Permalänk

Fick min VDSL tjänst idag. Gruvligt missnöjd måste jag säga.
Hade 20/3 innan och fick då 14/2.5

Får nu cirka 13/1.5 Mbit. Pratade med en tekniker om det och eftersom jag har 1480m till stationen så trodde han inte att det skulle bli mycket bättre. Men han skulle iaf skicka ut en tekniker för att kontrollera det.

Man tycker ju att sämre än tidigare skulle det ju inte bli iaf.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Fick min VDSL tjänst idag. Gruvligt missnöjd måste jag säga.
Hade 20/3 innan och fick då 14/2.5

Får nu cirka 13/1.5 Mbit. Pratade med en tekniker om det och eftersom jag har 1480m till stationen så trodde han inte att det skulle bli mycket bättre. Men han skulle iaf skicka ut en tekniker för att kontrollera det.

Man tycker ju att sämre än tidigare skulle det ju inte bli iaf.

VDSL2-tekniken är tyvärr väldigt dålig vid längre avstånd. Därför är det inte konstigt att du får bättre hastigheter med ADSL+ som inte förlorar lika mycket kapacitet vid längre avstånd.

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

hur e pingtiderna med vdsl2 e det samma som adsl eller bättre ?
interleave finns det skitet på vdsl med?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
ringde precis bbb, verkar som alla vdsl kunder (iaf dom flesta) blir automatiskt "uppgraderade" till vdsl2 när det kommer om någon månad.

Jag frågade också om den usla uploaden på 10mbit (okej inte usel men ändå) och dom sa att det finns chans att det kommer erbjudas fler hastighetsalternativ framöver när tjänsten funnits ett tag.

Blir det inte dyrare för användaren? då har dom väl inte rätt att automatiskt uppgradera?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
hur e pingtiderna med vdsl2 e det samma som adsl eller bättre ?
interleave finns det skitet på vdsl med?

Från början hade jag ca 25ms till gateway, nu har jag 6ms. Interleave finns och det går att stänga av om man ringer kundtjänst.

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk
Medlem

ok bra bara o vänta se om det kommer till trelleborg någongång... sist som vanligt.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

Permalänk
Medlem

Vill också tipsa om att ringa in till supporten och be dom stänga av "pingfilter" som dom kallade det.
Jag hade ca 37mbit ner på bredbandskollen och 25ms till sunet innan. Tankade också bara i ca 2,2mb/s från sunet.
Efter att jag ringde dom och bad dom sänka pingen så funkar allt klockrent.
Har nu 37.4mbit ner och 9.15 upp med tptest och tankar i över 4mb/s från sunet. Är mycket nöjd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaff
Vill också tipsa om att ringa in till supporten och be dom stänga av "pingfilter" som dom kallade det.
Jag hade ca 37mbit ner på bredbandskollen och 25ms till sunet innan. Tankade också bara i ca 2,2mb/s från sunet.
Har nu 37.4mbit ner och 9.15 upp med tptest och tankar i över 4mb/s från sunet. Är mycket nöjd

Samma här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

interleave heter det något skit för att få stabilare lina,fast tyvärr pajar pingen totalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaff

Nu vet jag inte om "dom" är BBB´s support du syftar på men så vitt jag vet har de tagit klart avstånd till uttrycket "pingfilter". Det var några små CS kids som myntade det uttrycket för många år sedan när de märkte att det går att sänka/ta bort felkorrigeringen på trafiken för att pingen sänks men möjligheten till felpaket/packetloss ökar.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Nu vet jag inte om "dom" är BBB´s support du syftar på men så vitt jag vet har de tagit klart avstånd till uttrycket "pingfilter". Det var några små CS kids som myntade det uttrycket för många år sedan när de märkte att det går att sänka/ta bort felkorrigeringen på trafiken för att pingen sänks men möjligheten till felpaket/packetloss ökar.

dom = bbb support
sen var det killen jag pratade med som började snacka om pingfilter. Jag sa bara att min ping var hög och frågade om det fanns möjlighet att fixa det.
Själv har jag aldrig hört ordet "pingfilter" förut. De kan kalla det för plankstek om de vill... mig kvittar det. Bara det fungerar som det ska så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

måste fråga om bbb har fått mer koll på denna teknik ännu, jag hade ett race i höstas med att försöka korrigera pingen med mera, dom kunde inte göra ett skit, är det värt att ringa dom igen nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

måste fråga om bbb har fått mer koll på denna teknik ännu, jag hade ett race i höstas med att försöka korrigera pingen med mera, dom kunde inte göra ett skit, är det värt att ringa dom igen nu?

Jag ringde bbb i häromdan och bad dem sänka min ping. Det var inga problem, de kände till vad som skulle göras. Pingar jag min gateway nu är svarstiden 6ms jämfört med 36ms innan. Hyfsad skillnad.

Jag fick högre nedladdningshastighet men lite sämre uppladdningshastighet. Linan verkar fortfarande vara stabil.

Så det är bara att ringa.

Permalänk
Medlem

synd man inte kan få vdsl :/
finns inte i skåne verkar det som..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

då var det dags igen

http://www.idg.se/2.1085/1.205283/premiar-for-60-mbit-i-telejacket

jag har idag inte ens 10mbit upload med 400meter till stationen, jag har 7mbit upp, med vdsl1 hade jag konstant 9mbit.

Nu har dom fått för sig att köra 60/20, antar att man inte borde vara negativ, men jag får en kännsla av att mina 35/7 kommer bli 60/4 eller dyligt.

Permalänk
Medlem

Maximalt 800 meter så om man bor under det är det läge att prova. Annars känns det onödigt att försöka.

Avstånd Nedhastighet Upphastighet
0-800 m 40-60 Mbit/s 5-20 Mbit/s
800-1500 m 20-40 Mbit/s 3-10 Mbit/s

Har sett massor av människor som fått 40/10 till modemet och haft en max attainable på typ 80-90 mbit, så de bör nog inte ha problem att få 60/20.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm det är 150:- mer i kvartalet än nu, så det borde väl gå bra. Jag ska ringa i morgon och beställa.

Efter samtal idag fick jag reda på att man automatiskt får den nya tjänsten och man behöver alltså inte beställa den.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Jag beställde BBB TurboDSL i måndags (beställde man innan den 13:e Januari fick man rabatterat på 4 månader med bara halva priset inkl telefoni) då det fortfarande var 40/10 mbit. Ringde nyss och jag kommer att läggas om automatiskt till Bredband60 dock kommer jag att läggas på nån 20-40mbit profil då jag hade 880m till stationen men når jag 40mbit hela tiden sa han att man kunde få komma till den övre 40-60 profilen, lät lite stört tycker jag men hoppas att man kommer åt 60mbit ändån annars ska jag ringa å tjata tills jag kommer på den övre profilen.

0-800 m 40-60 Mbit/s 5-20 Mbit/s
800-1500 m 20-40 Mbit/s 3-10 Mbit/s

Permalänk
Medlem

Ingen info om när man isf läggs om till 60?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Går det att komma åt några inställningar på modemet? Har provat med 192.168.1.1 och 192.168.0.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddej
Går det att komma åt några inställningar på modemet? Har provat med 192.168.1.1 och 192.168.0.1

Nej, inte ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm okje.. så det e samma modem och allt som TurboDSL? eller har nya tjänsten även nytt modem?

Så man kan ringa supporten och be dom koppla över en på 60mbit kanske?.. förutsatt att det fungerar med samma modem!?!.. det "vita" som jag antar dom flesta fått.. minns inte mitt avstånd till stationen men jag har haft 40/10 (37.7/9.2) sen inkopplingen i november... så nog fan vill jag prova att ligga på en profil upp mot 60mbit..

får ringa imorgon isf..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
Hmm okje.. så det e samma modem och allt som TurboDSL? eller har nya tjänsten även nytt modem?

Så man kan ringa supporten och be dom koppla över en på 60mbit kanske?.. förutsatt att det fungerar med samma modem!?!.. det "vita" som jag antar dom flesta fått.. minns inte mitt avstånd till stationen men jag har haft 40/10 (37.7/9.2) sen inkopplingen i november... så nog fan vill jag prova att ligga på en profil upp mot 60mbit..

får ringa imorgon isf..

Det är samma modem fortfarande. Problemet med att låta kunderna få åtkomst nu är att ALLT finns tillgängligt när man loggar in i modemet. Ny mjukvara som tillåter viss åtkomst (ändra wlan inställningar t.ex) lär ska vara under utveckling. De hade nog inte prio på det utan försöka få tjänsten att fungera så bra som möjligt.

Bor du inom rimligt avstånd så får du nog bra hastighet, går ju att se vilken maximala hastigheten du har just nu (även fast det är låst på 40/10) vilket ger en bild om det är värt att "uppgradera" så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ringde iaf och mycket riktigt så har ju jag TurboDSL och ny tjänsten heter BREDBAND60.. men jag bodde typ 870m från stationen så han provade höja min profil.. 53/12 var det som utrustningen tyckte min lina skulle klara av så han la mig på 40-60 profilen och utrustningen la in mig på en 53/12 profil precis som den trodde den skulle klara av...

såg direkt en ökning i tester som bredbandskollen eller test-nedladdning..

får en 51/11.5 i bredbandskollen nu mot 37/9 som förut.. så en liten ökning iaf.. bättre än inget.. för att vara över koppar-ledningar..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Blir det inte dyrare för användaren? då har dom väl inte rätt att automatiskt uppgradera?

Den VDSL-1 utrustning BB använder ska avvecklas den inte är ok i telenätet längre enigt beslut från PTS. Därmed kan BB antingen flytta kunderna till VDSL2 eller ADSL.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Min lina flexar lite men jag ligger iaf på 37-40 / 14.5 & min interleave har kommit tillbaka med 10 ms extra. Och det gick inte att lösa igår med deras programvara skall göra ett nytt försök under dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat ringa ännu faktiskt, vi får se... Jag sitter fortfarande på 22ms, trotts att jag hade 1ms med vdsl1, sisst jag gnällde om pingen sa snubben i telefonen att det var helt omöjligt att nån kan ha haft 1ms mot gateway. Han påstog att det inte ens var möjligt med fiberoptik.

Permalänk
Medlem

Om man ber dom plocka bort interleave är det någon som märkt att "stabiliteten" på linan försvunnit? eller har det påverkat er "hastighet" något?

som sagt.. vad skulle det innebära i teorin ifall man tog bort det? och hur har ni upplevt det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jejje
Om man ber dom plocka bort interleave är det någon som märkt att "stabiliteten" på linan försvunnit? eller har det påverkat er "hastighet" något?

som sagt.. vad skulle det innebära i teorin ifall man tog bort det? och hur har ni upplevt det?

I teorin och praktiken innebär det att omsändning av paket inte görs och om du t.ex har tv-tjänst eller telefoni och du har lite halvtaskig kvalité på linan så kan t.ex pixlar när du ser på tv:n försvinna, ljudet hackar, bilden fryser och liknande. I vissa fall så kan förbindelsen helt försvinna och modemet får synka om och du tappar internet helt.

Om du spelar spel över internet kan du få packet loss då alla paket inte går fram på rätt sätt.

Du kan alltid prova plocka bort interleaven under en tid och se om du upplever några problem. Gör du inte det är det frid och fröjd, gör du det så bör du, om du inte kan leva med det, öka den från 0 till 8 kanske. (Finns nog inget där emellan).

Så i stort skulle jag säga att om du har en relativt bra förbindelse så kan du nog prova och se om det blir någon förbättring/försämring. Det finns alltid undantag från regeln men..

Citat:

Jag har inte orkat ringa ännu faktiskt, vi får se... Jag sitter fortfarande på 22ms, trotts att jag hade 1ms med vdsl1, sisst jag gnällde om pingen sa snubben i telefonen att det var helt omöjligt att nån kan ha haft 1ms mot gateway. Han påstog att det inte ens var möjligt med fiberoptik.

Hoppas det inte var mig du pratade med. Skämtåsido, jag har 1 ms till min gateway, jag har 1 ms till sunet också. Nu är dock sunet inom stadsnätet här så det räknas inte så bra. Ping.sunet.se ger mig 10ms (från Umeå) så varför skulle inte du kunna få 1 ms till din gateway? Nu är jag inte säker på om du har int0 eller om du har något högre. Svårt att gissa mig fram till vilken port du sitter på. Men nog ska det gå att ha en millisekund till gateway.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom verkar rätt inkompetenta på supporten. Dom får gå ifrån för att fråga någon annan ett par minuter. Sen blir svaret att det går INTE att tabort interleaven. Kan man inte få prata med något proffs någon gång, istället för alla dessa "sommarjobbarkids" som det känns som. Några 60 mbit har man inte heller kommit i närheten av, Enda skillnaden är att uploaden har höjts 3 mbit till ca.14 samt att jag fått 10-14 ms extra till gw. och jag har 480m till station. Är ganska missnöjd med detta.

Visa signatur