Fläkten dör på Asus 4870

Permalänk

Fläkten dör på Asus 4870

Hej
Jag har börjat få problem med att fläkten på mitt Asus 4870 har slutat vilja starta när jag sätter fläkthastigheten på under 60%.
Vad kan man göra åt det? Eller ska man helt enkelt skicka in kortet till dustinhome där jag har köpt det?

Permalänk
Hedersmedlem

Smörj fläkten i centrum under klisterlappen om det är möjligt eller skicka in det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Köpte ett asus 4870, höll i ca 20 dagar, sen började fläkten lägga av, tillslut var den stendöd.. böt sedan till ett likadant, samma sak efter 2 dygn... sen blev det ett gigabyte som funkar mer än bra

Permalänk

Kan man begära och få ett annat märke om korten kostar lika mycket?

Permalänk
Medlem

Klart du kan begära, men inte klart att du får...=)
Men skulle gissa att det inte är något problem.

Permalänk

De enda korten som dustinhome verkar ha i samma prisklass är ju Sapphire, hur är de jämfört med asus? Är förövrigt detta http://www.dustinhome.se/pd_5010153353.aspx kortet jag har i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att fläkten kan snurra fritt, och inte slirar fast i damtussar el liknande, så skall du helt klart göra RMA och få ett nytt kort.

Permalänk

Jag har ett Sapphire HD4870 1GB Silent Efficiency, jag vet att det var problem med dom gamla Sapphire-korten men det jag har har fungerat alldeles utmärkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

Många har klagat på att Asus' glaciator kylare på 48xx korten dör väldigt, väldigt snabbt.

Om jag nu fått det inkorrekt så är det iaf Asus kort som fläktarna ger upp på.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Asus EN9800GT med samma glaciator-kylare. Fläkten dog efter en dryg månad, dustin skickade ett nytt kort, på vilken fläkten la av idag. Värdelöst av asus.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Var inga problem för mig att byta till gigabytes, ingen större prisskillnad så jag behövde inte lägga ut något emellan!
Dom var nog lika trötta på asus som jag var

Permalänk
Medlem

Jag försökte idag att få mitt (andra) Asus-kort utbytt mot en annan tillverkares, men det gick inte för sig enligt Dustin utan att kortet skulle på en RMA-runda till Asus först, vilket tar ett par veckor.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Idag så blev fläkten totalt kass, kan bara köra den på 100% , så ska ringa dustin i morgon. Jag tänker kräva ett annat märke eller ev en annan utgåva av asuskortet då det ser ut att vara så mycket problem med det.

Permalänk

Hade ett Asus HD4870 med deras "superfläkt" också. Den dog efter 1½ månad och nu är det nvidia som fått förtroendet istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedish-hero
Hade ett Asus HD4870 med deras "superfläkt" också. Den dog efter 1½ månad och nu är det nvidia som fått förtroendet istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Köpte ett Asus EN9800GT med samma glaciator-kylare. Fläkten dog efter en dryg månad, dustin skickade ett nytt kort, på vilken fläkten la av idag. Värdelöst av asus.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Samma problem här

Har ett 4870 som dog igår.
detta är mitt 2:a som dör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dominator
De enda korten som dustinhome verkar ha i samma prisklass är ju Sapphire, hur är de jämfört med asus? Är förövrigt detta http://www.dustinhome.se/pd_5010153353.aspx kortet jag har i dagsläget.

Sapphire spöar asus med hästlängder Jag har ett Sapphire 4850 och min bror har ett Sapphire 4870, och där har fläktarna fungerat hur bra som helst

Permalänk

Min kompis hade samma preblem med sit GPU kort igår. Han hade ett Asus HD4830 Fläkten lägger bara av efter ett tag. Måste vara fel med Asus kort? :S

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Mitt ASUS 4870 klarade sig i ungefär 3veckor, sen la fläkten av efter att ha varit konstig i en vecka typ. Jag orkade inte reklamera så jag köpte en Accelero Twin turbo som fungerar finfint, lite högljudd bara men kyler kanon!!

Visa signatur

Antec Twelvehundred | ASUS P5Q Pro | Intel E8500@3,16GHz | Corsair Dominator PC8500 4GB | ASUS HD4870 512MB w. ARCTIC COOLING ACCELERO TWIN TURBO | 74GB Raptor | COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 850W | 24" Samsung Syncmaster 2493 | XP Pro 32bit

Permalänk
Medlem

De måste ha bytt fläktmodell på de nyare glaciator. Mitt asus EN8800GS med glaciator snurrar fortfarande som nytt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Skruva av fläkten och köp en thermalright HR-03 GT + kylfläns och sätt dit den. Mitt ligger nu mer och dinglar mellan 35-45 grader i idle och load

Permalänk
Medlem

var nu inne på webhallen och fick byta till någon annat, hade liste svår att bestämma mig så jag fick tillgodokvitto.
Frågan e nu vad man ska välja, läste ju precis att priset på 4850 & 4870 ska gå ner.

Man kanske ska vänta några dagar och se vad som händer, jag e lite sugen på 4850 CF.