Permalänk
Medlem

Popcorn eller en PS3?

Tjnis!
Har sett att många säger att Ps3/Xbox skall man ha och andra säger att en multimediaspelare (typ Popcorn hour) är bättre.

Nu står jag i valet och kvalet eftersom dom rear ut både PS3;an och sänkt Popcorn Hour;n till 2500. Har varit inne på en Popcorn ett tag men aldrig kommit till skott. Behöver lite mer info om hur PS3;an fungerar och vad den klarar av.

Frågor:
Kan man koppla in externa HDD:s till en PS3? Hur fungerar det med ljudet. Har ett 5.1 system som jag skulle vilja använda. Går det att koppla till PS3:an eller kopplas det i Tv;n?
Får jag ut samma bildkvalitet?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Jag hade sagt PS3 då den är något aningen mer multimaskin än Popcorn Hour är.
Vet dock inte om Popcorn Hour har någon läsare som bluray om det behovet tränger på (kunde inte hitta något om det).

Nu är jag troligen lite partisk då jag valde PS3 själv men det är mitt strå till stacken ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Re: Popcorn eller en PS3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwEKEy
Tjnis!
Frågor:
1. Kan man koppla in externa HDD:s till en PS3?
2. Hur fungerar det med ljudet. Har ett 5.1 system som jag skulle vilja använda. Går det att koppla till PS3:an eller kopplas det i Tv;n?
3.Får jag ut samma bildkvalitet?

Tacksam för alla svar!

1. Jadå, bara de är formaterade i FAT32.
2. PS3 kan ta röd/vit, Optisk kabel och HDMI för ljud. HDMI går in i TV eller Förstärkare, Optisk finns nog bara till förstärkare.
3. Bäst kvalitet har HDMI vilket PS3 har.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt av några problem med flickvännens externa hdd på min PS3 så det är inga problem.

5.1 kan du koppla till din PS3 på två sätt.
1. Du kör din hdmi genom förstärkaren som tar upp ljudet och skickar bild vidare till tv:n (om du har saker som klarar detta)
2. Använd den optiska utgången mellan PS3 och förstärkare (detta använder jag)
Sen har du "scart" men detta ger bara stereo vad jag vet
Bildkvaliten är utomordentlig om jag får säga mitt men detta har oftast mer med tv/proj än med PS3:an i sig att göra.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera PS3.

Visa signatur

2x HP ProLiant DL380 G5, Xeon E5430, 44GB Ram, VMware ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Popcorn hour i alla dagar.

Negativt med popcorn:

Ingen spelmaskin (såklart
Ingen blu-ray läsare (har ingen optisk alls)

Positivt med popcorn

Tar dubbelt så många format som PS3 (den tar allt)
Helt tyst
Tar mycket mindre ström

Du måste förstå att du har en mycket mera inställningar på popcorn som har med media att göra.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs
Skulle inte det med formatstöd ändras i och med nya divx? kollade aldrig så noga så du får gärna svara ^^; vet i alla fall att .mkv skulle stödjas snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vad du skall ha den till. PS3 för spel och Popchorn Hour för film. Själv har jag båda.

Problemet med PS3 är att den inte tar alla videoformat, har tex. inte lyckats spela upp HD film från min PS3, något som Popcorn Hour klarar galant.

Det positiva med PS3 är ju såklart att man kan spela på den med. Valet är ditt men tänk på att PS3 är en spelmaskin och Popcorn Hour är en mediaspelare!

Permalänk
Medlem

Playstation 3 har ju stöd för DivX filmer, vilket är mycket bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Playstation 3 har ju stöd för DivX filmer, vilket är mycket bra!

Jo det är bra, men om han nu inte enbart vill titta på DivX filmer då? Själv tankar jag allt i Mkv nuförtiden, men om stöd för det kommer kanske PS3:an inte är så dum.

Man kanske kan stå ut med att PS3:an inte klarar allt eftersom man får så mycket mer jämfört med Popcorn. Dessutom kan man ju koda filmerna på datorn i realtid med tex. TVersity

Permalänk
Medlem

Med den nya PS3 Media Server programvaran ( http://ps3mediaserver.blogspot.com/ ) så tror jag inte jag har stött på något format som PS3:an inte spelar upp, streamar mkv i alla upplösningar osv, klockrent.

Måste testas för att upplevas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opcon
Med den nya PS3 Media Server programvaran ( http://ps3mediaserver.blogspot.com/ ) så tror jag inte jag har stött på något format som PS3:an inte spelar upp, streamar mkv i alla upplösningar osv, klockrent.

de måste jag testa, har inte lyckats få TVersity att funka...

Permalänk
Medlem

Som för-föregående talare; Ps3:an och Ps3Mediaserver (på en tillräckligt kraftig burk) spöar ALLA tillgängliga media extenders idag. Strömmar allt (via Transcoding/Muxing beroende på inställningar), subtitles, ogg, flac, rss-läsare, webradio. 'Nuff said

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sibe
de måste jag testa, har inte lyckats få TVersity att funka...

Gör det.

Det fina är att den klarar streama dvd osv direkt från iso filer, va igång och streamade alla filmer på c:a 2min med denna programvaran, väldigt enkel och väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste hårddisk till PS3 vara FAT32? Även externa diskar? I så fall är det ju värdelöst med tanke på att .mkv-filer oftast är >4 GB.

Själv kör jag (hos farsan) Popcorn Hour med 16GB minneskort. Ingen HD behövs, helt ljudlöst.

Men om PS3 stödjer .mkv lika bra som Popcorn Hour, med externa och interna undertexter och filer större än 4GB så är PS3 ett grymt alternativ.

Edit: jag personligen vill inte strömma media utan köra direkt från hårddisk/minneskort, funkar inte det är lösningen inte bra.

Permalänk
Medlem

PS3:an i dagsläget stödjer inte .mkv uppspelning från intern eller extern disk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Gör det.

Det fina är att den klarar streama dvd osv direkt från iso filer, va igång och streamade alla filmer på c:a 2min med denna programvaran, väldigt enkel och väldigt bra.

det fungerar grymt bra! å tog typ 1 min att få igång det Nu kanske jag äntligen kan sälja min popcorn hour! Någon som vill köpa

Permalänk
Medlem
Citat:

det fungerar grymt bra! å tog typ 1 min att få igång det Nu kanske jag äntligen kan sälja min popcorn hour! Någon som vill köpa

Kalas!

När du petat in dina filmer/musik/bilder mappar så är det bara att titta vidare på webradio delen, det krävs lite konfiguration i en config fil, men enkelt att lösa, finns hjälp att få i forumet på PS3 Media Server sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade också funderingar på popcorn, men det sluta med att jag köpte en
Dane-Elec So Smart... Jag kan bara säga att den är grym..Den klarar det mesta..

Titta gärna på den och ta en funderare...
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=116649

PS3 råder jag inte dig att köpa om du ska titta på media av olika slag, den klarar av för lite förmat...Men om du vill spela, så är det ju den ultimata maskinen..

Permalänk
Medlem

Hittade tråden jag skrev på playstation-3.se om hur min media server + ps3 ser ut.

Quick and dirty detta vad som hamnade brevid min PS3:a

http://www.dustinhome.se/pd_5010134519.aspx?
http://www.dustinhome.se/pd_5010207731.aspx?
http://www.dustinhome.se/pd_5010115101.aspx? <- 2st

Windows 2003 server med PS3 Media Server som en tjänst, + att jag tankar allt direkt på burken.

Kostnad: 4627:- 2gb ram hade jag liggandes hemma.

lösningen fungerar klockrent för mig, burken är tyst, har ett nätagg på bara 100W, och så ser den jävligt snygg ut brevid min PS3:a

Har en 1TB usb disk kopplad till den som går som backup.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kalas!

När du petat in dina filmer/musik/bilder mappar så är det bara att titta vidare på webradio delen, det krävs lite konfiguration i en config fil, men enkelt att lösa, finns hjälp att få i forumet på PS3 Media Server sidan.

Nice. vilka inställningar skall man göra för att få bästa möjliga bildkvalitet. Streamar från riggen i sign, så den borde klara av det mesta. Vill ha 5.1 ljud och full hd 1080i om det går, och så lite förlust/artefakter som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nice. vilka inställningar skall man göra för att få bästa möjliga bildkvalitet. Streamar från riggen i sign, så den borde klara av det mesta. Vill ha 5.1 ljud och full hd 1080i om det går, och så lite förlust/artefakter som möjligt.

Kör du med kabel eller trådlöst till PS3:an?

När jag körde trådlöst i början hade jag lite problem med 720p och uppåt, sitter ju bara 54mbit kort i PS3:an, men PS3 Media Server har nu inställningar för att automatiskt anpassa kvaliten efter bandbredd.

Men jag vill inte tumma på kvaliten så jag kör gigabit all the way PS3<->Media Server burk.

Med kabel och din rigg i sign skall du inte ha några problem att streama fullhd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kör du med kabel eller trådlöst till PS3:an?

När jag körde trådlöst i början hade jag lite problem med 720p och uppåt, sitter ju bara 54mbit kort i PS3:an, men PS3 Media Server har nu inställningar för att automatiskt anpassa kvaliten efter bandbredd.

Men jag vill inte tumma på kvaliten så jag kör gigabit all the way PS3<->Media Server burk.

Med kabel och din rigg i sign skall du inte ha några problem att streama fullhd.

jag kör gigabit. har inga problem, förutom en del artefakter, tänkte om det gick att dra upp kvalité ytterligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
@AkUs
Skulle inte det med formatstöd ändras i och med nya divx? kollade aldrig så noga så du får gärna svara ^^; vet i alla fall att .mkv skulle stödjas snart.

Om du pratar popcorn så klart den tar .mkv

Den käkar tom. ihoppackat skit som .iso .img

Inget format jag lagt över på popcornen som den inte klarat.

Sen har juh popcornen trevliga nätverks funktioner som bit-torrent client, Samba FTP NFS m.m.

När jag köpte den hade den lite tendens att vara lite instabill i mjukvaran men den senaste updaten gör den mycket bra!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Om du pratar popcorn så klart den tar .mkv

Den käkar tom. ihoppackat skit som .iso .img

Inget format jag lagt över på popcornen som den inte klarat.

Sen har juh popcornen trevliga nätverks funktioner som bit-torrent client, Samba FTP NFS m.m.

När jag köpte den hade den lite tendens att vara lite instabill i mjukvaran men den senaste updaten gör den mycket bra!

Tack för svaret och ber om ursäkt för missförståndet då det var PS3 jag menade, den skall ju få en uppdatering så fort nya divx kommer ut (divx9 eller vad det hette som skulle få utökat formatstöd) PS3:an är ju divxcertifierad så den måste få uppdateringen)

Dock så var ditt svar lika intressant då jag inte viste helt vad Popcorn var kapabel till helt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ändrade min post här efter jag läst runt lite mer på olika forum. PS3mediaservern borde jag alltså kunna ladda hem till min bärbara dator och sen koppla den till PS3;an?
Har en Zepto 6224W som borde fungera att köra med.
**Men vad är det för kabel jag ska ha mellan datorn och ps3? Och måste jag ha någon snabb uppkoppling till internet för att det skall fungera (har jag icke)?

Tack för all hjälp hittills! Lutar mot en PS3!

Visa signatur

Intel Core i5 @ 2,67Ghz | Hydro H50 | Corsair 12GB 1600Mhz XMS3 | Radeon HD5850 | ASUS P7P55D-E PRO P55 | Corsair TX 650W | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Re: Re: Popcorn eller en PS3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sonyboj
1. Jadå, bara de är formaterade i FAT32.
2. PS3 kan ta röd/vit, Optisk kabel och HDMI för ljud. HDMI går in i TV eller Förstärkare, Optisk finns nog bara till förstärkare.
3. Bäst kvalitet har HDMI vilket PS3 har.

Ursäkta att jag frågar men vad menar du att bäst kvalitet har HDMI vilket PS3 har?????menar du att popcorn inte har det eller vad?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Popcorn eller en PS3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonthan
Ursäkta att jag frågar men vad menar du att bäst kvalitet har HDMI vilket PS3 har?????menar du att popcorn inte har det eller vad?

popcorn har också HDMI

Permalänk
Medlem

Hehe nu börjar det bli hetluft på tråden!

Men vad tror ni? Skulle det fungera att köra PS3MediaServer på min bärbara Zepto 6224W? Eller är den för trög?

Bytte upp processern till en Intel Core 2 Duo T8300 2,4Ghz och en lite snabbare HDD 7200rpm.
Kör Vista 64bit.

Tacksam för alla tankar. Måste nämligen bestämma mig snarast

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade på ett annat forum att det verkar fungera med min bärbara dators kapacitet. Det skall iallafall fungera med 720 utan problem. 1080 kanske blir för bra. Det får jag testa.

En sista fråga innan jag åker ner på stan och handlar en PS3. På alla forum så säger folk att dom kopplar PC-router-modem och sen PS3-modem. Eftersom jag inte har något direkt bredband utan sitter på ett 3G mobilet atm... Tror ni att man kan koppla PS3 direkt till den bärbara datorn med en nätverkskabel eller är internetuppkoppling ett måste? (Ska använda PS3MediaServer)

Please help.. Har sjukt beslutsångest

Visa signatur