Samtliga distar + Ati 4850 filmproblem

Permalänk
Avstängd

Samtliga distar + Ati 4850 filmproblem

Godafton!

Har ett problem med att få igång linux riktigt. Lyckas trycka in fglrx-drivisar ordentligt och får rätt upplösning, glxgears fungerar och ger runt 1000 fps. Men när jag kollar på film får jag vertikala streck i filmen vid snabba kameraåkningar, typ som att jag inte har v-sync aktiverat.
Har lekt med massa inställningar i aticonfig och xorg.conf men får ingen riktig fnurr på det...

Dessa problem uppkommer på alla distar jag provat, Slackware, Ubuntu och Fedora. Någon som har förslag på lösningar? Verkar som ett vanligt problem när man googlar men det finns inte många konkreta lösningar som fungerar.

Permalänk
Medlem

Videotearing.
Antingen har du inte Vsync på eller så kör du med fel Vsync.
Testa också att köra openGL output i mediaspelaren.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Du borde definitivt få ut mer fps ur det kortet. Mitt gamla 9600Pro klarade av 1800FPS utan problem i OpenSuse. Mitt nuvarande 6600GT trycker ut ca 4500FPS i Foresight. Så kolla dina drivare först å främst (kör fglrxinfo så ser du så att rätt opengl drivare är inladdad).

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Jo låter som problem med drivisar, får cirka 17k fps i glxgears med 8800gt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker också att du får ut en skumt låg fps wit glxgears.
Du bör få mer än så.

Var säker på att du har de senaste fglrx drivrutinerna.
$ glxinfo | grep OpenGL

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Du borde definitivt få ut mer fps ur det kortet. Mitt gamla 9600Pro klarade av 1800FPS utan problem i OpenSuse. Mitt nuvarande 6600GT trycker ut ca 4500FPS i Foresight. Så kolla dina drivare först å främst (kör fglrxinfo så ser du så att rätt opengl drivare är inladdad).

Mitt 6600GT gav 14-15000, du måste haft ett dåligt val av drivers?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Mitt 6600GT gav 14-15000, du måste haft ett dåligt val av drivers?

Du är säker på att du inte kollade framesen? För 4-5K FPS verkar det vara många som får med 6600GT. Utan compiz matar den på med ca 6,5K FPS och stänger jag av ena skärmen så jag bara har en igång så kommer jag upp i 7,5K ca. Sitter med senaste releasen av stängda drivare från Nvivida.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

ATI drivers är inget att hänga i granen .. än .. har vissa problem med mitt ATI 4850 i gnu / linux också. Nästa dator där det enbart blir gnu / linux burk kommer jag att ha ett NVIDIA kort utan snack.

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem

http://www.ubuntuforeningen.se/joomla/bloggar/viewpost/129
För temporär lösning av flimmer problemet med compiz och ati.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk

Jag satt själv med förtvivlan att jag aldrig skulle bli av med tearing.
Efter några dagars googlande kom jag över någon tråd där SMPlayer med gl som output drivers rekommenderades, förmildrar tearingen helt klart mot när jag körde motsvarande fil med X11/opengl i VLC.
Har HD3470 med 9.12.

Visa signatur

Stationär: E4500, HD4830, BenQ G2200W XP SP3
Bärbar: Acer Travelmate 5730 Ubuntu 9.04

Permalänk
Avstängd

Har nu installerat om Ubuntu 8.10 och får lite över 10 000 fps i glxgears men.. Testade med SMPlayer, får samma tearingproblem med X11 som output. När jag testade gl så går filmen knappt att spela. Laggar och segar något oerhört. Jag har testat att spela både dvd och hd-filmer, med samma problem.

Någon som har en aning om det går att fixa på något sätt?