Permalänk
Medlem

Banhof - trafikgräns? (1.4TB/dag?)

Är det någon här som vet om Banhof har någon övre trafikgräns i dom stadsnätet dom opererar i?

Jag vet att dom säger att dom inte har någon. Men det är skillnad på att inte ha någon, och att tillåta 50+TB / månad.

Jag vet att det finns en Banhof anställd här på forumet, han kanske vet?

Trafiken jag har ligger idagsläget på

1TB upload / dag
400GB download / dag

Vissa dagar mer, vissa dagar mindre.

Permalänk
Medlem

Testa att kontakta Bahnhofs egna support, de borde ha svaret på din fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badcash
Testa att kontakta Bahnhofs egna support, de borde ha svaret på din fråga.

Tack, för tipset. Att jag inte tänkte på det själv...

Du ser kanske att jag skriver "Jag vet att dom säger att dom inte har någon."

Alltså, den meningen är ganska tydlig. Banhof har sagt till mig att dom inte har någon. Jag ringer inte en säljare när jag ställer en sådan fråga, inte heller ringer jag deras faktura avdelning. Inte heller ringer jag deras företagsledning. Utan nej, för att få svar på en sådan fråga ringer man deras support.

Kan vi nu etablera att jag faktiskt har varit i kontakt med deras support? Bra.

Anledningen till att jag frågar här är enkel.

Blixtvik sa att dom inte hade någon, efter 13 dagar avslutade dom mitt abonnemang.

Bredband2 har nu efter 3 månader, strypt min lina till en 2Mbit.

Nu letar jag efter en operatör som faktiskt inte har en trafikgräns.

Permalänk
Avstängd

Det där är ju knappast normalt användande, du får skaffa en företaglina i så fall...

Permalänk
Inaktiv

Jag tror TS letar efter detta: http://www.bahnhof.se/ftg/vaxjo

Permalänk
Medlem

Det finns väl flera svar. För det första är ju att själv ta kontakt med operatören och fråga en bra idé speciellt om du kan spela in samtalet och bevisa att du tex frågat rakt ut om 1.4TB dagligen faller inom ramen "ingen trafikgräns".

Sen finns det ju andra problem blixtvik som du säger avslutat ditt abonnemang och Bredband2 som strypt dig till 2Mbit. Vad för slags bandbredd använder du? Jag skulle ha otroligt svårt att se att de skulle bry sig om det handlar om statsnäts trafik eller ens Sverige trafik. Om du sitter och skyfflar 1.4TB dagligen över Atlanten så är det nog ingen operatör i Sverige som på privat abonnemang skulle låta det fortgå. Sen är det inte säkert att allt är internet leverantörernas fel, kan vara så att tekniker i statsnätet klagar på operatörer speciellt om nätet redan inte mår så bra. Det finns helt enkelt inget enkelt svar bahnhof kanske tillåter 1.4TB om dagen på en ort men inte en annan, kanske tillåter max 1TB om dagen över allt eller tillåter helt obegränsat över allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endors
Det finns väl flera svar. För det första är ju att själv ta kontakt med operatören och fråga en bra idé speciellt om du kan spela in samtalet och bevisa att du tex frågat rakt ut om 1.4TB dagligen faller inom ramen "ingen trafikgräns".

Sen finns det ju andra problem blixtvik som du säger avslutat ditt abonnemang och Bredband2 som strypt dig till 2Mbit. Vad för slags bandbredd använder du? Jag skulle ha otroligt svårt att se att de skulle bry sig om det handlar om statsnäts trafik eller ens Sverige trafik. Om du sitter och skyfflar 1.4TB dagligen över Atlanten så är det nog ingen operatör i Sverige som på privat abonnemang skulle låta det fortgå. Sen är det inte säkert att allt är internet leverantörernas fel, kan vara så att tekniker i statsnätet klagar på operatörer speciellt om nätet redan inte mår så bra. Det finns helt enkelt inget enkelt svar bahnhof kanske tillåter 1.4TB om dagen på en ort men inte en annan, kanske tillåter max 1TB om dagen över allt eller tillåter helt obegränsat över allt.

Dem jag har pratat med på Banhof, har varit tydliga med att företagsabonnemang säljs till företag, inte privatpersoner.

Trafiken jag förbrukar är kanske 10% stadsnät 70% sverigetrafik och 20% utland.

Jag har 100% insyn i själva stadsnätet, och det är ej därifrån "begränsningarna" kommer. Utan det är operatörerna i sig som har valt att strypa/avsluta min uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Haha, jag kanske var otydlig. Vi testar igen; kontakta Bahnhof, de är de enda som vet ifall de har trafikbegränsning. Nu tänker jag inte på deras First Line utan sök någon person högre upp. En väg att gå kan vara att kontakta en säljare som kan koppla dig vidare till någon som faktiskt kan besvara denna fråga.

Permalänk
Avstängd

Har en polare som laddar som du på ett ungefär och han har banhof och inte märkt nån strypning..obs han har banhof stadsnäts koppling..

Polaren är inte jag hehehe Sitter själv på 100/100 lina och spelar mest world of warcraft =P men inte banhof som isp

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

ViToC låter väldigt konstigt att BB2 skulle spärrat dig om din trafik är som du säger. Tror inte bahnhof skulle spärra dig med den spridningen. Tror inte heller på just Bahnhofs företags Internet, de är relativt billiga och handlar oftare om rätt att sälja vidare bandbredd/kommersiellt utnyttjande av anslutningen, inte att man faktiskt betalar för 100Mbit 24/7 trafik. Skulle nog en då säga att det bästa är att kontakt bahnhof fråga rakt ut om det finns någon gräns och helst spela in samtalet så man har något bevis om det visar sig att de inte visste vad de snackade om.

Permalänk
Medlem

Re: Banhof - trafikgräns? (1.4TB/dag?)

Hej!

Jag heter Rickard och jag jobbar i Bahnhofs nätgrupp. Ska försöka förtydliga lite saker här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Är det någon här som vet om Banhof har någon övre trafikgräns i dom stadsnätet dom opererar i?

Jag vet att dom säger att dom inte har någon. Men det är skillnad på att inte ha någon, och att tillåta 50+TB / månad.

Jag vet att det finns en Banhof anställd här på forumet, han kanske vet?

Trafiken jag har ligger idagsläget på

1TB upload / dag
400GB download / dag

Vissa dagar mer, vissa dagar mindre.

Historiskt sett så har vi haft en del problem i samtrafik med Telias accessnät AS3301. Jag har själv sett en hel del spekulationer och missnöjjen kring detta problem i bl.a detta forum. Detta problem är borta och idag har vi idag inga direkta flaskhalsar i vårat nätverk.

Vad VitoC upplever liknar den formen av volym cap som idag tillämpas i hos många amerikanska kabeloperatörer. Detta enligt den princip BBB hade på sina tidiga 100/100-tjänster under 2003(?). Full kräm tillåts till dess att en viss budget är mättad. Därefter cappas användaren till en "ransoneringshastighet", typiskt 256Kbits eller ngt i den stilen. Denna form av begränsningar är absolut inget vi ägnar oss åt. Hade vi gjort det så hade vi inte bara riskerat vår kundstock, utan även åtal för avtalsfel osv.

Det finns ibland punkter i vårat nät som vi pga leveransproblem av utrustning och länkar inte hinner uppgradera i tid. Därför kan användare i en berörd region uppleva att det går fullt under en period. Detta är dock information som vår supportavdelning lämnar ut, så pröva att kontakta dem. Just nu har vi t.ex strul med en länk mellan sundsvall och umeå, vilket förväntas vara löst om ungefär 12 dagar.

Permalänk
Medlem

Intressant.

En bekant till mig sitter på Telia FiberLAN 100Mbit tjänst i Sundsvall, jag har Bahnhof 100Mbit hemma (även det i Sundsvall).

När jag för över en fil till honom så ligger hastigheten på ~ 1Mbit?

Detta provade vi alltså idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Intressant.

Jag kontaktar dig så kan vi felsöka vart felet kan ligga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Intressant.

En bekant till mig sitter på Telia FiberLAN 100Mbit tjänst i Sundsvall, jag har Bahnhof 100Mbit hemma (även det i Sundsvall).

När jag för över en fil till honom så ligger hastigheten på ~ 1Mbit?
http://www.valhangt.se/easit/telia-bahnhof.jpg

Detta provade vi alltså idag.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Heh, kul att se att Bahnhof fortfarande inte spelar med öppna kort nät det gäller Telia-begränsningen...

Inlägget som länkas till ovan är skrivet av mig ursprungligen för snart ett år sedan, verkar som Bahnhof inte lyckats få rätsida på sina "sanningar" än...

Permalänk
Medlem

Hej Scuttle,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scuttle
Heh, kul att se att Bahnhof fortfarande inte spelar med öppna kort nät det gäller Telia-begränsningen...

Inlägget som länkas till ovan är skrivet av mig ursprungligen för snart ett år sedan, verkar som Bahnhof inte lyckats få rätsida på sina "sanningar" än...

Som sagt, det finns olika anledningar till att folk kan uppleva viss trafik som trögflytande. Vi har historiskt haft en generell störning emot telia. Detta generella samtrafikproblem är löst. Istället för att komma med tråkiga och grundlösa anklagelser så kanske du kan ge oss ngt konstruktivt att arbeta med istället? Har du t.ex problem så får du gärna pm'a mig lite detaljer så kan vi kolla på det tillsammans. Jag har t.ex just nu en dialog med en annan medlem på detta forum.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Nu tycker jag mig ha löst problemet. Kan någon bekräfta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rrickard
Hej igen,

När jag kommer bo i en lägenhet med stadsnät så väljer Bahnhof dirr. Awesome.

Permalänk

Jag har ca 500-700GB trafik åt båda hållen per dag vilket funkar fin fint för mig men som sagt det är bra mycket mindre än dig. Detta är med blixtvik (de ända jag kunde hitta som erbjöd 100/100Mbit när jag skaffa fiber, resten var 10/1Mbit), jag vet inte om det spelar någon roll på hur stort fibernätet är men vårt fibernät består av ca 200 villor och här bor rätt så mycket gammlingar som inte använder datorer mycket utan har fiber till telefon och tv mest så jag tror vårt nätt är ganska nätt belastat, jag har även fått hastigheter bra bit över det jag betalar för ibland. Hmm du snacka om att de avsluta ditt abonnemang, jag är fortfarande bunden till BBB ADSL i ca 3 månader till+ uppsägnings tid tror jag, om jag skulle börja utnyttja den linan fullt ut 24/7 tror ni att de skulle kunna göra något liknande åt mig då? Kanske värt ett försök iof så får jag bara ut 14/2 från dem men det suger att ha tre bredbandsuppkopplingar (Fiber, ADSL och Turbo3G) och bara använda två.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej igen,

Ja, det är betydligt bättre hastighet nu, tack så mycket rrickard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej igen,

Mja jag vet inte, bättre men långt ifrån bra, har 10Mbit nu mot telia, men långt ifrån 100 :>

Visa signatur

Hej

Permalänk

Intressant tråd det här! Men vad är det du gör för att generera så mycket trafik?

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vidarvega
Intressant tråd det här! Men vad är det du gör för att generera så mycket trafik?

Vem är det du frågar?

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig våga pumpa den mängden trafik på en privat lina. Men å andra sidan verkar ju trådskaparen ha samma rädsla.

Permalänk
Medlem

Nu är väl det här fel tråd ang Teliaproblemet. Men jag ska bekräfta på måndag hur hastigheten funkar mellan Bahnhof -> Telia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vidarvega

Måste erkänna att jag blivit intresserad oxå :>
Vore kul att få veta vad ni kör för nått som drar så här mycket trafik...
Man misstänker ju att det är wääärsch

Permalänk

eller SPAM! hehehe.... det hade varit roligt ett och annat mail med den datamängden.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par servrar där hemma, som står och tuggar en hel del trafik.

Webserver - Förbrukar kanske 3GB per dag
Mailserver - Runt 1.5GB per dag.
Seedbox - Runt 1TB per dag
FTPserver - runt 400GB per dag.

Som ni ser är det Seedboxen och FTPn som drar mest
Men det är självklart endast mina semesterbilder, jag reser så himla mycket!

Permalänk
Medlem

Kul att folk gillar dina bilder iaf:)

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Skicka semesterfilmer till bekanta, såklart!

Visa signatur

smash?