Permalänk
Medlem

BlueScreen

Nu har jag upprepade gånger fått bluescreen på datorn. Hittar inte vad som kan vara fel. Ibland kommer jag in och kan köra en stund, ibland blir det bluescreen innan jag hinner in.

Jag kommer in i felsäkert läge men vet inte vad jag skall leta efter.
I går kväll kunde jag köra en viruskoll men den fann inget.
Har gjort återsällning från ett tidigare datum men det hjälper inte heller.

Söker jag i felrapporterna så står det APPCRASH under dom flesta och det säger mig ingenting. Datorn finner själv inga lösningar om man söker efter det.

Hur går man tillväga för att lösa detta.

Permalänk
Antielefant

Kolla systemloggen (kontrollpanelen/administrationsverktyg/loggboken/system)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

har hittat dit, det finns massor av fel och info, vad skall jag leta efter?

Permalänk
Antielefant

Tja, börja med när datorn kraschade sist och titta efter rätt tidpunkt?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det började i onsdags när jag var på jobbet och dotter använde datorn, några rutor hade kommit upp som hon struntade i, stängde ner dom och stängde av datorn.

Det fanns en varning från den tidpunkten i onsdag: Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-swever) för nätverkskotet med nätverksadressen 00112FFBF4AB Föjande fel uppstod: Atgärden avbröts av användaren.. Datorn kommer att fortsätta erhålla en ny adress själv från DHPC-servern.

Ett fel från samma tidpunkt: En timeout (30000ms) inträffade vid väntan på transaktionssvar från tjänsten Netman.

Efter detta har jag under veckan haft problem med internetskölden den har slutat fungera ibland. Och nu får vi bleuscreen.

Sista felen idag står det så här:
Tjänsten Network list service ar beroende av tjänsten Network location awareness. Den sistnämnda kunde inte starta på grund av följande fel: Det går inte att starta den överodnade tjänsten eller gruppen. (detta fel återkommer ofta i loggen)

DCOM fick felet "1084" vid försök att starta tjänsten WSearch med argumenten "för att köra serven: {9E175B6D-F52A-11D8-B9A5-505054503030}

Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start: AFD
DfsC

Själv fattar jag inget av detta, hoppas på lite hjälp.