Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men är det verkligen så högt när man har arbetet bakom i beaktande? Är ingen retorisk fråga.

Förstår vad du menar, men jag håller med om att det är för höga priser. Om man jämför med Mac OSX, halva priset ungefär: http://www.dustin.se/pd_5010209678.aspx. Visst Microsoft kanske har mer jobb med diverse drivrutiner etc, etc. Men att det skulle innebära dryga dubbla kostnaden för slutkund har jag svårt att föreställa mig.

I övrigt tycker jag att deras upplägg om uppgraderingar och löften om uppgraderingar är det värsta som finns. Det var världens kaos när Vista Ready datorer skeppades ut, tänker främst på low-end laptops, som inte senare pallade med Vista. Detta tvingade somliga kunder, som redan pungat ut för uppgraderingen, att betala för minnesuppgraderingar osv. Det är då man får stå och ursäkta sig för kunden och be om ursäkt för att någon har lovat något som kunden helt har stält in sig på. För dem som undrar jobbar jag i en datorbutik.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Förstår vad du menar, men jag håller med om att det är för höga priser. Om man jämför med Mac OSX, halva priset ungefär: http://www.dustin.se/pd_5010209678.aspx. Visst Microsoft kanske har mer jobb med diverse drivrutiner etc, etc. Men att det skulle innebära dryga dubbla kostnaden för slutkund har jag svårt att föreställa mig.

Den stora skillnaden är väl att apple tjänar merparten av sina pengar på hårdvara och därför kan subventionera till exempel os x. Kanske är det till och med en fördel om så många som möjligt kör den senaste versionen (uppgradering till snow leopard skall ju för övrigt endast kosta 29 dollar).

Permalänk

Och när kommer infon för vad skillnaden är mellan versionerna?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Det var inte så hemskt som jag trodde det skulle vara och alla är posetiva, motsatsen till vad jag trodde när jag såg nyheten. Tumme upp till microsoft för första gången sedan jag testade Windows 7.

Permalänk
Medlem

Dyrt!! Det är ju ändå vista 1.5 i princip....

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Och när kommer infon för vad skillnaden är mellan versionerna?

http://www.winsupersite.com/win7/win7_skus_compare.asp

Permalänk
Medlem
Citat:

Lutar åt Home Premium eller (helst) Professional för min del iaf.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

ja med svenska avgifter så blir detta inte alls billigt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
ja med svenska avgifter så blir detta inte alls billigt...

Källor? Vista home premium kostar ca 250 dollar i usa, vilket (utan "svenska avgifter") motsvarar 1980 kronor. I sverige kan man, enligt prisjakt, köpa det för 2198 kronor. Skillnaden är knappast jättestor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Vista home premium (retail) kostar runt 2300 kr, så du tänker nog fel

Många köper OEM-versionen av Vista home premium, den kostar ca 1300, det är nog den du jämför med. Men med stor sannolikhet kommer det en OEM version för W7 också, men priserna för W7 OEM vet jag inte, troligen ungefär samma som för Vista OEM.

Det är ju länkat till Vista Home Premium nedanför nyheten, bästa pris 1 145 kr. Lägg till 49 dollar för uppgradering så får du Win7 för drygt 1600 kr istället för drygt 2000 kr. Var så jag tänkte. Går det att köpa Win7 OEM för en tusenlapp mindre sen så förändrar det ju iofs allt, då blir det helt ok priser.

Permalänk

billigare än jag trodde

Permalänk
Medlem

nice

blir nog första os:et man köper:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men är det verkligen så högt när man har arbetet bakom i beaktande? Är ingen retorisk fråga.

För privatpersoner så är de ett högt pris. Inte för större företag.

Dock finns det ju bättre exempel på mjukvara som kostar hutlöst mycket... Adobe, Autodesk t.ex.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
det bästa är dock att det kommer att kosta ynka 49 dollar med uppgradering från Vista home premium.

Uppgraderingsmöjligheten verkar dock inte finnas i Europa: http://www.engadget.com/2009/06/26/windows-7-pre-orders-begin...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
För privatpersoner så är de ett högt pris. Inte för större företag.

Absolut.

Lite drygt 1000 kr för ett OS är helt ofattbart. Det MS inte fattar är ju att man måste köpa 20 st. konsollspel för 700 kr styck som man tröttnar på efter en vecka.

Permalänk
Medlem

Lätt tänkt betala för det, vill ha alla saker som kommer till win7. 64bit Ultimate.

Tycker det är värt att lägga pengarna på iaf. som uppgradering från XP pro 32 bit

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfkin
Det ser ut som Europa inte kommer att få några uppgraderingsversioner pga att Europaversionen av Windows 7 inte kommer inehålla IE.

Läs mer här (på Engelska).
http://www.trustedreviews.com/software/news/2009/06/25/Micros...

F** ta EU. Det enda hela IE-processen har skapat är negativa konsekvenser för oss konsumenter(!). Bra jobbat med tanke på att de finns till för att främja motsatsen...

Permalänk

Folk kan lägga 1500:- . på cigaretter och 2000:- på krogen / mån.
Men 1000 - 3000:- som en engångsavgift på ett OS , jadå blir det gnäll.
Begriper inte hur folk resonerar....

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Förstår vad du menar, men jag håller med om att det är för höga priser. Om man jämför med Mac OSX, halva priset ungefär: http://www.dustin.se/pd_5010209678.aspx. Visst Microsoft kanske har mer jobb med diverse drivrutiner etc, etc. Men att det skulle innebära dryga dubbla kostnaden för slutkund har jag svårt att föreställa mig.

Tycker ändå inte det är så högt, att Mac OSX kostar mindre spelar ju ingen roll då olika saker kostar olika mycket helt enkelt, likaså här. Och nu är det en produkt som jag kan tänka mig jobbats på väldigt mycket och som krävt mycket arbetskraft och ekonomiska satsningar och då är 1300-3000 inte så högt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
För privatpersoner så är de ett högt pris.

Nej det tycker jag inte. Det är en investering, på samma sätt som man köper delar för tusentalskronor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Folk kan lägga 1500:- . på cigaretter och 2000:- på krogen / mån.
Men 1000 - 3000:- som en engångsavgift på ett OS , jadå blir det gnäll.
Begriper inte hur folk resonerar....

BINGO.

Jag vill självklart betala så lite som möjligt, men någonstans måste man ändå inse att priserna inte är så höga.

Vad, man kan använda det på 1, 2, 3(?) olika datorer i flera år? Då blir det inte många kronor om året om man vill se på det på det sättet istället.

Permalänk
Medlem

Blir home premium för min del, var ju absolut värdelösa saker pro/ultimate hade som inte är värt att lägga ut extra pengar för. Inte för mig i alla fall. För vista ultimate var ju riktigt dåligt, inge extra alls nästan som man använder.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Bra att den Svenska kommer så tätt inpå det Engelska släppet

Fast MS mjukvara är ju lite ostabil bör väl bli iaf minst 1SP innan man ens testar och då har jag inte ens testat Vist apå mina burkar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Fast MS mjukvara är ju lite ostabil bör väl bli iaf minst 1SP innan man ens testar och då har jag inte ens testat Vist apå mina burkar

Den här gången har man ju dock gjort så stora förändringar, och med tanke på hur få problem folk har haft med betaversionerna behöver man nog inte vänta så länge.

Permalänk
Medlem

Om W7 är minst lika stabil och bra som RCn så är jag personligen nöjd iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
Folk kan lägga 1500:- . på cigaretter och 2000:- på krogen / mån.
Men 1000 - 3000:- som en engångsavgift på ett OS , jadå blir det gnäll.
Begriper inte hur folk resonerar....

Detta gäller inte mig då jag inte röker eller slösar bort mina pengar på krogen. För dom som inte har råd får väl tanka ner en olaglig version då

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Någon 64 bits version eller har de bakat ihop alltihopa i windows 7

Som jag förstått det finns ingen 32-bit version.

Inte heller finns uppgradering direkt från Windows XP.

Eftersom jag själv har ett antal 16-bit program som jag gillar skarpt, kommer det krävas en "Ultimate"-version för att jag ska få möjlighet att köra dessa i Win7.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Detta gäller inte mig då jag inte röker eller slösar bort mina pengar på krogen. För dom som inte har råd får väl tanka ner en olaglig version då

Det handlar bara om prioriteringar. Har man råd med en dator har man råd med windows. Och om man mot förmodan inte har det får man väl fortsätta köra på det man har eller köra något gratisalternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Som jag förstått det finns ingen 32-bit version.

Jodå, RC-versionen fanns i alla fall för både 32- och 64-bitarssystem.

Permalänk
Medlem

Går och få tag i betydligt billigare

http://www.cheapoem.org/category-Operation_systems.html

Återstår att se vad win 7 hamnar på

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Går det att uppgradera om man har en OEM-licens för Vista Home Premium, eller måste det vara retail-licenser?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Går det att uppgradera om man har en OEM-licens för Vista Home Premium, eller måste det vara retail-licenser?

Det måste vara retail (om inte speciella avtal finns, som det som nämns i nyheten t.ex.).

Med tanke på att en oem-version kostar mindre än en uppgradering är det ingen större förlust