Intel behöver inte AMD – enligt AMD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Skulle inte AMD Kunna klara sig med bara X64 ? Alla program på X86 funkar ju på X64 den klarar ju av adressera mer ram minne bla

Lite tråkigt att köra de sista 32 bitarna men inte få köra de första 32. Blir så konstig kod då. AMD64 är bara en extension, det är fortfarande X86.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
OSX leopard kan man ju alltid köra på Powerpc

Ja, om man ville peka och klicka i en webläsare och inget mer.

Permalänk
Medlem

AMD kommer ju inte gå under pga det här förstår ni väl? Det är ju inte så att AMD tog det här beslutet på fyllan en lördagskväll. De har ju jurister osv kom kollar alla avtal. Intel vill helt enkelt kunna få ut lite mera pengar då man blir orolig över AMDs position i och med Global Foundries.

I enligt det ursprungliga avtalet få får ju AMD endast "outsourca" en viss del av produktionen. Med tanke på AMDs storlek så betyder detta att Intel kunde/kan vara ganska säkra på att AMD inte kan fylla majoriteten av efterfrågan på cpuer utan att detta blir upp till Intel (även om AMD skulle ha en bättre processor). Nu kan ju AMD börja trycka ut flera cpuer då det kan komma in hur mycket pengar som helst (teoretiskt sett) via andra parter. Intel försöker helt enkelt få ut lite mera pengar...

Det skulle vara kul att se hur div organisationer som motverkar monopol skulle se på det hela. x86 hade ju inte varit var det är idag om det inte vore för AMD (och andra företag).

Om vi tar ett exempel för att visa principen:
Jag uppfinner bensinmotors och låter företag använda uppfinningen. Efter 30 år när bensinmotorn blivit standars (som resultat av så pass många/inflytelserika aktörer bygger sin verksamhet på den) så skulle jag börja tjata om div saker för att häva avtalen och på så sätt få monopol. Att ha ett så pass vattentätt avtal så att man skulle klara sig undan med det har jag svårt att se intel, eller någon annan ha för den delen.

Återigen det är bara ett exempel för att visa principen så tjata inte om valet av uppfinning.

Det är ju i grunden en tolkningsfråga huruvida Global Foundries är en dela av AMD (majotitet). Man har ju majoriteten av rösträtterna men äger mindre än halva företaget. I värsta fall får väl AMD gå in och "köpa" sig majoritet...

Permalänk
Medlem

prisjakts prisförändringar är ointressanta om de inte justerar för dollarkursen. Priset sätts i dollar och mig veterligen har inte Intel höjt priset på någon processor (fortfarande i dollar) de senaste 3 åren. Om en processor höjs i dollar så är det enskilda återförsäljare som höjer men nte på Intels direktiv.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ja, AMD sitter rätt bra till nu egentligen. De har redan ATI och kan integrera GPU:n i processorn vilket de förmodligen kommer tjäna på senare. HD48xx-serien blev en succé. Phenom II går ju bra den också. 45nm-tillverkningen lyckades de ju bra med också (väldigt lite strömläckage iaf). AMD är ju de enda som har GPU:er (inkl high-end), chipset och CPU:er. Möjligen därför Intel är så sugna på high-end grafik (Larrabee) och nVidia gärna vill ta fram en x86/64-processor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

x86 arkitekturen borde öppnas upp och vara tillgänglig för alla. Precis som SPARC arkitekturen.

Vi har AMD att tacka för dual-core och 64-bit.

När Intel låg på topp så var det väl inte så mycket innovation som skedde?

Hoppas att VIA växer sig starkare. Hoppas att Nvidia och andra företag ger sig in, så vi får mer konkurrens.

Skulle även vilja se fler ARM, SPARC och PowerPC processorer ute i detaljhandeln, och att de fungerar på vanliga moderkort med Socket AM3 eller nåt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
prisjakts prisförändringar är ointressanta om de inte justerar för dollarkursen. Priset sätts i dollar och mig veterligen har inte Intel höjt priset på någon processor (fortfarande i dollar) de senaste 3 åren. Om en processor höjs i dollar så är det enskilda återförsäljare som höjer men nte på Intels direktiv.

Nu pratas det inte om att höja priserna, utan att nya modeller som kommer att komma ha högre priser. Där den billigaste budgetprocessorn kan ligga på över 1000:- och en normal processor motsvarande dagens tusenkornorsprocessorer kostar 3-4000:- eller ännu mer.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte överdriva, att detta är bra för AMD är att ta i.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Detta liknar monopolet mellen SJ och tåg i bergslagen

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om AMD och VIA kunde gå ihop för att kunna ge INTEL en lite fight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
Det bästa vore om AMD och VIA kunde gå ihop för att kunna ge INTEL en lite fight

Nja, ger nog varken AMD eller VIA nånting egentligen. Dock skulle jag nog vilja se nVidia+VIA. nVidia försökte ju köpa VIA för ett tag sen men det blev visst inget av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman

Via skulle bara vara onödig last för AMD. De kan inte bidra med något.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror VIA har mer att ge än vad folk tror.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att nVIDIA och Intel gick ihop så vi har 2 stora aktörer på både GPU/CPU sidan.

För att nVIDIA/VIA m.m ska utveckla en egen CPU m.m kommer ta lång tid och inte alls kunna konkurrera med Intel och AMD på ett bra tag tror jag. Därmed tror jag det är bättre om vi har 2 aktörer på marknaden.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag tror VIA har mer att ge än vad folk tror.

Jag tror att du är onykter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Jag skulle gärna se att nVIDIA och Intel gick ihop så vi har 2 stora aktörer på både GPU/CPU sidan.

För att nVIDIA/VIA m.m ska utveckla en egen CPU m.m kommer ta lång tid och inte alls kunna konkurrera med Intel och AMD på ett bra tag tror jag. Därmed tror jag det är bättre om vi har 2 aktörer på marknaden.

Nej, Intel+nVidia skulle verkligen inte vara bra. De blir för stora då och hämmas konkurransen tror jag. Förresten så hatar dem väl varandra.

Men nVidia kan nog ha nytta av VIA. VIA har utvecklat x86-processorer länge. Nanon gör dessutom rätt mycket per klockcykel. Men nVidias hjälp kan de få lite mer pengar för att förfina Nanon ytterligare och göra dual/quad-core-versioner med integrerad minneskontroller av den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Är det någon som minns hur långsamt utvecklingen gick innan Athlon, och viken fart det tog när Athlon kom? Någon som minns priserna innan Athlon kom?

Så fungerar det inom de flesta brancher, utveckling sker enbart när man har konkurrens eller krig.. vi hoppas på fortsatt konkurrens det gynnar framförallt konsumenterna dvs. vi...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Så fungerar det inom de flesta brancher, utveckling sker enbart när man har konkurrens eller krig.. vi hoppas på fortsatt konkurrens det gynnar framförallt konsumenterna dvs. vi...

Annars får vi starta krig...

Permalänk
Medlem

innan jag börjar; ja, jag är ett amd fan... och jag hoppas att amd kommer och finnas kvar på marknaden ett väldigt bra tag till...

men det jag undrar är om man inte skulle kunna få amd och intel att sammarbeta och utväckla en "universal-sockel" ungefär som en pci-e port.
det skulle antagligen få in lite fler tillvärkare på marknaden också.

men det är antagligen önskedrömmar...

(sorry för att det hela blev lite offtopick)

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
men det jag undrar är om man inte skulle kunna få amd och intel att sammarbeta och utväckla en "universal-sockel" ungefär som en pci-e port.

ahh... det har faktiskt jag också tänkt en gång. Om nu AMD och Intel skulle gå med på det är ju en annan sak men det skulle ju underlätta lite.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360

Jo, det vore trevligt.

Så man kunde köpa en VIA processor och köra den på samma moderkort som man kört AMD eller Intel på.

Fast processorn kanske bara fungerar med speciellt chipset (northbridge/southbridge) ?
Eller så behöver den ett speciellt BIOS?

Tänk om man kunde köra SPARC, ARM, PowerPC etc på ett vanligt moderkort.

Permalänk
Medlem

Socket 7 var den sista socketen som Intel & AMD delade.

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_7

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd

Delad socket ger ju problem då de olika tillverkarna har olika syn på minneskommunikationen bland annat. Fram tills nyligen har Intel suttit på en FSB medans AMD haft HTT-länkar. Skulle de behöva anpassa sig skulle det snarare bromsa utevklingen, ja iaf skulle det innebära problem för AMD som skulle vara den som får anpassa sig.

AMD utvecklar dock att man ska kunna stoppa alla möjliga processorer i deras socklar, självklart måste de vara anpassade. Men tanken är att du ska kunna köra några opterons i en dator, och sedan låta en tredjeparts processor sitta i en socket. Då kan mindre tillverkare utveckla stödprocessorer för AMDs moderkort.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
AMD nerdar kommer som vanligt sätta igång ett smutskastnings krig ,
as usual...

en intel fanboy som startar "smutskastnings krig" as usual..

tänk efter lite?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Som vanligt myllrar det av nördar här inne som tror att dom förstår sig på detta bättre än dom. Ett globalt jätteföretag, tror ni att ni tänker längre än dom gör? Typ underhållande, detta

välkommen in i gänget!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Lite tråkigt att köra de sista 32 bitarna men inte få köra de första 32. Blir så konstig kod då. AMD64 är bara en extension, det är fortfarande X86.

Ja, om man ville peka och klicka i en webläsare och inget mer.

Lite offtopic men.
Hah där satt den, nu vet du hur vi så kallade Linux fanatiker känner för Windows, det är ett lek OS inget seriöst.

AMD har alltid lett utvecklingen av ny teknik, så skulle de försvinna så går det dåligt för hela marknaden. Och priserna skulle vara tillbaka som för typ 10 år sen, många tusen för en processor igen..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar över att AMD själva går ut och talar om att deras existens är överflödig?
Ärligt talat så är det ju inget snack om att Intel inte behöver AMD, de kommer klara sig fint ändå..
Däremot ska nog vi konsumenter vara lite mer oroliga, för vi behöver verkligen AMD om inte utvecklingen ska bromsas ned till ett minimum och priserna till ett maximum.. Önskar verkligen att det inte vore så, men tyvärr visar historien oss att så fort någon får ett monopol så börjar utvecklingen att stagnera och priserna att skjuta i höjden.. Sen är det fruktansvärt barnsligt av AMD's Chefsjurist att gå ut med något sån't här, det fullkomligt skriker dagismentalitet om det.. Beter sig om möjligt ännu mer fjolligt än vad de som stämde Microsoft pga. integrerad webbläsare gjorde..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Bara jag som reagerar över att AMD själva går ut och talar om att deras existens är överflödig?
Ärligt talat så är det ju inget snack om att Intel inte behöver AMD, de kommer klara sig fint ändå..
Däremot ska nog vi konsumenter vara lite mer oroliga, för vi behöver verkligen AMD om inte utvecklingen ska bromsas ned till ett minimum och priserna till ett maximum.. Önskar verkligen att det inte vore så, men tyvärr visar historien oss att så fort någon får ett monopol så börjar utvecklingen att stagnera och priserna att skjuta i höjden.. Sen är det fruktansvärt barnsligt av AMD's Chefsjurist att gå ut med något sån't här, det fullkomligt skriker dagismentalitet om det.. Beter sig om möjligt ännu mer fjolligt än vad de som stämde Microsoft pga. integrerad webbläsare gjorde..

lustig post du gjorde. du är pro intel men mot monopol och du jämför retoriken hos de som stämde ms med amds retorik som nu blir stämda av intel.

saken är om nu intel verkligen skulle kunna omkullkasta hela amds nya organisation så skulle amd utan tvekan gå i konkurs. och pang intel sitter där med något som väldigt mycket liknar ett monopol. så det är inte konstigt att amd gnäller.

om det är några som är töntiga så är det intel som stämmer för en sådan här sak. att man delar på patent är vanligt i många branscher.
mobiltelefontillverkare gör detta i samförstånd för de förstår att om de inte skulle göra det så skulle utvecklingen stanna. och det är sällan man hör att de stämmer varandra.

nä det intel gör nu börjar likna det Creative gjorde mot EMU. vilket var jäkla fult alltså!

med en viss resarvation hoppas jag att intel bara gör ett liten markering i och med det här bråket och låter amd fortsätta med sin nya organisation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Ärligt talat så är det ju inget snack om att Intel inte behöver AMD, de kommer klara sig fint ändå

Titta bara vad folk skriver här på SweC. Det är ju väldigt många som tror att Intel behöver AMD. Chefsjuristen på AMD borde få ett pris för "Utbildningsförsök till massorna som tyvärr ändå föll platt för att folk är idioter".

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Utan AMD så skulle Intel börja släppa "nya" processorer med 33mhz högre klockfrekvens än den förra, igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
lustig post du gjorde. du är pro intel men mot monopol och du jämför retoriken hos de som stämde ms med amds retorik som nu blir stämda av intel.

saken är om nu intel verkligen skulle kunna omkullkasta hela amds nya organisation så skulle amd utan tvekan gå i konkurs. och pang intel sitter där med något som väldigt mycket liknar ett monopol. så det är inte konstigt att amd gnäller.

om det är några som är töntiga så är det intel som stämmer för en sådan här sak. att man delar på patent är vanligt i många branscher.
mobiltelefontillverkare gör detta i samförstånd för de förstår att om de inte skulle göra det så skulle utvecklingen stanna. och det är sällan man hör att de stämmer varandra.

nä det intel gör nu börjar likna det Creative gjorde mot EMU. vilket var jäkla fult alltså!

med en viss resarvation hoppas jag att intel bara gör ett liten markering i och med det här bråket och låter amd fortsätta med sin nya organisation.

Lustig post..? Tja, kanske det, det är upp till dig att avgöra.. ^^
Men varför skulle man inte kunna vara pro Intel (eller vem det nu är av dem som "leder" för tillfället, jag är ju trots allt kappvändare.. ) och pro utveckling samtidigt..?
Jag har inte sagt att det är konstigt att AMD gnäller, men jag tycker fortfarande de sköter det på ett fruktansvärt barnsligt sätt. Finns så oerhört många sätt att föra en offentlig debatt på, utan att behöva ta till dagismetodik och skrika på fröken för att den stora ungen har en leksak som den lilla ungen vill ha.. Man kan skriva debattsidor, man kan göra mogna uttalanden (vilket man verkligen borde kunna förvänta sig av en chefsjurist..) osv osv osv.. Jag har full förståelse för att AMD inte vill gå i konkurs, det vill ingen. Men vill man ha "folkets" stöd (och då räknar jag "folket" som några fler än de som i snälla ordalag kallas AMD-fanatiker) så kan man inte hålla på såhär...
Och att kalla Intel för töntiga för att man påpekar att AMD bryter mot ett avtal, det vet jag inte riktigt vad jag ska kalla.. Hade du sagt samma sak om det varit Intel som velat dela med sig av x86-64-tekniken till nVidia..? Knappast va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Titta bara vad folk skriver här på SweC. Det är ju väldigt många som tror att Intel behöver AMD. Chefsjuristen på AMD borde få ett pris för "Utbildningsförsök till massorna som tyvärr ändå föll platt för att folk är idioter".

Hmm.. Här har vi ett lustigt inlägg om något
Återigen, nej, jag anser inte att Intel behöver AMD, men det gör däremot vi konsumenter.