Rättegången mot The Pirate Bay inleds

Permalänk
Hedersmedlem

märkligt nog finns både skivindustri och filmbolag kvar trots att man lärde sig kopiera kasettband, VHS, CD-skivor och byta filer direkt över fildelningsnätverk. Vem säger att bra film, musik, spel och mjukvara kommer försvinna för att fildelning existerar? Hmmm, låter som en förhastad slutsats kanske

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Finns det någon bettingsida där mann kan satsa cash på utfallet ?
Isf kanske man skulle lägga några tior på frikännande. Borde vara ganska
så höga odds på det.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Dom är åtalade för "förberedelse till brott mot upphovsrättslagen"
Källa

haha har aldrig hört uttrycket "förberedelse till brott mot upphovsrättslagen" innan

Vad kan då räknas som det? det är fan helt stört.

dessutom finns det redan en HD domslut om djupläkning och torrents borde väll vara ungefär som djupläkning?

Citat:

Så kallad djuplänkning till musikupptagningar i form av MP3-filer som omfattas av ensamrätt enligt 46 § upphovsrättslagen utgör inte ett straffbart tillgängliggörande för allmänheten. (NJA 2000 s. 292, Högsta domstolens dom 2000-06-15, mål nr. B 413-00).

Källa

så förstår inte varför det ens tas upp i domstol, man brukar ju gå efter HD:s praxis men har verkar det finnas starkare krafter bakom.

segt hoppas tpb vinner kommer vara där imorn i alla fall

Visa signatur
Permalänk
Slaget: Team SweC

Tror några har fått det lite om bakfoten. Hur kan ni dra paralleller till google och att det går söka fram torrents? Google baserar inte hela sin verksamhet på torrents och därför åtalas inte dem. Då hade man ju för längesedan åtalat google för spridning av barnporr och allt annat skit som finns där ute.

Nä, dem är åtalade för att dem dragit in massvis med pengar via annonser på piratbay och att hela deras verksamhet går ut på att sprida torrents till piratkopierat material. Dem kommer dömas och dem kommer nog att få använda sina annonspengar till å betala alla böter.

Det vi alla får hoppas på är att det inte blir fängelsestraff, det är det viktigaste.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
Tror några har fått det lite om bakfoten. Hur kan ni dra paralleller till google och att det går söka fram torrents? Google baserar inte hela sin verksamhet på torrents och därför åtalas inte dem. Då hade man ju för längesedan åtalat google för spridning av barnporr och allt annat skit som finns där ute.

Nä, dem är åtalade för att dem dragit in massvis med pengar via annonser på piratbay och att hela deras verksamhet går ut på att sprida torrents till piratkopierat material. Dem kommer dömas och dem kommer nog att få använda sina annonspengar till å betala alla böter.

Det vi alla får hoppas på är att det inte blir fängelsestraff, det är det viktigaste.

Peter Sunde inflikar att The Pirate Bay rent ekonomiskt har varit en förlustaffär, trots alla rykten om att fildelningssajten skulle göra stora pengar på sin massiva trafik. Grundarna uppskattar att kostnaden för att köpa in ny hårdvara och utöka bandbredden går loss på kostnader närmare 80 000 kronor i månaden för att kunna driva sajten

Källa

Enligt dom själva har dom inte dragit in "massvis med pengar på annonser"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stämda på 93 mille? Vilket jävla skit. Amerikanska skivbolagen kan ta o skita ner sig. För övrigt är det ju inte personerna som ligger bakom TPB som har delat ut materialet, det står ju användarna för. Vilket jävla skämt. Klart man ska betala för sig.
Men då kan man väl lika bra åtala vapentillverkare för alla mord som begåtts med deras vapen. Nä fyfan säger jag bara.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

skulle inte fallet ha så stora proportioner och ha ett så påtagligt tryck från omvärlden så är jag övertygade om att de åtalade skulle bli friade..
ingen har så vitt jag vet blivit dömd för att hänvisa till material som inte ligger på egna datorer/servrar, med den lagstiftning vi har.
Så att länka till material i små mängder är inte brottsligt, men i stora mängder så är det helt plötsligt eventuellt brottsligt? hur kan man överhuvudtaget döma folk när det inte finns någon klar lagstiftning? man måste ställa folk inför rätta och statuera exempel innan man kan införa nya lagar eller? det känns väldigt medeltid tycker jag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Slaget: Team SweC
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaskit
Peter Sunde inflikar att The Pirate Bay rent ekonomiskt har varit en förlustaffär, trots alla rykten om att fildelningssajten skulle göra stora pengar på sin massiva trafik. Grundarna uppskattar att kostnaden för att köpa in ny hårdvara och utöka bandbredden går loss på kostnader närmare 80 000 kronor i månaden för att kunna driva sajten

Källa

Enligt dom själva har dom inte dragit in "massvis med pengar på annonser"

Bara för att dem inte gått plus betyder de ju inte att dem dragit in massiva pengar, sen var dem lägger pengar på spelar ju ingen större roll.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
skulle inte fallet ha så stora proportioner och ha ett så påtagligt tryck från omvärlden så är jag övertygade om att de åtalade skulle bli friade..
ingen har så vitt jag vet blivit dömd för att hänvisa till material som inte ligger på egna datorer/servrar, med den lagstiftning vi har.
Så att länka till material i små mängder är inte brottsligt, men i stora mängder så är det helt plötsligt eventuellt brottsligt? hur kan man överhuvudtaget döma folk när det inte finns någon klar lagstiftning? man måste ställa folk inför rätta och statuera exempel innan man kan införa nya lagar eller? det känns väldigt medeltid tycker jag.

Nja.
Nu är det ju faktiskt så att våra lagar är uppbyggda delvis på det sättet.
Att lagar prövas i domstol osv.
Jag tycker iofs mycket med våra lagar känns medeltid men att dom ska prövas i domstol är inte en av dom sakerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för att dem inte gått plus betyder de ju inte att dem dragit in massiva pengar, sen var dem lägger pengar på spelar ju ingen större roll.

Ehm...jo, om en tjänst drar in mindre pengar än vad den kostar upphovsmannen så innebär det att den går med förlust, det är ganska precis definitionen på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du några bevis på detta att TPB dragit in en massa pengar? Sen är det inte det dom är åtalade för men det visste du kanske inte? Dom är däremot åtalade för länkning och det är vad bl.a Google mm sökmoteorer också gör men dom ska inte fällas för förberedelse till brott anser du :rolleyes:?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Har du några bevis på detta att TPB dragit in en massa pengar? Sen är det inte det dom är åtalade för men det visste du kanske inte? Dom är däremot åtalade för länkning och det är vad bl.a Google mm sökmoteorer också gör men dom ska inte fällas för förberedelse till brott anser du :rolleyes:?

Jojo, men det förstår du väl att filmindustrin inte kan åtala google? De skulle ju kunna skaffa sig ett regemente av advokater och bli friade, sånt kan vi inte ha! Nänä, slå på de som inte har råd att försvara sig istället, det är en sund strategi.
Om jag får gissa tror jag nog att piratebay tjänade in lite pengar en gång i tiden, men knappast nu längre. Det är nog inte så många företag som vågar annonsera där, så annonsintäkterna räcker nog knappt till att betala bandbredden. De skulle finansierat den med frivilliga, anonyma gåvor istället, i så fall skulle de nog inte kunnat bli åtalade för att ha drivit siten med vinstintresse. Fast det var ju inte det de var åtalade för.

Förberedelse till brott mot upphovsrättslagen? Det låter lite krystat tycker jag. Hur exakt förbereder man sig för det? Köper en dator och skaffar sig en internetuppkoppling? I så fall kan de ju åtala mig och dig också (jag förutsätter att du som läser detta äger en dator)
Eller är det för att man driver en sida som ger andra möjligheten till att bryta mot den? Borde inte den som laddar ner stå ansvarig för sina egna handlingar? Tillhandahållaren av verktyget som används till brottet är väl knappast medskyldig. I så fall ska jag åtala ICA för att de säljer köksknivar som man ju kan mörda någon med. Eller vägverket för att min katt blev överkörd när jag var liten. Fan, jag tror jag kan dra in en hacka och slippa jobba resten av mitt liv!

Nu när jag tänker på det kanske man kan åtala Sweclockers och alla dess användare också för att jag spenderar så mycket tid framför datorn på detta forumet. Hörni, hur mycker pengar har ni som jag skulle kunna kräva i skadestånd?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Från artikeln: Kräver 93 miljoner kronor i skadestånd för nio verk, bland annat Harry Potter och den första säsongen av TV-serien Prison Break.
Att bara att ha sett skiten borde vara straff nog, tortyr borde vara olagligt.

Annars tror jag det kommer gå trögt fram, visst lite skriverier och så men det dröjer länge innan någon dom kommer. Så det kommer inte precis vara så spännande den närmsta tiden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Ehm...jo, om en tjänst drar in mindre pengar än vad den kostar upphovsmannen så innebär det att den går med förlust, det är ganska precis definitionen på det.

På papper kan allt se dåligt ut, men hur är det i verkligheten?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk

De erbjuder en tjänst att dela filer på ett smidigt sätt, innehållet är upp till användarna.

Då kan man ju säga att de som tillverkar knivar förbereder till mord likaväl som att trackers förbereder för piratkopiering.

Permalänk

Vore ju lite kul att titta förbi igentligen och se hur degår Får se hurvida Sunde´s uttalande om att driva processen till sista instans stämmer/inte ett öre ska betalas ut.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Nja.
Nu är det ju faktiskt så att våra lagar är uppbyggda delvis på det sättet.
Att lagar prövas i domstol osv.
Jag tycker iofs mycket med våra lagar känns medeltid men att dom ska prövas i domstol är inte en av dom sakerna.

jo de lagar som finns prövas i domstol... men i det här fallet, om det ska vara illegalt med att hänvisa material som man själv inte sitter på till den stora massan, så behövs det stiftas nya tydligare lagar. Och inte använda de vi har för att på ett oklart sätt dömma ett par syndabockar. Bättre att stifta nya lagar och börja på ny kula och sen får de som vill, rätta sig efter lagarna medans de andra får ta konsekvenserna?!
antingen det... Eller fria de åtalade.
Men har för mig att det snackats om en ny lag, men kommer inte ihåg hur den är formulerad. Men med den nya lagen kan man ju isf inte döma för brott som begåtts tidigare än när lagen stiftades?!
någon som har bättre koll än mig på det här området?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Alla, vare sig de är för piratkopiering eller emot är fullt medvetna om att det PirateBay sysslar med, bottom line, är distribuering av upphovsrättsskyddat material. Det är hela konceptet bakom Pirate Bay. Sedan hur mycket man än fäster upp sig på teknikaliteter om att det endast är en sökmotor vars huvudsakliga innehåll är piratkopierat material, eller att det är torrents (som i sig är lagliga) är egentligen en skendebatt som de flesta som vill att det skall vara lagligt att ladda hem piratkopior och fortstta göra detta lurar sig själv med att delta i.

Sedan kan man diskutera var filerna lagras hur mycket man vill, det är en olaglig verksamhet att ladda hem dessa filer - således är det helt rimligt att de som tillhandahåller möjligheten för den aktiviteten straffas för det, oavsett om de själva har filerna eller inte.

Argumentet om att tekniken har förändrats och därmed är upphovsrättsbrott helt 'OK' håller inte. Det vi ser nu är snarare en process i hur lagen också förändras med tekniken och anpassar sig för de nya formerna för distribution av detta.

Sedan att det alltid funnits kopiering av kassettband, videofilmer och så vidare har ganska liten betydelse när man jämför omfattningen av dessa aktiviteter och den enorma spridning som Internet medför.

Det behövs dock någon slags mellanting, för båda sidor av debatten ser allting alldeles på tok för svartvitt. De stora bolagen med vinstintressen ser bara det svarta - och piraterna ser bara det vita. Det måste gå att finna lösningar som gör att det finns en 'harmlös kassettkopiering' trots de nya teknikerna, det vill säga en typ av upphovsintrång som man kan se mellan fingrarna för (jag tänker t.ex. på tjänster som Spotify, där man inte nödvändigtvis betalar fullpris för musik och skivor man lyssnar på - men ändå en viss summa för att lagligt få lyssna). Skulle tjänster som utnyttjar t.ex. P2P för detta komma, med en viss mindre summa för att ta del av det utbud som Internet medför så tror jag att de flesta skulle kunna gå med på det. Trots allt uppstår spridd kriminalitet oftast på grund av förlegade, principiella tankesätt som kan förändras bara producenterna ser grått, och konsumenterna därtill.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk

"Åtalas även för ett inbrott där två datorer och en bildskärm stulits från en skola i Bromölla 2002, där DNA-bevisning från blodspår åberopas..."

Vänta nu, DNA-bevisning för ett inbrott där två(?)datorer och en bildskärm försvann...år 2002...och åtalad först nu???

Det här luktar JÄVLIGT illa, har de avsatt resurser för att kunna snoka upp gammalt skit....som är 7(!)år gammalt, och som knappast berättigar till DNA tester i vanliga fall...??? Har de haft ett gäng kriminalare speciellt avsatta för att snoka i gamla brott som kan ha begåtts i hans närhetkrets?

Och så går våldtäktsmän och annat sjukt folk fria för att det inte finns resurser!!

Jag är emot upphovsrättsbrott, men detta är fanemig inte klokt! Hela jävla rättssystemet är ju köpt, ända nere från utredningsfolk upp till ministrar(Bodström).

Gör nåt era flata jävla svenskar!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweClockers
Carl Lundström: Född 1960. Står anklagad eftersom hans webbhotell Rix Port80 har levererat internetuppkoppling till fildelarsajten. Kan dömas till två års fängelse. Nekar till brott.

Så, där har ni svart på vitt.
Blir någon, någonsin anklagad för Fildelning, anmäl erat ISP för medhjälp..

För övrigt, så satt jag och funderade nyss en del..
Media snackar mycket om att dem åklagas för medhjälp till upphovsrättsbrott.
3-4 personer är vårat ansikte utåt nu och dessa herrar behöver allas stöd.
Tanken jag hade, vore ju att alla som kan och vill, kliver in i rättssalen och anmäler sig frivilligt till rättgången, på samma åtalspunkter som TPB-killarna är, dock neka till brott.
Tror nog att det blir liv i farstun om det stå 1 mille människor i rättegångssalen och skanderar totalt gentemot detta idotiska påfund!
Undra hur Hollywoodfacisterna och våra folkvalda facister(Regeringen) reagerar på det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
"Åtalas även för ett inbrott där två datorer och en bildskärm stulits från en skola i Bromölla 2002, där DNA-bevisning från blodspår åberopas..."

Vänta nu, DNA-bevisning för ett inbrott där två(?)datorer och en bildskärm försvann...år 2002...och åtalad först nu???

Dem måste ju få nån form av fällande dom, därför åtalas dem först nu, annars får dem ju våra folkvalda facister(Regeringe, återigen) och Hollywoodfacisterna ännumer skamsna blickar på sig..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood

Det här luktar JÄVLIGT illa, har de avsatt resurser för att kunna snoka upp gammalt skit....som är 7(!)år gammalt, och som knappast berättigar till DNA tester i vanliga fall...??? Har de haft ett gäng kriminalare speciellt avsatta för att snoka i gamla brott som kan ha begåtts i hans närhetkrets?

Stanna till och tänk efter nu... Eftersom han inte är dömd för brott tidigare fanns det inget DNA-prov att matcha mot 2002. Däremot så togs ett DNA-prov automatiskt när han blev misstänkt för denna pirate bay härvan 2006 och då låg detta gamla blodspåret och väntade på honom i databasen. Eller trodde du att det fanns ett nationellt DNA-register där alla ingick? Oavsett om man är dömd för ett brott eller inte? Som poliserna kan välja lite hur de vill ur dessutom? Det gör det nämligen inte... Då hade det varit illa som du säger men det är inte i närheten av hur det faktiskt fungerar.

De har avsatt exakt så mycket resurser som det går åt att stoppa in en bomullstops i munnen på honom. Ingenting alltså. Upp till honom att ge en bra förklaring till varför hans blodspår fanns på en skola efter ett inbrott... Om han brytit sig in på skolan sänker det den killen ganska ordentligt i mina ögon.

Permalänk
Medlem

93 mille, 15 mille, 6,75 mille, 1,2...

Ja lycka till säger jag bara. Fälls de spelar det ingen roll, de pengarna kan de se sig i månen efter. Spelar lika stor roll för sajtens existens. Ingenting förändras nu under denna rättegång eller om 5 år när det gäller fildelandet även om tekniken byter skepnad. Vi kan i alla fall vara nöjda med den del i världshistorien TPB ockuperar efter allt detta.

Slag i luften av en atombombs storlek kryddad med lite fallout i form av giftig badwill till film/musik industrin. Sicken jäkla fars detta kommer vara... Stefan och Krister! Gör en buskis om vansinnet snälla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Så, där har ni svart på vitt.
Blir någon, någonsin anklagad för Fildelning, anmäl erat ISP för medhjälp..

För övrigt, så satt jag och funderade nyss en del..
Media snackar mycket om att dem åklagas för medhjälp till upphovsrättsbrott.
3-4 personer är vårat ansikte utåt nu och dessa herrar behöver allas stöd.
Tanken jag hade, vore ju att alla som kan och vill, kliver in i rättssalen och anmäler sig frivilligt till rättgången, på samma åtalspunkter som TPB-killarna är, dock neka till brott.
Tror nog att det blir liv i farstun om det stå 1 mille människor i rättegångssalen och skanderar totalt gentemot detta idotiska påfund!
Undra hur Hollywoodfacisterna och våra folkvalda facister(Regeringen) reagerar på det?

Dem måste ju få nån form av fällande dom, därför åtalas dem först nu, annars får dem ju våra folkvalda facister(Regeringe, återigen) och Hollywoodfacisterna ännumer skamsna blickar på sig..

kliver du in, kliver jag in

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blind Byron
Om han brytit sig in på skolan sänker det den killen ganska ordentligt i mina ögon.

Det är 7år sedan, det är ganska lång tid om du inte själv visste det så människor kan förändras eller du kanske ser ner på folk som missbrukat, stulit eller liknande illegalt tidigare i sina liv?

Nu säger jag inte att just den här personen har ändrat sig men tycker du kan vara lite mer neutral i dina bedömningar av folk eftersom du inte vet ett skvatt om personen i fråga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
...Är det något som är värt att betala pengar för är det bra musik, bra spel och bra film. Ingen tvingar en att köpa det som inte är bra...

Har köpt tre filmer och två spel de senaste 5 åren, och det är för att jag tyckt att de varit bra !
Det tillverkas så mycket skit, och det är nästan omöjligt att veta vad man får före man provat! Inte många filmer från det här millenniet som jag anser är värda 50:- i inköp ens.. och att hyra filmer för 40:- st bara för att upptäcka att den var "dålig" känns inte heller kul..
Hade personligen klarat mig bra utan tvn men då man inte bor själv så..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaskit
Dom är åtalade för "förberedelse till brott mot upphovsrättslagen"
Källa

haha har aldrig hört uttrycket "förberedelse till brott mot upphovsrättslagen" innan

Vad kan då räknas som det? det är fan helt stört.

dessutom finns det redan en HD domslut om djupläkning och torrents borde väll vara ungefär som djupläkning?

Källa

så förstår inte varför det ens tas upp i domstol, man brukar ju gå efter HD:s praxis men har verkar det finnas starkare krafter bakom.

segt hoppas tpb vinner kommer vara där imorn i alla fall

så det finns redan ett prejudikat på detta, hoppas de åtalade vet om detta:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Fyra personer bakom fildelningssajten är åtalade för medhjälp och förberedelse till brott mot upphovsrättslagen.

/.../

Carl Lundström: Född 1960, företagare och entreprenör. Rättegången syftar till klargöra Lundströms roll i The Pirate Bay. Står anklagad eftersom hans webbhotell Rix Port80 har levererat internetuppkoppling till fildelarsajten. Kan dömas till två års fängelse. Nekar till brott.

Medhjälp till medhjälp borde väl den anklagelsen rubriceras? Får mig att dra på smilbanden lite och jämföra med någon som skänker ett kollegieblock till någon som skriver ner en handlingsplan på något brottsligt till en tredje person...

Fan, ska de inte ta och stämma de som dragit ledningarna snart också?

Ett stort skämt är vad det hela är och dessvärre ett som luktar illa men ändå kommer att sväljas med hull och hår.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Dom blir ju krävda på nästan 116 miljoner kr?
Men jag förstår inte riktigt vad dom ska bli "dömda" för.

.torrent filer är väl inte olagliga? Och dom har ju bara lagt upp en sida, där folk har haft möjligheten att ladda upp .torrent filer, eller?
Sen hade det väl vart lite tjafs om att dom hade haft reklam på sidan och "tjänat pengar" på sin olagliga sida.

Rätta mig om jag har fel, är nyfiken!

Permalänk

jadu Lillefredde.... jadu... Man kan ju fråga sig, dem har ju inte haft filerna hos sig som du säger, dem har ju bara haft som en samlingsplats där folk har kunnat lägga upp "genvägar" i form av torrent-filer.
Ibland undrar man om dem där gammla gamarna som sitter i regeringar och företag har nån ANING om hur torrents etc, fungerar...

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740