Permalänk
Medlem

Rengöring av plasma?

Hur rengör man på bästa sätt bildskärmen på en Panasonic TH-42PX80? I bruksanvisningen står det så här:

"Regelbundet underhåll: Torka försiktigt bort smutsen från ytan med en mjuk tygduk. Vid svår nedsmutsning: Torka rent ytan med en mjuk duk, som har fuktats i rent vatten eller en utspädd rengöringslösning (1 del rengöringsmedel till 100 delar vatten). Använd sedan en mjuk och torr tygduk för att torka av ytan tills den är torr"

Varför jag frågar är för att jag hört någonstans att man inte skall rengöra "bildskärmsytan" med den rengöringduk som följer med tvn då den repar skyddsglaset. Någon som kan rekomendera en säker "repsäker" metod?

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Hedersmedlem

Vore ju jävla dumt att skicka med en rengöringsduk som repar skyddsglaset.. varför skickar de i så fall med den över huvud taget?

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Vore ju jävla dumt att skicka med en rengöringsduk som repar skyddsglaset.. varför skickar de i så fall med den över huvud taget?

Ja inte vet jag men har ialf blivit strängt avrådd att använda den, råd mottages gärna som sagt.

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Inaktiv

Jag har en PX70. Jag använder fiberduk som jag köpt på rusta.

Jag blöter och vrider ur den och sedan torkar jag av tv:n. Efter använder jag en torr fiberduk. tv:n blir ren och fin igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight

Nu var det väl så att de som sagt att man inte ska använda den medföljande tycker man ska använda "bättre" fiberdukar.

Men i stort sett vilken vanlig "microfiberduk" som helst går väl bra att använda?

Ifall det blir repor så beror det ju inte så mycket på duken... det vet väl ni som tvättat/vaxat bilar och repat lacken? Det är SMUTSEN som man drar med i duken som repar. Fast å andra sidan... HUR smutsig blir en tv/bildskärm? Det är ju bara lite "damm".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Nu var det väl så att de som sagt att man inte ska använda den medföljande tycker man ska använda "bättre" fiberdukar.

Men i stort sett vilken vanlig "microfiberduk" som helst går väl bra att använda?

Ifall det blir repor så beror det ju inte så mycket på duken... det vet väl ni som tvättat/vaxat bilar och repat lacken? Det är SMUTSEN som man drar med i duken som repar. Fast å andra sidan... HUR smutsig blir en tv/bildskärm? Det är ju bara lite "damm".

Jag har kanske lyssnat för mycket på pedanterna, den medföljande rengöringsduken kanske funkar bra ändå.

Mvh
Isak

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet har väl alla (?) plasmaskärmar en glasskiva framför själva skärmen och glas är ganska tåligt. Tror det är svårt att skada den. LCD däremot är lurigare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
Såvitt jag vet har väl alla (?) plasmaskärmar en glasskiva framför själva skärmen och glas är ganska tåligt. Tror det är svårt att skada den. LCD däremot är lurigare...

Skadas tror jag inte den gör av att använda den medföljande rengöringsduken, repas däremot det kanske den gör och det vore väl synd om det finns något sätt att rengöra den utan att detta händer.

Mvh
Isak

Visa signatur

Permalänk
Medlem

plasma = glasruta dvs fönsterputs + torr trasa/ej luddande papper

Visa signatur

2x HP ProLiant DL380 G5, Xeon E5430, 44GB Ram, VMware ESX 3.5

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb
Såvitt jag vet har väl alla (?) plasmaskärmar en glasskiva framför själva skärmen och glas är ganska tåligt.

Oftast ligger det en plastfilm framför glaset med och den kan repas rätt så lätt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Oftast ligger det en plastfilm framför glaset med och den kan repas rätt så lätt.

Något förslag på hur man kan rengöra en PX80 samtidigt som man inte repar den?

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Kör med en mjuk mikrofiberduk som föreslagits, antingen tar du den som följer med eller så köper du en annan.

Jag har köpt den här på Classe: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=30994068 och använder den till mina LCD-TV:s och -datorskärmar men den ska funka fint även till Plasma-TV. Den är nog lite större än den som följer med din TV så den kanske är lättare att använda. Man kan även fukta trasan med vatten så får man bort lite värre fläckar men torr så tar den utmärkt bort fingeravtryck och sånt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Kör med en mjuk mikrofiberduk som föreslagits, antingen tar du den som följer med eller så köper du en annan.

Jag har köpt den här på Classe: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=30994068 och använder den till mina LCD-TV:s och -datorskärmar men den ska funka fint även till Plasma-TV. Den är nog lite större än den som följer med din TV så den kanske är lättare att använda. Man kan även fukta trasan med vatten så får man bort lite värre fläckar men torr så tar den utmärkt bort fingeravtryck och sånt.

Får nog bli en sådan microfiberduk, får dra till Clas Ohlson imorgon. Vore synd att få en repa på min nya fina plasma, den blänker så fint

Mvh
Isak

Visa signatur