Permalänk
Medlem

Lappning

Jag tänkte mej försöka på att lappa processor/kylare, men jag har en liten undran om våtslippappret kan vara blött när man slipar processorn? Misstänker att det inte spelar någon roll då det endast är heatspreadern som kommer emot vattnet, men man kan inte vara allt för säker.

Sen har jag för mej att jag läst att det är viktigt att avsluta med rätt papper så att kylpastan gör sitt jobb ordentligt. En del pastor gör sitt jobb bättre då ytan är slipar med t.ex. 800-papper, då "hålorna" är i anpassad storlek för pastan att fylla igen. Är ej säker på detta heller, men om så fall, hur fint papper ska man ha för Arctic Silver 5 om någon vet?

Jag har läst diverse guider om det, men inte hittat någon information om detta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Kan bara svara på den första frågan; jag använde vatten, satte på det där svarta skydden som man får med processorn och tejpade runt/över med maskeringstejp så att det inte skulle lossna. Räckte för att det inte skulle läcka in fukt och slipdamm.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Det svarar på första frågan iaf. Då undrar jag bara om det andra påstående stämmer. Och så återstår även frågan om hur fin papper jag behöver. Köpte i all min iver endast 400/800, men kan ju slå till med även 1200 om det räcker. I värsta fall får jag väl se över Claes Ohlssons utbud.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Förmodligen så är det bäst med så fin yta som möjligt, så köp 1200 och slipa.

Tycker det låter konstigt med att grova hål ska förbättra kylningen eftersom det är sådana ojämnheter som man vill ha bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Förmodligen så är det bäst med så fin yta som möjligt, så köp 1200 och slipa.

Tycker det låter konstigt med att grova hål ska förbättra kylningen eftersom det är sådana ojämnheter som man vill ha bort.

Just 800 var bara ett exempel, menade att en kylpasta kan vara "anpassad" till en vis grovlek. Men det får bli en sväng extra imorn efter lite 1200-papper då. Kan se om jag hittar något 1500, eventuellt 2000.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det räcker med 1200 papper för att få ytan spegelblank, så över det behöver du inte gå.

Permalänk
Medlem

Då blir det sånt också imorn då. Tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av menigen
Just 800 var bara ett exempel, menade att en kylpasta kan vara "anpassad" till en vis grovlek. Men det får bli en sväng extra imorn efter lite 1200-papper då. Kan se om jag hittar något 1500, eventuellt 2000.

Ah, förstår hur du menar men jag tror det viktigaste är att få så fin yta som möjligt

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt 1200-papper från min Thunderbird och frammåt.
Har aldrig hört det där med rätt storlek för kornen.
Låter lite som ett uppdrag för MythBusters, men jag vet inte.
1200-papper finns finns på Clas, så du åker inte i onödan.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan
Jag har alltid använt 1200-papper från min Thunderbird och frammåt.
Har aldrig hört det där med rätt storlek för kornen.
Låter lite som ett uppdrag för MythBusters, men jag vet inte.
1200-papper finns finns på Clas, så du åker inte i onödan.

Tror du att man kan skicka en en fråga åt dom? Farsan säger att biltema är billigare på slippapper, så jag för mina ärenden där istället (måste även fixa klarlack till lackeringen av chassit )

Visa signatur

Permalänk

Det är väldigt onödigt att köra med något mer än 800-1000. Det viktiga är att både processorn och kylaren till processorn är helt plana. Vid 800 kornigt sandpapper så är den redan "mjuk" nog, knappt några hål för kylpastan att fylla i.

Jag har själv planlslipat min processor och min processorkylare. Kommer inte ihåg om det var 400,800 jag använde eller 400,1000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Det är väldigt onödigt att köra med något mer än 800-1000. Det viktiga är att både processorn och kylaren till processorn är helt plana. Vid 800 kornigt sandpapper så är den redan "mjuk" nog, knappt några hål för kylpastan att fylla i.

Jag har själv planlslipat min processor och min processorkylare. Kommer inte ihåg om det var 400,800 jag använde eller 400,1000.

Jag tror ändå på att det blir bättre med 1200, de guider jag har sett använder uppemot 2500. Då vet jag inte ens om det behövs nån kylpasta? Tror på att det är bättre att använda 1200 och få den för slät istället för att den är för grov. Jag skulle gärna hört en förklaring utav någon med djupare kunskaper som kan besvara den andra frågan jag har. Om en kylpasta är bättre "anpassade" för en viss grovlek.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så man ska enbart dra den på pappret en gång framåt och sen lyfta och gå tillbaka? Inte fram och tillbaka hela tiden, utan lyft tillbaka till startposition?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så man ska enbart dra den på pappret en gång framåt och sen lyfta och gå tillbaka? Inte fram och tillbaka hela tiden, utan lyft tillbaka till startposition?

Precis, på det här viset blir riskerar man att toppen och botten inte blir perfekt parallella utan liite kilformade, men det spelar mindre roll i vårt fall. Fördelen är att man får en planare botten. Drar man fram och tillbaka, eller i cirklar eller liknande så blir botten avrundad.

Tänk även på att om markeringarna nöts bort snabbare i framkant på blocket bör man justera trycket bakåt (precis som Graystar skriver).

Allt detta bygger på fenomenet att sandpappret avverkar mer i framkant och mindre på mitten och i bakkant. Om man då roterar blocket kommer alla kanter tillslut avverkas mer än mitten varför botten blir något rundad.

Tänk även på att botten bör sitta fastskruvad i toppen under lappningen, annars kan den bli rund när den väl skruvas fast i toppen.

Permalänk
Citat:

Jag tror ändå på att det blir bättre med 1200, de guider jag har sett använder uppemot 2500. Då vet jag inte ens om det behövs nån kylpasta? Tror på att det är bättre att använda 1200 och få den för slät istället för att den är för grov. Jag skulle gärna hört en förklaring utav någon med djupare kunskaper som kan besvara den andra frågan jag har. Om en kylpasta är bättre "anpassade" för en viss grovlek.

Jag tror inte att du gör någonting värre när du sandpapprar med så små korn så kör du på det. Kylpasta kommer du alltid behöva, det blir småsmå luftfickor trots att du planslipar både kylare och processor. Men du ska ha en väldigt liten mängd kylpasta, ungefär ett halvt riskorn eller ännu bättre om du applicerar genom ett finger i en påse.

Lycka till

edit: Har aldrig hört och jag tror inte heller det finns speciella kylpastor för extra fina ytor, iallafall inte i datorvärlden. AC MX-2 räcker låångt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Tänk även på att botten bör sitta fastskruvad i toppen under lappningen, annars kan den bli rund när den väl skruvas fast i toppen.

Det där förstår jag inte riktigt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att använda en riktig planslipmaskin till kylaren? Då blir ju ytan helt rak, eller?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Vad tror ni om att använda en riktig planslipmaskin till kylaren? Då blir ju ytan helt rak, eller?

Tänkte just på det:P:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där förstår jag inte riktigt ?

My bad!

Jag tänkte på vattenblock och tråden handlar om att lappa en processor.

Permalänk

idén med inte slipa för fint är väl att blir ytorna tillräckligt plana så finns risken att kornen i kylpastan inte kan fylla ut hålrummen utan istället bara lägger sig som ett lager ovanpå och därmed skapar fler luftfickor efter lappningen än innan.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
idén med inte slipa för fint är väl att blir ytorna tillräckligt plana så finns risken att kornen i kylpastan inte kan fylla ut hålrummen utan istället bara lägger sig som ett lager ovanpå och därmed skapar fler luftfickor efter lappningen än innan.

Jag har läst ett par mindre vetenskapliga tester och inget har kunnat visa några försämringar eller förbättringar bortom ~800.

Vid mer kontrollerade experiment kanske man skulle kunna se någon skillnad, men för våra ändamål räcker 800. Kör finare om ni vill ha glans men det ger inte lägre temps och syns inte när allt är monterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
Tänkte just på det:P:D

Tror du man kanske skulle kunna ordna någon sorts monterings-jigg så man kan köra en cpu i planslip?
tror du att det går bra med tanke på kylvätska osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har iaf lappat klart nu. Både kylare och CPU. Men eftersom chassiet är under lackering så får jag återkomma med resultat Jag avslutade iaf alltihop med 1200-papper. Vart inte så noga gjort, men jag tror att jag får se en viss skillnad (så länge jag inte får sämre temps så antar jag att jag ör nöjd då jag mest var ute efter lite träning/erfarenhet). Bilder och info dyker förhoppningsvis upp i ett galleri om en eller två dagar, annars uppdaterar jag byggloggen "mitt ständiga byggande " i sig så fort kan jag. Är själv lite spänd på att se om det blev någon skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Tror du man kanske skulle kunna ordna någon sorts monterings-jigg så man kan köra en cpu i planslip?
tror du att det går bra med tanke på kylvätska osv?

Har du hittat 1200-papper till planslipen då?
Inte så vanligt att man slipar så fint med bandslip.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Ah!
Jag ser att vi har ett missförstånd. Jag menar en planslipmaskin som man använder i metallverkstäder, de ser ut såhär:

En sådan maskin gör ytjämnhet somär jämförbart med autosol, och stycket blir plant med en tolerans på ett par tusendelars milimeter...
Problemet är att slipstenen på de där mojängerna kräver att man använder skär/kylvätska, och jag vet inte om det är så bra för en CPU...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha!
Då fattar jag.
Borde väl egentligen inte vara något större problem.
Använd vulktejp för att fästa skyddsplasten processorn levereras i och smörj lite silikonfett eller något annat ickeledande fett runt heatspreadern och tejpens kant så lär det inte sippra in nått.
Dock vet jag inte om det kommer göra just någon prestandaskillnad då det egentligen bara är viktigt att kontakten är bra ovanför kärnorna då >90% av värmen går rakt igenom heatspreadern och inte transporteras ut mot kanterna.
Så egentligen gör det inget om heatspreadern eller flänsen blir lite konvex när man slipar för hand, då det ändå handlar om så små toleranser.
Fördelen med det är att man helt säkert får bra kontakt ovanför kärnorna.
Min stockkylare var dock konkav vilket syntes rätt tydligt då jag demonterade den efter värmebekymmer och märkte att det bara var kylpasta runt kanten på den, och pastan i mitten av cpu:n var helt orörd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IHS:en är bland annat till för att förhindra att kärnan krossas om en amatör inte monterar kylaren med jämnt tryck. Vid sneda belastningar ska IHS:ens kanter därför ta upp trycket så den ömtåligare kärnan inte går sönder.

Med någorlunda höga kontakttryck (vilket är något man bör eftersträva för bästa möjliga värmeöverföring) buktar IHS:ens vekare mitt ned medan de stabilare kanterna kanterna tar upp desto mera tryck. Detta fenomen gör det svårt att få riktigt högt kontakttryck rakt ovanför kärnan. Många IHS:er har upphöjningar längs kanterna (kanske på grund av tillverkningstekniska skäl?) vilket innebär högre kontakttryck vid upphöjningen och ännu lägre vid mitten ovanför kärnan.

Genom att lappa IHS:en ser man till att inga upphöjningar "stjäl" kontakttryck från kärnorna. Vissa vattenblock använder sig av en upphöjning ungefär lika stor som kärnorna men mindre än IHS:en, på så vis fås ett högre kontakttryck, dels på grund av den mindre ytan men framförallt eftersom IHS:ens kanter inte kan "stjäl" tryck. På äldre processorer (och även nyare med lite skicklighet) kan man ta bort IHS:en för att på så viss låta kärnorna ta upp allt kontakttryck. Monterar man inte kylaren rätt kan man dock råka döda CPU:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
IHS:en är bland annat till för att förhindra att kärnan krossas om en amatör inte monterar kylaren med jämnt tryck. Vid sneda belastningar ska IHS:ens kanter därför ta upp trycket så den ömtåligare kärnan inte går sönder.

Med någorlunda höga kontakttryck (vilket är något man bör eftersträva för bästa möjliga värmeöverföring) buktar IHS:ens vekare mitt ned medan de stabilare kanterna kanterna tar upp desto mera tryck. Detta fenomen gör det svårt att få riktigt högt kontakttryck rakt ovanför kärnan. Många IHS:er har upphöjningar längs kanterna (kanske på grund av tillverkningstekniska skäl?) vilket innebär högre kontakttryck vid upphöjningen och ännu lägre vid mitten ovanför kärnan.

Genom att lappa IHS:en ser man till att inga upphöjningar "stjäl" kontakttryck från kärnorna. Vissa vattenblock använder sig av en upphöjning ungefär lika stor som kärnorna men mindre än IHS:en, på så vis fås ett högre kontakttryck, dels på grund av den mindre ytan men framförallt eftersom IHS:ens kanter inte kan "stjäl" tryck. På äldre processorer (och även nyare med lite skicklighet) kan man ta bort IHS:en för att på så viss låta kärnorna ta upp allt kontakttryck. Monterar man inte kylaren rätt kan man dock råka döda CPU:n.

Det här med att ta bort ISH:en, vad behövs mellan kärnorna och kylaren, för man kan väl inte tycka kylaren direkt mot kärnorna ?

Visa signatur

Permalänk

Kolla här, http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=209739
Finns en bättre då en kille slipar genom allt ner tillkärnorna.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06