Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Att köpa musik online

Hejsan!

Eftersom jag inte hittade någon bra tråd här på forumet som tar upp diskussionen så startar jag här en ny tråd.

Jag minns ganska väll tiden när man kunde bara gå ner till stan för att köpa en musikskiva av sitt favoritband. Nu är det inte så mycket så. Det brukade finnas minst fem skivbutiker i min stad. Nu finns det högst en. Men jag vet inte ens om den är kvar eftersom jag inte har besökt den på länge. Internet och Webben har förändrat allt på bara ett decennium. Numera beställer man de skivor som man vill köpa direkt från en Webbutik för leverans med posten. Alternativet till det är att köpa digitala kopior av skivor eller individuella låtar för leverans direkt över Internet som datafiler. En variant av det senare är att prenumerera på musiken utan att ladda ner den.

Vad tycker ni, har den digitala tidsåldern gjort det enklare eller svårare och mer krångligt att ta del av skön musik? Då syftar jag främst på lagligt köpt och nedladdad musik, inte det som sprids genom P2P nätverk och Torrent.

Jag har för det mesta "hårda kopior" av musikskivor hemma. Det är för det mesta CD skivor, med några få undantag. När jag vill köpa en ny skiva så beställer jag den från någon skivbutik på Webben. Jag har bokmärkt CDON.se, Discshop.se, Ginza.se, Junorecords.co.uk, Megastore.se, Psychop.com, Saikosounds.com med flera. Där brukar jag köpa skivor. Då är det alltså fysiska skivor, inte datafiler.

När jag får hem en skiva så kopierar jag över den till datorn. Det började jag med för några år sedan och jag har nästan hela samlingen kopierad till datorn nu. Men eftersom jag ändå lagrar all musik på datorn så funderar jag nu på att ta det här steget så som många redan har tagit idag och ladda ner min musik direkt från Internet till datorn. Men det är så många leverantörer (butiker) att välja mellan idag, så jag tänkte be om lite hjälp med att välja rätt.

Det här är några av de butiker som jag känner till sedan tidigare.

• eMusic

• Rhapsody

• Masterbeat

• Beatport

• iTunes Music Store

DRM Skydd
Jag har inget emot DRM skydd förutsatt att det fungerar på ett sätt som gynnar mig som användare. Det ska t.ex. gå att överföra filerna bekymmerfritt till och från olika typer av bärbara spelare. Det är bl.a. det här med DRM som gör att jag känner stor skepsis över att gå över helt till det här sättet att köpa musik på. Men det känns ju ändå som att marknaden nu är så pass mogen att det går att hitta fungerande alternativ. Vi har kommit en bra bit på vägen sedan Sony lanserade The Store.

Men själva DRM systemen är så många olika att man nästan tvingas välja leverantör utifrån vilken uppspelningsenhet man kommer att använda. Är det inte så?

Jag vill därför helst slippa DRM helt.

Filformat och ljudkvalitet
Sedan har vi ju det här med filformat. Vi har MP3, WMA, ACC, FLAC, OGG och säkert ännu fler. Det är några av de filformat som de olika leverantörerna erbjuder. Jag är mest van vid MP3, jag brukar arkivera min musik på datorn som MP3 filer med ett relativt högt CBR på 256 eller 320 Kbit/s.

Hur tycker ni att 256 till 320 Kbit/s står sig mot CD när det gäller ljudkvalitet? En Audio CD kan ha en bit-rate upp till 720 Kbit/s om jag minns det rätt.

Man brukar traditionellt dela in filformat för ljudfiler i Lossy och Lossless, där man med Lossy filformat som namnet antyder förlorar lite av ljudkvaliteten från originalverket, medan Lossless siktar på att bibehålla mer eller mindre samma kvalitet som originalverket. MP3, WMA och ACC hamnar i kategorin Lossy, medan FLAC och OGG hamnar i kategorin Lossless.

Men hur står sig FLAC eller OGG mot CD ljudet på en originalskiva?

Betalningsmodell
Den mest normala och vanligaste betalningsmodellen är ju att man betalar ett visst pris per låt eller skiva. När man har laddat ner det digitala materialet så kan man börja lyssna på det, eller överföra det till en annan enhet än datorn. Lite beroende på om och i så fall vilket DRM skydd som används så kan det finnas begränsningar hur man får använda den nedladdade musiken. Men iden är densamma - man betalar för en vara precis som i en fysisk butik och man kan nyttja varan hur länge och hur ofta man vill.

Men vissa butiker har som ide att låta kunderna prenumerera på musiken. På så sätt tar man inte emot musiken som en vara som man sedan kan behålla själv. När lyssningsperioden eller prenumerationen utgår så har man inte längre tillgång till det.

Sedan finns en tredje variant där man prenumererar för själva tillgången till butikens hela musikkollektion. Så länge man har en prenumeration så kan man ladda ner hur många låtar som helst till en månadskostnad. Man betalar alltså periodvis istället för att betala per låt, men musikfilerna behåller man sedan själv även efter att prenumerationen har utgått så att de har inget "bäst före" datum där filerna slutar att fungera efter en viss tid. Det här kan kanske vara ett alternativ för den som snabbt vill skapa ett stort musikbibliotek på kort tid och till något lägre pris än om man hade betalat för varje skiva och låt för sig.

Har jag uppfattat det hela rätt? Är det dessa betalningsmodeller som finns? Har jag missat något?

Vilken av de här tycker ni fungerar bäst? Själv vill jag mest prova på det här med att ladda ner musik legalt. Jag vill mjukstarta först, så att jag är mest intresserad av att betala per skiva eller låt till att börja med. Sedan kan jag tänka mig att gå över till att prenumerera om det här funkar för mig. Men att prenumerera för att lyssna bara utan att behålla musiken tycker jag inte om. Då går jag hellre på en konsert.

iTunes Store
Vad är det som gör iTunes Store till världens största leverantör av digital nedladdningsbar musik? Är det för att de har det största sortimentet? Är det tack var det hypen kring iPod spelarna?

Ja, vad är det som är så bra med iTunes Store?

Är det iTunes Store som är det självklara valet?

Men om man nu väljer iTunes Store, måste man då använda en iPod för att lyssna på musiken? Går det inte att använda en annan bärbar spelare också?

Använder inte Apple FairPlay på de låtar som man laddar ner från iTunes Store?

I artikeln Top 7 Digital Music Services på About.com placerar man iTunes Store på första plats bland de 7 bästa leverantörerna.

Alternativ till iTines Store
Finns det inget bra alternativ till iTunes Store? Kan någon av de leverantörer jag nämnt i början vara ett alternativ till iTunes Store?

Jag lyssnar på all sorts musik, men för det mesta blir det elektronisk musik. Kan inte Masterbeat eller Beatport vara ett alternativ för mig då? Jag tror att de inte använder något DRM skydd alls. Men frågan är om sortimentet är tillräckligt brett för min smak, för de flesta av de stora skivbolagen ogillar att licensiera sina musikkataloger till butiker som inte använder DRM skydd.

Sist men inte minst
Hur köper ni er musik? (Köper ni den ens?! )

Hur lagrar ni den?

Var spelar ni den?

Tycker ni att det är bra att ha "hårda kopior" av musiken man har på datorn?

Om ni har använt någon av de här tjänsterna eller butikerna, så berätta gärna om era erfarenheter för oss andra.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Amazon Finns ju också att köpa låtar och deras tror jag va DRM fria och Har inte Nokia precis öppnat en Music store ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Re: Att köpa musik online

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Filformat och ljudkvalitet
Sedan har vi ju det här med filformat. Vi har MP3, WMA, ACC, FLAC, OGG och säkert ännu fler. Det är några av de filformat som de olika leverantörerna erbjuder. Jag är mest van vid MP3, jag brukar arkivera min musik på datorn som MP3 filer med ett relativt högt CBR på 256 eller 320 Kbit/s.

Hur tycker ni att 256 till 320 Kbit/s står sig mot CD när det gäller ljudkvalitet? En Audio CD kan ha en bit-rate upp till 720 Kbit/s om jag minns det rätt.

Man brukar traditionellt dela in filformat för ljudfiler i Lossy och Lossless, där man med Lossy filformat som namnet antyder förlorar lite av ljudkvaliteten från originalverket, medan Lossless siktar på att bibehålla mer eller mindre samma kvalitet som originalverket. MP3, WMA och ACC hamnar i kategorin Lossy, medan FLAC och OGG hamnar i kategorin Lossless.

Men hur står sig FLAC eller OGG mot CD ljudet på en originalskiva?

En lite rörig beskrivning utav formaten, att MP3, WMA, AAC är förstörande format har du rätt i, däremot är OGG (eller OGG Vorbis som antagligen menas i detta fallet) även det förstörande.
FLAC däremot är förlustfri komprimering, vilket innebär att en exakt kopia utav den ursprungliga signalen kan återskapas.

FLAC blir som sagt en exakt kopia utav det som är på originalskivan så det kommer inte vara någon skillnad där. De andra formaten kommer vid 256-320 kbps (företrädelsevis VBR framför CBR) antagligen att låta lika bra som originalljudet förutsatt att du inte är audiofil och har en mycket bra ljudanläggning samt spenderar mer tid att lyssna efter kvantiseringsartefakter än att lyssna på själva musiken.

En fördel med att fortfarande köpa skivor är väl att det tyvärr inte är speciellt mycket billigare att köpa mp3/wma etc. samt att det inte blir lika tråkigt den dag hårddisken bestämmer sig för att dö.

Permalänk
Medlem

Ska finnas en webbutik som säljer en hel del musik i audiofil kvalite i 24bit flac format, men hittar den inte just nu, butiken har ett ganska smalt sortiment , jazz och klassiskt mest.

Annars med tanke på den dåliga ljudkvaliteten som nästan all mainstreem musik produceras idag i, så räcker 256+ MP3, blir liksom inte bättre av att man höjer kvalitén när källmaterialet är dåligt från början, tvärtom 128 skulle nästan räcka.

DRM skyddad musik befattar jag inte med, övriga format är ofta väldigt dåligt konverterad, från dåligt ljud på CD till väldigt dåligt ljud helt i onödan.
Musik idag (populär musik) låter idag extremt dynamikfattigt och väldigt platt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Enligt vad som står på Amazons Webbplats så har de inga DRM skydd på deras MP3 Music Downloads musik. Det står inte om det är blandat så som hos vissa leverantörer där vissa låtar har DRM skydd och andra inte, men eftersom det inte står något specifikt om det så utgår jag från att ingen av de låtar de säljer har DRM skydd.

Citat:

Are there any restrictions on how I use the music I purchase?

When you make a purchase from the Amazon MP3 Music Downloads store, you are also accepting and bound by the Amazon MP3 Music Downloads Terms of Use. The albums and songs you purchase from AmazonMP3 Music Downloads are free of Digital Rights Management software so that you have the flexibility to play them on any of your media players, PC or burn them to CD.

Källa: http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?ie=UTF8&n...

Men Amazon MP3 Music Downloads är inte geografiskt tillgängligt i alla världens länder. Självklart kan man besöka Webbplatsen från vilken Internet-ansluten dator som helst i världen, men det betyder inte att man kan nyttja den här tjänsten. Det går alltså inte att köpa låtar från Amazon MP3 Music Downloads om man bor i Sverige. Det är endast tillgängligt för de som bor i US of A, eller åtminstone har ett bankkort utfärdat från en amerikansk bank och med amerikansk debiteringsadress, vilket är ganska osannolikt att man har om man bor i Sverige.

Citat:

Can international customers buy MP3 Music from Amazon.com?

At this time music downloads are only available to customers using a credit or debit card issued by a U.S bank with a U.S. billing address. We apologize for any inconvenience this may cause you. We're working to build a successful store on Amazon.com and hope to adapt it to our other Web sites in the future. Please continue to check back for additional information on supported locations.

Källa: http://www.amazon.com/gp/help/customer/display.html?ie=UTF8&n...

Det finns en artikel på Wikipedia som heter Comparison of online music stores. Där kan man se en jämförande lista över olika leverantörer av nedladdningsbar musik. Där står det att Amazon MP3 är tillgängligt i "U.S., U.K. & Germany only". Så den som bor antingen i Tyskland eller Storbrittanien kan känna sig lyckligt lottad. Men förhoppningsvis så kommer Amazon MP3 till Sverige också framöver. Men till dess så är Amazon MP3 inte ett alternativ för oss som bor i Sverige.

Jag såg just i artikeln ovan att flertalet av de leverantörer som jag har nämnt innan och känner till inte finns tillgängliga för kunder från Sverige. Rhapsody finns endast i US of A. Tillgängligheten för eMusic varierar för olika låtar. Det är värre än pesten. Legendariska Napster finns i "United States, Canada, Germany, or United Kingdom". Zune Marketplace finns endast i US of A. Yahoo! Music Unlimited finns endast i US of A. Finns det något i Europe och Sverige för helvete?!!

De enda tungviktarna som eventuellt kan mäta sig med iTunes Store så som Napster, Zune Marketplace, Rhapsody och Amazon MP3 finns alltså inte tillgängliga i Sverige. Med tungviktare menar jag de med flest antal låtar. Yahoo! Music Unlimited har för övrigt slagits samman med Rhapsody. Det är tillräckligt övertygande för mig som bevis för vad som gör iTunes Store så stort och populärt här hemma i Europa. Det är nog den enda stora leverantören som finns tillgänglig i de flesta av IT-länderna i Europa idag. Det här i sin tur gör att jag nu förstår ännu bättre varför folk laddar ner illegalt. Det finns inte några lagliga och oberoende alternativ som inte är knutna till en viss typ av avspelninsutrustning så som iPod i det här fallet.

Nokia Music Store verkar vara mer lovande för vår del än de amerikanska Webbplatserna. Jag har idag laddat ner och installerat klientprogrammet Nokia Music. Den tar upp 27,3 MB i installationskatalogen. Det är version 1.2.20226.01. Men jag hittar ingen utförlig information om det någonstans. Går den nedladdade musiken endast att spela på en Nokia telefon och lokalt på datorn? Vilken bit-rate använder de för låtarna? Vilket filformat är låtarna i? Använder de DRM skydd?

Jag har tagit lite skärmbilder som ni kan titta på här nedan om ni är intresserade.

Skärmbild 1 - Nokia Music Store Installationsprogram
Skärmbild 2 - Nokia Music Store Installationsprogram
Skärmbild 3 - Nokia Music Store Installationsprogram
Skärmbild 4 - Nokia Music Store Installationsprogram
Skärmbild 5 - Nokia Music Store Installationsprogram
Skärmbild 6 - Nokia Music Store Installationsprogram
Skärmbild 7 - Nokia Music Store Installationsprogram

Skärmbild 8 - Nokia Music Store
Skärmbild 9 - Nokia Music Store
Skärmbild 10 - Nokia Music Store
Skärmbild 11 - Nokia Music Store
Skärmbild 12 - Nokia Music Store
Skärmbild 13 - Nokia Music Store
Skärmbild 14 - Nokia Music Store

Själva klientprogrammet ser ju ganska snyggt ut och det är lättnavigerat. Jag tycker att den är nästan bättre än iTunes. Men jag hittar som sagt ingen närmare information om tjänsten och innehållet.

Jag har ännu inte tittat närmare på Masterbeat och Beatport. Men jag misstänker att såna här leverantörer som fokuserar bara på en viss grupp av lyssnare endast har avtal med oberoende skivbolag och nästan helt oundvikligen då har endast underground musik. Det mesta av min favoritmusik finns ju där, men inte allt. Man vill ju gärna ha en central plats där man kan hitta all den musik man gillar.

Varför kan inte de fyra stora skivbolagen gå in i ett samarbete och lansera en gemensam tjänst där man kan ladda ner all deras musik helt lagligt direkt hem till sin dator? Utan eller med DRM restriktioner, det är mindre viktigt så länge det håller hög ljudkvalitet. Tillsammans representerar de ju nästan all världens inspelade musik. Det har gjorts såna här liknande försök tidigare på Sonys initiativ men då var nog inte alla fyra med på det, och det floppade för de hade inte fattat grejen riktigt med nedladdningsbar musik. Frågan är om de har fattat det än. Det jag efterfrågar här är precis vad Apple redan har gjort med sin iTunes Store. De har centraliserat de fyra stora skivbolagens all musik och gjort den tillgänglig via iTunes Store för alla. Det är så innovationer blir till, man måste tänka smart, stort, djärvt och våga satsa. Men det behövde de ju inte Apple för, det kunde de ha grejat själva.

Alltså jag tror inte att det har lagt sig, det här är inte över än. Det här är bara början. Det kommer att ta tio år till innan det finns riktigt väl fungerande mekanismer för laglig distribution av digital musik över Internet, och storspelare som iTunes Store och Apple kommer att spela en central roll i utvecklingen. Det kommer att bli spännande att följa och se var den här utvecklingen leder. Jag tror dock att jag redan vet svaret - sakta men säkert kommer fysiska musikskivor att försvinna. Om samma sak händer med filmer är svårt att säga. Men till dess så får vi nog förlita oss mer på gamla hederliga Vinyl och CD skivor. Än är det inte dags att säga farväl till dem.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Att köpa musik online

Citat:

Är det för att de har det största sortimentet? Är det tack var det hypen kring iPod spelarna?

Ja, dessa är nog de främsta anledningarna.

Citat:

Men om man nu väljer iTunes Store, måste man då använda en iPod för att lyssna på musiken? Går det inte att använda en annan bärbar spelare också?

Nej och ja, man behöver inte använda en ipod.

Citat:

Använder inte Apple FairPlay på de låtar som man laddar ner från iTunes Store?

Inte nu längre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ja, dessa är nog de främsta anledningarna.

Nej och ja, man behöver inte använda en ipod.

Inte nu längre.

Ja, plus det att iTunes Store är den enda tungviktaren i sin klass som gör musiken tillgänglig för kunder i Europa och Sverige. De flesta av dess starka konkurrenter finns i US of A, och vissa i Storbritannien så som Napster med sina rekordhöga 7 000 000 låtar, bara en miljon färre låtar än iTunes Store.

Varför nej och ja? Menar du "nej, man kan lyssna på musiken på datorn" och "ja, man kan använda en iPod om man vill"?

Vad menar du med inte nu längre? Har de använt FairPlay på låtarna i början alltså? I så fall, borde inte det betyda att det finns blandade låtar där vissa är FairPlay skyddade och andra inte?

Mobilt tänkte jag använda tjänsten med en Sony mp3/mp4 spelare (NWZ-E438F). Kan den vara sams med iTunes Store eller måste jag införskaffa en iPod för det?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag kom just att tänka på att CDON har en sån här tjänst som heter CDON Downlaods. Är det någon som har testat det? Låtarna som säljs där uppges vara DRM fria, och de är i MP3 format med högsta bit-rate på 256 respektive 320 för vissa av låtarna.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Varför nej och ja? Menar du "nej, man kan lyssna på musiken på datorn" och "ja, man kan använda en iPod om man vill"?

Jag menade att man inte behöver använda en ipod och att man även kan använda andra bärbara mp3-spelare.

Citat:

Vad menar du med inte nu längre? Har de använt FairPlay på låtarna i början alltså? I så fall, borde inte det betyda att det finns blandade låtar där vissa är FairPlay skyddade och andra inte?

I början av året försvann skyddet på merparten av låtarna och sedan någon månad är alla drm-fria. Skyddade låtar som redan har inhandlats fortsätter att vara skyddade, men man kan för en mindre summa uppgradera dem till fria versioner med högre kvalitet.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skyddade låtar som redan har inhandlats fortsätter att vara skyddade, men man kan för en mindre summa uppgradera dem till fria versioner med högre kvalitet.

...eller så kan man spela upp DRM-skyddade WAV med Winamp och låta Lame MP3 göra jobbet, gratis. Funkade iaf sist jag köpte från CDON.