Permalänk

Vga>dvi>hdmi

Jag har lite problem med att få min bärbara dator med Vista att visa bilden på min TV. Jag har en Panasonic PX80 och VGA-utgång på den bärbara datorn. Såhär ser kopplingen ut:

TV(HDMI)----------DVI/VGA(Dator)

Jag har alltså en adapter som omvandlar DVI till VGA. Men jag får ingen bild på TV-apparaten, jag har gått in i "mobilitetscentret" och tryckt på "Anslut bildskärm" men den hittar ingen. Jag har testat byta HDMI-port, men det har inte gjort någon skillnad.

Vad kan problemet vara? Kan det vara nåt med att jag kör med adaptern eller nåt? Eller finns det någon inställning eller program som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

En VGA port är ENBART analog, en HDMI port är ENBART Digital
Så nej du kommer inte få någon bild kopplad på det viset.

Jag uppfattar åtminstone som du bara har en VGA (D-sub) kontakt i datorn
kopplat till en VGA/DVI adapter och sen en kabel med DVI<>HDMI

Vad du behöver om du bara har VGA kontakt på den bärbara, är nån adapter till SCART blir visserligen inte lika bra kvalite + kanske scart inte stödjer TV native upplösning.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Aha, tänkte om signalen konverterades från digital till analog när man körde med adaptern. Men tack, då vet jag!

Permalänk
Medlem

Skaffa en DVI -> HDMI-kabel och koppla den direkt från datorn till TVn. Det borde väl funka eller?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Skaffa en DVI -> HDMI-kabel och koppla den direkt från datorn till TVn. Det borde väl funka eller?

Han har ju enbart VGA-utgång på laptopen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Han har ju enbart VGA-utgång på laptopen.

Aha sorry, missade det.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Avstängd

på min förra laptop följde det med en adapter som jag sätter på DVI och kan koppla in en HDMI kabel i sen satte jag bara HDMI kabeln i tv wips så fungerade det.Så kontakta stället där du köpte laptopen eller nån annan firma och se om dom kan fixa fram en liknande.Köpte sen en ny laptop med HDMI,men tyvärr så sålde jag min gamla annars hade du fått köpa adaptern billigt

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
på min förra laptop följde det med en adapter som jag sätter på DVI och kan koppla in en HDMI kabel i sen satte jag bara HDMI kabeln i tv wips så fungerade det.Så kontakta stället där du köpte laptopen eller nån annan firma och se om dom kan fixa fram en liknande.Köpte sen en ny laptop med HDMI,men tyvärr så sålde jag min gamla annars hade du fått köpa adaptern billigt

han har fortfarande bara VGA på laptopen.

Permalänk

Blir att införskaffa en VGA-VGA kabel eller VGA-Scart, men VGA-VGA ger väl bättre bild?

Permalänk

Men DVI kan vara både analog/digital? För jag har ju DVI på g-kortet men VGA på bildskärmen.

Permalänk
Medlem

VGA > VGA är mycket bättre.

Det finns en special lösning för VGA> Scart RGB för gamla ATI grafikkort men det är en nödlösning för TV apparater som saknar VGA eller HDMI och som ger mycket sämre bild

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Men DVI kan vara både analog/digital? För jag har ju DVI på g-kortet men VGA på bildskärmen.

Det var det jag också tänkte, men funkar tydligen inte på grund av nått..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee

Det finns en special lösning för VGA> Scart RGB för gamla ATI grafikkort men det är en nödlösning för TV apparater som saknar VGA eller HDMI och som ger mycket sämre bild

Jo, blir nog att köra VGA-VGA.

Permalänk
Medlem

Tjena, jag snor lite utrymme här. Bara så att jag inte uppfattar det fel, så kan jag koppla ihop min dator med hdmi kontakt till TVn som har dvi kontakt (men inte hdmi)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee

Så jättemycket sämre är det inte alls...

Men VGA-VGA är ju uppenbarligen att föredra om din TV har en sån ingång.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |