Apple Aperture eler Adobe Lightroom?

Permalänk
Medlem

Apple Aperture eler Adobe Lightroom?

Som rubriken antyder... Vilket av dessa program är bäst? Har som man kanske kan förstå möjligheten att både använda ett Windowssystem och en Mac. Fast båda är lite utdaterade, framförallt Macen, så vilket system jag väljer kommer ligga till stor grund för vad nästa datorköp kommer blir. För Macen är det nästan ett måste.

Kan tillägga att jag övervägar att skaffa Photoshop CS4 Extenden om jag kan få den för studentpriset, inte kollat upp reglerna helt och hållet. Så i så fall kommer det bli jobb med Photoshop tillsammans med antingen Lightroom eller Aperture.

Tips? Råd? Idéer?

Antar att det är bäst att tanka ner demo/trial på programmen så man kan känna efter själv, men det vore kul att höra vad andra tycker och har för synpunkter.

Sen hägrar Final Cut Express också förstås... hmm. Mycket att tänka på. (syftar mest på systemen)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av av adobe lightroom, vilket jag tycker är helt underbart, men ska du kolla vidare, kolla aven på PhaseOne, vilket är lite bättre, men inte riktigt lika smidigt.

Men Lightroom är mitt tips. Och det är värt pengarna. Helt klart

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lite olika typer av program, Lightroom och Photoshop. Eftersom Mac redan har världens bästa bildsamlingsprogram (iPhoto) och Photoshop erbjuder fler redigeringsmöjligheter använder jag det sistnämda. Men skjuter du med Nikon så kolla in Capture NX, många anser att det är den bästa raw-uppräknaren för Nikon-bilder. Håller just nu på att utvärdera den och hittils ser det bra ut, snabbt arbetsflöde också.

Om du inte redan vet det så utgår både Lightroom och Aperture från att du fotar i RAW. Vad jag vet finns det testversioner av alla ovan nämda mjukvaror, så det är bara att testa på.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Det är lite olika typer av program, Lightroom och Photoshop.

Jo, jag vet.

Okej. Så med kombinationen iPhoto (nyare) och Adobe Photoshop CS4 så blir Lightroom och Aperture lite meningslösa? Har jag förstått rätt?

Capture NX verkade intressant faktiskt, och jag har ju Nikon, men eftersom jag planerar att köpa en Fujifilm Finepix S5 Pro så är det nog inget bra alternativ trots allt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom Mac redan har världens bästa bildsamlingsprogram (iPhoto) och Photoshop erbjuder fler redigeringsmöjligheter använder jag det sistnämda.

Så du menar att iPhoto är det absolut bästa bildsamlingsprogrammet som finns till datorer? Har du verkligen testat alla bildsamlingsprogram som existerar på marknaden?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Jo, jag vet.

Okej. Så med kombinationen iPhoto (nyare) och Adobe Photoshop CS4 så blir Lightroom och Aperture lite meningslösa? Har jag förstått rätt?

Menlösa är väl att ta i, men det löser samma problem - dvs. redigering och förvaring av bilder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid
Så du menar att iPhoto är det absolut bästa bildsamlingsprogrammet som finns till datorer? Har du verkligen testat alla bildsamlingsprogram som existerar på marknaden?

Vilket menar du skulle vara bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Menlösa är väl att ta i, men det löser samma problem - dvs. redigering och förvaring av bilder.

Men om nu iPhoto är såpass bra, så försvinner ju halva anledningen med Aperture. Kanibalisering.

Men det ser ut som att det blir nånting på Mac hursomhelst Börjar bli fäst vid det överlag.

Visa signatur

Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

iPhoto är bra för att sortera och samla sina bilder, Aperture för att jobba med raw-bilder I Aperture använder du raw hela tiden, jag lägger färdiga jpegs i iPhoto (for the record kan man köra in raw i iPhoto med redingersmöjligheterna är alldels för begränsade imo). Men det här med arbetsflöde är väldigt personligt hur man väljer att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder Lightroom nu när jag har en DSLR och fotar i RAW. Tidigare använde jag bara iPhoto. iPhoto är ju mycket bättre att kategorisera bilderna i. Ska nog ge Aperture en chans till också, har inte använt det så mycket, föll mest för Lightroom för jag tyckte det verkade enklare i första anblickten.

Att jobba med bilderna i Lightroom och sedan exportera dem till iPhoto låter lite för drygt.

Permalänk
Medlem

Är själv användare av Adobe Lightroom i både windows och OSX.
Så jag ger Lightroom stora och många tummar upp!

Har även testat Aparture2 till OSX. Detta är också mycket bra. Men personligen föredrar jag arbetsflödet i Lightroom. Antar att detta är personligt.

Dessutom ska man tillägga att Aparture och Lightroom kraft kommer bara till nytta om man fotar RAW. Det är just RAW som dessa program är tänkt att användas till.

IPhoto är överlägset om man ska sortera bilder och fotar JPEG.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7