Muskampen 2025: Segraren korad!

Dator 5-7k, tystnad, stabilitet - råd önskas!

Permalänk
Medlem

Dator 5-7k, tystnad, stabilitet - råd önskas!

Hejsan!

Mitt första inlägg här på Sweclockers, trevligt!

Är i full färd med att sätt i hop ett datorpaket som skall till och ersätta min i dagarna bortgånga P4, 3.6 ghz. Datorn skall i första hand fungera för musikproduktion (cubase, softsynthar) men även till surf och arbete. Premierar tystnad och stabilitet. Kommer (även fortsättningsvis) att köra Windows XP som OS men vill ha en maskin som är någorlunda uppgraderingsbar och "framtidssäker".

Har slängt i hop ett paket från Dustinhome (som jag oavsett andras priser tänker beställa från pga förmånlig avbetalning och snabba leveranser = goda erfarenheter) som jag inbillar mig passar. Men då jag inte hållit mig ajour med hårdvaruutvecklingen på några år tar jag gärna emot alla synpunkter på detta paket. Finns det delar som är går att byta ut till det bättre alt. något som är helt åt skogen blir jag gärna tillrättavisad! Önskar ett pris/prestanda optimalt paket för dessa pengar.

Tack så hemskt mycket på förhand!

/Micke

Permalänk

Det ser helt okej ut, men jag skulle byta graffet till en radeon 4850 istället. Kanske kostar 1000kr mer än den du valde, men det är värt det.

/Mike

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MakeWarNotPeace
Det ser helt okej ut, men jag skulle byta graffet till en radeon 4850 istället. Kanske kostar 1000kr mer än den du valde, men det är värt det.

/Mike

Tack för svar!

Undrar bara om det värt att lägga +1000 på detta kort om det inte skall spelas? Tanken med valet av ett fläktlöst grafikkort var just att minska på oväsen, mindre fläktar = tystare burk. Hur tror du ljudnivån skiljer dessa två kort emellan?

Permalänk

Ja juste ja... Ljudnivån kanske är lite högre på 4850.. Men isåfall rekommenderar jag 4670 som är bättre än din, men fortfarande lite dyrare.Den kostar kanske 7/800kr, men det är ju alltid bra att ha ett okej spelkort. Jag tror inte att det kommer att låta mycket. Men du kan ju alltid kolla upp det på internet.

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MakeWarNotPeace
Ja juste ja... Ljudnivån kanske är lite högre på 4850.. Men isåfall rekommenderar jag 4670 som är bättre än din, men fortfarande lite dyrare.Den kostar kanske 7/800kr, men det är ju alltid bra att ha ett okej spelkort. Jag tror inte att det kommer att låta mycket. Men du kan ju alltid kolla upp det på internet.

Hej igen!

Jag förstår poäng att "ha ett okej spelkort". Men i mitt fall kommer det inte att spelas någonting alls så av den anledningen undrar jag om det inte ändå är bättre att gå på ett helt fläktlöstkort? Om så är fallet, finns det kanske andra mer lämpade/prisvärda kort att välja? Jag har också suttit och läst angående moderkortsbeteckningarna och funderat om det, i detta fall, finns någon vinning i att välja något av:

http://www.dustinhome.se/pd_5010168972.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010145148.aspx

... istället för mitt valda P5QL SE P43 S-775 ATX?

Slutligen, skulle ni ha funderat på att byta ut medföljande chassi- eller processorfläkt om huvudsyftet är en tyst burk?

Jag är jättetacksam för feedback då jag gärna skulle vilja hinna beställa under morgondagen!

Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir Mike
Hej igen!

Jag förstår poäng att "ha ett okej spelkort". Men i mitt fall kommer det inte att spelas någonting alls så av den anledningen undrar jag om det inte ändå är bättre att gå på ett helt fläktlöstkort? Om så är fallet, finns det kanske andra mer lämpade/prisvärda kort att välja? Jag har också suttit och läst angående moderkortsbeteckningarna och funderat om det, i detta fall, finns någon vinning i att välja något av:

http://www.dustinhome.se/pd_5010168972.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010145148.aspx

... istället för mitt valda P5QL SE P43 S-775 ATX?

Slutligen, skulle ni ha funderat på att byta ut medföljande chassi- eller processorfläkt om huvudsyftet är en tyst burk?

Jag är jättetacksam för feedback då jag gärna skulle vilja hinna beställa under morgondagen!

Tack!

Hej du välkommen Ett Asus P5Q Pro har bättre kylning än ett Asus P5QL SE. Ska du inte spela på datorn så ta ett fläktlöst grafikkort för dom är tystare, men dom brukar gå lite varmare.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk

Det finns ju klart tystare chassi och processorfläktar, tyvärr inga som jag vet. Men gå in på Inet.se tex och kolla runt lite på fläktar, sedan kan du kolla hur många db den har och då kan du jämföra Sen finns det ju också recensioner om produkterna där folk kanske skriver att dom är väldigt tysta osv

Angående moderkortet. Dom ser ut och vara ungefär lika bra ju, så man kan väll ta den billigare versionen, den är faktiskt jätte bra :). Det ända som jag tror skiljer sig är att dom har olika många PCI platser. Men det finns gott om på båda två. Jag skulle tagit den billigare versionen istället för den du först valde (P5QL SE P43 S-775 ATX)

/Mike

Visa signatur

Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem

Hejsan, Jag har tyvärr inga bra svar. Jag är ute efter en likadan PC med Xp 64bitarsversion. För musik OCh spel ( egetligen bara sim city4 och kommande 3D realesen av Cities XL), så i mitt fall är det e hyfsat grafikkort att addera här.

Annars verkar det som vill skall ha en likadan PC.

Tacksam för svar

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Köp inte något HD4850 om du inte ska spela, totalt bortkastade pengar.

Är tystnad hög prioritet så hade jag valt SOLO som är betydligt tystare och har bättre kylning, byt bakre fläkten mot en NEXUS RS och då är halvvägs.

Hade nog valt en quad istället då VSTi och annat kan dra både avsevärd mängd minne och cpu kraft och tillsammans med låg latenskort ställer det höga krav. Jag valde AMD för prisets skull när jag satt ihop min dator och har programmet bra stöd för flera kärnor så är en AMD quad betydligt snabbare än E8500.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ska du inte spela eller överklocka den skulle jag nog bytt ut RAM-minnet mot billigare KVR istället.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Ett bra tips när du monterar hårddisken, skruva inte fast den i chassit utan häng istället upp den med ex skosnöre eller något i en 5.25"-plats. Då slipper du att hårddiskljudet förs över till chassit, det kan göra stor skillnad.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.