som går att ladda ned för 99 då jag inte gillar britney spears och 50 cent. Du verkar ha väldigt dålig koll på omvärlden så det är dags att stiga ur såpbubblan.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Nä, SD skulle jag tippa på så det händer nått här i landet

Då blir iaf de som hänger på sybilla och knappt haft förstånd och klara av nian nöjda. Precis, en riktig omskakning mot utveckling, nästa slogan för SD borde väl ändå bli, gratis hembränt åt folket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy

Vid sidan av IPRED:

Om jag går in på ICA och köper vaniljglass, choklad och strut... gör min egen Storstrut och konsumerar denna hemma hos mig (säljer inte), ska då GB ha betalt av mig?
Helt sinnessjukt.

Om du tar och laddar ner Visual Studio C++ Express, DX10 framework etc(fullt lagligt och gratis) och programmerar en Crysis clon för privat bruk (säljer inte) så ska inte Crytek ha betalt heller... Vad var problemet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja Lite fel ute tyvärr. Jag läste det Thomas han länkade. Jag är själv artist och tack vare fildelning så har jag fått nästan 200.000 unika besökare på min hemsida sedan 2006. Och vem är jag? Jag existerar inte ens på TV men har cirka 6000-8000 besökare per månad ungefär, unika besökare. Varför? Jo dels för att jag själv gör reklam och tack vare fildelning. De som skapar skall givetvis få pengar men jag tror det är time för dom att tänka ut ett nytt sätt att tjäna pengar på. För konstnärer/artister är detta super i form av böcker, musik med mera.

Du tycker inte att var konstnär/artist ska ha rätt att välja själv om han/hon vill att allmänheten ska kunna få ladda ner verket gratis? Är det verkligen en godtycklig pirat som borde bestämma det? Om man tror att man kommer tjäna bättre på att dela ut sitt verk gratis så borde man få göra det. Men om man nu tror man kommer tjäna mindre på det så borde man ha möjligheten att slippa.
Förstår du vart jag vill komma? Det är ett val som piraten inte borde få ta.