Permalänk

köpråd bildskärm, help me please

nu ligger valet mellan dessa 2 kandidater

1. DELL S2309W ULTRASHARP 23tum wide 1995:-

2. BENQ G2410HD 24tum WIDE 2190:-

ska användas som allround skärm, främst film och spel

Permalänk

hjälp snälla

svara nån då

Permalänk
Medlem

Dell 2209WA hade jag tagit, betudligt bättre panel

Permalänk

Jag skulle vilja ha en personlig åsikt om hur Dell 2209WA är i spel typ cod4, crysis mfl...

Ena testet säger si och det andra så. När folk talar om skärmen så är det ofta färger, betraktningsvinklar mm...

Någon som spelar på sin?

Edit: Hur berättigar ni den dubbla strömförbrukningen jämfört med TN-paneler?

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem

Jag har spelat på den, märker inga eftersläpningar, inte om man jämför med andra skärmar tftskärmar iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swekorven
Jag skulle vilja ha en personlig åsikt om hur Dell 2209WA är i spel typ cod4, crysis mfl...

Ena testet säger si och det andra så. När folk talar om skärmen så är det ofta färger, betraktningsvinklar mm...

Någon som spelar på sin?

Edit: Hur berättigar ni den dubbla strömförbrukningen jämfört med TN-paneler?

Finns inget att berättiga för dubbel ljusstyrka då strömförbrukningen är inte direkt jämförbar då de är mätta vid olika ljusstyrka. Men lite mer drar den helt klart, berättigas med bättre bildkvalitet...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Jag tänker mer på ett sånt här test där strömförbrukningen är mätt efter ljust ljusstyrka.
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=88&mo1=477&p1...

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swekorven
Jag tänker mer på ett sånt här test där strömförbrukningen är mätt efter ljust ljusstyrka.
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=88&mo1=477&p1...

Ja, den drar lite mer ström, so? De bättre panelerna drar lite mer om jag inte missminner mig. Skulle ju lätt tagit 2209

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swekorven
Jag tänker mer på ett sånt här test där strömförbrukningen är mätt efter ljust ljusstyrka.
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=88&mo1=477&p1...

Inte för att vara elak men är du nån miljötomte eller?
Miljö- och resursproblem löses till största delen genom att stoppa överbefolkningen, inte genom att köpa en bildskärm som drar 10 watt mindre än en annan och samtidigt skänka pengar/mat till tredjevärldenmänniskor som kan fortsätta föröka sig som kaniner trots att de inte klarar av att föda ens tre av sina tio ungar.

(jag är på dåligt humör efter att min annons inte lagts upp )

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swekorven
Jag tänker mer på ett sånt här test där strömförbrukningen är mätt efter ljust ljusstyrka.
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=88&mo1=477&p1...

Där drar den nästan dubbla mot T220 som är onormalt snål, flertalet TN-skärmar drar inte såpass lite, normala värden för en 22" där är snarare ~25/35W. Ha i åtanke att testets värden inte är korrekta då alla skärmar inte kan gå så lågt som 100mcd, det inkl 2209 som tar stutt nånstans vid 120 och därför får ett högre mätvärde vid 100 än skärmar som kan sänka ytterligare.

Kan ju lägga in som en liten notis i slutet att alla typer av premiumpaneler som har bättre bildkvalitet normalt har en högre strömförbrukning pga bättre backlight och annan panelteknik. Så du har något som vid normal förbrukning drar som en 40W glödlampa, alt ~70% mer än en normal TN-panel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Inte för att vara elak men är du nån miljötomte eller?
Miljö- och resursproblem löses till största delen genom att stoppa överbefolkningen, inte genom att köpa en bildskärm som drar 10 watt mindre än en annan och samtidigt skänka pengar/mat till tredjevärldenmänniskor som kan fortsätta föröka sig som kaniner trots att de inte klarar av att föda ens tre av sina tio ungar.

(jag är på dåligt humör efter att min annons inte lagts upp )

Hehe, nej jag tänker mer på att skärmen står på ganska ofta och jag är en "fattig" student som betalar elräkningen själv.

I det långa loppet så kan det bli ganska många extra kronor. Jag måste ändå säga att jag är rätt sugen på att beställa en Dell.

Funderar på vad som är viktigast för mig; en skärm med grymma responstider och låg input lag, eller en grym skärm med lite sämre responstid och något mer input lag.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swekorven
Hehe, nej jag tänker mer på att skärmen står på ganska ofta och jag är en "fattig" student som betalar elräkningen själv.

I det långa loppet så kan det bli ganska många extra kronor. Jag måste ändå säga att jag är rätt sugen på att beställa en Dell.

Funderar på vad som är viktigast för mig; en skärm med grymma responstider och låg input lag, eller en grym skärm med lite sämre responstid och något mer input lag.

Hahaha, ganska många extra kronor! Vad, 40 spänn mer på ett år, aj, stackare. Så dåligt ställt har inte studenter det att du inte har råd med 4kr extra i månaden.

Permalänk

jo men

DELL S2309W och BENQ G2410HD är både full hd och 24tum, medans ips-skärmen ni rekomenderar är ej full hd och 22 tum, dessutom är den snäppet dyrare, men hur blir filmer av blue-ray kvalitet på denna ips-skärm som ni rekomenderar, är det inte betydligt bättre med en full hd,
samma sak vid spel, är det ej bättre med full HD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fodimaister
jo men

DELL S2309W och BENQ G2410HD är både full hd och 24tum, medans ips-skärmen ni rekomenderar är ej full hd och 22 tum, dessutom är den snäppet dyrare, men hur blir filmer av blue-ray kvalitet på denna ips-skärm som ni rekomenderar, är det inte betydligt bättre med en full hd,
samma sak vid spel, är det ej bättre med full HD?

Bättre? Det skalar ju till det ganska bra på en vanlig skärm. Då väger färgerna och betraktningsvinklarna betydligt mer än skillnaden i upplösning, iaf enligt mig! Varför skulle det vara bättre med full hd i spel? Man kör väl på det datorn klarar eller skärmen. Inte svårare än så.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fodimaister
jo men

DELL S2309W och BENQ G2410HD är både full hd och 24tum, medans ips-skärmen ni rekomenderar är ej full hd och 22 tum, dessutom är den snäppet dyrare, men hur blir filmer av blue-ray kvalitet på denna ips-skärm som ni rekomenderar, är det inte betydligt bättre med en full hd,
samma sak vid spel, är det ej bättre med full HD?

Nej, "full hd" är inte bättre för filmtittande, titta på på min inläggshistorik. Jag har tagit upp det otaliga gånger.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Nej, "full hd" är inte bättre för filmtittande, titta på på min inläggshistorik. Jag har tagit upp det otaliga gånger.

va, är inte högre upplösning bättre för film,
osså är ju Dellen 16:10,
16:9 widescreen är väl bättre för film och spel

räknas 16:10 some widescreen förresten

Permalänk
Medlem

Skall du spela xbox/ps3 kan 16:9 vara snäppet bättre har du pc så är nog 16:10 bättre gärna med upplösningen 1920x1200.
Film ger som Jonte[YoT] säger oftast svarta kanter hur man än gör då film formatet oftast ej är 16:9 eller 16:10.