Kort och gott: Spelar piano hyffsat (tillräckligt bra för att folk ska uppskatta det), men spelar även lite gitarr, munspel och Tin/Low Whistle. Lärde mig musik för fyra år sedan.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Det enda jag gör är att jag spelar lite piano lite då och då. Är så gott som självlärd i det lilla jag kan och jag är usel på att spela, men ack så roligt det är.
Funderar på att köpa mig en gitarr och hoppas på att jag kan bli lite bättre på att spela på den.
Påminner lite om mig själv.
Skaffade ett riktigt piano för fyra år sedan och dåvarande flickvännen lärde mig läsa och förstå grunderna i den "grekiska skriften av prickar på och emellan linjerna", vilket jag är evigt tacksam över.
Innan detta, vid 20 års ålder, har man trott att man är helt tondöv och inte har en chans... men efter en flytt hemifrån så har jag insett att man har alla möjligheter att kunna hitta nya intressen, iallafall när man har en inkomst.
Mitt steg efter att lära mig läsa noter halvtaskigt var frekventa besök till biblioteket för att låna notböcker för nybörjare och även lite musikteori.
Övade och spelade allt från 10 minuter till 2 timmar varje dag. Stackars grannar. Men det gav resultat och sådan otrolig avkoppling.
Spelar fortfarande, har dock skiljts från mitt ackustiska piano efter en flytt till annan ort, men har kvar en gammal Roland-synth, men känslan är inte alls i närheten. Mitt förra piano har mamma fått ärva, så det blir lite plink på det ibland
Utöver pianot så har jag experimenterat lite med gitarr, kan standard-ackorden men att hitta nå riktigt flyt är svårt - men det går med lite övning. Utöver en gammal bjärton-gitarr har jag en liten ukulele (billig sak från musikbörsen) som kan vara kul att plinka på, men svårt att få något vackert ut från den ;).
Spelar även Tin Whistle! Har två st kortare, i D och F och även en Low-D (Dixon) som är riktigt mysig att spela på. Har väldigt stora händer så det fungerar för mig att spela med vanlig tin-whistle grepnning (dvs inte säckpipsfattningen som är vanlig). Är ingen höjdare på att spela på dom, men det går. Föredrar lugnare låtar, vilket Low-D'n lämpar sig bra för.
Utöver några Tin Whistles, gitarr, ukulele och synth äger jag även några "lergökar", ett par munspel och... en Näsflöjt! (mycket humor).
Även om det i princip bara är pianot som jag kan spela på en sådan nivå att folk tycker om att lyssna på det, så är de övriga instrumenten roliga och intressanta. För varje nytt instrument jag lärt mig hur de fungerar, och spelat lite på, så finner jag något nytt som jag kan ha nytta av vid pianospelandet.
Bland det mest intressanta jag har upplevt med mitt musikspelande var nog trots allt i Lord of the ring Online, där jag kunde koppla synten till spelet och "spela live" för andra åskådare, där de sedan skänkte pengar Passar på att länka till en av två inspelningar för skojs skull. Lagg gör det lite klurigt, men det bjuder jag på.
Kikar ni in mina andra videos finns det nog nån där jag improviserar lite lätt på pianot.
http://www.youtube.com/watch?v=pHW5yYSegZs