Permalänk

IsRacing/Körning

Tjo!

Har lite frågor om körning på is, dels vilka tjocklekar det är som gäller för personbil samt atv som väger runt 300 kilo!

Samt, vart man kan köra, inom några(5-6 kanske lite mer) mils radie runt stockholmstrakten!

Tack på förhand!

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk

läste nånstans att 10cm ska räcka för att köra en stridsvagn på men skulle nog säga minst 20cm innan ja skulle ge mig ut på en sjö med bil

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vägverket rekommenderar 25cm tjock is för att framför personbil på hastighetsbegränsad isväg.

Kom ihåg att vågen som bildas under en bil på isen lättare får isen att brista ju högre hastighet bilen har. För riktig snabbåkning på is är nog minst 40-50 cm att föredra.

Permalänk
Medlem

här nere 7mil under fjollträsk så plogarn bonden en bana på sjön och man kör som dårar när det är 20cm eller mer. (10bilar+ rejs)

Permalänk
Medlem

ska ut och gå på mälar isen imorgon har jag tänkt, uppskattade att den är runt 10cm tjock vilket bör räcka för att gå på?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Inaktiv

10 cm räcker lugnt att gå på....

Permalänk

Skär ett hål i taket och sätt fast två långa plankor eller liknande som sticker ut från bilen, på så vist kan du köra igenom isen utan att behöva kämpa för att komma ut ur en sjunkande bil

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk

var ute en sväng på isen igår med bilen och det gick bra, isen var runt 15 cm tjock. Ska ut och sladda på tisdag hade jag tänkt.

Tänk på att kolla isen nogrant innan du kör ut bilen, isen har en tändens att variera i tjocklek pga strömmarna i vattnet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Skär ett hål i taket och sätt fast två långa plankor eller liknande som sticker ut från bilen, på så vist kan du köra igenom isen utan att behöva kämpa för att komma ut ur en sjunkande bil

Rutorna nere och inget bälte är det snarare som gäller om man ska köra bil på isen.

Permalänk
Medlem

var ute i förrgår på älgsjön vid gävle, va ca 20cm is, och hejja va roligt ska nog ut idag med

Permalänk

Skiftar mellan 3-12cm här så vågar mig inte ut.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att ta bilder sen!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Tack för alla svar! Självklart ska jag försöka fixa bilder, fortsätt dock gäran posta vart man kan åka

Visa signatur

Calle säger:

Permalänk
Medlem

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115485&action=n...

Där kan du läsa lite mer om en isracing träff på lördag!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
läste nånstans att 10cm ska räcka för att köra en stridsvagn på men skulle nog säga minst 20cm innan ja skulle ge mig ut på en sjö med bil

40 cm för stridsvagn är nog en mer korrekt siffra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ovalie
var ute i förrgår på älgsjön vid gävle, va ca 20cm is, och hejja va roligt ska nog ut idag med

http://img228.imageshack.us/img228/2357/img4864lo9.jpg

jadu noodle, hade jag haft en roligare bil så kanske man hade slängt på rallydäcken och gett sig ut....

Permalänk
Medlem

Ett annat forum ordnade en isträff här uppe i Luleå i vintras. Bara någon kilometer utanför stan. Har dock ingen aning om tjockleken på isen med det var nog en 10 - 15 bilar på isen samtiditgt.

Såhär såg det ut när jag åkte med min gamla S2a. Isåka är nog det roligaste som finns

Flygbild på anläggningen. Banorna är olika från vinter till vinter.

http://www.ebbenjarka.se/

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115485&action=n...

Där kan du läsa lite mer om en isracing träff på lördag!

Titta, nu börjar vi snacka, fan va sjyst tack så mycket

Visa signatur

Calle säger:

Permalänk

En vettiganledning varför man ska bo där det är kallt
köra o sladda på is. fast efter några år är det nog inte så kul längre iofs.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Titta, nu börjar vi snacka, fan va sjyst tack så mycket

Jag kommer dock inte på den träffen.
Googlade bara efter en isbana (för skridskor) och hittade den där

Sen såg jag denna tråden och tipsade om det.
Hoppas du får roligt och ifall du knäpper kort, släng gärna upp något här i tråden!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Citat:

Jag kommer dock inte på den träffen.
Googlade bara efter en isbana (för skridskor) och hittade den där

Sen såg jag denna tråden och tipsade om det.
Hoppas du får roligt och ifall du knäpper kort, släng gärna upp något här i tråden!

Fint! Har suttit och googlat lite det var ju dock ett par dar sedan

Tackar igen, självklart, om jag får morsan att skjutsa mig så blir det lite bilder

Visa signatur

Calle säger:

Permalänk
Medlem

jaha, jag trodde du hade en egen bil att köra med?
Eller du kanske har en ATV och behöver köra ut den med släp till banan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var nere på våran sjö igår med narvadan. Skitskoj var det, hade nästan glömt bort hur barnsligt skoj det är:P Blir nog en ny tur idag:P

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Ett annat forum ordnade en isträff här uppe i Luleå i vintras. Bara någon kilometer utanför stan. Har dock ingen aning om tjockleken på isen med det var nog en 10 - 15 bilar på isen samtiditgt.

Flygbild på anläggningen. Banorna är olika från vinter till vinter.
http://www.ebbenjarka.se/images/ebb-trk-aer-07.jpg

http://www.ebbenjarka.se/

Ser sjukt kul ut! Ska absolut testas någon gång när körkortet kommer.

Permalänk
Citat:

jaha, jag trodde du hade en egen bil att köra med?
Eller du kanske har en ATV och behöver köra ut den med släp till banan?

Jo bilar har jag ett par stycken

Men ingen ålder inne än =/

Visa signatur

Calle säger: