Acer Aspire 5102AWLMi explorer svarar inte

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5102AWLMi explorer svarar inte

Hej!

En kompis bärbara dator funkar inte riktigt som den ska.Datorn är en Acer Aspire 5102AWLMi. Efter att ha loggat in på Windows vista visas ingen bakgrundsbild/ikoner, startmenyn syns men går inte att komma åt. kommer upp felmeddelade om att windows explorer (explorer.exe) inte svarar. Dock startar Windowsmessanger som den ska så man kan via msn komma ut på internet och via windows update hemsidan komma åt hdd:n.

sökt efter virus (via internet kaspersky) hittar inget.

har kört windows update och uppdaterat vista och bildskärmskortet i datorn (ati Radeon Xpress 1100) utan framgång.

vad kan felet bero på och vad kan man göra åt saken?

Kompisen fick datorn med vista förinstallerat. Har testat med min version men verkar som om datorn har 32 bitars versionen medan min är 64-bit.

///Zeni

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

ingen aning vad det kan vara annat än vista = potatismos
testat shadow partitions ominstalleringen ?
alt+F10 vi upstart.. eller vad det är.. eller kört eRecovery eller någon backup som gjorts

32 eller 64bits system ska inte spela någon roll så länge datorn har 64bits cpu.. och att det är samma version av vista . t ex ultimate, business osv
jag är inte allt för grym på vista men finns den någon alternativ startup ?
som t. ex i XP felsäkert läge osv ? testa det först

drivrutiner som fuckats up ?
kanske ta en titt i msconfig. stänga av allt och testa reboota.
eller stick prov .

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

ja vista är vista

har inte testat varken shadow partitions eller eRevovery... inga backups finns vad jag vet. Kan ju vara någon drivrutin som blivit knas med. men har uppdaterat de drivisar som finns efter att själva problemet uppstod och det har inte hjälpt, men ska ta en titt i msconfig.

Det där med 64 bits vs 32bits, var mer att den versionen som redan ligger på är 32bits. Medan skivan jag hade var 64bits. Vilket gjorde att e reparation inte var att tala om. självklart hade det funkat med ominstallation.. men då hade polarn fått min registrerings nyckel.

Tack för tipsen!
///Zeni

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

CCleaner kan ju fixa till en del saker också om ni inte testat det
den rensar up register filer mm .. riktigt bra faktiskt..

värt att testa iallfall. och om inte annat så är det ett bra prog för att hålla vista sånär tiptop..

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör