Permalänk
Musikälskare

Att göra en lista

Hej!

Har sökt runt men hittar bara formulär att skicka mail i

Letar efter en lista man kan skriva på sitt namn och sen submita så att det hamnar i en numrerad lista direkt så att alla kan se

Kan ni peka åt rätt håll

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Vad är det för lista du vill submitta? Menar du sättet att posta inlägg på forumet?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Hmm. Ta ett blankt A4 papper och skriv nummer på. Sen hänger du upp den så alla kan se.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Ingen aning men jag skulle gissa någon form av gästbok kanske ?

Permalänk

Han söker helt sonika efter ett skript av något slag som lägger namn i en numrerad lista...

1.bengt
2.Tore
3.Kurt

osv.

Vad vi behöver veta är; Vilka språk kan vi använda? Php ? asp?

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Musikälskare

PHP funkar, men inte så hemma på det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Skrev ihop något litet du kan bygga vidare på.

fil.php

<?php mysql_connect( 'localhost', 'user', 'password' ); mysql_select_db( 'sweclockers' ); if( $_POST ) { if( empty( $_POST[ 'name' ] ) ) die( 'Du glömde fylla i namn!' ); $sql = 'INSERT INTO user ( name ) VALUES ( \'' . mysql_real_escape_string( $_POST[ 'name' ] ) . '\' )'; mysql_query( $sql ) or die( mysql_error() ); } $sql = 'SELECT user.name FROM user'; $result = mysql_query( $sql) or die( mysql_error() ); if( $result ) { echo '<h3>Insamlade namn</h3>'; echo '<ol>'; while( $row = mysql_fetch_assoc( $result ) ) echo '<li>' . $row[ 'name' ] . '</li>'; echo '</ol>'; } ?> <form method="post" action="" > <label>Namn</label> <input type="text" name="name" /> <input type="submit" value="Skriv på!" /> </form>

Databas:

CREATE TABLE `user` ( `user_id` INT( 10 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT , `name` VARCHAR( 100 ) NOT NULL , PRIMARY KEY ( `user_id` ) ) ENGINE = MYISAM ;

Edit: Hm, det verkar inte fungera med escapade tecken när man använder php-taggar i forumet. Ta citera och kopiera koden därifrån istället.

Permalänk
Musikälskare

Funkar detta?

Satt primär nycklen direkt i user_id

CREATE TABLE `nordfoto_se`.`user` (
`user_id` INT( 10 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY ,
`name` VARCHAR( 100 ) NOT NULL
) TYPE = MYISAM

En snabb fråga till, kopplas mysql direkt om jag kastar in detta i root mappen på ftpn? (localhost?)

mysql_connect( 'localhost', 'user', 'password' );

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Funkar detta?

Satt primär nycklen direkt i user_id

CREATE TABLE `nordfoto_se`.`user` (
`user_id` INT( 10 ) NOT NULL AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY ,
`name` VARCHAR( 100 ) NOT NULL
) TYPE = MYISAM

Fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

En snabb fråga till, kopplas mysql direkt om jag kastar in detta i root mappen på ftpn? (localhost?)

mysql_connect( 'localhost', 'user', 'password' );

Nja, du får ju ändra user och password till dina egna kontouppgifter. Sen ska det fungera.

Permalänk
Musikälskare

Woho Första gången jag har fått PHP att funka på min FTP, good times!

Nån tips på hur man gör för att inte det ska bli dubblett varje gång man F5ar, kan ju missbrukas ganska gravt

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Jorå, lägg till följande efter den första mysql_query:n.

header( 'Location: ' . $_SERVER[ 'REQUEST_URI' ] );

...så att det ser ut så här

$sql = 'INSERT INTO user ( name ) VALUES ( \'' . mysql_real_escape_string( $_POST[ 'name' ] ) . '\' )'; mysql_query( $sql ) or die( mysql_error() ); header( 'Location: ' . $_SERVER[ 'REQUEST_URI' ] );

Permalänk
Musikälskare

Fett ös tack

Kanske för mycket frågor nu men kan man sätta typ att man inte kan posta fler gånger från samma IP? Eller det kanske är överkurs

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Nemas problemas. Ny kod

<?php mysql_connect( 'localhost', 'root', '' ); mysql_select_db( 'sweclockers' ); // If we get post data => save the name to database if( $_POST ) { if( empty( $_POST[ 'name' ] ) ) die( 'Du glömde fylla i namn!' ); $sql = 'INSERT INTO user ( name, ip ) VALUES ( \'' . mysql_real_escape_string( $_POST[ 'name' ] ) . '\', \'' . $_SERVER[ 'REMOTE_ADDR' ] . '\' )'; mysql_query( $sql ) or die( mysql_error() ); header( 'Location: ' . $_SERVER[ 'REQUEST_URI' ] ); } // Get all names from database $sql = 'SELECT user.name FROM user'; $result = mysql_query( $sql) or die( mysql_error() ); if( $result ) { echo '<h3>Insamlade namn</h3>'; echo '<ol>'; while( $row = mysql_fetch_assoc( $result ) ) echo '<li>' . $row[ 'name' ] . '</li>'; echo '</ol>'; } // Check if the user have already voted. If so, hide the form. $sql = 'SELECT user.ip FROM user WHERE user.ip = \'' . $_SERVER[ 'REMOTE_ADDR' ] . '\''; $result = mysql_query( $sql ) or die( mysql_error() ); if( mysql_num_rows( $result ) == 0 ) { ?> <form method="post" action="" > <label>Namn</label> <input type="text" name="name" /> <input type="submit" value="Skriv på!" /> </form> <?php } ?>

Och en ny kolumn till tabellen

ALTER TABLE `user` ADD `ip` VARCHAR( 15 ) NOT NULL , ADD UNIQUE ( ip )

Permalänk
Musikälskare

Använder phpmyadmin

Får inte rätt när jag skriver in det

Ska jag skriva in ALTER TABLE user ADD ip ADD UNIQUE (ip) på en lång rad i "fält"?

Får detta felet

Parse error: syntax error, unexpected T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING in /home/virtual/nordfoto.se/public_html/dump/php/index.php on line 75

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Skriv det i SQL-tabben. "Fält" vet jag inte vart du hittar

Permalänk
Musikälskare

Aha fick in den nu

Men detta kommer upp

Parse error: syntax error, unexpected T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING in /home/virtual/nordfoto.se/public_html/dump/php/index.php on line 46

Rad 46:

$sql = 'INSERT INTO user ( name, ip ) VALUES ( '' . mysql_real_escape_string( $_POST[ 'name' ] ) . '', '' . $_SERVER[ 'REMOTE_ADDR' ] . '' )';

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Det är för att forumet tar bort escapade tecken. Ta citera och kopiera koden därifrån (räcker nog med den raden).

Permalänk
Musikälskare

Imponerande, nu fungerar det! Extremt tacksam

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier