Permalänk
Medlem

Hjälp med E6850 klockning, nybörjare.

Hej, jag har läst igenom sweclocker guiden till överklockning och är väldigt intresserad av att börja klocka min egna processor.

Mitt system är följande:

Moderkort: MSI P965 NEO-F V2, P965, Socket-775
Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz
Nätagg: 620W Corsair
Ramminne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 (4 stickor, 1gb vardera)
Grafikkort: Leadtek 260 GTX (Relevant?)
Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

(Tror jag har senaste drivisar till mitt BIOS/moderkort, och stock kylning till CPU)

Jag är lite osäker på hur jag ska gå till väga för att överklocka även efter att jag läst guiden till överklockning. Har läst igenom manualen till mitt moderkort och är inte helt säker på alla inställningar än, ska läsa igenom en gång till.

MEN, jag har varit inne i BIOS och stängt av "auto" funktioner, spread spectrum och speedstep. Jag höjde CPU core med 0.05 och sen har jag testat höja FSB'n. Men jag så fort jag höjer FSB överhuvudtaget så blir system så pass instabilt att jag inte hinner ladda windows, det stannar till jättesnabbt. Har testat några gånger men det slutar för det mesta med att jag måste resetta CMOS.

Här är lite temps

Lite temps när datorn är idle, systemet alltid stabilt utan "klockningar".

Vet inte vad jag ska göra härnäst, vill inte nöta på och förstöra något i onödan, skulle bli överlycklig med en stabil 3.2ghz clock

Någon som har en aning om vad som är problemet eller behövs mer info om något?

Tack så mycket om någon kan hjälpa!

Permalänk
Medlem

Hur mycket höjer du din FSB med i taget?

Jag brukar köra med 5-10 MHz som max för varje ökning på Vcore. Om det är stabil fortsätter jag höja min FSB tills den blir instabil och då kollar jag om det kan lösas genom att öka Vcore ett snäpp.

[EDIT] Hur i helvete kan din temp på moderkortet ligga på 76 grader????

Permalänk
Medlem

Det är så fort jag höjer FSB överhuvudtaget, testade att höja med 1 FSB till slut, och det fungerade ej.

Och moderkortstempen som visar på 75 är fel tror jag, den ändras aldrig, vare sig jag har svinkallt i rummet eller varmt, tror inte det ska vara ett bekymmer i alla fall

Permalänk

Höjj cpu vcore.

Permalänk
Medlem

Allright, men hur mkt vågar jag höja vcore med? Höjt med 0.075 nu, och lyckas köra med 340! FSB istället för 333, Yay!

Blir ju lite avskräckt att höja mer än så då BIOS'et börjar visa Vcore med en farlig röd text

Permalänk

hur mycket vcore har du då, 1.205? Prova att höja tills värmen sätter stopp, den kommer göra det långt innan du kommer in på farliga volt i och med att du kör stock kylning.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Här är mina nuvarande inställningar som klarade 39 sekunder i Orthos, Är det någonting jag glömmer att ändra eller ska jag bara fräsa på med mer Vcore?

Permalänk
Medlem

Jag kör med 1,54v på processorn i 3,84 Mhz 24/7
kyler med en tuniqtower
Och så har jag 2,1v på minnena

Permalänk

Skit i det röda. Det är bara till för att det ska se snyggt ut i BIOS.
Kör upp Vcoren till 1.375 iaf å kolla om det blir bra.

Permalänk
Medlem

Min E6850 gåratt klocka upp till 3.4 GHz utan att jag ens behövder röra vcore.
Tycker det låter lite konstigt att din får fel i orthos typ direkt.

Permalänk
Medlem

Ja det är lite tråkigt i alla fall. Blivit mer och mer intresserad av datorer det här året, men är fortfarande lite "ny" så att jag är inte bäst på problemlösning än.

Testade höja vcore till 0.2000 och det var inte mycket mer jag kunde höja FSB'n, ostabilt runt 3.1Ghz.
Är lite smått besviken på resultaten hittils men det kanske bara är så att min rigg inte är den bästa för överklockning?

Också ett alternativ jag funderar över är att kanske "nergradera" mitt BIOS? Det verkar har förbättrat klockning för en del andra användare på den här sidan.

Tack så mycket för svar och hjälp, uppskattas verkligen!

EDIT: Jag funderar på att köpa en testrigg som jag bara kan hålla på med överklockning/moddning till sommaren för att riktigt komma igång och lära mig mer om hårdvara etc. Om ni har några tips på hårdvara som skulle vara lätt att komma igång med så får ni gärna tipsa! Men det kanske är bäst att inte fylla den här tråden med det.

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

msi moderkort är svårare att klocka en exempel asus o gigabyte så bli inte alls shockad

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

ASUS har jag varit inne på en lång tid nu, nästa kort kommer antagligen bli ett sådant, bara hört bra kritik från dess användare. (Och korten ser snygga ut!)

Permalänk
Medlem

Jag hade ett MSI P35 Platinum och klockade 3.33 GHz på standard vcore, kom upp till 3.8 GHz med ökad vcore,dock inte speciellt stabilt, var på stock kylarn kan jag tillägga.

Permalänk
Medlem

Prova höj nb o fsb volten ett snäpp me+ ställ fsb på 360
ibland vill inte mb ha en viss hastighet men funkar utmärkt om man höjer lite till.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Kul att mobo tempen är 75c idel ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av A_K
kyler med en tuniqtower
[/QUOTE

Det var riktigt tung överklockning du lyckats med där...

Skämt åt sido;)

Om du vill spara tid så kolla över din load temp och om den är bra så höj volten med 0,15-0,2 och sen ökar du fsb till 380 eller mer på en gång.

Man behöver inte sitta och "fjutthöjja" och kolla hela tiden för chansen är väldigt liten att du får ett så dåligt exemplar som inte klarar så mycket!

När jag klocka mina grejjer höjde jag volten till 1.45 och hoppa direkt till 400 sen vidare till 425 i fsb. Sen leta jag mej neråt åt så låg vcore som möjligt. smidigt!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av A_K
kyler med en tuniqtower
[/QUOTE

Det var riktigt tung överklockning du lyckats med där...

Skämt åt sido;)

Om du vill spara tid så kolla över din load temp och om den är bra så höj volten med 0,15-0,2 och sen ökar du fsb till 380 eller mer på en gång.

Man behöver inte sitta och "fjutthöjja" och kolla hela tiden för chansen är väldigt liten att du får ett så dåligt exemplar som inte klarar så mycket!

När jag klocka mina grejjer höjde jag volten till 1.45 och hoppa direkt till 400 sen vidare till 425 i fsb. Sen leta jag mej neråt åt så låg vcore som möjligt. smidigt!

[/QUOTE]

Det var inte menat som att jag har nån värstingklock,menade mera att det går att höja volten rätt mycket med lite kylning utan att datorn tar skada av det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A_K
Det var inte menat som att jag har nån värstingklock,menade mera att det går att höja volten rätt mycket med lite kylning utan att datorn tar skada av det

Volt dödar processorn snabbare än värme...

Permalänk
Medlem

Har haft det likadant moderkort och cpu, va svårt så inni h-e att klocka, snudd på omöjligt.

Bytte till Gigabyte P35-DS4.. säg goddag. j-vlar vilken skillnad

Sen dess vägrar jag ens ta i MSI igen. Gigabyte svek mig aldrig, körde senare med E8400 och det gick bara fin fint. Nu är det ASUS och i7 och samma sak där, stabilt som få.

Enligt mina senaste noteringar. MSI: nej. Gigabyte & ASUS: Yey.

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Utelåst hobbymoderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magican
Har haft det likadant moderkort och cpu, va svårt så inni h-e att klocka, snudd på omöjligt.

Bytte till Gigabyte P35-DS4.. säg goddag. j-vlar vilken skillnad

Sen dess vägrar jag ens ta i MSI igen. Gigabyte svek mig aldrig, körde senare med E8400 och det gick bara fin fint. Nu är det ASUS och i7 och samma sak där, stabilt som få.

Enligt mina senaste noteringar. MSI: nej. Gigabyte & ASUS: Yey.

Om man ska gå på bra grejor så hall of fame for that!!!
1. Asus
2.gigabyte
3.nått annat mindre bra kort
4.ECS moderkort
5.MSI sist o alra sist

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Avstängd

Kör med grejorna i Sign.
Med 2gb minne så kommer jag upp i över 4.1ghz.
Sitter i 4gb minne nu och kör i 3.9ghz 24/7 året om,så man får la ha lite tur med med processor.
Men klocka på ,min krävde 1.55v för höga hastigheter.
Nu har jag 1.42v och allt rullar på gör bra.
Har du bra kylning så är det bara å testa på.

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..