Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Det är mera kompilerat en så du måste ta med kärnans ticrate. Serverns respons ticrate samt ditt egen clients svarstid.

Allting relateras i MS

Ping är medelvärde av alla respons tider tillsammans. Och allt anges i ms.

Det är någon dum fjant som tyckt att ping kommandot ska generera ut det i ms.

Ms är en tids angivelse, Ping är responstid server client av en form av medelvärde.

är det någon som tycker något annat så får den göra det.

ping (säger hej)

ms ( Är tids angivelse)

ms är den viktigaste faktorn.

Ping kommer aldrig prioriteras av routrar, då det inte ens är deras uppgift.

Och Comhems fel är att det är belastning och att trafiken kommer inte ut och då blir packeten hårt belastad i routern och når ej ut i nätet. Och då uppstår det latence / belastning

För att avhjälpa det här krävs det att combort kommer och kör en last balansering av trunkning på deras system.

Det dom skulle kunna routra om trafik då det blir belasning på en punkt.

Är det någon som har någon invägning så kan ni ringa min chef.

Skall man hårddra det, är ju "ping" ett verktyg. Men i dagligt tal menar nog de flesta responstiden när man talar om tex "dålig ping".
Självklart påverkar utrustningen i ändarna responstiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ping

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

comhem har cisco och alcatelroutrar vad jag vet i sitt backbone. SUN? Som sagt innan så nedprioriteras ping direkt emot dessa routrar. Så är det hos många leverantörer för att slippa DDOSattackar osv. Alltså: Pingar man sin gateway kan man aldrig ta packetloss och hög pingtid som fel. De kommer vid primetime alltid kasta endel packet och nedprioritera dem så svarstiden blir lång. Det där dock skillnad på ping direkt mot en router och på hastigheten den skickar förbi paket som ska vidare. I comhems fall så droppar den ofta direktpingpaket men skickar andra förbi normalt.

Det är alltså om man har dålig ping/packetloss de 2-3 första hoppen i en tracert. Om man får dålig ping mot slutdestination kan det vara något annat men tycker endå inte toppar på under 50ms är något fel. Minns då man spelade CS (counterstrik) och Q1 (Quake1 för er som fanns till då) och hade fullt spelbart på 150ms.

CS kan man förövrigt konfa sönder, man kan få det att flyta med 150 i ping och få det att fungera keff med 10 i ping.

Raz: Det du nu påvisar tror jag aldrig kommer bli fixat. Gör comhem och dig själv en tjänst och byt till annan operatör. I 2års tid kan inte stationen varit full för adslkunder.

Hör gärna av dig om du bytt leverantör och får samma fel i denna tråd

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky nu börjar du dra dig själv in i problemet.

Så du menar själv o ärligt att det ska vara sån förändring 5 - 10 ms på dagen till GW och på kvällen 50 + ?? är det något jag missat eller hur kan du säga att det ska vara så?

jag byter när det kommer alds med mera en 2.5 mbit. Mina Webbservrar behöver upload. Och där av ett problem.

MEN PHUNKY säg mig ärligt 8 - 10 ms på dagtid och kvälls tid 50 + är det inte belastning?????

ska köra upp lite traceroute i livetiming här sen när problemen finns så ska vi se vem som skrattar sist.

Om pilan säger att det är fel, Så tror jag mer på han en dig, samt teknikern på comhem.

så jag håller ut jag tror att det snart är avhjälp då det blivit mycket bättre.

Sen vill jag bara påpeka att det du säger nu är som att jag inte kan ett skit vilket är totalt fel.

Ja i mitt område har dom cisco, men som sagt om 1000 kunder tankar samtidigt så är det klart att det blir en MS belastning. Om då man skulle balansera bort problemet skulle det aldrig behöva uppstå.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Tracing route to dn.se [62.119.189.4]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms MyRouter
2 7 ms 19 ms 7 ms Vhe-DOC--Bu50.comhem.se
3 125 ms 199 ms 312 ms nap-bb-r-to-vhe-ubr-01.comhem.se
4 10 ms 8 ms 10 ms mtc-pr-r-01-to-nap-bb-r-01.comhem.se
5 10 ms 11 ms 8 ms telenor-link.comhem.se [83.255.252.238]
6 * * * Request timed out.
7 14 ms 8 ms 19 ms ti3002d320-ge0-0-0.ti.telenor.net
8 9 ms 9 ms 7 ms ti3002a210-10ge9-1.ti.telenor.net
9 15 ms 17 ms 8 ms 62.119.252.210
10 7 ms 9 ms 8 ms noname.dn.se [62.119.189.4]

Trace complete.

Alltid sjätte som "timar out".. Men som sagt så har den redan lämnat comhem antagligen..

PS. Jag har redan kontaktat comhem ang höga responstiden på UBR:en.. Fick som svar att dem jobbar med överbelastningen i Stockholm under december.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk

kilos Tack för ett vettigt svar!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Har fått 52.36 ner och 10.86 upp från comhem nu från att legat rätt konstant på 46-47 ner och 8-8.5 upp. Nån mer som märkt klar bättring från comhem senaste dagarna?

Har testat vid ett tiotal tillfällen senaste dagarna och aldrig under 50/10

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Phunky:

Ungerfär sen upgraderingen av nätet till 50/10 i mitt område har jag ett väldigt konstigt problem.

Jag har skitbra hastighet och stabilitet. dvs 50/10 hela tiden nästan.

Däremot lirar jag ett speciellt onlinespel så får jag skitkass downstream från servern, pingen är Helt ok.
Jag pratade med en som jag känner som jobbar med routarna hos comhem och vi provade routa om via telia istället.
Tyvärr gav detta samma resultat, har du nån bra idé vad som kan ha ändrats?
För ingen lär ju tro mig om jag ringer och felanmäler detta, frågan är om detta någonsin kommer lösa sig eller om man måste helt enkelt skaffa en ny ISP.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Vad menar du med kass downstream, packetloss ?

Permalänk
Medlem

Nej, kass downstream menas ~5kb/s från servern.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk

Varför ska du ladda hem fortare i ett spel för? Utan loss och med bra ping så laggar det väl inte?

Permalänk
Inaktiv

Hej, jag har det trådlösa modemet EPC 2434 och comhem. Ibland så har jag på datorn medans jag är på jobbet och när jag kommer hem så har jag ingen anslutning, det står begränsad eller ingen anslutning på datorn och inte fungerar telefonen heller, måste starta om modemet och vänta sisådär 10 minuter innan det fungerar igen vilket är riktigt irriterande, det har inträffat ett antal gånger så tror inte det är någon slump..är det någon som har haft samma problem, att modemet bara slutar fungera?

Permalänk

Palla den här soppingen.

Skickar signaler till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data

Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=10ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=25ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=11ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=10ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=86ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=13ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=25ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=11ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=22ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=9ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=17ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=21ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=28ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=11ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=74ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=10ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=12ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=12ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=24ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=15ms TTL=250

Ping-statistik för 192.36.125.18:
Paket: Skickade = 20, mottagna = 20, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 9 ms, Högsta = 86 ms, Medel = 22 ms

Riktigt jävla random och till skillnad mot vad Phunky säger, helt jävla ospelbart i cs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Det är alltså om man har dålig ping/packetloss de 2-3 första hoppen i en tracert. Om man får dålig ping mot slutdestination kan det vara något annat men tycker endå inte toppar på under 50ms är något fel. Minns då man spelade CS (counterstrik) och Q1 (Quake1 för er som fanns till då) och hade fullt spelbart på 150ms.

150ms i Q1? Det blir fina skridskor och skev shaft Ok om 150ms är ok i WOW osv, men bannemig inte i 3d shooters, speciellt inte gamla goa Q1 (QW).

Quakeworld fyller förresten 12år idag, släpptes 1996-12-17. Grattis!

www.quakeworld.nu
www.nquake.com

Permalänk
Medlem

Rätt taskig "faktisk" hastighet

Hej, jag har för ett tag sedan skaffat 50Mbit-tjänsten och undrar vad ni andra får för "faktisk" hastighet på era 50Mbit uppkopplingar? Själv får jag väl som de flesta i princip 50Mbit ner och 10 Mbit upp via bredbandskollen men jag har aldrig lyckats ladda hem något i denna hastighet via tex torrent. Jag börjar misstänka att Windows Vista eller utorrent 1.8.1 stryper min maxhastighet ner.
Via tre st. ftpuppkopplingar till ftp.sunet.se får jag ut max nerladdningshastighet ~6Mbyte/s så något fel på hårdvaran är det antagligen inte, men jag har knappt kommit över en total nedladdningshastighet på 3Mbyte/s i torrent trafik, oavsett antalet torrents (lite surt då detta är exakt vad jag fick med 24Mbit-tjänsten).

Någon som har något förslag på vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

Att folk rent generellt har mycket snabbare nerlänkar än upplänkar och det är dom som hostar torrents?

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thadizzy
Att folk rent generellt har mycket snabbare nerlänkar än upplänkar och det är dom som hostar torrents?

Nja på privat trackers brukar detta inte vara ett större problem för välseedade torrents. Men som jag skrev den totala hastigheten på samtliga torrents blir inte högre än ~3Mbyte/s oavsett hur många olika torrents jag tankar.

Permalänk

Kör med 50/10 tjänsten och vista. Maxar 5.8 Mb/s på torrents. Men som sagt, det beror ju mycket på de man laddar från.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Re: Rätt taskig &quot;faktisk&quot; hastighet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndyBo
Jag börjar misstänka att Windows Vista eller utorrent 1.8.1 stryper min maxhastighet ner.

Någon som har något förslag på vad detta kan bero på?

Först och främst, kör med en hemmarouter? Väldigt vanligt att dessa inte står pall för större antal anslutningar och att det därför segar ner vid torrent, men funkar bra vid ftp.

1. Om du har en router, testa köra med sladden direkt i datorn.

2. Du skriver själv vista/utorrent som misstänkta problem. Testa andra operativsystem / torrentprogram.

3. Testa på en annan dator

Kvarstår felet efter alla dessa 3 test så är det antingen kasst seedade torrents eller något annat väldigt mystiskt i comhems nät (har ju iofs hänt förr )

btw:
50/10 beställt! Modemet "bör komma" på fredag...

Permalänk
Medlem

Konstruktiva förslag där BasseBa men,

1. Jo jag har en Dir655 Dlink gigabit router, har ingen aning om hur många connects den klarar men problemet är detsamma utan routern. Dessutom vet jag faktiskt inte hur många anslutningar modemet klarar...

2. Jag har testat med bitcomet, defaultinställningar och då var hastigheten lägre. Har testat med ett xp på en bärbar dator (med kabelanslutning även där) men fick inte över 3Mbyte/s där heller.

Jag börjar misstänka att det är något annat problem men har snart testat alla inställningsmöjligheter jag har hittat i router, vista och utorrent.
Trodde först att det var någon form av traffic shaping i router eller vista men det verkar det inte heller vara för om alla andra lyckas få runt 6Mbyte/s i download så ligger ju problemet antagligen inte i varken vista eller utorrent.

Jag har slut på egna ideer att testa så om någon har något förslag så blir jag tacksamm.

Ps. jag läste något mystiskt på nätet om half open connections som skall vara begränsade till 10st i vista (tydligen enkelt att ändra antalet i xp, men svårt i vista) som skulle påverka hastigheten för torrent trafik, någon som vet något om detta? (Jag antar att det inte borde spela någon roll för folk får ju faktiskt ut 6Mbyte/s utan att "tweaka", men endå) D.s

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget 10 upp i min del av Göteborg. Det händer nog inte något imorgon, så det är väl dags att hoppas på januari - tidigast - istället...

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem

AndyBo jag har exakt samma problem, sänk till tex 40 totala connections i torrent klienten och se vad som händer, börjar starkt misstänka att modemet har nån firmware bug eller bara inte orkar med mer när man kör full fart.

Permalänk

krukanaboo : Kan inte mera en hålla med dig, Dom stoppa tom 50 mbit som skulle kommit idag i mitt område. Som sagt något är fel, och det känns som jag har mera koll en Phunky.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
krukanaboo : Kan inte mera en hålla med dig, Dom stoppa tom 50 mbit som skulle kommit idag i mitt område. Som sagt något är fel, och det känns som jag har mera koll en Phunky.

Du har definitivt inte mer koll än Phunky.

Permalänk

Morgonpingen? Underbar.

Skickar signaler till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data:

Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=8ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=6ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=5ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=6ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=5ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=6ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=9ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=8ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=6ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=8ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=6ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=6ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=5ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=5ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=6ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=8ms TTL=250
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=7ms TTL=250

Ping-statistik för 192.36.125.18:
Paket: Skickade = 20, mottagna = 20, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 5 ms, Högsta = 9 ms, Medel = 6 ms

Har skickat ett mail till Comhem. Se vad de svarar

Permalänk
Medlem

Fick mitt 50mbit idag. Testade lite innan och efter bytet, för att se skillnaden. Det verkar fungera bra

http://data.fuskbugg.se/skalman01/comhem_test.png

Btw imgw taggen fungerar inte här, finns det något motsvarande?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Skickar signaler till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data:

Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=1ms TTL=248
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=1ms TTL=248
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=1ms TTL=248
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=1ms TTL=248
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=1ms TTL=248
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid < 1 ms TTL=248
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=1ms TTL=248
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=1ms TTL=248
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid < 1 ms TTL=248
Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=1ms TTL=248

Ping-statistik för 192.36.125.18:
Paket: Skickade = 10, mottagna = 10, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärligt överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 0 ms, Högsta = 1 ms, Medel = 0 ms

Ingen äger min lina

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Fick mitt 50mbit idag. Testade lite innan och efter bytet, för att se skillnaden. Det verkar fungera bra

http://data.fuskbugg.se/skalman01/comhem_test.png

Btw imgw taggen fungerar inte här, finns det något motsvarande?

Fick mitt 50/10 idag med. Dock inte hunnit kolla något. Ska se vad jag får för siffror. Hoppas de är identiska med dina! Vart bor du? Jag bor nära Hornstull, Stockholm.

/R

Permalänk
Medlem

hahaha ja vad ska man säga
50/10 blev beställt i tisdags. Kundtjänstpersonen sa "modemet bör komma tills fredag".
Jag blev lovad/garanterad att 10/10 skulle fungera tills det nya modemet kommer.
Igår kväll slutade internet fungera, alla 4 lampor lyser men får inget IP.
Ringer kundtjänst idag på morgonen, som bekräftar det jag trott, min lina är omlagd till 50/10 tjänsten.

Tillslut efter över 1 timme i telefon, och att ha pratat med 3 olika personer:
1. det roliga är att dom 2 första var "nää detta är svårt att lösa" bla bla bla...
-- slutsats: vanliga kundtjänst har NOLL koll

2. Den sista personen jobbade på KUNDRELATIONER, han sa ju precis som jag trodde "nää det är bara några knapptryckningar för att ändra om tjänsten"...
Medans "vanliga" kundtjänst sitter som tomtar och "Nää asså jag måste skicka mail i interna systemet till "specialgruppen" etc et cetc bla bla..."

Hur som helst så lyckades kundrelation-snubben fixxa min lina på 10 minuter... Men nånting strular fortfarande rejält för det enda han lyckades "få igång" var 0,5 / 0,5....
--slutsats: kundrelation-personerna har mycket mer koll/befogenheter att göra saker. Det är ju såhär man vill att den VANLIGA kundtjänsten ska funka. Dom kunde byta konfigurationer, ändra modem/macadresser etc...

Så min fina "uppgradering" ledde till att jag var utan internet igårkväll, samt över 1 timme i telefonsupport för att "få igång" 0,5/0,5 tills 50mbit-modemet kommer... great!

Ska bli kul att se om 50mbit-modemet funkar direkt när det väl kommer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
hahaha ja vad ska man säga
50/10 blev beställt i tisdags. Kundtjänstpersonen sa "modemet bör komma tills fredag".
Jag blev lovad/garanterad att 10/10 skulle fungera tills det nya modemet kommer.
Igår kväll slutade internet fungera, alla 4 lampor lyser men får inget IP.
Ringer kundtjänst idag på morgonen, som bekräftar det jag trott, min lina är omlagd till 50/10 tjänsten.

Tillslut efter över 1 timme i telefon, och att ha pratat med 3 olika personer:
1. det roliga är att dom 2 första var "nää detta är svårt att lösa" bla bla bla...
-- slutsats: vanliga kundtjänst har NOLL koll

2. Den sista personen jobbade på KUNDRELATIONER, han sa ju precis som jag trodde "nää det är bara några knapptryckningar för att ändra om tjänsten"...
Medans "vanliga" kundtjänst sitter som tomtar och "Nää asså jag måste skicka mail i interna systemet till "specialgruppen" etc et cetc bla bla..."

Hur som helst så lyckades kundrelation-snubben fixxa min lina på 10 minuter... Men nånting strular fortfarande rejält för det enda han lyckades "få igång" var 0,5 / 0,5....
--slutsats: kundrelation-personerna har mycket mer koll/befogenheter att göra saker. Det är ju såhär man vill att den VANLIGA kundtjänsten ska funka. Dom kunde byta konfigurationer, ändra modem/macadresser etc...

Så min fina "uppgradering" ledde till att jag var utan internet igårkväll, samt över 1 timme i telefonsupport för att "få igång" 0,5/0,5 tills 50mbit-modemet kommer... great!

Ska bli kul att se om 50mbit-modemet funkar direkt när det väl kommer

Man kan ju undra hur många som har haft det problemet med förtidig urloggning av gamla modemet. För mig la de in min gamla tjänst (24/1) på nya modemet dagen innan jag fick det. Fråga mig inte vad meningen va med det. Min nya tjänst skulle först kopplas in flera dagar senare för att garantera att jag fått modemet tills dess.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
hahaha ja vad ska man säga
50/10 blev beställt i tisdags. Kundtjänstpersonen sa "modemet bör komma tills fredag".
Jag blev lovad/garanterad att 10/10 skulle fungera tills det nya modemet kommer.
Igår kväll slutade internet fungera, alla 4 lampor lyser men får inget IP.
Ringer kundtjänst idag på morgonen, som bekräftar det jag trott, min lina är omlagd till 50/10 tjänsten.

Tillslut efter över 1 timme i telefon, och att ha pratat med 3 olika personer:
1. det roliga är att dom 2 första var "nää detta är svårt att lösa" bla bla bla...
-- slutsats: vanliga kundtjänst har NOLL koll

2. Den sista personen jobbade på KUNDRELATIONER, han sa ju precis som jag trodde "nää det är bara några knapptryckningar för att ändra om tjänsten"...
Medans "vanliga" kundtjänst sitter som tomtar och "Nää asså jag måste skicka mail i interna systemet till "specialgruppen" etc et cetc bla bla..."

Hur som helst så lyckades kundrelation-snubben fixxa min lina på 10 minuter... Men nånting strular fortfarande rejält för det enda han lyckades "få igång" var 0,5 / 0,5....
--slutsats: kundrelation-personerna har mycket mer koll/befogenheter att göra saker. Det är ju såhär man vill att den VANLIGA kundtjänsten ska funka. Dom kunde byta konfigurationer, ändra modem/macadresser etc...

Så min fina "uppgradering" ledde till att jag var utan internet igårkväll, samt över 1 timme i telefonsupport för att "få igång" 0,5/0,5 tills 50mbit-modemet kommer... great!

Ska bli kul att se om 50mbit-modemet funkar direkt när det väl kommer

Varit med om EXAKT samma sak 3gånger Comhems teknik funkar bra, det är folket som det är fel på tyvärr.

/R