Att köpa musik online
Hejsan!
Eftersom jag inte hittade någon bra tråd här på forumet som tar upp diskussionen så startar jag här en ny tråd.
Jag minns ganska väll tiden när man kunde bara gå ner till stan för att köpa en musikskiva av sitt favoritband. Nu är det inte så mycket så. Det brukade finnas minst fem skivbutiker i min stad. Nu finns det högst en. Men jag vet inte ens om den är kvar eftersom jag inte har besökt den på länge. Internet och Webben har förändrat allt på bara ett decennium. Numera beställer man de skivor som man vill köpa direkt från en Webbutik för leverans med posten. Alternativet till det är att köpa digitala kopior av skivor eller individuella låtar för leverans direkt över Internet som datafiler. En variant av det senare är att prenumerera på musiken utan att ladda ner den.
Vad tycker ni, har den digitala tidsåldern gjort det enklare eller svårare och mer krångligt att ta del av skön musik? Då syftar jag främst på lagligt köpt och nedladdad musik, inte det som sprids genom P2P nätverk och Torrent.
Jag har för det mesta "hårda kopior" av musikskivor hemma. Det är för det mesta CD skivor, med några få undantag. När jag vill köpa en ny skiva så beställer jag den från någon skivbutik på Webben. Jag har bokmärkt CDON.se, Discshop.se, Ginza.se, Junorecords.co.uk, Megastore.se, Psychop.com, Saikosounds.com med flera. Där brukar jag köpa skivor. Då är det alltså fysiska skivor, inte datafiler.
När jag får hem en skiva så kopierar jag över den till datorn. Det började jag med för några år sedan och jag har nästan hela samlingen kopierad till datorn nu. Men eftersom jag ändå lagrar all musik på datorn så funderar jag nu på att ta det här steget så som många redan har tagit idag och ladda ner min musik direkt från Internet till datorn. Men det är så många leverantörer (butiker) att välja mellan idag, så jag tänkte be om lite hjälp med att välja rätt.
Det här är några av de butiker som jag känner till sedan tidigare.
eMusic
Rhapsody
Masterbeat
Beatport
iTunes Music Store
DRM Skydd
Jag har inget emot DRM skydd förutsatt att det fungerar på ett sätt som gynnar mig som användare. Det ska t.ex. gå att överföra filerna bekymmerfritt till och från olika typer av bärbara spelare. Det är bl.a. det här med DRM som gör att jag känner stor skepsis över att gå över helt till det här sättet att köpa musik på. Men det känns ju ändå som att marknaden nu är så pass mogen att det går att hitta fungerande alternativ. Vi har kommit en bra bit på vägen sedan Sony lanserade The Store.
Men själva DRM systemen är så många olika att man nästan tvingas välja leverantör utifrån vilken uppspelningsenhet man kommer att använda. Är det inte så?
Jag vill därför helst slippa DRM helt.
Filformat och ljudkvalitet
Sedan har vi ju det här med filformat. Vi har MP3, WMA, ACC, FLAC, OGG och säkert ännu fler. Det är några av de filformat som de olika leverantörerna erbjuder. Jag är mest van vid MP3, jag brukar arkivera min musik på datorn som MP3 filer med ett relativt högt CBR på 256 eller 320 Kbit/s.
Hur tycker ni att 256 till 320 Kbit/s står sig mot CD när det gäller ljudkvalitet? En Audio CD kan ha en bit-rate upp till 720 Kbit/s om jag minns det rätt.
Man brukar traditionellt dela in filformat för ljudfiler i Lossy och Lossless, där man med Lossy filformat som namnet antyder förlorar lite av ljudkvaliteten från originalverket, medan Lossless siktar på att bibehålla mer eller mindre samma kvalitet som originalverket. MP3, WMA och ACC hamnar i kategorin Lossy, medan FLAC och OGG hamnar i kategorin Lossless.
Men hur står sig FLAC eller OGG mot CD ljudet på en originalskiva?
Betalningsmodell
Den mest normala och vanligaste betalningsmodellen är ju att man betalar ett visst pris per låt eller skiva. När man har laddat ner det digitala materialet så kan man börja lyssna på det, eller överföra det till en annan enhet än datorn. Lite beroende på om och i så fall vilket DRM skydd som används så kan det finnas begränsningar hur man får använda den nedladdade musiken. Men iden är densamma - man betalar för en vara precis som i en fysisk butik och man kan nyttja varan hur länge och hur ofta man vill.
Men vissa butiker har som ide att låta kunderna prenumerera på musiken. På så sätt tar man inte emot musiken som en vara som man sedan kan behålla själv. När lyssningsperioden eller prenumerationen utgår så har man inte längre tillgång till det.
Sedan finns en tredje variant där man prenumererar för själva tillgången till butikens hela musikkollektion. Så länge man har en prenumeration så kan man ladda ner hur många låtar som helst till en månadskostnad. Man betalar alltså periodvis istället för att betala per låt, men musikfilerna behåller man sedan själv även efter att prenumerationen har utgått så att de har inget "bäst före" datum där filerna slutar att fungera efter en viss tid. Det här kan kanske vara ett alternativ för den som snabbt vill skapa ett stort musikbibliotek på kort tid och till något lägre pris än om man hade betalat för varje skiva och låt för sig.
Har jag uppfattat det hela rätt? Är det dessa betalningsmodeller som finns? Har jag missat något?
Vilken av de här tycker ni fungerar bäst? Själv vill jag mest prova på det här med att ladda ner musik legalt. Jag vill mjukstarta först, så att jag är mest intresserad av att betala per skiva eller låt till att börja med. Sedan kan jag tänka mig att gå över till att prenumerera om det här funkar för mig. Men att prenumerera för att lyssna bara utan att behålla musiken tycker jag inte om. Då går jag hellre på en konsert.
iTunes Store
Vad är det som gör iTunes Store till världens största leverantör av digital nedladdningsbar musik? Är det för att de har det största sortimentet? Är det tack var det hypen kring iPod spelarna?
Ja, vad är det som är så bra med iTunes Store?
Är det iTunes Store som är det självklara valet?
Men om man nu väljer iTunes Store, måste man då använda en iPod för att lyssna på musiken? Går det inte att använda en annan bärbar spelare också?
Använder inte Apple FairPlay på de låtar som man laddar ner från iTunes Store?
I artikeln Top 7 Digital Music Services på About.com placerar man iTunes Store på första plats bland de 7 bästa leverantörerna.
Alternativ till iTines Store
Finns det inget bra alternativ till iTunes Store? Kan någon av de leverantörer jag nämnt i början vara ett alternativ till iTunes Store?
Jag lyssnar på all sorts musik, men för det mesta blir det elektronisk musik. Kan inte Masterbeat eller Beatport vara ett alternativ för mig då? Jag tror att de inte använder något DRM skydd alls. Men frågan är om sortimentet är tillräckligt brett för min smak, för de flesta av de stora skivbolagen ogillar att licensiera sina musikkataloger till butiker som inte använder DRM skydd.
Sist men inte minst
Hur köper ni er musik? (Köper ni den ens?! )
Hur lagrar ni den?
Var spelar ni den?
Tycker ni att det är bra att ha "hårda kopior" av musiken man har på datorn?
Om ni har använt någon av de här tjänsterna eller butikerna, så berätta gärna om era erfarenheter för oss andra.
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111