Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Sker det bara när du har AC ansluten eller även vid enbart batteri?

Ingen aning, har alltid kabeln i men det är när datorn ligger i sängen och man har underarmen på kanten av aluminiumet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Definera ett tag.

2-5 sek

Permalänk
Medlem

När jag tittar på filmer i hd så byter det till "windowa vista basic" och laggar när det händer mycket samtidigt i filmen. Så har det inte varit tidigare vad jag märkt. Vad kan detta bero på? Trasigt grafikkort? Har Nvidia geforce 8600M GT. Snälla hjälp en nybörjare...

Köpte xps:en i april så det borde väll gå på garantin om det nu är trasigt!?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mastir
men det är när datorn ligger i sängen

Vad gör den i sängen egentligen?

Där har man verkligen inte en dator.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Om jag har fattat rätt så byter dom ut xps1530 i januari?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mastir
Ingen aning, har alltid kabeln i men det är när datorn ligger i sängen och man har underarmen på kanten av aluminiumet

2-5 sek

Testa utan kabeln är ett tips.
Och har aldrig dator på ett mjukt fluffigt underlag då denna omsluter hela datorns botten och kanter så den får ingen luft vilket resulterar i överhettning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Testa utan kabeln är ett tips.
Och har aldrig dator på ett mjukt fluffigt underlag då denna omsluter hela datorns botten och kanter så den får ingen luft vilket resulterar i överhettning.

har 9 cells så det kommer in ändå

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Vad gör den i sängen egentligen?

Där har man verkligen inte en dator.

Jag vet inte vad du har för kompisar men ca 90% av mina har datorn i sängen. Lite därför man väljer en laptop för att kunna ha den överallt

Sen står det väll inte direkt att de e förbjudet nånstans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mastir
har 9 cells så det kommer in ändå

Jag vet inte vad du har för kompisar men ca 90% av mina har datorn i sängen. Lite därför man väljer en laptop för att kunna ha den överallt

Sen står det väll inte direkt att de e förbjudet nånstans?

Om du ställer datorn på ett mjukt underlag så spelar det ingen roll vilket batteri du har. Den sjunker ner ändå.

Självklart har många personer datorn i sängen, men då blir den väldigt varm. Statisk elekricitet kan också vara en risk.
Frågan är ju bara vilka risker du vill ta med din dator.

Jag och iller som jobbar på teknisk support vet att datorer som blir överhettade, ofta då av felaktig hantering, är vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Om du ställer datorn på ett mjukt underlag så spelar det ingen roll vilket batteri du har. Den sjunker ner ändå.

Självklart har många personer datorn i sängen, men då blir den väldigt varm. Statisk elekricitet kan också vara en risk.
Frågan är ju bara vilka risker du vill ta med din dator.

Jag och iller som jobbar på teknisk support vet att datorer som blir överhettade, ofta då av felaktig hantering, är vanligt.

Den blir ganska varm ändå. "vista" klistermärket under datorn hade redan börjat få en vit brännring på sig innan jag använde datorn i sängen. Sen så spelar jag inget utan bara surfar.

Sen hittar inte jag det någonstans i instruktionsboken så felaktig användning kan det ju inte vara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mastir
Den blir ganska varm ändå. "vista" klistermärket under datorn hade redan börjat få en vit brännring på sig innan jag använde datorn i sängen. Sen så spelar jag inget utan bara surfar.

Sen hittar inte jag det någonstans i instruktionsboken så felaktig användning kan det ju inte vara

Precis det jag menar. Datorn blir var ändå. Jag skulle inte vilja göra det värre.

Jag vet inte hur det står, men någonstans står det garanterat att man inte skall blockera luftflödet eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Vad är max klockningen på 1530? Man känner ju för att spela Empire total war flytande

Visa signatur

Suup

Permalänk

Haha, bara jag som tycker det är roligt att du bara surfar när du har datorn i sängen?

Anyway, även om det inte står i handboken att man bör/inte bör göra det, så kan det vara en dum ide. Men om du redan innan hade vita brännringar på vista-märket så kan det ju vara idé att kolla upp.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbedemus
Haha, bara jag som tycker det är roligt att du bara surfar när du har datorn i sängen?

Anyway, även om det inte står i handboken att man bör/inte bör göra det, så kan det vara en dum ide. Men om du redan innan hade vita brännringar på vista-märket så kan det ju vara idé att kolla upp.

Vad är det för roligt med de? jävligt tjeckt att ligga å prata med folk på msn osv innan man går å lägger sig...

Och om det pajar och det inte står något i manualen så måste man väll få nytt på garantin?

Permalänk
Medlem

jag håller fullständigt med dig Mastir
En laptop är mobil, den skall kunna användas överallt.
Fattar inte vad skillnaden på att ha den i knäet när man sitter i soffan än att ha den i sängen och läsa morgontidningen. Ibåda fallen hindrar man väl fläkten.
Min favorit är toan, det blir så varmt så skönt i knäet.

Sen är det ju upp till Dell att bevisa var du har surfat.
De har förlängd garanti på 8600 korten så de vet om felet så sängsurfa på.

Permalänk

Hey, chill. Var bara ett skämt. ^^

Dell kommer troligen ge dig på garantin (99 % säker), men det är ju dumt att bränna ett grafikkort i alla fall.

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korak
jag håller fullständigt med dig Mastir
En laptop är mobil, den skall kunna användas överallt.
Fattar inte vad skillnaden på att ha den i knäet när man sitter i soffan än att ha den i sängen och läsa morgontidningen. Ibåda fallen hindrar man väl fläkten.
Min favorit är toan, det blir så varmt så skönt i knäet.

Sen är det ju upp till Dell att bevisa var du har surfat.
De har förlängd garanti på 8600 korten så de vet om felet så sängsurfa på.

Är det 3 års garanti på grafikkortet?

För jag har ett xbox 360, och det fick man förlängd garanti på för att det var ett fabriksfel, så den landade på 3 år.

Ja precis, om jag nte skulle haft med mig laptopen så skulle jag köpt en stationär. Inte mitt fel om dell inte fixar så det håller

Permalänk

Nån som har en nyare 1530? Funkar HDMI:n bara med ljudet eller går det även att skicka bild genom den? Anledningen till att jag frågar är för att det på dell's egen hemsida så står det digitalt ljud vid kontakten. Men dell är ju inte direkt kända för att vara fefria så kolla med nån verklig person.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

finns det hdmi som bara skickar ljud?

http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dricksprit
Nån som har en nyare 1530? Funkar HDMI:n bara med ljudet eller går det även att skicka bild genom den? Anledningen till att jag frågar är för att det på dell's egen hemsida så står det digitalt ljud vid kontakten. Men dell är ju inte direkt kända för att vara fefria så kolla med nån verklig person.

Bild funkar med
http://se.youtube.com/watch?v=7xHoZSPFS88

Permalänk
Medlem

Hej igen, ett tag sedan jag skrev i denna tråden och då om köpråd.
Jag har nu fått min XPS 1530 och den funkar (relativt) felfritt, men det är en sak jag undrar. När jag köpte den hade jag ingen tanke på att använda det trådlösa, så jag tog det sämsta nätverkskortet (802.11b/g).

Nu, när jag har en trådlös router och känner ett större "behov" av att ha snabbt trådlöst internet, vill jag gärna ha ett draft-n kort, så min fråga lyder:
Går det att byta ut nätverkskortet på en Dell XPS 1530 själv, och isåfall ungefär hur mycket kostar ett draft-n kort?
Om det inte går, tror ni Dell tar emot datorn för att byta ut det om jag skulle vilja uppgradera? (mot en kostnad förstås)

Permalänk
Medlem

Ja NickBomb. Det går att byta ut det trådlösa nätverkskortet själv. Det sitter under den stora luckan på undersidan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
finns det hdmi som bara skickar ljud?

http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI

Jag trodde inte heller det men när man läser på dell.se i deras flashpresentation där det ordagrant står: HDMI digitalt ljudgränssnitt, länk

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Men 1530 använder inte HDMI för enbart ljudöverföring. det är även bild.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag köpte min xps m1530 i början av juni och den har fungerat felfritt, fram tills nu dvs..

Jag satt och spelade lite counter strike här om dagen och efter 30-50 minuter så stängde datorn av sig själv. Jag antog att det var värmeproblem så jag kollade tempen på datorn medans jag spelade och den låg pa ca 80*C

Är detta normalt? Vad kan man göra för att åtgärda problemet? Datorn ska väll klara av ett spel som är 5(?) år gammalt utan att stänga av sig själv?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem

80c är för högt ring supporten och fixa en service.

Permalänk
Medlem

okej, så det är så illa:(

Tack för hjälpen

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem

Hur kollar man värmen?

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

CPUID HW Monitor är ett kanonprogram som inte kräver installation, visar temp på hårdisk, cpu, gpu, nod, samt maxtemp på samtliga.

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
CPUID HW Monitor är ett kanonprogram som inte kräver installation, visar temp på hårdisk, cpu, gpu, nod, samt maxtemp på samtliga.

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Vad är ACPI temp? För jag kan inte kolla grafikkortets temp i något program. Ser bara ACPI, CPU och HDD i det programmet.

Jag ringde nu till XPS supporten för 4'e gången -.-

Sa att jag inte kunde kolla tempen någonstans och fick inget vettigt svar. Kan ni andra i denna tråden kolla tempraturen på era grafikkort?

Edit: spelade det nya NFS nu. ACPI temp max var 87, CPU kärna 1: 72, kärna 2: 79. Är det normalt?

Permalänk
Medlem

vad hade du 80 celcius på? hårddisk, cpu?

beroende på del i datorn, så behöver väl inte 80 grader vara så farligt.
grafikkortet ligger på det om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mastir
Vad är ACPI temp? För jag kan inte kolla grafikkortets temp i något program. Ser bara ACPI, CPU och HDD i det programmet.
Sa att jag inte kunde kolla tempen någonstans och fick inget vettigt svar. Kan ni andra i denna tråden kolla tempraturen på era grafikkort?

Det är samma för mig på min HP nx9420.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870