Permalänk
Medlem

Ssd?

Någon som har satt in en SSD disk i sin macbook?

Är riktigt sugen, men hittar inga testar. Bara några få startauppexmepel på youtube!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Det ska fungera bra så länge disken passar rent fysiskt. Dvs inte tjockare än 9,5mm och en SATA-kontakt.

I övrigt så kommer de långsamma SSD:erna vara långsamma och de snabba vara snabba även i Macbooken.

Det är nog bara till att söka efter tester på den modell du funderat på att köpa. Själv är jag lite intresserad av denna när den väl kommer: http://www.pcper.com/article.php?aid=666&type=expert&pid=1

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag funderar själv på 2 alternativ just nu:
Intel X25-M 80GB och använda den 250GB som kommer med macbooken i ett externt chassi.

eller

Original 2.5" disk på 250GB får sitta kvar för lagring, och montera en Intel X25-E 32GB i dvd-spelarens fack med lite enkla modifieringar. Då måste jag dock dessutom köpa en extern dvd-enhet, antagligen den som finns till air, vilket innebär ytterligare en tusenlapp i utgifter, så jag får se vad jag kör på.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att superdriven till MBA har nån meckig USB-kontakt som inte passar i en vanlig datamaskin.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk
Jag funderar själv på 2 alternativ just nu:
Intel X25-M 80GB och använda den 250GB som kommer med macbooken i ett externt chassi.

eller

Original 2.5" disk på 250GB får sitta kvar för lagring, och montera en Intel X25-E 32GB i dvd-spelarens fack med lite enkla modifieringar. Då måste jag dock dessutom köpa en extern dvd-enhet, antagligen den som finns till air, vilket innebär ytterligare en tusenlapp i utgifter, så jag får se vad jag kör på.

Jag funderar också lite på alternativ två. Dock så fungerar inte Air-superdriven så bra till andra maskiner precis som jonasc säger. Macbook Airs USB-kontakt har lite mer krut än vanlig USB-kontakter som den använder för att driva enheten. Min externa DVDRW-enhet till min Dell D430 drivs med en specialkontakt som är inbakad tillsammans med en USB-kontakt, specialkontakten är extra ström. Så det verkar som att en vanlig USB-kontakt inte kan driva en optisk enhet själv.

Man får väl i så fall fixa någon annan ful enhet som man gömmer när man inte använder den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Jag är ganska säker på att superdriven till MBA har nån meckig USB-kontakt som inte passar i en vanlig datamaskin.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)