Permalänk
Medlem

Religioner och fossila fynd

som ni kan se utav topic är det 2 saker som motsäger sig varandra, MEN vad anser de olika religionerna om fossila fynd?

några kristna anser till exempel att gud skickade fossil till jorden för att testa människor, dock en åsikt som inte backas upp av bibeln, men vad anser de riktigt religiösa och lite smått hatiska till allt som går emot bibeln?

och vad anser t ex Islams ledare/tillbedjande om fossil?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

A: Fossilerna är inte så gamla som forskare säger att de är, deras dateringsmetoder är inte tillförlitliga.
B: Gud placerade fossilerna i jorden för att testa oss.
C: Satan placerade fossilerna i jorden för att lura oss.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Har även hört från en kille som trodde att det fortfarande fanns dinosaurier idag... dom lever i afrika Det hela "jorden är 5000år gammal" eller vilket antal år det nu är..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
A: Fossilerna är inte så gamla som forskare säger att de är, deras dateringsmetoder är inte tillförlitliga.

hur kan man datera fynd då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
hur kan man datera fynd då?:)

Jag är inte direkt någon expert på ämnet, men så vitt jag vet så mäter man sönderfallet i olika radioaktiva isotoper i fossilen. Kol-14-metoden eller uran-bly-metoden t ex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiocarbon_dating
http://en.wikipedia.org/wiki/Uranium-lead_dating

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Ca 40 minuter in i dokumentären religious(2008), där Bill Maher intervjuvar Ken Ham på The Creation Museum.
Där förklaringen förenklat blir att en enorm konspiration pågår mellan vetenskapsmän inom alla olika områden.

Ken Ham säger sedan i slutet att han förstår varför majoriteten(syftar på vetenskapsmän) inte vill acceptera sanningen, människan är en syndare. Människan gör uppror mot hans skapare.
*edit*
Förtydligande. Alla dinosaurier var självklart växttätare inkl tyrannosaurus, de lekte och passade människobarnen för runt 5000år sedan. Detta enligt det välkända museumet The Creation Museum. Där den som är ansvarig, anklagade vetenskapsmän för att medvetet ljuga för att göra uppror mot "deras skapare". Obs inte enbart anklaga utan även okunskap.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Jag är inte direkt någon expert på ämnet, men så vitt jag vet så mäter man sönderfallet i olika radioaktiva isotoper i fossilen. Kol-14-metoden eller uran-bly-metoden t ex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiocarbon_dating
http://en.wikipedia.org/wiki/Uranium-lead_dating

Jepp, men i praktiken dateras de efter vilket lager/strata de ligger i. Detta strata har i sin tur daterats med bland annat radiometrisk datering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Jag är inte direkt någon expert på ämnet, men så vitt jag vet så mäter man sönderfallet i olika radioaktiva isotoper i fossilen. Kol-14-metoden eller uran-bly-metoden t ex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radiocarbon_dating
http://en.wikipedia.org/wiki/Uranium-lead_dating

förlåt, var otydlig!

menar: vad för metod vill de religösa använda för att datera fynd då?

bättre så?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
förlåt, var otydlig!

menar: vad för metod vill de religösa använda för att datera fynd då?

bättre så?:)

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
http://www.genesis.net.au/~bible/bible.gif

dinosaurierna omnämns väl inte i den?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
dinosaurierna omnämns väl inte i den?:)

Och logik är deras starka sida? Hälften av det kristna tror på omnämns inte i bibeln, och hälften av det som omnämns tror de inte på. Hyckleri så det förslår.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Och logik är deras starka sida? Hälften av det kristna tror på omnämns inte i bibeln, och hälften av det som omnämns tror de inte på. Hyckleri så det förslår.

stämmer nog väldigt bra det:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

De flesta religiösa och sekulariserade "semi"- eller "slentrian"-religiösa ser dock inga problem med evolution eller fossil. Detta gäller även bildade teologer som präster som begriper att det bara blir pannkaka om man bokstavstolkar bibeln, reducerar den till ett moralbudskap eller fakta-/historie-bok. Kreationisternas Gud är tvärt om ganska liten; trivial, icke-mystisk, bokstavlig och antropofierad. I en parallell till "pseudovetenskap" skulle man kunna kalla kreationism för "pseudoteologi". Kreationister är dock de som hörs mest och mest uppmärksammas i skräckblandad förtjusning av media.

Nicolas Steno, stratigrafins och geologins fader på 1600-talet var djupt religiös och den som för första gången började ana sig till att jorden var mycket mycket mycket äldre än vad de flesta föreställde sig.

Det mest beklämmande med kreationister är att de försöker monopolisera tron och tyvärr är vi skeptiker och ateister rätt duktiga att ge vatten på deras kvarn; genom att angripa religion i stället för pseudovetenskap (och blanda ihop dessa) riskerar vi att fjärma "sekulariserade troende" och få dem att tro att det är vi, inte ID-tomten, som är intolerant.

De punkter som Loaded visar är tyvärr riktiga, men gäller då förstås fundamentalisterna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Lite synd att vi aldrig får några av de där inbitna troende att skriva i en sån här tråd... det blir lite ensidigt Hade varit kul om en såndär hällörad individ med extrema religiösa åsikter blandade sig in i leken...

Och det måste ju finnas NÅGON muslim här på forumet som kan berätta hur de ser på saken. Torde ju även finnas någon jude... eller är alla som är intresserade av teknik ateister by default?

Permalänk
Medlem

Hur kan du tro att en troende muslim/kristen/jude inte skulle kunna ta till sig evolutions teorin?
Ett bra exempel på det är en klasskamrat till mig, han är troende kristen (på riktigt) men ändå läser han en naturvetenskapligt inriktad utbildning, det finns väldigt många såna personer. Bara för att man är troende betyder det inte att man är dum i huvudet och inte inser att evolutionen tog plats.

De som tror att jorden bara är ett par tusen år gammal är en liten men högljudd (mycket media uppmärksamhet pga deras extrema hållning) grupp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Hur kan du tro att en troende muslim/kristen/jude inte skulle kunna ta till sig evolutions teorin?
Ett bra exempel på det är en klasskamrat till mig, han är troende kristen (på riktigt) men ändå läser han en naturvetenskapligt inriktad utbildning, det finns väldigt många såna personer. Bara för att man är troende betyder det inte att man är dum i huvudet och inte inser att evolutionen tog plats.

De som tror att jorden bara är ett par tusen år gammal är en liten men högljudd (mycket media uppmärksamhet pga deras extrema hållning) grupp.

Nej, men då är man å andra sidan en enorm hycklare istället.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Lite synd att vi aldrig får några av de där inbitna troende att skriva i en sån här tråd... det blir lite ensidigt Hade varit kul om en såndär hällörad individ med extrema religiösa åsikter blandade sig in i leken...

Och det måste ju finnas NÅGON muslim här på forumet som kan berätta hur de ser på saken. Torde ju även finnas någon jude... eller är alla som är intresserade av teknik ateister by default?

håller med dig, men det kanske är för mkt motbevis mot bibeln/gud när man börjar prata om fossila fynd:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Nej, men då är man å andra sidan en enorm hycklare istället.

Varför det? Religion har utvecklats och det ska världen vara jävligt glad över.

Varför bry sig om dom är hycklare, låt dem tro så länge det inte skadar samhället och andra människor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Varför det? Religion har utvecklats och det ska världen vara jävligt glad över.

Varför bry sig om dom är hycklare, låt dem tro så länge det inte skadar samhället och andra människor.

Han är en hycklare eftersom evolutionen motsäger skapelseberättelsen (pratar bara om den judiska/kristna/muslimska nu), och om man då erkänner att den inte stämmer... varför ska man tro på något av det andra som står i religionernas heliga böcker?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Han är en hycklare eftersom evolutionen motsäger skapelseberättelsen (pratar bara om den judiska/kristna/muslimska nu), och om man då erkänner att den inte stämmer... varför ska man tro på något av det andra som står i religionernas heliga böcker?

Jag är själv ateist men är det inte möjligt att det står en osanning i en bok där det också finns sanning.

Men jag tror att det modern kristendom tar från bibeln är för det mesta de moraliska och etiska budskap den innehåller, till viss del iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Jag är själv ateist men är det inte möjligt att det står en osanning i en bok där det också finns sanning.

Men jag tror att det modern kristendom tar från bibeln är för det mesta de moraliska och etiska budskap den innehåller, till viss del iaf.

Javisst kan det även finnas sanning i en bok som innehåller osanning, men när boken ifråga använder sin egen ofelbarhet som enda källa måste man inse att den inte håller måttet... speciellt inte när det finns andra, mer pålitliga källor som säger annat.

Sen förstår jag inte varför någon skulle använda biblen som moraliskt rättesnöre. Ett mer omoraliskt verk får man leta efter... Sen kan man ju även poängtera att de eventuella moraliska läxorna i bibeln är sekulära och ger på så sätt inte bibeln någon större relevans i moraliska frågor än valfri filosofisk text.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Men jag tror att det modern kristendom tar från bibeln är för det mesta de moraliska och etiska budskap den innehåller, till viss del iaf.

Jag säger inte emot dig vad gäller att troende får tro precis vad de vill och om det får dem att må bättre... fine by me. Det är bara synd att de där extremisterna inte skriver nånting här.

Och anledningen till att jag skulle vilja höra en muslims eller judes åsikt är för att de inte får komma till tals i "debatten". Utan i mediabruset är det bara forskare vs extremkristna som hörs. Vilket är tråkigt. Eller ja... tråkigt är det ju inte, det är ju aldrig en lugn stund, men det är samtidigt svårt att skaffa en bra överblick som utomstående. Jag kunde verkligen inte bry mig mindre om evolutionsteorierna eller motpartens argument, men för det så skulle jag ändå vilja veta vad alla läger tycker och tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Varför det? Religion har utvecklats och det ska världen vara jävligt glad över.

Varför bry sig om dom är hycklare, låt dem tro så länge det inte skadar samhället och andra människor.

Religion skadar samhället och andra människor.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Varför bry sig om dom är hycklare, låt dem tro så länge det inte skadar samhället och andra människor.

Därför att det går ut över andra. Det vet du väl? Varför frågar du ens?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Därför att det går ut över andra. Det vet du väl? Varför frågar du ens?

Kom att tänka på att det var lite dumt uttryckt av mig. Jag menar att själva hyckleriet i sig inte går ut över andra människor, och att attackera själva hyckleriet är bara onödigt.

Självklart vet jag att religion påverkar andra människor än de troende själva, ofta på ett mycket dåligt sätt.

Permalänk
Medlem

Även om jag håller med om att religion oftast är något negativt så ska man inte underskatta vikten av religionens betydelse historiskt sett. När människan inte har något hopp om en bättre framtid (som jag misstänker att många haft i diverse krig o.s.v.) så är förmodligen religionen den tröst som gjort att man orkat leva vidare. Många behöver något att tro och hoppas på för att inte bryta ihop helt.

Dock säger jag inte att detta uppväger nackdelarna eftersom religion är grunden till oändligt många konflikter.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Och logik är deras starka sida? Hälften av det kristna tror på omnämns inte i bibeln, och hälften av det som omnämns tror de inte på. Hyckleri så det förslår.

Hur menar du nu?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att evolutionsteorin är bevisad?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Är det inte så att evolutionsteorin är bevisad?

Det korta svaret är ja, idag vet man bortom allt rimligt tvivel att evolutionsteorin stämmer.

Det kanske lite väl anala svaret är att bevis inte hör till empirisk vetenskap utan till den deduktiva, som matematik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Hur kan du tro att en troende muslim/kristen/jude inte skulle kunna ta till sig evolutions teorin?
Ett bra exempel på det är en klasskamrat till mig, han är troende kristen (på riktigt) men ändå läser han en naturvetenskapligt inriktad utbildning, det finns väldigt många såna personer. Bara för att man är troende betyder det inte att man är dum i huvudet och inte inser att evolutionen tog plats.

De som tror att jorden bara är ett par tusen år gammal är en liten men högljudd (mycket media uppmärksamhet pga deras extrema hållning) grupp.

Problemet med det här är att väldigt få verkligen greppar vad det faktiskt är som modern evolutionsbiologi besvarar.
Det är inte bara något generellt påstående om att alla arter har ett gemensamt ursprung utan förklarar utöver detta även hur alla dessa egenskaper vi kan se i de olika arterna kommit att vara där.

På ytan kan det låta lite oskyldigt, men det är det faktiskt inte.
Varför finns kärlek och varför är det som det är? Svaret finns inte i religion eller spiritualism, svaret finns i biologi.
Varför finns vänskap och varför är det som det är? Svaret finns inte heller här i någon religion utan i biologi.
Det gäller alla svar du kan komma på angående vår och andra arters existens, evolutionsteorin har långt mer djupa konsekvenser kring existentiella frågor än vad de flesta förstått.
Meningen med livet, i den mån det nu finns ett objektivt svar på det, har besvarats från biologi.

Detta är frågor som religiösa tidigare trott att de har haft svaren på, orsaken till att så många religiösa nu påstår sig acceptera evolutionsteorin är nog till stor del orsakad av att de ännu inte förstått vad de accepterat.

Påven Johannes Paulus II erkännande av evolutionsteorin brukar ofta tas som ett exempel på hur progressiv religiösa kan vara när det kommer till nya vetenskapliga fynd (även om det nu tog nästan 200 år), men inte ens han ville inte köpa alla implikationerna.
Han tyckte inte att vetenskapsmän skulle studera uppkomsten till vad han såg som den mänskliga själen, det var ett ämne han tyckte att kyrkan skulle ha få kvar för sig själva. Han skulle nog rulla i sin grav om han studerade framsteg inom exempelvis evolutionär psykologi... om det nu inte var för att han låg där helt stendöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
dinosaurierna omnämns väl inte i den?:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Och logik är deras starka sida? Hälften av det kristna tror på omnämns inte i bibeln, och hälften av det som omnämns tror de inte på. Hyckleri så det förslår.

Huruvida dinosaurier nämns i Bibeln spelar ingen roll för frågan hur kristna ser på dinosaurier och liknande. Bibeln gör inga anspråk på att innehålla allt så avsaknaden av saker säger varken bu eller bä.

För övrigt står det om något djur i gamla testamentet som vissa menar på kan tolkas som nån typ av dinosaurie, huruvida det är det som avses eller ej spelar dock ingen roll.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.