Permalänk
Medlem

seg dator trots mycket ram

hej. har nyss köpt en ny dator med 4 gb ram. Men Jag tycker att den känns rätt seg ändå. Den var mkt snabbare när jag fick den för ngr veckor sen. Har installerat nått enstaka program på den men knappt nått mer. Vad kan jag göra för att hitta det som segar ner?

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla hur många processer som körs och hur mycket minne och cpu-tid de tar upp. Många aktiva ikoner nere till höger i aktivitetsfältet? Defragmentera, kör virus- och adwarescan.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Jag är inte så jättehaj på datorer men visst finns det ett par ikoner där nere och ett antal processer som är igång men ingen som har så högt cpu. Virusscanning har jag gjort. Har du nått bra adaware program som du kan tipsa om?

Permalänk

Defragmentera skulle jag göra. Använd då defragger.
Skriv msconfig i kör, tryck på fliken autostart, ta bort skitsaker som quiktime, adobbe program
onödigt att allt sådant är igång hela tiden. Bättre att det startas när det används.

Permalänk
Medlem

defragmentera gjorde jag igår och nu har jag tagit bort lite autostart program. Är drfragger bättre än programet som man får med windows?

Jag kollade upp en sak. Jag har tydligen 3573 mb i fysisktminne varav 2018 är chachelagrat och 666 ledigt. om de hjälper nått.

Permalänk

med defragger så kan man se hur många procent som har gått, även lite annan skillnad. Man vill ofta veta hur många procent som har gått då det kan ta ca 6 timmar^^
Men om du redan har använt windows program ser jag ingen anledning att köra igen

Permalänk
Medlem

Jag har installerat ett program som heter freeram xp pro.Känns som de hjälper lite. fast kanske bara är psykiskt.

Permalänk

stäng av cmd.exe i enhetshanteraren

Permalänk
Medlem

Det här är ju typiskt PC-värden. Det spelar ingen roll hur ny dator man har så ska det gå segt. Man tycker ju att mjukvarutillverkarna borde göra sina program effektivare. Men så är inte fallet tycker jag. Och Microsoft är den värsta. Windows Vistas vilket skit. Det är bara att titta i winsxs mappen. 60000 filer har jag i denna mapp 8GB. Vista äter upp min dator. Inte underligt att det blir fragmenterat.
Och för att kunna surfa på webben måste man ha 100 olika program installerat.

Permalänk
Medlem

Vad är cmd då? Ja Indurain jag hatar verkligen vista. Hade xp på förra datorn och fick seg vista på denna. På förra datorn hade jag 512 mb ram och de går fan lika snabbt med 4 gb nu. sjukt.

Permalänk

Indurain är du inte ute på svag is nu när du uppmanar till pirat kopiering som är förbjudet här........ Sedan en sak om att den är seg... När den är bärbar så är den säkerligen 100% fabriksbygd så där finns säkert massor med skit som tillverkaren har stoppat dit sedan kan en sak vara att den är slö i uppstarten för att det är mycket flera drivrutiner som skall laddas in än på en stationär... Lättast skulle väll va om du köper en ren version av Vista utan något extra på så kan du själv se vad som behövs läggas till som du behöver...Känner en som gjorde så...Rätta mig om jag har fel ... är sååå trör när det här skrivs... .Tack God natt och God jul

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk
Medlem

Som du själv säger Traktor_APA. Massor med skit som tillverkaren lägger till. Varför måste det vara så.
Och för att kunna surfa måste man installera en massa småprogram för att det ska fungera. Som tar resurser.

//Indurain

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Lägg ner piratsnacket.

I övrigt kan jag rekommendera en titt här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
*Tråd rensad*

Lägg ner piratsnacket.

I övrigt kan jag rekommendera en titt här.

Vi får tacka för denna länk.
Men ska man behöva hålla på med detta om man lägger ner tusentals kronor på ett nytt OS. Det tycker inte jag.

Det ända som biter för dessa stora mjukvarubolag är när det svider i plånboken. Att de inte fattar att de måste bättra sig.

Nu börjar vi få rapporter om nya Internet Explorer. De som testar detta nya program tycker att det tar mycket resurser. Då får vi till svars från Microsoft att de inte lagt ner sin tid på att förbättra den delen.

Nä nu jäklar. Bojkott är det som gäller.